juli 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Grensverleggend ______________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Grensverleggend
Uitsmijters: Neoplan, Detroit en een ietsje te volle bus
SlimvanWim: Teletekst
Busbabbel: Anneke Dote
 

De afgelopen maanden en verder terug tot aan de vakanties van vorig jaar, kreeg ik van diverse kanten foto's toegestuurd die verschillende busbrieflezers op vakantie hadden gemaakt. Ik bewaar die foto's in een aparte map op naam van de maker en het land van herkomst. Na verloop van tijd puilt die map behoorlijk uit en dan is het in deze zomerperiode weer eens tijd om daar een brief aan te wijden zoals eerder b.v. in busbrief 80. Over deze (vakantie)bussen valt voor mij in de meeste gevallen moeilijk nadere informatie te vinden maar met wat hulp van het internet en een zoekmachine heb ik toch hier en daar wat informatie kunnen verzamelen waardoor het hopelijk voor iedereen toch toegankelijk en interessant genoeg is.
De rubrieken zijn verdeeld op alfabet dus begin ik deze keer met AustraliŽ. Veel lees en kijkplezier.
 

Foto's AustraliŽ:
Van Nick S. uit Haarlem kreeg ik deze 7 foto's. Nick schrijft: "Deze 4 "busfoto's" zijn genomen op Fraser Island. Je mag alleen met een op alle wielen aangedreven voertuig op dit eiland rijden aangezien er alleen maar zandpaden zijn. De enige "snelweg" op het eiland is het strand waar je dan niet harder mag dan 80 km uur. Op dit eiland kun je dus een toer maken. Hiervoor gebruiken ze bussen op basis van een MAN 4 x 4 vrachtwagen. Eigenlijk een zandwagen onderstel met busopbouw. De chauffeur heeft voor de versnellingen de beschikking over een 16 bak. Volgens mij werden de hoogste versnellingen niet gebruikt.
Je moet overigens wel je gordels dragen en op sommige stukken een sterke maag hebben. Ik denk dat de foto's verder voor zich spreken."

Aanvulling van J.: "Die MAN bussen zijn unieke exemplaren. Van dit type zijn er maar 5 gemaakt. Die zijn door MAN gebouwd voor een ''reis om de wereld'' in 2004. In AustraliŽ zijn er 2 verongelukt en is de verdere tocht gecanceld. Die 3 overgebleven trucks zijn gekocht door FORRESTER (onderdeel van PENSKE) en ''verbouwd'' tot OFF-ROAD bus voor op het eiland TasmaniŽ. Een ''verongelukt'' chassis is in bezit van een automuseum in Dongara AustraliŽ, en het vijfde chassis is, voor
onderzoek, retour naar Duitsland gegaan, en ook bewaard gebleven. Het waren trouwens geen kippers, maar containerchassis die na ''de reis'' verkocht zouden worden aan ''Technische Hilfs Werke (THW)''.

       

       

"Deze 3 foto's zijn genomen in Townsville, een kustplaats in AustraliŽ.
Op de ene foto een lijnbus van Greyhound Australia, kon hem helaas niet goed op de foto krijgen. Wat mij opviel is dat 'ie gemaakt is bij Irizar wat volgens mij een Europees bedrijf is.
De andere foto laat een MB midibusje zien. Zoals de aanduiding Cityloop achter de ruit aangeeft is het een circellijn. De derde foto heb ik in dezelfde bus genomen. Let even op de 'joystick' naast de bestuurder, wat nou automaat!? Kijk ook even naar de deurcilinder. Grt Nick"

               


Foto's BelgiŽ/Duitsland:
Van John Windau ontving ik geruime tijd terug een aantal foto's uit onze beide buurlanden. De eerste drie foto's zijn gemaakt in Trois Ponts (betekenis = 3 bruggen) een gemeente in de provincie Luik in WalloniŽ. Voorop staat een bus van Satracom, de 6168 met nog een 2e bumpernummer namelijk 108. Daarachter zien we in het geel al de bus staan die als 2e foto groot in beeld komt. Deze bus rijdt ook in Trois Ponts en is gehuurd van Eurobussing, een groot Belgisch verhuurbedrijf.
De derde foto is genomen van een TEC bus in Bastogne, ook wel Bastenaken genaamd. TEC is een Belgische vervoersmaatschappij en staat voor Transport En Commun.

