mei 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: MAN/Caetano Via bussen ____________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
MAN/Caetano Via bussen
Uitsmijters: Stoombus/trein en op 2 wielen door de bocht
SlimvanWim: Tekstfilter
Busbabbel: Schade claim
 

Na de thema-aflevering over dubbelgelede bussen in busbrief 108, heb ik nu een bustype als thema dat tot een behoorlijk unieke serie gerekend mag worden: de Caetano serie. Voor de hobbyisten wel bekend, voor de gebruikers/chauffeurs eveneens wel bekend maar voor alle lezers die er nog nooit mee te maken hebben gehad, hier dan een busbrief met zoveel mogelijk info en foto's. Ik plaats in veel gevallen bij elk fotohoofdstuk 'n grote foto en een paar kleinere zodat ik veel materiaal kan plaatsen. De teksten komen overal en nergens vandaan maar vaak uit eigen ervaring want de levensloop van deze bussen begon ooit in Delft in 2004......
Hieronder een luchtfoto van het bedrijf Caetano Auto in Portugal, ik heb goed gekeken of ik er bussen zag staan maar nee, mogelijk werden/worden bussen op een andere locatie in elkaar gezet. Van oorsprong maakt Caetano bussen voor gebruik op vliegvelden en daar komt dan vermoedelijk de toegankelijkheid van dit type bus vandaan. Ruime deuren, voorin weinig stoelen op de manier zoals we dat gewend zijn, snelle bediening en wendbaar. Je leest het al tussen de regels door.....dit bustype was in mijn regio een succes en ik reed er graag mee. De naamsuitbreiding VIAbus heeft niets te maken met het woordje via maar is een afkorting van Vianen waar de bussen in eerste instantie terechtkwamen. Wie, waarom en hoe zo'n naam dan officieel in gebruik heeft gekregen is niet duidelijk maar leuk om als weetje te weten.
 
Jason Bruce vult aan: "een kleine opmerking van mijn kant, de (vrijwel) gehele Caetano-serie is uit dienst in Nederland. Bij 't Gooi (Hilversum e.o.) sowieso, misschien dat er in Friesland nog een paar rijden. De demobus (zie foto 5) rijdt juist heel dichtbij in onze Haaglanden omgeving. Deze bus verzorgt namelijk het platformvervoer op Zestienhoven, oftewel (zoals het tegenwoordig heet) Rotterdam - The Hague Airport. Een plaatje heb ik zelf helaas nog niet kunnen schieten, maar heb hem al een paar keer zien staan toen ik over de N-weg naar Bergschenhoek reed." Bedankt Jason.
 
Ook Dick van der Goot reageert op de serie: "Ik vraag mij inderdaad ook af of er nog veel van die VIAbussen op de Nederlandse wegen rijden. Voor wat betreft de omgeving Hilversum (Gooi & Vechtstreek), was het volgens mijn waarneming al met de nieuwe dienstregeling die in juli vorig jaar inging, afgelopen met de inzet van de ex-Delftenaren. Deze dienstregeling bracht namelijk èn verslechteringen in het aanbod (de eerste keer dat dat duidelijk gebeurde in het kader van een aanbesteding), èn inzet van de beruchte "Fryskers" op stille lijnen èn nieuwe VDL Citea's op de nieuwe R-NET-lijn 320, die delen van de Regioliners verving. Voor zover ik heb gezien, zijn er verder alleen MAN Lion's City-bussen blijven rijden, die daar bij de vorige aanbesteding nieuw in gebruik waren genomen.
Ik vermoed dat je momenteel in Friesland nog de meeste kans hebt om een Caetano tegen te komen, maar dan slechts tot het eind van dit jaar, want op dat moment moet Connexxion in Friesland (evenals in Zuid-Holland) het veld ruimen ten gunste van ARRIVA."

Een klein schema met daarin de totale serie en onder het kopje 'Inzet' kun je lezen waar de bussen zich op dit moment ophouden. De demobus lijkt niet meer in bedrijf te zijn en dus zijn foto's van deze wagen onvervangbaar geworden. Ik heb hieronder van elk busnummer een aantal foto's en als het mogelijk was, heb ik er eentje van elke concessie geplaatst. Van de verkleinde foto's heb ik het 'origineel' bewaard dus mocht iemand een foto in groter formaat willen zien of hebben dan kan dat door een mailtje te sturen naar kameleon@ziggo.nl

Onlangs kreeg ik een folder in handen van collega Conrad die mij attent maakte op een bijzondere foto van een Caetano. Kijk op dit plaatje en begrijp wat ik bedoel.


