28 februari 2010

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Kleurloos en toch kleurrijk __________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
Niet gek voor een amateur toch??
               
 
Inhoudsopgave:
Kleurloos en toch kleurrijk
Uitsmijters: Rupsbaan en klein geschapen
SlimvanWim: Emailadressering
Busbabbel: Cub 5443
      

 
Nou dat heb ik geweten! Mijn vragen in de diverse busbrieven leveren vaak leuke reacties en aanvullingen op. Soms gok ik iets en blijkt het geheel anders te zijn maar dat houdt de gemoederen bezig en de contacten warm. Kijken of deze brief ook de toetsenborden laat bewegen.
 

Foto 1a-1b-1c-1d-1e-1f:
Dan nu de 'nieuwe' foto's. Ik heb een aantal foto's geleend van Sierd Loman, een specialist in foto's uit vervlogen jaren.
In dit geval gaat het mij, n.a.v. de foto van de Leyland National op Den Haag CS in de vorige brief bij foto 5, over de 3100 serie. Ik heb er toen wat oude informatie bijgeplaatst en nu loop ik bij het speuren op internet bij toeval tegen deze foto's op van Sierd over deze 3100-serie. Mooie heldere foto's van deze Leylands en ik moet zeggen dat men 35 jaar geleden al een futuristische kijk op bussen hadden bij Leyland want anno 2010 zie je meer en meer bussen met het een en ander op het dak zoals airco's of gastanks. De Leyland National had ook een 'bult' op het dak. Hier zat apparatuur in voor automatische temperatuurcontrole. Hiervandaan werd lucht met een bepaalde temperatuur langs de ramen en zijpanelen gestuurd. Minder ruitaanslag en een goede verdeling van de warmte. Het apparaat zorgde voor ongeveer 80 luchtverversingen per uur. Een soort airco 'avant la lettre'.
Ook het feit dat de motor niet meer tussen de voor- en achteras in onder de vloer was geplaatst maar zoals nu gebruikelijk achterin, zorgde dat dit een van de eerste lagevloerbussen werd. Sommige bussen zijn bekend vanwege hun geslaagde bestaan maar deze wagens zijn meer bekend om hun geflopte bestaan maar mogelijk waren ze gewoon hun tijd vooruit.
In Engeland zijn er nog wel een paar in prima staat te vinden evenals in Nederland bij het Haags Busmuseum want daar staat de 3114. HBM
Er zijn echter ook Nationals die staan te wachten op erkenning zoals te zien is op foto 1e.
 
De 3111 is bij CN nog een keertje actief geweest als jurywagen bij de Floriade in 1982 toen deze Floriade gehouden werd in Amsterdam.
De hele serie Nationals bestond uit de wagenparknummers 3100 t/m 3124. De 3100 t/m de 3106 gingen aan de slag bij de NZH - de 3107 t/m 3112 startten bij Centraal Nederland - de 3113 t/m de 3118 kennen we van Westnederland en de 3119 t/m de 3124 reden bij de ZuidOoster. Ze zijn in 1975 gebouwd en in 1977 is er een gewijzigd voorfront aangebracht.
 
 
 
Deze Engelse Leyland National LS98 is gefotografeerd door Russell Baldock en deze bus kwam in 1977 in dienst of zoals de Engelsen zeggen 'in service'. Geen foto met een bepaalde waarde voor mij maar gewoon ter illustratie van het bustype.

Foto 2a-2b-2c-2d:
Een voorloper van de NZH was het bedrijf Maarse & Kroon dat uiteindelijk in 1973 na vele overnames uitmondde in CN (Centraal Nederland). Hier 3 foto's van zeer verschillende modellen van hun bussen. Bij foto 2a zien we een Twin Coach op Schiphol in 1948. (foto van de KLM) Twin Coach is de naam van een Amerikaanse busfabrikant.
   