       

De 3 Duitse foto's van John zijn ook uit 2008 en op de eerste staat een bus van het KVB, de 705. (KVB = KŲlner Verkehrs-Betrieb AG). De 2e foto is ook genomen in Keulen en betreft een zogenaamde jeugdbus. Het uiterlijk van dit voertuig lijkt mij niet echt een succes als ouderenbus dus dat is duidelijk. Voor zover ik het op internet heb kunnen uitvogelen, is 'die b.o.j.e.' een organisatie voor jongeren die wij zouden aanduiden als HALT-jongeren.
De derde foto is 'slechts' een Keulse stadsbus.

       


Foto's China:
Sommige mensen kunnen hun werk combineren met een vakantie. Bas is zo iemand en enige tijd geleden was hij in China en ondanks alle indrukken die op hem afkwamen, wist hij toch nog een momentje aan mij te denken en maakte hij een foto van deze bus. Helaas moet ik jullie de bestemming schuldig blijven want ik spreek veel talen waaronder wartaal maar mijn chinees beperkt zich tot een menukaart. Het is ergens in Shanghai en dat is alles wat ik weet. Bas poseert als 2e van links op de rechter foto.

       


Foto's CuraÁao:
Van Kees T. kreeg ik recent de volgende 3 foto's. Fraaie kleurrijke bussen uit een kleurrijk land. Ze schijnen allemaal namen te hebben ;-) want de een heet Salsa en de andere Samba..... Loko (3e foto) is geen naam als zodanig maar geeft aan dat we hier met een nachtbus te maken hebben. Zo'n nachtbus zorgt voor een barhopper tour waarmee de party al begint tijdens de reis want de bus heeft muziek en spotlights aan boord dus laat de verbeelding spreken en je weet wat je op z'n CuraÁaos kan verwachten.

       


Foto Duitsland:

Zie bij Zwitserland


Foto's Frankrijk:
Van Jan van B. uit Delft kreeg ik o.a. deze foto's van een Midibus van Transdev (zie rode pijl) en een Tera bus lijn 3 uit Frankrijk, Avignon. Als werknemer van Veolia Transport is het altijd aardig om een Franse collega van de afdeling Water (Eau) te zien rijden. Dus als je voortaan in Frankrijk bent en je hebt wateroverlast, dan kun je deze Veolia medewerkers aanhouden op straat.
Ter illustratie een 'haltevertrekstaat' voor lijn 3.

       

       

Van collega Leo K. kreeg ik deze bus doorgestuurd. In Frankrijk geen bezienswaardigheid maar hier in Nederland valt direct op dat de naam Veolia samen met de naam Connex gevoerd wordt en dat is nou precies waarover het bij ons op dit moment gonst van de geruchten. Een voorteken???


Foto's Guatemala:
Van Jan M. kwamen deze 2 foto's binnen. Guatemala ligt niet op ieders vakantieweg dus heel leuk dat Jan deze foto's heeft gemaakt en beschikbaar stelt. Wat opvalt is net als bij de foto's uit CuraÁao dat Zuid-Amerika een werelddeel is waar kleur een grote rol speelt. Dat dit in kleding tot uiting komt snap ik helemaal maar ook bussen zien er allemaal verschillend uit. Ze lijken allemaal in de steigers te staan maar dat is niet zo want in die landen wordt heel veel hebben en houwen vervoerd per bus en dat kan variŽren van koffers tot levende have. Gewoon op het dak (of op je hoofd...) en rijden maar. De eerste foto is gemaakt in Antigua, niet het Antigua dat bekend staat als eiland bij de Bovenwindse Eilanden van de Kleine Antillen maar dit is Antigua in Guatemala en dat is een stad die in zijn geheel is opgenomen op de lijst van Werelderfgoed, ťťn groot museum dus eigenlijk.

De 2e foto laat een Rebuli bus zien en dat is een bedrijf dat toertochten verzorgd in dit prachtige land. Mij valt in deze foto de plaats van de achteras op, praktisch in het midden van de bus....


Foto's ItaliŽ:
Als je aan ItaliŽ denkt, komt het woordje 'klein' al snel in je gedachten. Kleine mensen over het algemeen, kleine kopjes koffie, kleine auto's maar blijkbaar ook kleine bussen. De eerste foto laat een bus zien met 3 in- en uitstapdeuren maar de lengte is niet echt fors. De 2e foto showt een kleiner model maar nog wel met 2 deuren. Het ziet er allemaal niet heel erg degelijk uit maar dat kan ook komen door de afgezakte bestemmingsfilm.
Toch kan het kleiner wat te zien is op de 3e en de 4e foto. Er bleef nog maar 1 deur over en de motor heeft het niet overleefd want dit is namelijk een bus op zonne-energie. Onder de chauffeursstoel zal de ruimte dus wel volstaan met accu's. Op de 4e foto zien we aan de zijkant van de bus dan ook staan: sono electrica.

