augustus 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Cuba's toppers ________________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Cuba's toppers
Uitsmijters: Evenwichtig - De helper moet geholpen worden - Een hergebruikt zitje
SlimvanWim: Portable browsers
Busbabbel: Therapeutisch napraten
 

Beloofd is beloofd, bussen in hun 2e leven deze keer. Een exotisch leven wel te verstaan want ik heb gekozen voor de Cubaanse allochtone bussen. Het is augustus en de vakantiegevoelens zijn nog in vol ornaat aanwezig bij velen onder jullie en dus is een overzees onderwerp niet ongepast. Als liefhebber van de MB200 had ik natuurlijk zelf al eens de oversteek moeten maken en met eigen ogen de 'diehards' moeten bekijken en op de foto vastleggen. Het is er niet van gekomen en mogelijk komt het er nooit van maar gelukkig zijn er reislustige fotografen genoeg die al dat fraais vastgelegd hebben op de gevoelige plaat en daar mag ik dan weer dankbaar gebruik van maken. Hulde aan de mensen die dit belangeloos beschikbaar stellen!!
Ik had zo veel Cubafoto's dat ik daar weer een selectie uit gemaakt heb waardoor er nog genoeg achterblijft in de map om er later nogmaals een aflevering mee vol te zetten. Je bent gewaarschuwd, je bent nog niet van me af. ;-)
 

Foto 1:
De eerste foto laat het landelijke bestaan van een MB200 in Cuba zien. Het vervoersbedrijf heet Transmetro en die naam zien we in de loop van deze brief wel vaker. 'Biertje' schrijft: "Transmetro is het stadsvervoerbedrijf van Havana, maar die
heeft ook lijnen die wel 100 km Havana uitkomen. Transmetro heeft ongeveer een 7000 bussen (ook slopers) in bezit. Iedere chauffeur heeft zijn vaste bus en rijdt zijn vaste lijn. Transmetro heeft ook bussen op Haïti, Dominicaanse Republiek, Belize en Honduras. Het is op Cuba een van de weinige privé bedrijven, en nooit van de staat geweest."

De bus die in het oog springt is de ooit-WN'er, de 3777. De oase op de foto is in Guardelavaca, een soort Côte d'Azur maar dan niet in het zuiden van Frankrijk aan de Middellandse Zee maar in het zuiden van Cuba aan de kant van de Bahama's op de rand van de Atlantische Oceaan. Ach, er zit slechts circa 7800 kilometer tussen. Klik op Guardelavaca en zie wat ik bedoel.

Vaak zien we op de foto's van 'onze' bussen in Cuba de wagens in het stadsbeeld van b.v. Havana want daar kom je uiteraard de meeste bussen tegen. Extra leuk zijn dan ook de foto's zoals op deze waarop je zo'n bus in een heel andere entourage tegenkomt. De foto dateert van 12 maart 2010 om 11:37:33. Hoe ik dat weet? In veel foto's zit digitale informatie verstopt, de zogenaamde EXIF Metadata. Daarin staat b.v. het merk camera, de belichtingstijd en dus ook de datum. Maar dat terzijde, het gaat tenslotte om de bus. Deze 3777 is gebouwd in 1987 en heeft het kenteken BV-61-FH gehad. Een bus van bussenbouwer den Oudsten op een DAF MB200 chassis. Deze bus is in 2003 via Womy in de export terechtgekomen en door deze foto weten we nu dat het Cuba geworden is. (klik op Womy voor hun homepage en zoek op onderwerp o.a. door op de kleine foto's bovenaan de pagina te klikken). Misschien zie je een geschikte bus om eigenaar van te worden....

Aanvulling van Dick v.d. G.: "Op deze eerste foto is, als ik mij niet sterk vergis, de enige als reguliere streekbus ingezette "slakkenDAF" die nog in de Connexxion-kleuren is overgespoten, te zien! Ik had er destijds behoorlijk op gehoopt, deze bus 3777 nog eens in die Connexxion uitvoering op de film te krijgen, hetgeen mij toen uiteindelijk - toch nog onverwacht - een keer lukte op het busstation te Papendrecht, en later nog een keer op Utrecht-Station Centraal."
 