Op 2b zien we een tafereel dat meer dat denken aan een aflevering van Laurel & Hardy en dat zou goed kunnen want dit duo had de meest succesvolle periode tussen 1930 en 1936 en laat deze foto nou toevallig uit 1932 stammen.
Op 2c zien we een bus van Maarse & Kroon in Amsterdam op de Amstelveenseweg in 1971 uit de collectie van T.Dieben. (Ton bedankt)
en op foto 2d die uit de collectie van Piet Bakker komt, staat een peloton Scania-Vabis bussen opgesteld in Noord-Holland. Deze wagens hadden het uiterlijk al van de Crossley's maar waren bij Fokker gebouwd. Hier te zien in dienst van de NACO (NACO = N.V. Nederlandsche Auto Car Onderneming) wat ook weer opgegaan is in de NZH.
De foto's 2a t/m 2d over Maarse & Kroon hebben bij Harm V. warme gevoelens losgemaakt. Hij schrijft: "Busbrief 96 is in goede conditie aangekomen en met een mengeling van plezier en van weemoed gelezen. Met name bij foto 2d want deze foto is gemaakt bij het busstation Alkmaar, met op de achtergrond het NS station. De foto zal gemaakt zijn in de 60-er jaren toen ik, en met mij velen, nog elke dag met de bus naar school gingen.
Toen ik daar als chauffeur aan het werk ging (1970) waren de meeste wagens al vervangen door Leylands. Ik heb nog wel met een of meerdere van de afgebeelde Scania's gereden. Dan de foto helemaal onderaan de brief van de Leyland (stads)cup. Nadat de NACO in april 1972 overging in NZH kregen wij vaak "nieuwe" (lees :afgedankte) wagens uit Haarlem. Zo kon het gebeuren dat een van de "stad"chauffeurs, ik was "buiten"chauffeur, van een Haarlemse collega te horen kreeg: "Jullie rijden nog met die oude cuppies?" Waarop de Alkmaarse collega antwoordde: "Man waar praat je over, voor ons zijn het nieuwe!!" Het was namelijk zo dat hoe verder weg van Haarlem hoe ouder het wagenpark!
Nou dat was het wel weer zo'n beetje, succes met de busbrieven die nog komen gaan, hopelijk nog vele."

Foto 3a-3b-3c-3d:
Wat dichter bij huis (voor mij dan) is Den Haag. Lang was het station Den Haag CS de belangrijkste verzamelplaats voor bussen. Door alle ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur binnen met name de grote steden (zie ook b.v. Rotterdam) is er nogal wat veranderd de laatste jaren. Den Haag CS is nog steeds een belangrijk busstation maar tegenwoordig doet ook busstation Leyenburg van zich spreken. In vroeger dagen was het de Varkenmarkt waar de bussen vanuit het Westland zich verzamelden. Als je de foto's zo bekijkt, lijkt het zo'n dorps pleintje maar toch kwamen daar aardig wat lijnen bij elkaar in die dagen. Deze ingescande foto's geven een leuk beeld uit een tijd dat Den Haag niet alleen op papier nog steeds een dorp zou zijn maar ook in de praktijk. Er zijn 3 type bus te zien. Van boven naar beneden is een groot deel van een standaardbus uit de Leyland serie te zien. Daaronder op foto 3b zie je 3 stuks bolramers en op 3c is de kont te zien van zo'n karakteristieke bolramer. De laatste foto laat een redelijke verlaten plein zien met een Crossley.
De Varkenmarkt, een zijstraat van de Prinsengracht, heeft een andere indeling gekregen. Het rechter gedeelte is plein geworden zonder verkeer (parkeerplaatsen) en de linker helft is doorgaande weg anno 2010.

Foto 4:
Het zal je maar gebeuren, heb je eindelijk een halte voor de deur (wie wil dat nou niet???) en dan gebeurt er zoiets. Kun je je wasgoed opnieuw in de tobbe doen en ook het behang zal een modern motief hebben gekregen. Deze bus met wagenparknummer 153 van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) staat hier warm te draaien. Altijd een triest gezicht om zo'n gehavende bus te zien.

Foto 5:
Nog een bus die z'n tijd gehad heeft. Het logo van de FRAM is nog op flank te zien. Deze 6038 staat op de eindbestemming bij de sloop en in de filmkast staat toepasselijk WestEINDE. De foto is wederom geleend van Sierd Loman. (met dank)
Deze DAF was ooit in dienst bij de NTM met een carrosserie van Hainje. Het was een bus met een speciale breedte van 2,20 meter uit 1967. In 1971 kwam de wagen in handen van de FRAM en werd streekgeel. Het broertje, de 6037, is ooit terechtgekomen in Suriname.