Foto 1a-1b:
Te beginnen met de 8255 in 'Haagse' dienst hier bij de halte Houtkade in de Haagse wijk Leidschenveen en daaronder nogmaals als lijn 121 vanuit Zoetermeer op het oude busstation van Delft met op de achtergrond de blauwe huizen die intussen geschiedenis zijn geworden. Toen de huizen eenmaal op de nominatie stonden om gesloopt te worden voor de bouw van de spoortunnel en het nieuwe stadskantoor, hebben kunstenaars er een Delfts Blauw tintje aan gegeven om het verval wat op te fleuren.


Foto 2a-2b:
Verder met de 8256. Op foto 2a te zien op de busstation Leyenburg in Den Haag en nadat Connexxion de concessie Haaglanden had verloren en Veolia eind augustus 2009 het roer overnam met gasbussen, werd de serie opgesplitst en her en daar ingezet. Een aantal wagens reed toen in Leidschendam/Leiden e.o. zoals te zien is op foto 2b waar de 8256 halteert op Leiden Station als lijn 12.

De naam Caetano heeft altijd tot een controverse geleid oftewel een groep collega's sprak altijd over Kétano's en een ander gezelschap hield het op Cétano's. Ik behoorde tot de laatste groep omdat ik ervan uitging dat keizer Caesar ook als c uitgesproken werd en niet als keizer Kaesar. Nu ik deze brief zit te schrijven, wilde ik natuurlijk graag de juiste uitspraak weten en ik ben gaan zoeken in Portugese YouTube filmpjes waar ik iemand de naam zou kunnen horen uitspreken. Dat zou met de busnaam niet gaan lukken maar er is wel een zanger/gitarist die deze naam heeft namelijk Caetano Veloso en toen ben ik net zo lang filmpjes gaan afspelen totdat hij aangekondigd werd bij een concert en wat schetst mijn verbazing.......er is nog een derde uitspraak. Wél met k-klank maar dan als Kaaitano. Of ik de verwarring daarmee uit de wereld help weet ik niet maar voor mij is het nu wel zo dat ik weet hoe het moet.


Foto 3a-3b-3c-3d-3e:
 
De 8257 zien we hier weer op Delft CS op de buffer naast een Ambassador die ooit vanuit Limburg (in het wit) naar Delft kwam om hier aan de slag te gaan (later in het groen).

Op foto 3b is de 8257 net als de 8256 te zien op lijn 12 in Leiden. De concessie Duin- en Bollenstreek / Midden-Holland is intussen gegund aan Arriva dus ook deze plaatjes moeten goed bewaard blijven. Ernaast op foto 3c staat de wagen alweer 'hogerop' in Nederland en wel op Leeuwarden NS zoals gefotografeerd door Kien Wai Wong.

       

Foto 3d komt weer uit de Haaglanden omgeving, op de Hoefkade in de Schilderswijk in Den Haag waar vermoedelijk een van de eerste nieuwe perron uitvoeringen gerealiseerd moet zijn geweest. Volgens de Europese normen vormgegeven zodat er voor rolstoelen een toegankelijkere in/uitgang is. Op de foto ernaast van de hand van J.Flipse, is de bus te zien bij van Oeveren als wagen 92 voor de stalling in Zierikzee op 6 januari 2012. Na Delft, Leidschendam/Leiden en Leeuwarden nu dus bij een heel ander busbedrijf dat werk uitvoert voor het OV. Kijk op http://www.vanoeveren.nl/busbedrijf/wagenpark.php voor een compleet overzicht en weet dan dat de Caetano nog toegevoegd moet worden.

       

De 8257 wordt in de werkplaats onder handen genomen door monteurs en zal het bekende wagenparknummer gaan verliezen en voorzien worden van de bedrijfssticker van Van Oeveren.        


Foto 4a-4b-4c:
Net als bij de 8257 heb ik hier 2 linken naar meer info over de volgende 3 uit de serie. van de 8260 ontbreekt zo'n link. Ik heb ook geen foto's van hun verblijf ná Haaglanden dus staan hier 3 foto's uit die periode van de 8258, de 8259 en de 8260. Op 4a staat de 8258 op het tijdelijke eindpunt in Nootdorp en de 8259 rijdt op 4b op de tram/busbaan Westvest in Delft. De derde foto is gemaakt aan de Zuidwal in Delft waar de bus als lijn 82 komende uit de TU-wijk via dit nieuwe winkelcentrum en het station uiteindelijk terecht zal komen in de buitenwijk Tanthof. De foto is van Daniël Blaumink.