       


Foto 2a-2b:
Camione Clasico staat er op de foto rechts onderaan en als je goed in je talen bent, kun je op die Clasicopagina veel boeiende info en foto's terugvinden. Ik heb er minder moeite voor hoeven doen want ik heb deze 2 foto's gewoon toegestuurd gekregen. Dank daarvoor. Foto 2a is er eentje waar ikzelf een aantal keer mee gereden heb in de tijd dat deze stadsbus in Delft gestationeerd was. Om precies te zijn: ik heb er 28 keer mijn dienst mee gereden vanaf het eerste jaar dat deze serie in Delft verscheen (1989) tot 1996. Deze 6579 staat al in een eerdere busbrief namelijk in editie 21 maar dan in actieve dienst in Delft. Een andere bus uit deze Midi serie staat bij foto 2b.

Deze bus is iets toegetakeld na de overtocht richting Cuba, het is de ex-6539 ex-NZH uit een serie den Oudsten bussen/DAF B86. De serie liep van de 6527 tot en met de 6548 en was verdeeld over de ZWN (4 stuks) - NZH (16 stuks) - GADO (2 stuks). De 6579 hierboven hoorde bij een kleinere serie bussen die aan Westnederland toegewezen werden en dat waren de nummers 6575 t/m 6581.
Deze foto laat de 6539 zien in de straten van Havana.


Foto 3:
Een foto van Erik Kanters waarop we een ex-RET bus zien. Erik heeft vastgesteld dat het de 687 is die we zien op deze foto uit 2008. Ook heeft deze bus voordat Cuba de bestemming werd, gereden voor Arriva zoals Erik onderaan de foto heeft vermeld. Een Volvo B10B-55 met een Berkhof opbouw uit 1993. De bus schijnt GEEN DIENST te doen maar ik betwijfel of alle Cubaanse chauffeurs weten wat er op de bestemmingsfilm staat. De 687 ziet er nog strak uit en dat kun je niet van alle bussen in Cuba zeggen zoals al op b.v. foto 2b te zien was. Bij de RET hoorde deze wagen tot een serie van 100 bussen die liep van 600 t/m 699, allemaal uit 1993. De locatie is bij El Capitolio Nacional, een bezienswaardigheid in het centrum van Havana.


Foto 4:
En kijk hier de 3874 eens stoer staan. Dat is nog eens wat anders dan de straten en wegen tussen pakweg Rotterdam-Den Haag-Leiden. Deze DAF MB200 is gebouwd in 1987 en heeft vanaf WN en ZWN nog een poosje gereden met de groene sticker van Connexxion erop. Als ik mij niet vergis was het deze bus die later voorzien werd van een speciale veerstoel om de loopbaan van collega Jan de J. te vergemakkelijken. Het zou ook de 3875 geweest kunnen zijn maar daarover krijg ik vermoedelijk nog wel zekerheid. (Aanvulling van Arnold R.: Dat van de 3874 klopt,deze bus kreeg toen wij in Vlaardingen zaten een veerstoel voor Jan) Verder valt mij op dat het oorspronkelijke kenteken vaag zichtbaar is in spiegelbeeld. Dat was namelijk BY-82-SB.....
Geen opvallende bestemming achter het display te lezen maar een lege filmkast, weer eens wat anders.