Aanvulling van Joris "Biertje" op foto 1: "Dit is een bus van ''PERLINI'', (bekend van de dumpers, zie http://www.dumper.nl/ ) met een RENAULT 200 pk motor en een carrosserie van LAG. Deze bussen kom je voornamelijk tegen in Zuid ItaliŽ, en hebben een achteras die maximaal 8 % meestuurt in de bochten.
Foto 2, dit is een FIAT DF 290 chassis met een carrosserie van ''WESTENDORF'' uit Duitsland. Deze busjes worden rondom Napels, Verano, Triest, Rome ingezet als buurtbus. Foto's 3 en 4 zijn ook ''LEPPINI'' busjes, waarvan er 25 als proef zijn gebouwd voor de stad VenetiŽ, maar ze zijn nu van een particulier busverhuurbedrijf."

       

       


Foto's Madeira:
Van Zwerus W. kreeg ik 3 foto's uit 2008 van deze Scania. Madeira is een Portugees eiland en een geliefde vakantiebestemming. Op Madeira bestaat geen openbaar vervoer per rail dus het busnetwerk is behoorlijk uitgebreid. De buslijnen zijn verdeeld en worden met kleuren aangeduid. Onderstaande kleurencombinatie rood/witte strepen, brengt je naar C‚mara de Lobos, Cabo Gir„o, CampanŠrio, Ribeira Brava, Ponta do Sol, Canhas, Madalena do Mar, Arco de Calheta, Calheta, Estreito de Calheta, Jardim do Mar, Paķl do Mar, Prazeres, Ponta do Pargo, Achadas do Cruz, Porto Moniz, Seixal, S„o Vicente, Ponta Delgada, Boaventura, Arco de S„o Jorge, Encumeada, Serra de Ńgua. Altijd handig om te weten toch. Waar de busbrief al niet goed voor is...... 

       


Foto's Moskou-Rusland:
Het zijn wel een beetje erg kleine foto's die Erik van L. mij stuurde. Zo'n groot land, zo'n grote stad en dan dit fotoformaat. Maar goed, ik geef ze toch een plekje in deze brief. Slecht zichtbaar op de eerste foto maar Erik beschreef het zo: "op de raamstijl zit een ponsmachientje om het buskaartje te ontwaarden." Dit is duidelijk zichtbaar op de 2 plaatsbewijzen. Het 2e kaartje is voorzien van ponsgaatjes. Een systeem dat bij ons in het museum te bewonderen is maar dat in Moskou dus nog in gebruik is.
Je koopt de buskaartjes in de voorverkoop bij oude vrouwtjes op het busstation. Tja, overal ter wereld krijg je te maken met manieren van werken waar je verbaasd over staat. Dat zullen toeristen bij ons ook wel hebben, zeker nu we het chipkaart betaalsysteem hebben gekregen......

Erik schrijft: "De rode bus krijgt het warm en dan haal je de grill er toch gewoon uit en rijd je verder met die gehaktmolen open en bloot." Het is inderdaad een werkwijze waar ik in sommige busbrieven over schrijf maar dan heb ik het bij ons over tientallen jaren geleden. In Moskou is het blijkbaar nog steeds een normaal verschijnsel.

De derde foto laat 3 kleine bussen zien en Erik schrijft: "Arbeiders busjes pal achter het Rode Plein" Meer kan ik er dan ook niet van maken.

                                             


Foto's Oostenrijk en Rhodos:
De 2 voertuigen die hier als vertegenwoordigers van Oostenrijk staan afgebeeld, doen mij meer denken aan van die kleine veegmachines die regelmatig bij mij door de straat rijden om langs de trottoirbanden de straat te reinigen maar nee, hier zien we echte bussen! In eerste instantie dacht ik met het merk Steyr te maken te hebben maar dat blijkt niet alleen de naam van de regio in Oostenrijk te zijn waar deze bussen rondtuffen maar toch zeker ook het merk, zie de aanvulling hieronder.
Aanvulling van Nico, hij  schrijft: "Steyr is wel degelijk het merk.Het waren officieel Steyr Citybus bussen. In Nederland te Rotterdam had Vroom en Dreesman er ook 3 rijden. Twee daarvan zijn bekend; Nr 1 is de 73-55-RB met 14zit en 14 staanplaatsen 1977 en Nr 2 is de 32-40-TB met ook 14zit en 14 staanplaatsen 1977. Groet Nico T."
 
