04 april 2010

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Pret in een cabriolet  __________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
               
 
Inhoudsopgave:
Pret in een cabriolet
Uitsmijters: Oerbus en Overstekende kinderen
SlimvanWim: Keyloggers
Busbabbel: Cultuurverschil
      

 
Als schrijver van deze brieven, die ik probeer te vullen met correct Nederlands, wil ik eerst een ergernis kwijt. Het gaat over een taalfout. Niet bij mij, dat hoop ik tenminste niet, maar in het algemeen taalgebruik om mij heen. Vroeger als kind speelde ik buiten indiaantje en riep ik: "Mij zijn platvoetindiaan". (of iets van die strekking) Iedereen begreep dan dat ik gebrekkig sprak omdat ik een ongeschoolde roodhuid probeerde uit te beelden. In plaats van het woordje 'mij' had ik gewoon 'ik'  moeten zeggen. Geinig en vertederend natuurlijk. Anders wordt het als ik had geroepen: "Hun zijn de vijand".  Tegenwoordig namelijk gebruiken veel mensen het woordje 'hun' als onderwerp in een zin. Dat moet natuurlijk het woordje 'zij' zijn. "Zij zijn de vijand!" Waarom maken we dan met z'n allen als volwassen mensen die kinderlijke taalfout? Geen idee maar dat het binnengeslopen is in ons taalgebruik, valt mij in ieder geval erg op.
Ik reken er niet op dat ik via deze busbrief mensen op het rechte taalkundige pad krijg maar als ik maar 1 iemand kan bekeren, is dat winst.
 
Excuus voor deze oprisping, ik ga weer gauw verder waarvoor deze busbrief gemaakt en verstuurd wordt en dat is het Openbaar Vervoer en in het bijzonder de bus.

Hierboven zie je een foto van een tekst op het separatieraam van een bus. Vanwaar deze voorzichtigheid bestond, durf ik niet te zeggen maar als iemand dit ooit zelf onder ogen gehad heeft, hoor ik het graag.
 
Omdat de afgelopen winter ons verrast heeft met veel wittigheid en kou en het nu zover is dat slechts Maart de staart nog zal roeren en Aprilletje zoet hooguit geeft een witte hoed, hierbij 4 foto's ter afsluiting van deze winter. En nu op naar het door velen gewenste voorjaar.
De mistige en besneeuwde beelden hieronder zijn van de hand van Harm U. Ze zijn gemaakt bij de stalling Dedemsvaart en de oude stalling van Arriva. Op de voorgrond bussen van Connexxion maar duidelijk zichtbaar op de achtergrond het uiterlijk van de Arriva bussen.
           
           
Dat was het intro, nu de inhoud.
Over cabriobussen schrijven betekent automatisch of de gebeurtenissen in Apeldoorn op Koninginnedag waar indirect een cabriobus bij betrokken was, van goed fatsoen getuigd. Ik heb er over getwijfeld of ik er iets over wilde plaatsen. Ik wilde niemand kwetsen met die schokkende beelden en ook het niveau van Privé of RTLBoulevard wilde ik vermijden maar omdat ik toch volledig wilde zijn en toen ik van Olaf Horn een foto ontving met de verwijzing naar 30 april 2009 (foto 11a), heb ik alsnog enige illustrerende foto's bij elkaar gezocht. De bewuste cabriobus staat bij foto 3a en 3b maar was voor Koninginnedag natuurlijk neutraal gemaakt zonder reclame e.d.
Robin Kaashoek heeft mij ook nog eens gewezen op een prachtige pagina uit de provincie Zeeland en daar blijkt het complete levensverhaal van deze cabriobus te staan. Kijk dus op http://www.verganezeeuwseglorie.nl/verganeglorie.html en klik in de linker kolom op AMZ en scroll dan naar 209, klik en zie daar het overzicht met alle gegevens. Voor de foto's moet er flink aan het muiswieltje gedraaid worden want die staan bij afdeling 11

Foto 1a-1b-1c-1d:
En om die wens naar warmere tijden gelijk maar duidelijk zichtbaar te maken staan hieronder diverse foto's van cabriobussen. Om te beginnen 4 foto's vanuit het buitenland om er een beetje in te komen. 
Foto 1a en 1b zijn bussen die in Boedapest rijden waar dit soort wagens commercieel succesvol kunnen zijn.
Op foto 1c en 1d zie je de hoekige uitstraling van een moderne cabriobus uit Oostenrijk. De wagen rijdt bij de GVB van Graz en dat heeft niets te maken met onze GVB in Amsterdam.
           