           


Foto 5a-5b:
Om de serie bekende nummers even te onderbreken nu aandacht voor de afwijker uit de serie. Deze 3153 was van oorsprong de laatste uit de serie en stond te boek als de 8277. De bus is als demonstratiebus ingezet bij o.a. Arriva en Novio en heeft later alsnog als dienstbus onder nummer 3153 gereden bij Connexxion en QBuzz. Nu is de wagen ingeruild en mij is verder niets meer bekend. Op foto 5a te zien in dienst van de regio Utrecht en op foto 5b eveneens daar op 2 september 2006.

Wat betekent ‘Voor U’
'Voor U' is een initiatief van Bestuur Regio Utrecht (BRU). Het logo ‘Voor U’ dient als beeldmerk en staat voor service en gemak. Onder de vlag van ‘Voor U’ mag de reiziger veel verwachten van de huidige vervoerders in de regio Utrecht, GVU en Connexxion. Zo luidt de uitleg op de homepage.


Foto 6a-6b-6c-6d-6e-6f:
Terug bij de bekende serie. De 8261 en de 8262 in een aardige serie foto's. De eerste foto is natuurlijk voer voor toeristen, de historische binnenstad van Delft door de ogen van Daniël Bleumink met de torenspits van de Nieuwe kerk waar onze Oranjes liggen begraven op de achtergrond. Dit schrijf ik niet zonder reden want de Caetano's (klinkt trouwens als een muziekcombo voor bruiloften en partijen....dames en heren, de Caetano's) zouden een rol spelen bij de begrafenis van Prins Claus maar daarover later.

Foto's 6b en 6c liggen qua locatie flink uit elkaar. De eerste is aan de kust bij Kijkduin waar vroeger lijn 129 zijn eindpunt had vlak voor het Atlantic Hotel. Andere lijnen die daar samenkwamen waren en zijn van de HTM. Lijn 129 was een fraaie lijn die Rotterdam CS verbond met deze kust/badplaats. Op de route die vanuit Rotterdam een mooi landelijk karakter had en dwars door Delft reed, lagen allerlei toeristische trekpleisters zoals Diergaarde Blijdorp, De Porceleyne Fles (Delfts Blauw) en winkelcentrum In De Boogaard in Rijswijk. Ook werd er op deze lijn veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een begraafplaats te bezoeken. Hofwijk bij Overschie, Jaffa en Kanaalweg in Delft, Nieuw Eikelenburg in Rijswijk en Ockenburgh in Den Haag. Veel reizigers met dagkaarten maakten gebruik van deze lijn die comfortabel reizen door de drukke Randstad mogelijk maakte. Intussen is de lijn verloren gegaan door opsplitsing en delen worden door de RET en HTM gereden. In ieder geval is zorgeloos reizen zonder overstappen er niet meer bij. Leve het nieuwe denken in het OV!!!

Op foto 6c is de 8261 te zien in Sneek als lijn 42 naar Emmeloord terwijl op de volgende foto nog een tussen stop te zien is omdat daar de 8261 ook weer op lijn 12 te zien is in Leiden.

                       

De volgende in deze serie is de 8262 en daar heb ik 2 foto's van. Eentje uit de begintijd in Delft en eentje van daarna ook in Leiden maar dan als lijn 39.

           


Foto 7a-7b-7c-7d-7e-7f-7g:
Elke serie heeft bijzondere gevallen en in deze Caetano serie is dat zeker de 8263. Een wagen met wat pech zou ik voorzichtig willen zeggen. Niet op de eerste foto want daar staat 'ie nog te blinken en ik durf te vermoeden dat de bus nog hagelnieuw is. Dan volgen 2 foto's uit andere gebieden. Een mooie winterse foto van Jelle Jansen (gemaakt in Wageningen: bedankt Bas van der B.) en daarnaast een foto van Hugo Richter van de 8263 bij de halte Gemeentehuis op weg naar Ede-Wageningen. De foto is gemaakt in Oosterbeek. (wederom bedankt Bas)

Aanvulling van Edwin T.: "Dit is weer eens een Busbrief naar mijn hart: eentje vol met inderdaad, 1 van mijn favoriete bussen. En leuk om een heleboel foto’s van mezelf tegen te komen (geen probleem, dat weet je ;-)!).
Op foto 7a is de 8263 echt nog bijna helemaal vers, volgens mij kreeg ik hem op zijn tweede of derde dag mee op de dienst, mijn eerste Caetano. Op de vrachtwagenparkeerplaats bij Maasland Viaduct heb ik deze foto gemaakt."