Foto 5a-5b-5c:
Dat wij in Nederland in onze bussen aangeven NIET ROKEN blijkt erg nuttig te zijn want mogelijk heeft iemand in Havana een sigaar uit eigen doos aangestoken en is er iets teveel rookontwikkeling ontstaan. Ach, het dak zit er nog op dus deze Cubaanse meneer zal er met behulp van wat andere MB200 voertuigen wel weer een nette bus van maken. Het is trouwens een van de weinige foto's die ik verzameld heb waar een filmkast te zien is met een ter zake doende bestemming. Aanvulling 'Biertje': "Er zijn een stuk of 20 bussen verkocht door handelaar Armand Lowie in Maasmechelen België, en daar zijn, gemaakt door de sociale werkplaats in Roermond, inderdaad Cubaanse ''koersrollen'' ingezet."
De bus op deze foto's is de 8442, een MB200 uit 1979. Ik heb er 20 keer mee gereden in de jaren 1991, 1993, 1994 en 1995. Deze foto dateert van 2008 dus is de bus al bijna 30 jaar oud. Kom daar eens om bij het huidige wagenpark!!!


Foto 6a-6b:
Niet meer herkenbaar als de 3557 maar volgens het bijschrift van deze foto zou het toch echt om dit voertuig moeten gaan. De koplampen zijn in ieder geval vervangen door een andere set want van oorsprong zaten er gewone ronde koplampen in deze serie. Er is wel meer veranderd zo te zien want er is o.a. een soort van gordijn aangebracht bij de voorruit en er zitten andere (schuif)ruiten in. De 3557 is gebouwd in 1985 maar zal vermoedelijk de leeftijd van de 8442 hierboven niet gaan overtreffen gezien de staat waarin de wagen verkeert. Deze bus is bij Connexxion vandaan via Womy voor de export aangemeld en dat is dan ook gebeurd. De foto's zijn gemaakt in Varadero in september 2008. Een stad en gemeente in de provincie Matanzas in het noorden van Cuba.
 

Foto 7a-7b:
Dat het in Cuba ook wel eens kan gebeuren dat het 2e leven van een bus abrupt ten einde loopt, zal niemand verbazen. Het gebeurde in 2009 met de 9989 in Rafael Freyre in het zuiden van Cuba. Alle nuttige onderdelen zijn al verwijderd en slechts een beetje omhulsel is achtergelaten voor de liefhebber. De 9989 is in 1985 in dienst gekomen bij Centraal Nederland, kreeg in 1990 een 'facelift' en ging daarna in 1994 onder de wapenen van de NZH waarna tenslotte Connexxion de eigenaar werd. Onderdeel van de facelift was de filmkast die er anders uitzag dan de doorsnee MB200. Eronder staat de 2e foto en daar zie je deze 9989 staan glanzen in betere tijden. De teloorgang van een bus kan niet treffender worden weergegeven.


Foto 8a-8b:
Opnieuw dank aan Erik Kanters die mij ook deze 2 foto's toestuurde. Wat een mengelmoes! Een OV-bus met een Hofstad tintje op weg naar Giessendam met het telefoonnummer van Nootdorp in dienst bij de firma Transploft, pardon Transpolt. Zeer attent om het wagenparknummer in de filmkast tot uiting te brengen........De verwarring wordt nog groter: Erik schrijft dat hij de Hofstad 37 heeft gefotografeerd maar even zoeken op internet laat zien dat er 2 wagens 37 zijn geweest. De 9297 en de 3750 staan beiden te boek als Hofstad 37. Rarara. Ik doe een gokje en ga voor de 9297 op deze foto's omdat dit bustype dubbele instapdeuren had en de 3750 had een grote een-blads voordeur. Dat hoeft natuurlijk niets te zeggen want er lopen genoeg monteurs rond in Cuba maar mogelijk dat er later alsnog opheldering zal volgen.
Op de eerste foto wordt een slagboom bediend.....en naast deze slagboombediener zien we een Europees gezicht staan mét een fotocamera, ik geloof nooit dat dit een Cubaan is maar waarschijnlijker is het een reisgenoot van Erik.