           

Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f-2g:
Dan uiteraard zou ik zeggen nog even een blik geworpen op de bus die al eerder in de spotlights heeft gestaan en wel in busbrief 90. Foto 2a en 2b zijn gemaakt toen er met deze wagen een rondrit gemaakt is in 2008. De bus stond in onze regio en collega Conrad nam de gelegenheid te baat om te vragen of het mogelijk was dat we met de 9969 een rit door de regio konden maken ten behoeve van de Kraaienrit. De wat? De Kraaienrit is een rit waarbij mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking getrakteerd worden op een dagje uit. Ze kunnen dan plaatsnemen in een van de vele vrachtwagens, trucks en wat zich al niet beschikbaar stelt om mee te rijden. Luid toeterend gaat deze optocht dwars door de regio. De bussen zijn erbij om de mensen die niet in een cabine kunnen klimmen toch mee te laten rijden, liefst in een lagevloerbus vanwege het gemak maar in dit geval moesten we iets hoger tillen maar het zag er in een cabriobus natuurlijk heel apart uit.
           
Op 2c en 2d is de wagen te zien tijdens het feestje van Marty Werkman zoals uitgebreid aan bod is geweest in busbrief 90 maar voor de volledigheid ook in deze brief 2 foto's. Op 2c een fotomoment bij de molen van Benthuizen tijdens de rondrit en op foto 2d geparkeerd naast de Nieuwe Kerk in Delft samen met nog 3 klassiekers.
De paarse cabriobus is een wagen die oorspronkelijk reed als de 6674 bij de NZH en nu in goede staat verkeerd bij de Taxi Centrale Renesse, later is de fraaie avond/nachtfoto (foto 2f) toegevoegd aan deze busbrief.
 
Kijk in busbrief 90 voor meer details over het feestje van en met Marty.
           

Verder kwam ik van de door mij gekoesterde cabriobus 9969 een andere foto van Hugo Richter tegen in de oude kleurstelling en die wilde ik jullie ook niet onthouden.


Foto 3a-3b-3c-3d-3e:
En nog eens 4 bussen met een zonnig karakter. Als eerste de AMZ-de Muynck 209 - esonummer 6052 uit 1978 - tot cabrio verbouwd in 1993. Kijk o.a. op deze link http://www.cabriobus.com Een stukje knip en plakwerk staat ernaast om alvast wat informatie te laten zien.
           
Busbedrijf Bergerhof is in bezit van de DVM 4599 die in 1991 naar Arriva gegaan is en nu als attractie rijdt.
           
De bus van Drenthe Tours met als eerste een rit i.v.m. een huldiging in 2007. Vraag me niet wat voor huldiging maar het stond erbij en ik geloof het direct. Mogelijk heeft het met sport te maken en dat is niet mijn sterkste kant....
De rechterfoto geeft een beter beeld van de cabriobus.
           