Foto 6:
Busbedrijf Tensen bv heeft vroeger flink naam gemaakt en daar is alles (of bijna alles) over te lezen op Tensen bv 
Deze zwart-wit foto staat daar ook bij en om dit bedrijf weer eens in de belangstelling te plaatsen heb ik er hier ook een afdruk van geplaatst. (Foto: Uit de collectie van Ron van Poppel - oorspronkelijk foto van Tensen) 
Opgericht in 1930 en precies 50 jaar later in 1980 verkocht aan de NS. Een donkerrode kleur en het merk Volvo zijn karakteristiek voor de bussen waarmee Tensen het OV rond Baarn, Amersfoort en Soestdijk uitvoerde.

Foto 7a-7b:
De volgende foto is van de GEVU 134. (dank aan Aad en John) Aad schreef mij: "De foto is m.i. genomen te Amsterdam nabij het Haarlemmermeerstation begin jaren 80".Op de achtergrond een reclame voor banden met de opvallende vraag of je Jan van den Broek onder je auto wilt....
De bus is gered van de sloop en rijdt gerestaureerd rond onder de vlag van de SVA (Stichting Veteraan Autobussen) zoals te zien is op de 2e foto.
Alles over deze bus is te lezen op: Wagenpark SVA. Klik op 'sorteer op busnummer' en klik dan op de foto van 134.Holland Coach.
           

Foto 8a-8b-8c:
Is het geen droevig plaatje? Kale bomen, mistige atmosfeer en somber zwart-wit. Toch zijn het beelden die de weemoed opwekken. Wat een tijd toen. Een Westnederland uitstalling van Leyland materiaal in Rotterdam op Station Centraal waarbij ik het jaartal ergens 2e helft van de jaren zeventig schat. Nu staat er (ongeveer) de wolkenkrabber van Nationale Nederlanden maar in die dagen was dit de buffer voor het Openbaar Vervoer.
Nog 2 foto's van Leylands op Rotterdam CS. Excuus voor andere delen van het land waar deze busbrief gelezen wordt maar als inwoner van Zuid-Holland en ooit chauffeur van onderstaande 4 bussen, kan het niet laten om deze foto's te plaatsen. Soms komt een andere provincie er misschien wat bekaaid af maar dat is niet anders. Ik hoop toch dat het uitlichten van dit materiaal voor de liefhebber genoeg plezier geeft ter compensatie.
Op 8b 2 bussen, de 2336 en 2368. Warme herinneringen wellen op bij het zien van dit type. Mijn favoriete bustype waarmee ik in de jaren tachtig met veel plezier mijn rondjes heb gereden. Dit duo had niet de basis in Delft in daarom staan ze toevallig allebei in mijn archief als zijnde 1x een dienst mee gereden maar b.v. met de 2345 heb ik dat wel 34 keer gedaan.
Een andere serie Leyland staat op 8c broederlijk naast elkaar. Op volgorde van wagenparknummer nog wel. De 2580 en de 2581. Deze opvolgers van de 2300 serie hadden brede deuren en als ik het mij goed herinner was de lange arm van de handrem vervangen door een klein armpje waarmee de handrem op luchtdruk ingeschakeld werd. Deze 'oude jongens' hebben in hun werkzame leven wel enige jaren Delft als standplaats gehad en in de 2580 heb ik 14 keer mijn benen onder het dashboard geschoven en bij de 2581 zelfs 20 keer. Opvallend vind ik dat de kentekens zo verschillend zijn voor 2 opeenvolgende wagenparknummers. Misschien dat iemand daar antwoord op heeft. Ik heb het zelf ook nagekeken maar het is allemaal niet logisch. Hieronder zie je een voorbeeldoverzicht.

Foto 9:
Om toch maar weer fleurig en kleurig te eindigen met de 9 foto afdelingen van deze busbrief, zie je hieronder een collage van oldtimers uit musea in Noorwegen. (met dank aan Bastiaan) Het was een beetje 'prakken' met de software mogelijkheden maar ze staan er allemaal herkenbaar op.