Aanvulling van Joris "Biertje": "Van deze STEYR (offficiele naam: STEYR-PUCH-DAIMLER) hebben er ook 3 wagens bij de stadsdienst Dordrecht gereden. (speciaal gekocht voor de dienst op Werkendam). 2 wagens bij de HTM (lijn 5) en 3 stuks bij de RET (Stadsdienst Hoogvliet). En er bestaan er nog steeds 2 wagens in NL in (niet) rijdbare staat. 1 exemplaar bij DE MOL-PELIKAAN in Boxtel en 1 wagen bij de EHAD in Helmond."
STEYR bus is de voortzetting van busbouwer GRAF&STIFT en heeft verder niets te maken met STEYR TRUCKS want dat is tegenwoordig een onderdeel van MAN TRUCKS. En KUTSENITS (www.kutsenits.at) is ook opgericht door STEYR-PUCH. En daar hebben ook een paar busjes van in NL gereden.(zie foto blauwe Arriva bus)" (meerdere Steyrfoto's extra van Joris, bedankt: red.)

       

       

       

       

Deze 2 foto's van Rhodos heb ik gekregen van collega Piet K. (zichtbaar op de eerste foto waar hij de chauffeur lijkt uit te leggen hoe hij moet rijden ;-) Wij schrijven altijd Rhodos met een h maar ter plaatse laat men die h altijd weg en spreekt men over Rodos. De 2e foto laat zien dat we te maken hebben met moderne bussen gezien het meesturende achterwiel. Piet zal vast wel meer foto's van Rodos hebben maar vermoedelijk hebben die geen bussen als onderwerp......
Rodos behoort tot een eilandengroep met de vrolijk klinkende naam Dodekanesos in het zuidoosten van Griekenland vlakbij Turkije.


Foto's RoemeniŽ:
Aan de foto's te zien hebben we hier te maken met enige tijd geleden en is er toen iemand op wintervakantie geweest. Ik vind het opvallende foto's en met name de eerste spreekt tot de verbeelding. Onder de zichtbaar slechte weersomstandigheden zien we hoe het OV in RoemeniŽ functioneerde. Als je voortaan een ritje met de bus maakt, voorzien van airco en voldoende verwarming, denk dan aan deze mensen. Ik wil niet ruilen maar dat zal niemand verbazen. Bijzonder aan deze bus is natuurlijk de constructie op het dak. Hadden ze toen al gasbussen? Als dat zo is, lijkt het mij dat er bij een ongeluk grote kans bestaat dat er meer aan de hand is dan wat blikschade. De slangen en de bevestiging boezemen mij weinig vertrouwen in.
 
Aanvulling van Joris "Biertje": "Foto 1 is een IKARUS-ROMAN bus met op het dak geen gascilinders, maar stoomcilinders, gevuld met water voor de verwarming. Foto 2 is een ''bekende'' foto van een gedeelte van het wagenpark van RO-TIR Bucharest. De voorste 4 bussen zijn van het merk SKODA, en de bussen op de 2de en 3de rij zijn IKARUS 2750 modellen.
Foto 3 is ook een SKODA bus. Om precies te zijn een PR1AG chassis met een ''UZMAN'' carrosserie."
 
Aanvulling van Willem Kees: "Het gaat hier om een bus die op methaangas rijdt. De reden dat de bus op methaangas rijdt en niet gewoon op diesel is dat er in Roemenie in de jaren '80 een tekort was aan zo ongeveer alles, dus ook diesel.
Ceaucescu (de toenmalige communistische dictator) had als beleid om de buitenlandse schulden zo snel mogelijk af te lossen en exporteerde zo ongeveer alles. Tegelijkertijd mocht er niets ingevoerd worden. Voor de bevolking was dat dramatisch: er was niets te koop, bijna niets te eten en in de koude winters daar was er amper verwarming. De foto's van uitpuilende bussen en trams geven een aardig sfeerbeeld. Vaak moest de bevolking 7 dagen per week werken, zonder dat ze er iets aan over hielden. Daarnaast brak Ceausescu een kwart van de Roemeense binnenstad af om voor zichzelf een paleis te bouwen (nu het Roemeense parlement), waar in 1988 20 % van de Roemeense economie aan opging.....