Foto 9:
Nogmaals een foto van Erik van een bus in een afgelegen gebied, de Arriva 4612. Deze bus met oorspronkelijk kenteken VR-27-GN begon zijn carrière bij de DVM/NWH in 1992. Het is een DAF MB230 B89 Alliance. De bus maakte een overstap naar Veonn en daarna werd deze 4612 ingelijfd bij Arriva.
Erik maakte mij erop attent dat de voorbumper niet origineel was maar overgezet van een Volvo en mogelijk is de donatie afkomstig van de Volvo die nog net zichtbaar is in de achtergrond. Ook wees hij mij erop dat de filmkast niet was zoals de bouwer zich dat had voorgesteld. Met een beetje inlevingsvermogen herken je er een halve voordeur in. Zoals al eerder is opgemerkt, in Cuba kunnen ze van 2 bussen 1 maken en daarvoor gebruiken ze onderdelen die daarvoor nooit bestemd zijn geweest. Ik vind het heel bijzonder om dit soort foto's te zien en dan vooral ook de achtergrondinformatie erbij. Als iemand die dit leest, weet dat hij of zij met deze 4612 regelmatig de Nederlandse wegen (on)veilig heeft gemaakt, laat het mij weten en mogelijk kun je er dan iets bij vermelden dat exclusief bij dit voertuig hoort. Een opmerkelijk voorval, een storing of een herinnering, laat het mij weten en we kunnen deze bus weer 'tot leven wekken'.

Robin K. vult al snel aan: "Ook de voorruit klopt niet meer" en dat is natuurlijk helemaal correct want oorspronkelijk is er een ongedeelde voorruit in deze bussen aanwezig. Het hele front is dus blijkbaar vervangen door diverse onderdelen. Dit maakt de foto extra interessant.


Foto 10a-10b-10c-10d-10e:
We hebben eerder in deze brief de 3557 langs zien komen. Ook de bus die 2 exemplaren later van de lopende band kwam rollen, is gespot in Cuba. Hieronder 3 foto's van de 3559. Foto 10a is gemaakt in 2008 en de andere 2 foto's stammen uit 2010 dus er zit nog leven in deze bus uit 1985. Veel bussen in deze brief hebben een Westnederland achtergrond. Mogelijk dat ik onbewust vaker een foto bewaar van mij bekende bussen maar toch betwijfel ik dat want een MB200 is een MB200 ongeacht uit welk deel van Nederland hij oorspronkelijk komt. De 3559 staat ook in mijn persoonlijke overzicht en ik heb in deze bus minimaal 10 keer een dienst gereden.
Foto 10a is gemaakt in Havana, van de andere 4 weet ik het niet al vermoed ik ook Havana als locatie.


Foto 11:
Van Klaas G. kreeg ik deze foto toegestuurd. In de filmkast een fantasierijke bestemming voor Cuba zoals zo vaak en plaats delict is Alamar, een voorstad van Havana. Van deze 03-271 zou de oorsprong te vinden moeten zijn maar ik kan het nummer niet traceren. Wie mij (ons) kan helpen is welkom. Het moet niet al te moeilijk zijn maar ik kan niets vinden in de mij beschikbare bestanden of op internet. Mogelijk een 'oja' reactie als ik eenmaal het antwoord heb maar tot die tijd?????
 
Aanvulling van Erik Kanters:
"Ik kan je verder helpen met foto 11 welke voor mij toch wel een heel bijzonder plaatje is... Het betreft namelijk een bus in Transol kleuren met een kenteken van de laatste jaren uit de regio Matanzas terwijl Alamar tegen Havanna aan ligt. Tijdens mijn bezoek aan Cuba in 2010 ontdekten wij al dat ook de busbedrijven Transol en Transbell in de regio Matanzas de naam TransMetro aan het gebruiken waren. Het nummer 03-271 heb ik nooit eerder gezien en is een typische nummering uit de regio Havanna. Normaliter beginnen in die regio de kentekens met een "H"...
Ik ben er echter zeker van dat het dezelfde bus is als die wij in 2010 gespot hebben als de Transol 31102 toen nog met kenteken MSN364. Naar aanleiding van het genoteerde Den Oudsten bouwnummer moet het de ex 9664 betreffen, in 2010 nog met de bestemming Floriade. Dit beoordelend op o.a. de spiegels, rooster, klapraam, stootblokken op de bumper, de opgelaste strips onder de ruiten en de schade links naast de linker koplamp (welke ik op een andere foto van dezelfde bus wel zag...) Daarnaast is de blauwe punt op de kop bij de vele Transol bussen niet gelijk."