 

foto Edwin Timmers
           
Dat was de gelukkige periode zal ik maar schrijven want daarna volgen minder fortuinlijke plaatjes. Hieronder is te zien hoe er iets mis kan gaan bij het verlaten van een busstation in Zoetermeer. Ondanks meerdere waarschuwingslampen op de gewone rijbaan die gaan knipperen en een duidelijk zichtbare verkeerslichten installatie, blijken vele automobilisten dat niet te zien en 'knallen' door rood. Deze VW kon de bus niet meer ontwijken en de ravage is onontkoombaar. Een Caetano is uit lichte materialen vervaardigd, kunststof en aluminium hebben de overhand dus bij een aanrijding is dat dan ook te merken.
 
Aanvulling van Tim Bootsman: "Wat stel jij het mooi, hoe er in Delft verschillende uitspraakwijzen heersten over die naam. Wij samen delen de goede herinneringen aan dit type wagen. Zoals je weet kan Portugal (en Portugees) zich verheugen in mijn hartelijke belangstelling. Vorige maand was ik nog even (veel te kort) in Portugal en in 2009 heb ik zelfs gesolliciteerd bij Carris (zeg maar de RET van Lissabon). Daar rijden heel veel bussen van Carris, gebouwd door Caetano. Naast de instapdeur staat vrijwel altijd de aanduiding 'AR CONDICIONADO' de koelte in die wagens is zelfs in augustus, als de stad haar heetste periode van het jaar beleeft, kippenvelwekkend. Hééééérlijk!
De juiste uitspraak is overigens: Kaaitanoe, waarbij de i het midden houdt tussen een een e en een i. In het Portugees wordt een 'open o' immer als oe uitgesproken. (De naam van die voetballer uit Funchal, die tegenwoordig in Madrid zijn bankrekening spekt, spreek je dan ook uit als: Kriestjanoe Roenaldoe)
De aanrijding met de 8263 in Zoetermeer, was er een die IK had. Ik heb vanaf het busstation gewacht op wit licht, er stond al een auto te wachten voor het rode licht op de gewone weg. Vervolgens, terwijl ik reeds met de oversteek bezig was, werd dat rode licht genegeerd door het VW-tje van het uitzendbureau, dat daarmee ontdaan werd van ongeveer de gehele rechterkant. De mevrouw die al stond te wachten ivm het rode licht heeft een heel mooie rol gespeeld bij de afhandeling van de aanrijding. Helaas heb ik nooit de kans gekregen haar daar nog eens voor te bedanken. De manier waarop ik toen gesteund ben vanuit de vestigingsleiding heb ik als heel fijn ervaren."
           
           
De bus is toen weer opgelapt maar blijkbaar heeft het noodlot opnieuw toegeslagen want zo te zien staat de wagen tussen allemaal minder fortuinlijke versies uit het OV. Hier te zien bij Wielsma Int. Autoservice in Deventer (een bergingsbedrijf!!!) gefotografeerd door Kien Wai Wong en wat dat voor het levensverhaal van deze 8263 betekent? Ik houd mijn hart vast maar mogelijk weet een lezer van dit epistel meer hierover en dan zou ik willen vragen om mij dat te laten weten.
 
Aanvulling van Hans:
Ik kan je melden dat de 8263 op 23 maart 2011 naar Sloperij Pijffers, Wijheseweg 65 te Broekland is gegaan en vrijwel direct daarna is gesloopt. Helaas.
 
           

Foto 8a-8b-8c-8d:
Vier foto's van de vierenzestig. Delft, Hilversum(?), Ede en Leeuwarden. Een fraai kwartet van 4 verschillende fotografen.

Aanvulling van Henny T.: "De 2e foto is genomen op de buffer in Amersfoort en de 3e foto is volgens mij geen Ede maar Arnhem let op de bovendraden van de trolley."

Aanvulling van Edwin T.: "Foto 8b is gemaakt in Amersfoort, daar ligt de busbuffer (en het hele stationsplein) een niveau hoger dan het spoor. Foto 8c is niet in Ede gemaakt, maar volgens mij in Oosterbeek of anders in ieder geval Arnhem, getuige de bovenleiding van de trolley, die je op de foto ziet. Overigens heb ik met de 8264 tijdens de uitvaart van Prins Bernhard gereden."  (zie bij foto 9)

Ook een aanvulling met dezelfde tip over Amersfoort van Bas van der B en Ruud van der Z. en Dick van der Goot.
Allemaal hartelijk dank.