Ik heb een meegestuurd waar je duidelijk het woord methaangas op de cilinder ziet staan.
Het was dus niet voor de verwarming: aan dat soort luxe deed men toen niet."
 

Weinig informatie over deze 2e foto maar als sfeerbeeld van hoe ooit onze buitenlandse collega's rondreden, voldoet de foto volkomen. Jammer dat ik geen jaartal heb.

Aan de bus op foto 3 te zien dateert deze foto, ondanks de kleuren, uit dezelfde periode.


Foto's United Kingdom:
Van collega Jan kreeg ik deze foto's uit het overbekende busland Engeland. Er zijn op internet duizenden foto's te vinden van het OV in Londen maar die zijn niet speciaal voor de busbrief geschoten. Deze foto's wel. Vandaar een plekje in deze vakantie editie. De eerste foto is gemaakt van het beroemde Victoria Station. Een gigantisch knooppunt van bussen en metro in een historische sfeer. De moeite van een bezoekje zeker waard.
Wat verder opvalt aan deze foto's is, dat er een periode afgesloten is en dan heb ik het over de beroemde Routemasters, de bus met het open achterbalkon die in 1954 voor het eerst gebouwd werd en in 1958 in productie werd genomen. Er zijn er nog een paar in dienst op enkele speciale buslijnen maar zoals vroeger is het al enige tijd niet meer. In totaal zijn er 2876 bussen van dat type gebouwd.
Nu zien we een straatbeeld met nog wel dubbeldekkers maar allemaal bussen met moderne vormgevingen en hopelijk in de cabine ook wat betere arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs.

       

       


Foto's Duitsland en Zwitserland:
Het laatste item in deze serie is Zwitserland met daarbij eerst een klein stukje Duitsland waar Nick S. deze foto's gemaakt heeft.
Nick schrijft: "Naar aanleiding van busbrief 108 stuur ik je wat vakantiefoto's. Op de ene uit Duitsland een gelede Citaro van de Stutgarter StrassenBahn waarvan het gelede deel wat langer is dan normaal en twee assen heeft. De achterste as is een sleepas waardoor er volgens mij in de bochten een behoorlijke uitzwaai ontstaat.

Zwitserland is in buskringen o.a. heel bekend om de beroemde postbussen. De gele postbus vervoert post en passagiers, bekend om de punctualiteit en de drietonige toeter. De bussen rijden rond voor PostAuto, een dochterbedrijf van Die Post. De eerste postbus reed in 1906 van Bern naar Detligen. Honderd jaar later wordt veel post per trein vervoerd, maar er rijden nog 2000 bussen rond op 800 trajecten, vooral naar de kleinere dorpen.
Postbussen mogen op zogenaamde bergpostwegen (Bergpoststrassen) een drietonige hoorn gebruiken met de eerste tonen uit het Andante van de ouverture van Rossini's opera Guillaume Tell.
(vrij van Wikipedia)
Maar goed, deze keer gťťn postbussen en helaas geen toeters maar een langere busvariant in 3 uitvoeringen.
Nick schrijft: "De tweede foto is genomen in Zurich. De opbouw van deze dubbelgelede trolley is van Hess, meer weet ik helaas ook niet."

Foto's 2, 3 en 4 zijn dus gemaakt van trolleybussen met dit verschil dat op foto 2 een dubbel gelede trolleybus te zien is en op foto 3 en 4 sprake is van een trolleybus met aanhanger en dan gťťn gelede aanhanger maar een los voertuig. Ik blijf dat een prima oplossing vinden voor buslijnen die overdag heel druk zijn waarbij de aanhanger zijn nut bewijst maar dat in de daluren de aanhanger afgekoppeld kan worden zodat er van een heel flexibele businzet sprake is.
Nick schrijft: "Op deze twee foto's zie je een ander soort gelede bus. Bij ons zeggen ze tegen een gelede wagen weleens 'bus met caravan' maar in Luzern rijden ze dus met een serieuze aanhanger. Zowel de voor als achteras van de aanhanger sturen  zodat ie heel mooi in het spoor loopt."

       

Theo J. schrijft: "Naar aanleiding van de bus met aanhanger in Luzern in Busbrief 113 stuur ik je deze foto die ik maakte in een stadje in het Zwarte Woud in 2007.
Wat je hier kunt zien is dat men een soort “trekgordijn” tussen de trekkende wagen en de aanhanger heeft geplaatst om te voorkomen dat mensen tussen de twee busdelen willen oversteken. Het laat zich raden wat van zo een actie de gevolgen kunnen zijn!"