Foto 12a-12b-12c-12d:
Ook van Klaas G. deze 3 foto's. Klaas heeft kunnen zorgen dat de zoektocht naar deze bus beperkt kan blijven want het vertrouwde klepje rechts boven in de bus onthult dat het gaat om de 9870. Leuke versiering ook waardoor de bus een veel vriendelijker uitstraling krijgt....De 9870 begon zijn loopbaan in 1985 bij de VAD, de wagen heeft in 1994 een verbouwd interieur gekregen (wat dat dan ook mag betekenen) en is uiteindelijk bij Connexxion terechtgekomen. Daarna volgde de grote overstap naar Cuba.

Mogelijk is deze foto van dezelfde bus en Klaas was natuurlijk gecharmeerd van de tekst op de sticker. Ik ken de vertaling niet in een Spaanse taal dus blijft het slechts een curiositeit om dat op een bus in Cuba aan te treffen.

Tja, en Klaas maakte een foto van een kenteken. Welke bus zou dat geweest zijn? Ik heb het kunnen ontdekken. Het is het kenteken van de 9438 uit 1983 van Centraal Nederland/Midnet. Meer foto is er niet en meer info heb ik ook niet.

Deze bus is ingericht door iemand die niet gevoelig was voor bijgeloof zoals het lijnnummer laat zien. Wel houdt deze persoon van opsmuk en een flinke binnenspiegel. Gewoon een buitenspiegel binnenin monteren en klaar is Kees. Lewedorp is een plaatsje in de provincie Zeeland, niet heel erg bekend vermoed ik dus vandaar dat ik het er even bij vermeld. ;-)
De foto is gemaakt in 2012 in Havana. Busachtergrond zoals wagenparknummer en bouwjaar helaas niet bekend.


Foto 13:
En omdat ik toch met het cijfer 13 bezig ben, valt dit getal samen met de laatste foto. Een vredig plaatje dat door collega Conrad geschoten is tijdens zijn bezoek onlangs aan Cuba. Weinig badgasten voor een busreisje zo te zien maar het levert wel een hele sfeervolle foto op. We zien een DAF SB zonnebadend in beeld. Een kokosnoot of een Bounty en je dag kan niet meer stuk. Toch?


      
Uitsmijter(s):
De balans is in een relatie vaak moeilijk goed te houden. Deze echtgenoten hebben daar een heel praktische invulling aan gegeven. De vrouw des huizes moet dan natuurlijk wel beschikken over een geschikt contragewicht.........

Dat pech nooit alleen komt, is een bekend verschijnsel maar dat je een gestrande schoolbus op komt halen en dan zo ten overstaan van iedereen de handdoek in de ring moet gooien, tja dat is een vorm van antireclame. 

Als derde uitsmijter een foto uit het land van de sigaren: Cuba. Recyclen verheven tot kunst oftewel een minibus met 2 zitplaatsen. En we weten het allemaal, geen enkel busbankje zat beter dan die in een MB200. Bewijs geleverd!