Foto 4a-4b:
De eerste foto bij de hoofdstuk laat een bus zien in Argentinië. Vrolijke beschildering op deze moderne cabriobus tenminste als ik naar de rechterspiegel kijk, is het geen oldtimer. Wie weet wat er aan het achterwiel bevestigd zit mag het zeggen. Ik zie daar een soort stand die als een stekker aangesloten lijkt te zitten op het wiel. Verder valt op dat de kans groot is dat je zal moeten lopen als je met deze wagen op pad gaat vanwege het webpagina-adres: 'lopentour.com'. Enig speurwerk laat echter zien dat het gaat om een bedrijf in Buenos Aires met de naam "l'open tour" en dat past beter bij het idee van een cabriobus.
Verder naar beneden staat een bijzondere versie van een cabrio op de foto. Ook een buitenlandse bus en wel in Bratislava - Slowakije. Het luifeltje doet denken aan een ijscokar maar gezien de scherpe schaduw naast de bus kan het heerlijk zijn om zo nu en dan onder de zonwering te gaan zitten. In Nederland moet je denken aan de regen als je een cabrio gaat exploiteren maar in Slowakije blijkbaar meer aan de zon. Wat opvalt is het ontbreken van een kenteken.
 
De oplossing voor mijn a-technische opmerking over dat wiel van de bus kwam van Raymond V. "Hetgeen je ziet op het achterwiel, is een onderdeel van de automatische bandenspanningsregeling (je ziet het ook nog vaak bij vrachtauto's). Als je goed kijkt, zie je ook nog 2 zwarte slangetjes lopen richting de ventielen." Bedankt voor deze bijdrage. (zie foto hieronder).

Foto 5a-5b:
Gelukkig zet iedereen het webpagina-adres op de bussen zodat het nazoeken naar de gegevens iets makkelijker is. Dit is de 8214 van ooit de NZH uit 1977. En heb je interesse dan kun je boeken op deze link: http://www.dumareizen.nl/adcabrio.aspx
Een wat minder scherpe foto maar wel goed genoeg om te zien waar we het over hebben is de foto bij 5b. Een cabriolet bij de TET. De bus uit 1974 had ooit wagenparknummer 6146 en ging van de NZH via de FRAM naar de TET. Hier gefotografeerd door Rick Bolderdijk in de stalling Enschede Kottendijk, een stalling die nog niet zo lang geleden verlaten is om gebruik te gaan maken van de nieuwe stallingruimte aan de Fortuinstraat.

Foto 6a-6b:
Drie zeer gevarieerde foto's. Om te beginnen bij deze fraaie cabrio van de GADO. Een Leyland zie je weinig omgebouwd tot cabriobus terug maar hier is er dan eentje, de Gado 2783 een Leyland uit 1975 tot cabrio herdoopt in 1989. (In Nederland is dit de enige Leylandcabrio) Grappig is dat de Groningse bus nu in bedrijf is op een Friese locatie namelijk in Ouwsterhaule. Hier staat het Nationaal Openbaar Vervoermuseum namelijk.
Verder met deze cabrio, ex-FRAM 8726 uit 1981 is op 1 januari 1996 uit de vaart genomen en daarna bij Milot gaan rijden en toen als eerste cabriobus in dienst bij de Julianatoren in Apeldoorn. Na de Groningse bus kon het niet uitblijven dat ik ook aan Friesland toekwam en dat is dus bij deze weer in evenwicht.
Dat cabriobussen vaak uit oude OV-bussen voortkomen is intussen wel duidelijk maar dat is geen wet van Meden en Perzen zoals dat heet, hieronder ter illustratie een moderne variant onder een zeiltje.

Foto 7a-7b-7c:
Nog een klassieker, de 8970 van de NZH, een MB200 DAF-van Hool uit 1980. Nu sinds 2003 in het bezit van Stichting NZH Vervoer Museum en sinds 1994 als cabriobus in dienst. Eerder werd de bus ingezet als strandbus in Noord-Holland. (zie volgende hoofdstuk) Overduidelijk een goed onderhouden cabriobus.
               