Om het beeld van Zwitserland 'compleet' te maken, hier toch tot slot nog een postbus in een sprookjesachtige omgeving. Grindelwald is een dorpje gelegen ten zuiden van de stad Interlaken in het Berner Oberland aan de voet van de Wetterhorn en de Eiger op een hoogte van ca. 1034 m.
Nick schrijft: "Op de laatste foto een klein beetje het idee hoe het in sommige dalen is daar. De foto is genomen vanuit de bus waar ik in zat en zoals je ziet is er niet veel ruimte om te passeren. De foto is genomen in de buurt van Interlaken. Overigens hebben deze "postbussen" tot nu toe de mooiste toeter die ik gehoord heb."


      
Uitsmijter(s):
Deze keer 3 uitsmijters. Alle drie hebben ze iets te maken met het buitenland en vandaar zijn ze van toepassing in deze vakantiebrief. Als eerste een Neoplan, een foto van Jan gemaakt in Polen maar dan wel met wat aanpassingen. Dat er tegenwoordig misschien een lijndienst geopend is van Polen naar Delft CS zou de toenamen van Poolse mensen in o.a. Haaglanden verklaren..... De chauffeur heeft een vriendelijk gezicht en dat gezicht kom je weer tegen als mascotte van Jan en Elena op hun weblog vol met PowerPoint voorstellingen. Klik maar op de Neoplanfoto en voor de pps-liefhebber is daar heel veel te vinden.

De 2e foto is dichter bij huis maar lijkt verder weg. Nick S. stuurde mij deze foto van een Greyhound in de Breestraat te Leiden. De bus dateert van 30 juni 1948 en rijdt sinds 1998 in Nederland rond. De bus is van het merk G.M.C. en dat staat voor General Motors Company. Klik op G.M.C. en lees hier meer.

Tot slot een foto met hopelijk geen reguliere lijndienst maar mogelijk een recordpoging. Soms is de beste plaats toch echt links voorin.....De foto is bekend op het internet en betreft een bus in het stadsvervoer van Praag, toen nog Tsjecho-Slovakije. (bedankt Joris "Biertje")

 


     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Teletekst is nog steeds populair ondanks alle andere manieren van nieuwsgaring die erbij gekomen zijn in de afgelopen jaren. Ik weet nog goed dat de eerste televisies te koop waren mťt teletekst. Ik was er snel bij en ik ben nog altijd een fan van dit medium. Uiteraard kun je tegenwoordig teletekst bekijken op je computer, tablet of je smartphone in de vorm van een webpagina maar op mijn computer gebruik ik al vele jaren de teletekst software die beschikbaar is op de pagina van de NOS. Downloaden, installeren en eventueel naar eigen smaak aanpassen en voortaan klik je op het teleteksticoontje op je buroblad en kun je alles met een paar klikken lezen. Onder de optie 'favorieten' kun je kiezen voor 'favorieten indelen' en kun je de pagina's in een lijst plaatsen die je voor eigen gebruik zichtbaar wilt hebben. Ben je een teletekst liefhebber? Gewoon doen zou ik zeggen. Ga naar http://www.teletekstbrowser.nl/pages/download.php
 

    
Digitaal puzzelen:
Klik op het plaatje hieronder. De rest wordt vanzelf duidelijk en je kunt slepen met de muis om de stukjes te verplaatsen en na wat heen en weer schuiven, uiteindelijk Porte Saint-Denis in Parijs te maken.

       


           
BusBabbel:
Naar aanleiding van busbrief 112 over de Caetano's, kreeg ik onderstaand voorval toegestuurd. Daaronder tref je gepaste reclame aan.
 