 


     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Sommige 'problemen' zijn makkelijker op te lossen dan je denkt. Anoniem blijven op het internet is zoiets. Je kan proberen wat je wilt, er blijven altijd sporen achter van je surfgedrag en daar gaan slimme zakenlui mee aan de slag. Bezoek je b.v. vrijblijvend pagina's van vakantie mogelijkheden zoals huisjes huren, hotels boeken, vliegreizen bekijken e.a. dan zul je merken dat je steeds tegen dezelfde opties en reclame aanbiedingen aanloopt. Meestal zal dat niet zo opvallen maar ga je gericht en oplettend te werk dan blijken die pagina's zich aan jouw behoefte aan te passen zonder dat je dat echt merkt. Dat gaat veelal via cookies en daarover heb ik in eerdere software tips al eens een aantal suggesties gedaan maar ook cookies kunnen worden omzeild. De digitale industrie staat niet stil en ik vermoed zelfs dat er via de populaire smartphones heel veel informatie terecht komt bij mensen waarvan je niet wilt dat ze dat allemaal van je weten. Veel mensen zal het worst wezen maar als je belang hecht aan je privacy dan kun je er veel aan doen om 'de boosdoeners' het leven moeilijker te maken.
Nogmaals, cookies verwijderen en tijdelijke bestanden opschonen helpt, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daar elke dag aandacht aan schenkt. Wat mij opgevallen is als zeer handig, is het gebruik van b.v. een browser zonder het programma te installeren, een zogenaamde 'portable' versie. Deze versies zijn speciaal gemaakt voor de nieuwe media zoals smartphones en tablets. Ik heb meerdere browsers waarmee ik pagina's bezoek en daarvan heb ik er eentje die ik als portable gebruik. Mijn voorkeur gaat uit naar de portable browser van Maxthon. Je kan hem gewoon naast je standaard browser gebruiken, dus doorsnee paginabezoek via b.v. Explorer of Firefox en paginabezoek waarvan je vindt dat dit best wel anoniemer zou moeten, kun je met het portable programma bezoeken want mijn ervaring is dat er dan géén cookies bewaard worden en ook je tijdelijke internetbestanden worden niet vervuild. Ik noemde Maxthon als favoriet maar ook Opera, Firefox en Chrome hebben onder andere een portable versie beschikbaar. Klik in ieder geval de linken even aan en lees wat er vermeld staat. Het is maar een tip.
 

    
Digitaal puzzelen:
Klik op het plaatje hieronder. De rest wordt vanzelf duidelijk en je kunt slepen met de muis om de stukjes te verplaatsen en na wat heen en weer schuiven, komt uiteindelijk Napoleon te voorschijn.

       