       

       


Foto 9a-9b-9c-9d:
En daar is dan de 8265, eerder al enigszins vermeld bij foto 6 waar de Oranjes ter sprake kwamen. De kwaliteit van de eerste 2 foto's laat iets te wensen over maar die zijn door scannen een beetje achteruit gegaan. Ik kreeg deze 2 foto's van collega Aad Westerduin die zelf achter het stuur zit. De Caetano serie was in 2004 vers van de persen gerold en zag er uit om door een ringetje te halen. Precies wat je wilt als hoogwaardigheidsbekleders vervoerd moeten worden. Er was voor deze begrafenis van Prins Bernhard in 2004 een compleet vervoersscenario opgesteld met alle veiligheidsvoorschriften, chauffeurs konden zich opgeven en werden gescreend. Uit de TU wijk werden de ritten op de centimeter uitgestippeld en ook aangekomen bij de Nieuwe Kerk was het aanrijden, uitstappen en zsm weer weg om mogelijk aanslagen op de bobo's te voorkomen. Delft had zich als Prinsenstad prima op de kaart gezet en de collega's die met deze bussen reden, hebben de kans gehad om er een bijzondere ervaring bij te krijgen.

Aanvulling: Een aantal collega's waren het er niet over eens of deze busserie gebruikt was bij Prins Bernhard maar dachten aan Prins Claus. Ik begrijp dat allemaal want op een gegeven moment zijn er 3 begrafenissen geweest in Delft in korte tijd. Aan de hand van de afgiftedatum van het kenteken maar vooral doordat collega Aad, die de 2 foto's beschikbaar stelde, een duik genomen heeft in zijn archief en de lijst met namen van chauffeurs vond die op die dag ingezet zijn. Op die lijst stond uiteraard de overledene vermeld en dat was......Prins Bernhard. Hierdoor is geen misverstand meer mogelijk. Waarvan akte.

Hieronder nog 2 foto's van de 8265 maar dan in dienst van de burgers en niet van Blauw Bloed. Op de linkerfoto staat de bus weer eens op Delft CS en op de rechterfoto zien we lijn 48 (ook een bekend nummer in Haaglanden van een aantal jaren geleden) in de sneeuw van Lemmer op weg naar Heerenveen.

       


Foto 10a-10b-10c-10d-10e-10f:
Drie busnummer in 1 hoofdstuk, namelijk de 8266, 8267 en de 8268. De 8266 vermoedelijk te zien tussen het leven in Delft en erna op een tijdelijke opslagplek (vermoedelijk in Leeuwarden: bedankt Bas van der B.). Eronder een foto van het eindpunt in Nootdorp in Haaglanden.

       

Foto 10c (de linker foto) laat de 8267 zien in de omgeving van Hilversum/Bussum en op de linkerfoto (10d) zien we op een foto van Jason Bruce dezelfde bus terug in Leeuwarden als vervangend vervoer voor de NS tijdens een stremming of werkzaamheden op of aan het spoor.

Aanvulling van Edwin T.: "Foto 10c is gemaakt op Amsterdam Station Amstel, om precies te zijn het Julianaplein: zie bijgevoegd plaatje van Google Streetview."

       

Verder met de 8268 op 2 locaties die een flink eind uit elkaar liggen. Links de bus op pad in een stukje duingebied bij Monster en je zou zo niet zeggen dat we in een druk gebied in de Randstad zijn. Rust, rust en nog eens rust lijkt de foto te laten zien maar dat is dus een vertekend beeld. Zo maken ze ook foto's van vakantie reizen om in brochures mensen te verleiden vooral van de rust van de bewuste locatie te komen genieten. Dat er achter het punt waarvandaan de fotograaf zijn of haar foto nam, een drukke autoroute ligt, kom je pas te weten als je met je koffers ter plaatse bent. Zoiets dus ook hier. Op zondagmorgen kan dit beeld te vinden zijn maar de rest van de week en heel vaak bij mooi weer op zondag ook, spoeden vele mensen zich van Den Haag richting Monster, 's Gravenzande en natuurlijk Hoek van Holland.
De rechter foto laat de 8268 zien in Leeuwarden en volgens mij mag je Niet Instappen.

       


Foto 11a-11b-11c-11d-11e:
We schieten op, nog een paar nummers in deze unieke serie. Opnieuw 3 nummers tegelijk. Te beginnen met de 8269 op een foto van Hugo Richter, gemaakt in Emmeloord (bedankt Bas vd B.) als lijn 42 naar Sneek.
Daaronder de 8270 in de oude hoedanigheid van lijn 128 (nu lijn 32) van Delft CS naar Naaldwijk Busstation, een foto van Pieter de Vries. Daarnaast nogmaals de 8270 maar nu in Leeuwarden (bedankt Bas van der B.) op weg naar Lauwersoog.

       

De derde bus in dit hoofdstuk is de 8271, ook weer op 2 locaties om de levensloop van dit materiaal duidelijk te laten zien. De linkerfoto is in Delft en als ik het goed inschat, staan we hier op de Buitenwatersloot. De rechterfoto laat de 8271 zien in Laren op weg naar Hilversum.