Bij deze een leuke, Anneke Dote over de Caetano: ik stond eens op de buffer op Station Delft. Gezeten achter het stuur van die wagen voerde ik een telefoongesprekje met een collega, die echt heel gepassioneerd is t.o.v. de voertuigen. Terwijl ik nog bezig was het gesprek af te ronden startte ik de motor en reageerde die collega met de opmerking: "Hť, heb jij de 8269 bij je?" (waarbij ik niet zeker weet of het inderdaad om juist die wagen ging, maar wel dat de collega precies hoorde, zelfs met twee telefoons ertussen, welke wagen ik precies bij mij had) Kennelijk was het mooie geluid van die wagens ook nog eens individueel per wagen verschillend. Zelf hoorde ik dat verschil niet. Wat ik wel een heerlijk geluid vond: de Irenetunnel (Delft) inrijden met 'dat patatluik' helemaal open (schuifraam in de chauffeurscabine) en dan in de tunnel het gas loslaten. Het rustig ronken van de motor kaatste dan tegen de tunnelwand en kwam als muziek terug via 'dat patatluik'. Juist op dagen als de temperatuur wat oploopt, was het enorm grote schuifraam een heerlijk iets. De City Lion waarmee wij nu rijden bij QBuzz is een fijne wagen, maar legt het op meerdere vlakken af tegen de Caetano's.
Dat grote raam gaf meer dan eens reden tot mooi vermaak: tijdens mijn voorlaatste rit van die dag, lijn 130 naar de Grote Markt in Den Haag, haalde Turkije op het EK voetbal een stunt uit door vanuit geslagen positie KroatiŽ alsnog te verslaan. Daarmee was Turkije onverwacht een ronde verder. Die wedstrijd was ten einde, toen ik met twee passagiers (een vervelende, dronken man en een iets oudere dame in zomerse, rode jurk) in Rijswijk reed. Het maakte niet uit welke omweg ik koos, ik kwam vast te zitten in een uitzinnig Turks volksfeest van luid toeterende, uitpuilende auto's, waar zelfs op de daken nog feestende mensen zaten. Verder rijden was onmogelijk. Het enige wat ik kon doen was genieten van het plezier van die mensen en proberen centimeter voor centimeter richting de Grote Markt te komen. Tot groot plezier van de feestgangers was ik niks te beroerd af en toe met de massa mee te toeteren. De dronken man in mijn wagen dook nog verder in zichzelf weg dan daarvoor, maar de dame vond het minstens zo prachtig als ik. Zij maakte vrolijk contact met de mensen die onze rit belemmerden en op zeker moment trok zij mijn cabinedeurtje open. Via het openstaande raam dook zij, over mijn stuur heen half naar buiten om een Turks vlaggetje in ontvangst te nemen van een man op een auto. De heersende misvatting dat de rode jurk van de dame een uiting van Turkse feestvreugde was werd door haar zwaaien met het vlaggetje alleen maar gevoed.
De aankomst op de Grote Markt was ruimschoots na de aankomsttijd van de afsluitende rit naar Station Delft. De dronken man had de vreugde niet kunnen temperen. Lachend namen de mevrouw en ik afscheid en heb ik de wagen naar binnen gebracht. Het feest verderop ging nog uren door.
Groetsels,
Tim
 
Van Tim's hand is een boek verschenen met de titel Busschrijvingen. Hierin vertelt hij op zijn eigen humoristische en realistische wijze een groot aantal 'anneke dotes'. Hieronder de omslag en als je daarop klikt, kun je Tim een mailtje sturen en het boek bestellen.

                   


       
Surftips:

Hieronder 3 Youtube filmpjes die ook veel met het OV te maken hebben. Reclamespots van het Belgische OV-bedrijf De Lijn. Mogelijk bij velen onder jullie al bekend maar voor degenen die het gemist hebben hierbij alsnog.

http://www.youtube.com/v/gBnvGS4u3F0?hl=en&fs=1&autoplay=1


En had ik in de vorige brief een link naar heel speciale klok, nu heb ik een nog 'schokkendere' klok gevonden. Kijk op http://lovedbdb.com/nudemenClock/index2.html en met name de dames onder de lezers zullen deze klok graag onder de loep nemen en dat bedoel ik dan letterlijk!!

Klik op:     


      
Grappig:
Een man met een pistool loopt een filiaal van de bank binnen en roept tegen de bediende achter het loket: "Hť jij daar, gooi al het geld, biljetten groot & klein en munten in deze grote papieren zak!"
Toen de zak met geld gevuld was, draaide de bankrover zich om naar een man in de rij en vroeg: "Heb je gezien dat ik deze bank beroofde?"
Bang antwoordde de man: "Jazeker heb ik dat gezien!"
De bankrover schoot daarna op de man en deze viel meteen morsdood op de grond. Toen draaide hij zich om naar een koppel in de rij en vroeg aan de man: "En heb jij gezien dat ik deze bank beroofde?"
De man antwoordde rustig: "Nee, meneer ik heb niks gezien, maar mijn vrouw wel!"