           
BusBabbel:
Dagelijks zijn er collega's die aan het einde van hun dienst van zich af moeten praten wat er voorgevallen is tijdens hun dienst. Therapeutische napraten heet dat. Dat gebeurt meestal tijdens het afsluitende bakkie koffie aan de vestiging. Veel collega's vluchten direct van de bus hun auto in of fiets op richting huis maar gelukkig zijn er in b.v. Delft nog genoeg chauffeurs die het prettig vinden om even sociaal contact met collega's te hebben en na een afsluitend samenzijn van enige minuten tot soms wel een half uur, elkaar wel thuis en welterusten te wensen. Koester dit gebruik want het is belangrijk dat je leuke maar ook nare ervaringen kan toetsen aan de ervaringen van je collega's. Het lucht niet alleen op maar anderen leren ervan en ik ben er altijd weer dankbaar voor, want het zijn vaak voorvallen waar ik een busbabbel mee kan vullen. Menige chauffeur stapt bij ons in Delft de kantine binnen met op zijn of haar lippen het verhaal waarvan gedacht wordt dat het alleen bij deze collega is gebeurd. Een vorm van teleurstelling ontstaat als blijkt dat het helemaal niet zo uniek is geweest en er velen zijn die soortgelijke ervaringen hebben. Een psycholoog zou er een dagtaak aan hebben om de gefrustreerde bestuurders bij te staan maar wij doen dat op z'n Jan Boerenfluitjes (vrij vertaald: amateuristisch) en met een lach en een traan zie je iedereen weer op huis aangaan. Soms tref je een collega die van een onnozel voorval een spannende detective kan maken en zij zijn het die zich vooral niet moeten realiseren dat hun verhaal zo'n impact heeft vergeleken met de wat minder welbespraakte collega's. Zij zouden naast hun schoenen gaan lopen. Uitgezonderd de collega die weet dat hij of zij het spannend kan brengen maar hier ligt een ander gevaar op de loer: zelfoverschatting! Beleefd horen we het 'spannende' verhaal aan en in gepaste eerbied proberen we zeker gedurende 1 minuut te doen of het ons erg naar de keel grijpt. Daarna komt het volgende verhaal al snel ter tafel en zie je de eerdere op sensatie beluste collega vrij snel het vertrek verlaten, zich realiserend dat hij of zij tekort geschoten is in het hebben van de volledige aandacht. Owee als dit niet gebeurt en het blijkbaar onvoldoende duidelijk was dat het verhaal onbeduidend overgekomen is en de collega in kwestie denkt dat we op nog meer onzin zitten te wachten. Dodelijk is de stilte die dan valt. Deze zelfvoldaanheid zal zich gedurende de nacht wreken d.m.v. een heuse nachtmerrie en na zijn of haar vertrek richting huis, rest ons slechts een onderlinge blik van verstandhouding waaruit moet blijken dat we er allemaal net zo over denken. Woorden schieten tekort maar blikken zeggen veel meer. Gelukkig zijn dit soort zeperds uitzonderingen want de meeste voorvallen, zij het sappig verteld, zorgen dat we in een gemoedelijke sfeer onze diensten beëindigen. Het thuisfront hoeft niet wakker gemaakt te worden om de ervaringen te relativeren, dat hebben wij onder elkaar al gedaan. Triest voor de wederhelften die thuis in bed overvallen worden door de collega's die zich rechtstreeks uit de bus aan het eind van de dienst richting echtelijke sponde begeven. Zij hebben geen stoom kunnen afblazen en gaan dat mogelijk thuis doen. Zou het daarom zijn dat ik nog alleenstaand ben???
 

       
Surftips:
Na al het sportgeweld van de afgelopen maanden, start het gewone werk weer in de vorm van o.a. de Eredivisie, met of zonder meneer Murdoch. Klik op deze link en lees de informatie van en over de clubs uit deze divisie.
Heel leuk deze pagina. Op http://www.onlinetimer.nl/ kun je aangeven hoe laat je gewaarschuwd wilt worden. Wie kent niet de snelheid van de tijd als je lekker op internet aan het surfen bent. Gebruik een aparte tab voor deze link en op de ingestelde tijd word aangegeven dat het tijd is om af te sluiten of het eten op te zetten of wat dan ook. Soms is het heel simpel.
 
Voor lezers met het probleem arachnofobie is de volgende link niet geschikt. Wat voor probleem? arachnofobie! Angst voor spinnen dus maar daarvoor geldt wel dat je normaal weinig macht over zo'n beestje hebt maar op deze pagina wel. Je kunt hem met je muis neerzetten op de plek waar je van denkt dat het goed is. Dubbelklik je daarna op een willekeurige plek op de vloer met je muis dan komt daar een insect te liggen waar de spin hongerige op afgaat. Geniet of huiver op: http://www.onemotion.com/flash/spider/
In de balk zie je andere opties staan zoals Snakegame, Drummachine e.a. Probeer die gerust ook eens.

Een fraaie tip van Ron Th. op deze Picasa link staan veel historische plaatjes.