 

Foto 8a-8b-8c:
Dan hier een overduidelijke strandbus, de 8059. Ooit al onderwerp in een eerdere busbrief dus daar staan alle bijzonderheden vermeld. Kijk in busbrief 80 voor alle informatie.
Raymond V. had ook een aanvulling op de cabriobus op foto 8a. "Deze bus heb ik regelmatig gezien in Z-Frankrijk en wel in Antibes toen ik nog internationaal reed. Ik verbaasde me er toen al over dat het oude beestje die reis had overleefd...de bus stond/staat altijd bij camping Du Pylon (zie ook de website van Duma reizen)."
Foto 8b laat een bus zien die de uitdrukking strandbus wel heel letterlijk heeft genomen. Het is prima om op het strand te rijden maar om dan ook nog een duik in het water te gaan maken zou ik als bus maar overlaten aan de mensen. Ik kan er wel grappig over doen maar het is geen geintje natuurlijk want voor een liefhebber is het triest om te zien hoe zo'n fraai exemplaar ten onder gaat in de golven.
Misschien toch verstandiger om het strandvervoer van foto 8c te verkiezen. ;-)

Foto 9a-9b:
We naderen alweer de 10 hoofdstukken dus tijd om af te gaan ronden. Twee foto's met een geheel andere strekking. De eerste is een fraaie oldtimer uit wederom Oostenrijk zoals we ook begonnen zijn bij foto 1. Een bus van Steyr motors dat later opgegaan is in Volvo. Deze museumbus is uit 1951 en je kunt er tegenwoordig in Klagenfurt een rondreis mee maken.
De bus bij foto 9b zal dit allemaal niet meer meemaken. Het is wel een cabriobus geworden maar dan niet op de wijze die hoort. Is het geen droevig plaatje? Het is de 6117 van Centraal Nederland die hier bij Utrecht op het terrein van het CAB in juli 1990 gefotografeerd is door Rick Bolderdijk. Een luchtige bus dat wel.....

Foto 10a-10b-10c-10d:
En toch kan ik niet laten om ook af te sluiten met een paar winterse beelden. Van Rob T. heb ik de volgende foto's gekregen. Hij schrijft erbij: "Op zondag 14 februari 2010 reed de oude GEVU 27 bus (Leyland Verheul) een aantal rondjes op lijn 3 Zuilen Noord - Fockema Andrealaan (het gedeelte naar Zuilen is één van de oudste stadslijnen in Utrecht). Mensen met een gewoon vervoerbewijs konden met deze bus mee, als busliefhebber mocht ik gratis mee. Uit mijn jeugd, toen woonde ik nog in Utrecht, kende ik deze bus en zijn soortgenoten uiteraard. Deze bus, aangevuld met Bolramers en Holland Coachbussen, waren destijds het stadsbusbeeld van Utrecht. Later kwamen er in de wandelgang genaamde Duikboten bij en later de rode bussen. De Bolramers, de Verheul (op de 27 na) en de Holland Coach (op de 134 na) zijn allen verdwenen, dit geldt ook voor de Duikboten en de rode bussen.
De GEVU 27 en soortgenoten hebben ook nog dienst gedaan in het Safari Park Beekse Bergen en in Utrecht Overvecht waar een wereldwinkel heeft gestaan in de vorm van een Verheul bus.
Misschien heb je wat aan de foto's voor een volgende busbrief, zo niet dan vond ik het toch leuk om deze foto's te laten zien. Met vriendelijke groeten, Rob."
(Bedankt voor de persoonlijke herinneringen namens de complete busbriefredactie)
Extra leuk is foto 9d doordat het verschil van toen en nu er heel beeldend tot uiting komt.
           
           
 

Foto 11a-11b-11c-11d:
Hier dus de foto van Olaf van de bus die in Apeldoorn ongewild onaangenaam in de publiciteit kwam. Met daaronder meer foto's van 30 april 2009.

De beelden hieronder spreken voor zich.  Tussen de bewaking door zie je hier en daar een lid van de Koninklijke familie.

           

           

 

Foto 12a-12b-12c:

Nu eens geen oude MB200 maar een zusje/broertje (doorhalen wat niet van toepassing is) uit de stal van den Oudsten, de MB230, wagenparknummer 4049.
Een bus uit 1988 begonnen bij de NWH (NWH - N.V. Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek), later de DVM-NWH (DVM - N.V. Drentse Vervoer Maatschappij), weer later Veonn (na fusie met de FRAM - Friese Autobus Maatschappij "FRAM" N.V.) en uiteindelijk in 1998 bij Arriva in de actieve dienst. Daarna dus verkocht en omgebouwd tot cabrio. De foto is gemaakt op 10 maart 2011. De tweede foto is deze bus in de oorspronkelijke uitvoering.