Twee Belgen lopen langs de Nederlandse grens en zijn op weg naar Antwerpen. Ze moeten nog een heel eind lopen. Als ze bij een busremise aankomen, zegt de ene Belg: "Als we nou een bus jatten, kunnen we naar Antwerpen rijden." "Ja," zegt de andere Belg, "maar durf jij zo'n bus te jatten?" "Ikke wel," zegt de andere Belg weer, "als jij hier op de uitkijk blijft staan, dan ga ik die loods in." De Belg die buiten staat, hoort binnen een hoop gestommel en kabaal. En het duurt maar, en het duurt maar. Eindelijk, na anderhalf uur, komt die Belg met een bus naar buiten rijden. "Waar bleef je nou zo lang?" vraagt zijn maat. "Nondeju," zegt de Belg, "de bus naar Antwerpen stond helemaal achterin."

Dirkie, een kleuter van vijf, mag bij zijn grootouders gaan logeren. Ze hebben slechts ťťn bed, Dirkie mag dus tussen oma en opa slapen. Als ze in bed liggen voelt Dirkie aan de buik van opa.
- Is dat hier van karton ? vraagt hij.
- Neen, antwoordt opa, dat is mijn pyjama, en daaronder zit mijn buik.
Even later legt Dirkie zijn handje op de buik van oma.
- Oma is dat hier van karton? vraagt hij.
- Maar nee lieverd, dat is mijn nachthemd, en daaronder zit mijn buik. Waarom vraag je dat?
- Omdat mama zei dat ik tussen twee oude dozen zou moeten slapen!
 

      
Ingezonden berichten:
Er zijn heel veel reacties binnengekomen op de vorige brief (112) over de Caetanobussen. Die zijn intussen verwerkt in de brief zelf dus ben je benieuwd, kijk dan nog een keertje in busbrief 112.
 
Aanvullingen zijn ook te vinden in busbrief 23 bij foto 1 over het ontstaan van de naam Citosa en in busbrief 38 eveneens bij foto 1 over het wel en wee van Citosa samen met Trio en 4 bijzondere extra foto's van een 'koekblik'. (met dank aan Robert S.)

Van Maarten van der K. kreeg ik een vraag voorgelegd die ik graag doorspeel naar jullie om te zien of er meer van dit soort bestemmingen voorkomen. Maarten schrijft: "Aan het einde van de middag ben ik na werktijd nog even boodschappen gaan doen. Daar komen ook de Qbussen naar Barendrecht voorbij. Wat schetst mijn verbazing toen bus 182 voorbijkwam. De bestemming van deze bus was: Portland maar daaronder werd echter vermeld: Niet naar Ikea. Dit was echt de eerste keer dat ik zag dat aangegeven werd waar een bus niet naar toe gaat. Gebeuren dit soort dingen vaker?"
 

   
Tot slot:
Dat was het voor deze keer. Bussen op vakanties. Iedereen die nog op vakantie gaat, wens ik veel plezier, een behouden reis en een veilige thuiskomst. De lezers die het er op hebben zitten, wens ik veel sterkte om er weer een jaar tegenaan te gaan maar hopelijk fleur ik de boel regelmatig op met mijn busbrieven. In ieder geval heeft deze brief mogelijk herinneringen opgeleverd die het allemaal dragelijk maken ;-) In de volgende brieven komen opnieuw bussen in hun 2e leven aan bod, een special over Nederlandse bussen op Cuba en ik ben weer een zwart-wit aflevering aan het voorbereiden want dat blijkt keer op keer een geliefd onderwerp.

Hoewel veel voetballiefhebbers hun buik vol hebben van de gebeurtenissen die de afgelopen tijd ons beeldscherm vulden, kan ik er zelf niet helemaal ontevreden over zijn. Oranje stelde teleur, dat staat vast maar dat er tussen de supporters zoveel busbrieflezers zaten, verraste mij wel. En dat met zo'n groot spandoek......ik was er zeer van onder de indruk en dat is logisch als je onderstaande foto ziet.

Groeten en tot de volgende brief

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Sterven doe je niet ineens, maar af en toe een beetje.
En alle beetjes die je stierf, 't is vreemd, maar die vergeet je.
Het is je dikwijls zelf ontgaan, je zegt ik ben wat moe.
Maar op een keer dan ben je aan je laatste beetje toe. (Toon Hermans)

Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was. (Albert Einstein)

Bedrogen worden is vervelend, dat weten is onaangenaam, maar weten dat men het weet is onuitstaanbaar. (Jan Vercammen)

 

terug naar de