Klik op:     


      
Grappig:
In het circus wordt het wilde dierennummer gedaan door een aantrekkelijke goed geproportioneerde jonge vrouw, slechts gekleed in een minuscuul strak tijgervelletje. Deze dompteuse kan met haar zweepje de leeuwen de mooiste kunstjes laten doen. Aan het eind van de voorstelling krijgt ze een staande ovatie.
Vervolgens stuurt ze alle leeuwen de kooi uit behalve het grootste mannetje.
Het publiek gaat weer zitten.
Ze werpt haar zweepje weg, loopt naar de leeuw en opent de enorme muil. Vervolgens trekt ze haar tijgervelletje opzij, legt een van haar mooie borsten in de muil van de leeuw en steekt beide armen omhoog. Het publiek houdt de adem in; stel je voor dat de leeuw schrikt. Na enige tijd stopt ze haar borst weer in haar kledingstuk en krijgt wederom een staande ovatie, nu nog luider en langer.
Na het applaus neemt ze de microfoon en vraagt aan het publiek of er iemand is die deze stunt ook zou willen doen. Iedereen gaat zwijgend zitten en kijkt vragend zijn buren aan. Na enige tijd is er wat gestommel boven op de tribune en komt er een oud kaal mannetje met een stok moeizaam naar beneden gelopen. Eenmaal beneden in de kooi vraagt zij hem lachend of hij de vraag wel gehoord heeft.
'Jazeker,' zegt hij, 'ik wil het graag proberen, maar ik weet niet of ik mijn mond zo ver open krijg.'

Een soldaat komt op vrijdagmorgen bij de sergeant om verlof aan te vragen.
"Ik ga vader worden," zegt hij dapper en hij krijgt een paar dagen vrij.
Na het weekend vraagt de sergeant hem: "En, hoe heet de kleine?"
Zegt de soldaat: "Geen idee, maar over negen maanden bent u de eerste die het weet."

Een vrouw zegt tegen haar man dat ze snel wil afvallen.
De man zegt: "Dan moet je je inschrijven voor de Missverkiezingen."
Zegt de vrouw: "Waar slaat dat nou weer op?!"
"Nou," zegt de man, "dan val je als eerste af."
 

      
Ingezonden berichten:
Brief 113 heeft weer de nodige reacties opgeleverd. De heer "Biertje" heeft er een aantal voor zijn rekening genomen maar ook van Willem Kees kwam een aanvulling binnen over o.a. de Roemeense bus met de cilinders op het dak. Nico wist meer over de Streyer bussen uit Oostenrijk en dat staat allemaal in busbrief 113.
Ook een aanvulling van Kees voor foto 8 in busbrief 88 is in dank ontvangen. Allemaal hartelijk dank voor de genomen moeite. Kijk dus op de overzichtpagina waar in de rechter kolommen de aanvullende info mét datum van wijziging staat vermeld of bezoek rechtstreeks busbrief 113 en/of brief 88.
 

   
Tot slot:
Het was weer leuk om deze brief samen te stellen. Hopelijk is het net zo leuk om hem te lezen. Heb je n.a.v. al het bovenstaande iets te melden, gebruik mijn emailadres gerust want ik kan niet alles weten en dat geef ik ook regelmatig aan bij bepaalde foto's. Heb je nadere informatie dan ben je altijd van harte welkom. De afsluitende foto laat een poppetje zien dat zich een breuk zeult aan mijn pasfoto. Mijn lichaamsgewicht begint respectabele vorm aan te nemen maar dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel ermee dat ik niet in mijn eentje de kar kan trekken, ik krijg daar van vele kanten hulp bij in de vorm van foto's en/of tekst, linken en/of moppen enz. enz. Dank aan deze enthousiaste lezers voor hun bijdrage en zolang er reacties komen op nieuwe busbrieven, ga ik ermee door en anders val ik af wat natuurlijk voor mijn gezondheid beter is.
In busbrief 115 vind je nieuwe verrassingen en ik zal daar dan afsluiten met een meer luchthartige afbeelding.

Groeten en tot de volgende brief

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

De mens moet zich hoeden voor droefgeestige stemmingen want indien die over hem komen, ziet hij de wereld zoals hij is. (Otto Weiss)

Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek staan vermeld. (Otto Weiss)

Wat ieder van ons graag zou willen verzamelen: medailles zonder keerzijde. (Otto Weiss)

 

terug naar de