Op 12b zien we een oudgediende uit 1973 en nog steeds 'going strong'. Het is de DAF MB200/den Oudsten 6807 oorspronkelijk van de NBM en later CN. De bus is later in gebruik genomen door Carlier Tours in Middelburg als bus 45.


      
Uitsmijter(s):
Er zijn veel foto's geschikt voor deze rubriek want het internet puilt uit van excentrieke foto's. Toen ik deze zag, wist ik gelijk dat het er eentje voor de 'Uitsmijters' moest zijn.
De tweede foto heeft niets met een bus te maken maar wel met een medemens en een kromme denkwijze. Gelukkig is er wel een waarschuwingsbord geplaatst zodat automobilisten rekening kunnen houden met over(g)lijdende kinderen.

     
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Onlangs las ik in een computerblad iets over veiligheid met betrekking tot het invoeren van codes, creditcards e.d. Wat wil het geval? Er zijn stiekeme, onvriendelijke, criminele mensen actief zoals digitale zakkenrollers die gebruik maken van een klein bestandje dat ingetypte getallen kan meelezen. Zo'n bestand komt op een ongemerkte manier op je computer terecht en kan dus ook ongemerkt jouw pincode, wachtwoord of creditcardnummer meelezen. Dit is natuurlijk alleen van groot belang bij betalingen en andere gevoelige informatie. Een gewoon lidmaatschap van een clubpagina of zoiets is niet interessant. Veel mensen hebben prima opsporingssoftware op de computer staan maar toch is dat geen garantie dat je niet tegen zo'n spion aanloopt tijdens het surfen of downloaden. Regelmatig scannen met antivirusprogramma's of andere malwaresoftware kan 'besmetting' verwijderen maar in de tussentijd is er al vaak een getal ingetypt en ben je misschien te laat. Ik weet zeker dat heel veel mensen helemaal niet weten dat dit gebeurt en dus gewoon zonder voorzorgsmaatregelen bezig zijn.
Wat kun je er aan doen/tegen doen om dit zo goed mogelijk te beschermen? Deze spionnen maken gebruik van zogenaamde 'keyloggers' die de aanslagen op je toetsenbord kunnen herkennen dus is het van belang om je code of je wachtwoord op een andere manier zonder toetsenbord in te voeren. Hiervoor heeft je computer een handig hulpmiddel in huis. Ga via 'start' - 'alle programma's' naar 'Bureau-accessoires' naar 'Toegankelijkheid' en zie daar het programma 'Schermtoetsenbord' staan. Klik hierop met je rechtermuisknop en kies voor 'kopiëren naar' en dan 'bureaublad'. Nu heb je een icoontje op je bureaublad staan en dat kun je snel even aanklikken op het moment dat je een code moet intypen. Je ziet nu een digitaal toetsenbord en als je op Shift klikt, krijg je naar wens hoofdletters e.d. Als je het invoeren van gevoelige code namelijk via dit programma met de muis doet, kan de spion/keylogger het niet overnemen en heb je weer een stukje veiligheid toegevoegd aan je computergebruik. Wat een gedoe zullen sommigen zeggen maar het is beter dit 'gedoe' uit te voeren dan dat je erachter komt dat iemand met je gegevens aan de haal is gegaan.  
           