       


Foto 12a-12b-12c:
Deze eerste foto heb ik wat groter gelaten omdat het aparte foto is met deze 2 totaal verschillende bustypes vol in beeld. Bedankt Hugo. Als ik het goed zie, heeft chef Theo en goed gesprek met de chauffeur van de 8272. Ze hebben allebei hun bus niet helemaal volgens de richtlijnen geparkeerd maar daar zal uiteraard een goede reden voor geweest zijn al kan ik dat op dit uitgestorven lijkende plein niet bedenken.
De 2 kleinere foto's laten het interieur van dit busmodel zien en ook een foto van de 8272 in een regenbuitje te Laren.

       


Foto 13a-13b-13c-13d:
Dan naderen we het eind van deze serie en komen we bij de nummers 8273 en 8274. Links de foto's uit de Delftse periode en rechts foto's van beide bussen in Hilversum. Waarbij de foto met filmbestemming Delft van de 8274 gemaakt is in 's-Gravenzande.

       

       


Foto 14a-14b-14c-14d-14e-14f:
De 8275 verdient een eigen hoofdstuk vanwege de vele foto's in diverse gedaantes. Eerst de uitstaphalte zoals die op het oude Delftse Station te zien is op foto 14a. Daaronder  links een foto uit de Leidschendamse periode als lijn 44 naar Den Haag CS en daar rechts naast een groen plaatje in een dubbele betekenis van de hand van Daniël Bleumink uit 2010 met de 6675 in de hoofdrol als lijn 109 van Laren naar Hilversum.

       

Geen wagenparknummer meer op de linker hoek omdat de 8275 overgegaan is in handen van Van Oeveren als wagen 93 zoals op de andere foto's te zien is. Op die 2 kleinere foto's is ook goed het logo van Van Oeveren te zien naast de linker koplamp. Zie ook bij de 8257 (foto 3).

       

Op de rechterfoto zien we de 9264 links naast de 8275 in Goes. (bedankt Bas van der B.) Dit is een M.A.N. Lion's City CNG van 18 mtr dus een gelede bus uit 2008. CNG is de Engelstalige afkorting voor Compressed Natural Gas, in het Nederlands vertaald als aardgas onder druk.


Foto 15:
Degene die het uitgehouden heeft tot deze laatste foto's van de serie, is een echte fan.....
Een fraaie foto van de 8276 op Delft Station en daarna een kwartet foto's uit het gebied dat ligt tussen Amsterdam, Almere en Utrecht. De foto waar de 8276 op een brug(getje) staat, ziet er gewaagd uit maar is toch echt onderdeel van een busroute want achter de takken van de boom is een blauw bord te zien met de waarschuwing dat er een bussluis aanwezig is.
 
Dat waren de foto's die een beeld zullen hebben gegevens van deze bijzondere serie bussen. Als er nieuwe verhuizingen plaats vinden of gevonden hebben, laat het mij weten dan kan ik de levensloop op de busbriefpagina bijwerken.

       

Aanvulling Henny T.: "Bus 8276 komt hier een brug over en dit is een busbaan in de wijk Huizermaat in Huizen. De bus verbindt 2 wijken met elkaar en de brug is met afzakbare paaltjes afgesloten."

       


      
Uitsmijter(s):
Twee bijzondere voertuigen tijdens stoomdagen ergens in de USA. Op de linker foto staat voorop geschreven dat we te maken hebben met een 'passenger bus'. Dat is ook zichtbaar achter de raampjes maar of dit een aangename manier van vervoeren is, valt te betwijfelen. De linker foto laat zien dat het erger kan want die beschikt niet over luchtbanden maar heeft massieve wielen. De machinist (want zo noem ik hem maar) zit droog maar moet wel oppassen dat het kanon helemaal rechts niet per ongeluk afgaat........
                      
 
Lijn 32 in een vreemde pose. Of de chauffeur houdt van stevig doorrijden óf er is iets misgegaan. Wel knap van de fotograaf om op het 'moment suprême' de camera schietklaar te hebben.
Aanvulling van Edwin T.: "De foto van deze GVB bus op lijn 32 is een shot uit de dramaserie van de KRO: Lijn 13, zeer recent nog uitgezonden.
Voor dit shot zijn er twee bussen gebruikt en daarna gemonteerd, voor zover ik me nog kan herinneren."
 