BusBabbel:
Op deze plaats probeer ik meestal herinneringen uit mijn chauffeursloopbaan te beschrijven. Soms ook andere, meer algemene zaken die mij bezig houden maar het liefst geef ik de voorkeur aan de gebeurtenissen die mij het meest zijn bijgebleven uit eigen ervaring. Ook dit keer kom ik bijna automatisch terecht bij het grote verschil tussen toen en nu. De gemoedelijkheid van vroeger heeft plaatsgemaakt voor een veel hardere wereld. Passagiers zijn een goede graadmeter. De 'oudjes' die nog opgegroeid waren met de gewoonte altijd te groeten en een stuiver in hun hand hadden voor de fooi, zijn verdwenen of verplaatsen zich met allerlei andere vormen van vervoer. De bussen zijn nu, na een lange tijd van trappen klimmen, allemaal voorzien van een lagevloer maar de mensen waarvoor het o.a. bedoeld is, namelijk diezelfde oudjes, moeten nu weer in kleine busjes klimmen waar ze hun kont niet kunnen keren. Voor hen in de plaats zijn andere passagiers verschenen uit vele culturen. In de ene cultuur blijken buschauffeurs ondermaatse medemensen te zijn en groeten is in die landen 'not-done', laat staan dat een chauffeur zich durft te permitteren om deze mensen te corrigeren dus dan is minachting snel zichtbaar op die gezichten. In andere culturen is de status van een 'sjoof' beter verankerd en begrijpt men dat hun leven, net als bij een piloot, in onze handen ligt en deze medelanders gaan daar gelukkig heel positief mee om. In onze multi-culturele samenleving is het voor ons als 'piloten' heel lastig steeds om te schakelen tussen al die verschillen en dus ontstaan er irritaties.
Ach, ik zou het over vroeger hebben en dat komt dan ook goed uit want ik breng hierboven verschillende culturen ter sprake en ik kan dit onderwerp daarom terugvoeren naar mijn begintijd op de bus. Passagiers waren toen minder uitbundig verschillend qua gedrag en uiterlijk. Tijdens mijn start op de bus was er wel een hele grote groep 'nieuwkomers' die massaal 's morgens met de bus naar hun werk in de kassen van het Westland gingen. Verder was er de Chinees om te gaan eten, hier en daar Molukse wijken en de eerste Surinaamse voetballers kwamen in beeld. Het verschil tussen culturen zat in die tijd meer in andere zaken. Als ik een eindpunt binnenliep voor een bakkie of een boterham dan moest ik altijd goed kijken waar ik ging zitten. Op Den Haag Centraal was een automatische indeling ontstaan. Aan de ene tafel de vestiging Den Haag/Loosduinen, de andere tafel voor Delft en de overige zitplaatsen voor andere collega's. Het was gewaagd om je te mengen aan een vreemde tafel want je werd direct op de hak genomen of in het ergste geval, doodgezwegen. Echt waar? Echt waar!
Het kon nog erger want op een gegeven moment reed ik ook op Leiden en kwam ik in aanraking met het eindpunt op Leiden Station. (de oude situatie van voor de verbouwing van het stationsplein) De indeling in de kantine daar was iets gecompliceerder. In het midden stond een grote tafel waar omheen de chauffeurs van de stadsdienst Leiden pauzeerden. Ging je daar zitten als buitenstaander dan was de kans aanwezig dat je niet opgemerkt werd. Opzettelijk of niet, je had weinig aan een goed gesprek want gesprekken aan die tafel werden gevoerd in smeuïg Leids en gingen over zaken waar je als Delfts broekie niets van begreep. Dus was het zaak voortaan maar aan je eigen tafel te gaan zitten. Het was een ronde ruimte en langs de ramen stond een kleinere tafelschikking voor alle andere doelgroepen. Chauffeurs van Centraal Nederland, streekrijders van de NZH, boerencollega's van Westnederland uit het Westland, Boskoopse boomtelers van Westnederland en mogelijk vergeet ik nog enkele soorten. Dit verschijnsel zal ongetwijfeld ook elders in Nederland in het Openbaar Vervoer normaal geweest zijn. Gelukkig is zoiets tegenwoordig ondoenlijk geworden omdat we dan veel teveel tafels moeten plaatsen om alle groeperingen apart te laten zitten. Niemand die er nu nog over denkt om zo om te gaan met elkaar. De hele wereld zit tegenwoordig bij elkaar aan een eindpunt om te discussiëren over het gebrek aan tolerantie in de moderne samenleving. Hoe vreemd kan het lopen.
 