             
 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Software kan heel uitgebreid zijn en daardoor vaak niet te gebruiken zonder een cursus te volgen maar soms kom je software tegen waar je veel gemak van kunt hebben en het is zo licht als een veertje. In dit geval gaat het over een tekstfilter. Je hoeft het niet eens te installeren, gewoon een plekje geven op b.v. je bureaublad en als je nodig hebt, klik je er op en dat is alles, het heeft zijn functie dan al uitgevoerd. Het betreft een eenvoudige code achter dit programmaatje maar daar kan de gemiddelde computeraar weinig mee. Nu is het verpakt in een bestandje en werkt prima. Wat doet het dan precies? Als je soms in een mailtje of een tekstbestand iets wil plakken uit een andere tekst of webpagina dan wordt er altijd de opmaak geplakt die je gekopieerd hebt. Een voorbeeld doet wonderen denk ik. B.v. er staat in het groen in grote letters 'SlimvanWim'. Als ik dat selecteer, ik kopieer dat en ik wil dat nu gaan plakken dan zie je dit: SlimvanWim: oftewel als je na het plakken wilt dat de tekst gelijk is aan de andere woorden, moet je dat handmatig aan gaan passen dus lettertype wijzigen, lettergrootte wijzigen en de kleur aanpassen. Lastig toch? Maar als je vóór het plakken even op het tekstfilter klikt, is alle opmaak, zoals dat heet, verdwenen en zie je dit: SlimvanWim:
Het is een oplossing voor mensen die regelmatig kopiëren, knippen en/of plakken, kost nauwelijks moeite en het maakt het digitale leven makkelijker. Probeer het zelf door dit te downloaden en op te slaan. Te vinden op PureText.
 

           
BusBabbel:
Het is deze keer niet makkelijk om mijn busbabbel te vullen met een aardig verhaal of anekdote. Gezien de vervelende mailtjes van een gefrustreerde fotograaf die over mijn rug zijn maandsalaris wil regelen, zal ik deze keer de babbel heel kort houden want anders vergrijp ik mij aan onwelvoeglijke taal en onverstandige uitspraken. Veel van jullie hebben van mij de details omtrent deze schadeclaim toegestuurd gekregen en ik dank iedereen voor de zeer warme en massale steunberichten. Mocht het tot een rechtszaak komen dan kan ik in ieder geval jullie berichten aanvoeren en jullie tips en adviezen gebruiken om aan te tonen dat hier sprake is van een probleem waarbij het een en ander volledig uit proportie is. Jullie busbriefbode is een amateur/hobbyist zonder commercieel gewin en om mijn goede bedoelingen dan te misbruiken met een absurde claim, gaat alle zinnigheid te boven. Een overtreding van de auteurswet is ondanks mijn onopzettelijke plaatsing van 2 foto's, strafbaar en ik wil uiteraard best begrijpen dat ik dan een vergoeding moet betalen maar wel in het redelijke. Maar goed, ik leer steeds bij en ik leer ook veel af dus dat ik soms te goeder trouw foto's gebruik die ik gestuurd krijg, is vanaf nu aan banden gelegd en zal met argusogen voortaan bekeken worden. Het beperkt mijn digitale bewegingsvrijheid maar eerlijk is eerlijk: ik wil niemand benadelen en dacht dat altijd netjes te doen door (indien beschikbaar) de fotograaf bij elke foto te vermelden maar dat is niet voldoende gebleken. Jammer allemaal maar aan elke tunnel zit een eind waar het weer licht wordt, toch?
 

       
Surftips:
Op Raym's fotosite staan vele vele honderden foto's. Klik er eens doorheen als je fraaie plaatjes houdt. Je kunt ook stemmen voor je favoriete foto.

http://www.meldknop.nl/ staat volop in de belangstelling en terecht want er gaat veel mis op het internet: pesten, stalking, misbruik enz. Gelukkig gaat er ook heel veel heel goed maar je zal maar hulp nodig hebben dan pak je elke digitale strohalm dus vandaar deze link.

Er zijn vele pagina's waar je vroegere bekenden of klasgenoten kunt ontmoeten. Deze is zeker de moeite waard. Klik niet op Lexa want dat is gewoon dating reclame maar voer de invulvakken links op de webpagina in en vindt oude bekenden terug. Verrassend hoeveel bekende gezichten worden gevonden. http://www.schoolfotobank.nl/

Klik op:     


      
Grappig:
D'r zit een man aan de bar. Komt er een bloedmooie meid naast hem zitten.
Zegt die man: "Jij lijkt sprekend op mijn tweede vrouw!"
"Hoe vaak bent u dan getrouwd?" vraagt de jonge dame.
Antwoordt de man: "Eén keer!"
 
Een Belg werkt in een Houtzagerij. Hij is altijd enthousiast, maar bepaald niet voorzichtig. Op een dag loopt hij tegen een zaag aan en 'Tsjak' zo zijn oor eraf ! Het oor valt in de zaagselbak onder de zaag. Iedereen helpt met zoeken, hopelijk kan zijn oor er weer aangenaaid worden in het ziekenhuis.
Iemand vindt het oor en houdt het omhoog.
De Belg zegt: "Nee, dat is 'm niet. Ik had er een potloodje achter zitten! "
 
Een ouder echtpaar ligt in bed en de man valt bijna in slaap als zijn vrouw ineens zegt: "Vroeger hield je mijn hand vast als we gingen slapen"
De man pakt heel even de hand van zijn vrouw en draait zich vervolgens weer om, om te gaan slapen.
Even later zegt zij: "En je kuste me altijd als we gingen slapen".
De man draait zich om en geeft een vluchtige kus op haar wang.
30 seconden later zegt ze vervolgens: "En je beet me altijd heel liefdevol in mijn nek".
De man slaat de dekens weg en stapt uit bed. 
"Wat ga je doen?" vraagt ze aan haar man.
Waarop hij antwoordt:  "Ik ga even mijn tanden pakken".

      
Ingezonden berichten:
Een aanvulling is te vinden in busbrief 103 bij foto 11b.
 
Met genoeg bescheidenheid om dit bericht blozend in ontvangst te nemen durf ik het in deze rubriek toch te plaatsen.
 
Anton A. uit de VS schrijft mij: "Zojuist uw Busbrief #111 ontvangen. Zoals gewoonlijk heb ik ook weer zeer van deze busbrief genoten. Deze brief over de WSM was speciaal in zoverre het veel herinneringen naar voren bracht van de tijd toen ik een jaartje in Den Haag woonde (1961). Ik kwam vaak op de Varkenmarkt terecht om de bus te nemen naar diverse bestemmingen in het Westland.
Ik kom oorspronkelijk uit Groningen en als een kleine jongen reisde ik vaak met mijn moeder met de GADO, Marnedienst en ESA om diverse familieleden te bezoeken. Na een korte tijd als assistent purser bij de Holland Oost-Azie Lijn en de Holland Amerika Lijn emigreerde ik in 1963 naar de Verenigde Staten en begon ik een 35-jarige carrière in de luchtvaartindustrie (TWA en KLM) in New York, Chicago en Los Angeles. Ik woon nu in Arlington, Texas (tussen Dallas en Fort Worth). Arlington, Texas, heeft de onplezierige reputatie de grootste stad (365.000 inwoners) in de V.S. te zijn zonder publieke vervoersmogelijkheden. Dallas staat er piekfijn voor, en ook Fort Worth heeft een aardig netwerk.
Alhoewel ik vele jaren bij de luchtvaart betrokken was, heb ik mijn interesse voor het busverkeer nooit verloren. Nu ik ouder ben, is mijn belangstelling in het Nederlandse busvervoer veel groter geworden, vooral in die "goede, oude" tijd van de GADO, Marnedienst, DAM, NTM, ESA, DABO, EDS, HTM, WSM etc., etc. Het is daarom altijd een speciale dag hier in het noorden van Texas wanneer uw e-mail mij de laatste editie van de Busbrief brengt. Niet alleen vanwege het altijd erg interessante nieuws (en "ouds") uit de buswereld, maar ook vanwege uw bijgaand commentaar. Uitstekend!! Ik zit nog te wachten op de publicatie van een boek dat uit uw pen is gevloeid.
Mijn hartelijke dank voor de vele uren plezier bij het lezen en kijken van de Busbrief. Ik hoop nog talloze edities te ontvangen. Wanneer ik de volgende keer naar Nederland kom zou ik misschien even langs kunnen komen om u persoonlijk te bedanken en "talk busses."


Vanzelfsprekend is Anton van harte welkom en ik dank hem zeer voor deze hartverwarmende woorden.
 
Voorts is er een aardige discussie gaande over de uiterlijk gehavende bus die ik in de vorige brief plaatste. Je kunt deze discussie volgen in busbrief 111 waar ik dit als aanvulling geplaatst heb.        
 

   
Tot slot:
Op dit moment heb ik even geen inspiratie voor een sprankelend slotwoord. Ik wilde jullie met deze brief laten zien dat ik nog actief ben en dat de beloofde nieuwe editie over de Caetano klaar is. Ik hoop dat het ondanks de vele foto's van min of meer dezelfde bus toch aangenaam lezen was. Met de/het EK voetbal in het verschiet sluit ik af met een van mijn grootste fans: Lionel Messi. ;-)

Groeten en mocht iemand niet weten wie Messi is, klik op de foto.

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Of een olifant nu vecht of vrijt, het gras is altijd de dupe.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter. (Henk van Roosmalen)

De snelste manier om met acupunctuur te experimenteren is voor het eerst een nieuw overhemd aantrekken.

 

terug naar de