       
Surftips:
Iedere gek heeft zijn gebrek en zo kun je op deze link een zeer uitgebreide verzameling ansichtkaarten vinden van heel Nederland waar iemand de moeite genomen heeft om dat bij elkaar te sprokkelen. Tja, waarom wel over bussen en niet over prentbriefkaarten.
 
Een beetje bij de tijd zijn kan geen kwaad en dus moet je deze link zeker aanklikken. Misschien ook boeiend voor het liefdesleven....http://billychasen.com/clock
 
Recent heb ik linken geplaatst over de luchtvaart en nu heb ik er weer eentje die heel bijzonder is over hetzelfde thema. Als de pagina goed geladen is, kun je met je muis schuiven en draaien en als dat nodig is staan er onderaan navigatieknoppen waarmee je ook kunt bewegen. Fraai beeld en een indrukwekkend overzicht van de cockpit. http://www.gillesvidal.com/blogpano/cockpit1.htm

Klik op:     


     
Grappig:
Het was een hete zomerdag geweest en net toen mama haar kleine spruit in bed wou stoppen, brak een hevig onweer uit.
De kleine jongen was doodsbang en met een trillende stem vroeg hij: "Mama, wil je bij mij slapen vannacht?" Moeder gaf haar zoontje een flinke knuffel en zei: "Ik kan niet, ik moet bij papa slapen."
Het jongetje was even stil en zei toen: "Wat een grote bangerik is hij toch, hè."
 
Een man van 85 ligt beneden in de kamer op sterven, hij is ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven. Op een geven moment wordt hij wakker en ruikt een heerlijke geur vanuit de keuken. "Zelfgebakken cake"
Hij roept een paar keer z'n vrouw, maar die hoort hem niet en uiteindelijk krijgt hij zo'n trek in een plak cake dat hij besluit om toch maar zelf naar de keuken te gaan. Met veel moeite weet hij al kruipend de keuken te bereiken. Met z'n laatste krachten probeert hij een plak cake van het aanrecht te pakken, maar op dat moment krijgt hij een gigantische klap op z'n hoofd…..
"Afblijven", zegt z'n vrouw. "Die is voor NA de begrafenis".
 
Komt een man in het café. Gaat aan de bar zitten bij een vreemdeling. Deze vreemdeling vraagt aan de man of deze zin heeft in een triootje. De man kijkt verontwaardigd, maar zegt: "Tja, lijkt me wel leuk" Zegt de vreemdeling: "Dan moet je nu naar huis gaan."

De juf begint de eerste natuurkundelessen van het schooljaar met de vraag wie er een paar elementen kan opnoemen. Petertje steekt ijverig zijn vinger op en mag het antwoord geven. "Nou juf, er is water, aarde, vuur en sex". Juf is met stomheid geslagen en wil weten hoe hij bij dat laatste
komt. Heel makkelijk meent hij, want zijn moeder zei gisteren nog tegen haar vriendin: "Als mijn man aan sex doet, is hij in zijn element".

      
Ingezonden berichten:
Een bijzonder fraai busmodel van een zeer kleine Saurer-bus (red. een Hommeltje uit 1939), kijk eens op deze webpagina: http://www.pcreest.nl/Saurer.html
Groetjes, Herzliche Grüße, Peter.

   
Tot slot:
De volgende brief krijgt de titel Mengelmoes mee en dus zal het duidelijk zijn dat er een voorjaarsopruiming plaats gaat vinden. Graag tot ziens in busbrief 98.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
    
Wijsheden:

Boeken hebben evenals mensen hun succes vaak aan hun titel te danken. (Sirius)
 
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. (Russell)
 
De dommen hebben het buskruit niet uitgevonden, maar zij schieten ermee. (G.Uhlenbruch)

terug naar de