      
Uitsmijter(s):
Vorige keer schreef ik: Gewoon iets geks gezien? Hier kun je het kwijt. Nou dat heb ik geweten. Op het gebied van serieuze aandacht voor OV is veel te vinden maar als je afwijkende foto's zoekt, is internet ook een ongekend zoekgebied voor opvallende plaatjes. Zie deze rupsbaan.
Geintje, dacht ik toen ik deze foto zag maar het blijkt gewoon echt te bestaan en rond te rijden. De naam verraadt het deel van de wereld waar dit kan want in Europa lijkt mij dit geen haalbare zaak. Ikzelf was ooit 1,97 meter, nu 1,95 (waar eindigt dit???) en ik zou dus het liefst deze bus als passagier niet vertikaal gebruiken maar horizontaal. Als chauffeur is voor mij de achterbank de aangewezen plek om ontspannen achter het stuur te kunnen zitten.  

     
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Naar aanleiding van mijn vorige verhaaltje over USB aansluitingen kreeg ik een mailtje van Edwin die mij tipte dat er intussen alweer USB-hardware is met een zogenaamde 'Hot Swap'. Met zo'n toepassing hoef je niet meer te doen wat ik schreef maar kun je alles gewoon in en uit de pc halen zonder schade.
Ik schrijf altijd voor alle zekerheid dat mijn 'slimmigheden' gebaseerd zijn op mijn eigen ervaring met XP. Gelukkig weet ik dat er nog genoeg mensen zijn die XP een warm hart blijven toedragen maar het aandeel Vista en nu alweer Windows 7 neemt hand over hand toe. Ik zal daarom proberen om zo min mogelijk tips te schrijven die met het besturingssysteem te maken hebben maar meer in de zin van algemeen gebruik.
Deze keer een kleinigheid waarvan ik gemerkt heb dat veel mensen dat niet weten. Met een doorsnee emailprogramma b.v. Outlook (onderdeel van Office) of Outlook Express (standaard meegeleverd met Windows) maar ook Windows Live of welk ander emailprogramma dan ook, kun je emailadressen invullen achter het woordje "Aan:". Dat is geen geheim en ook geen probleem, hier komt de persoon of instantie te staan waar je de mail naartoe wilt sturen. Daaronder staat een ruimte met het woordje "CC:" ervoor. Dit kun je gebruiken om iemand een kopie van dat mailtje te sturen die niet de hoofdpersoon is maar die je wel op de hoogte wilt stellen van dat mailtje. Daaronder staat nog een ruimte met daarvoor "BCC:". En hier zit 'm de kneep, veel mensen weten niet wat daarmee bedoeld wordt. Trouwens, zie je dat niet staan dan moet je bij de meeste emailprogramma's in de bovenste balk klikken op 'Beeld' en dan nogmaals klikken op 'Alle koppen' zodat daar een 'vinkje' voor komt te staan. Nu zie je in het mailtje wel BCC staan en dan wordt er geen winkel in elektronica bedoeld!! Wat dan wel? Hier kun je emailadressen plaatsen die je niet aan degene wilt laten zien waaraan je dit bericht stuurt. Je stuurt b.v. een mailtje naar je werkgever en je wilt dat ook een collega hiervan op de hoogte is maar dat wil je de werkgever niet laten merken. Het emailadres van je collega plaats je dan in de BCC ruimte en is dan niet te zien voor degene aan wie je het bericht stuurt. Heel handig en vaak verstandig. Ook is dat BCC-onderdeel prettig voor privacy-bescherming in het algemeen. Niet iedereen is ervan gecharmeerd dat zijn of haar emailadres bij iedereen zichtbaar en bekend is. Stuur je b.v. een leuke foto of een mop naar veel mensen uit jouw kennissenkring en die sturen het weer door naar hun vrienden en bekenden dan ziet iedereen al die adressen als je het plaatst in "Aan:" of "CC:" maar als je BCC gebruikt blijven die adressen onzichtbaar en dat wordt door veel mensen zeer gewaardeerd. Denk er altijd aan dat slordig emailgebruik tot misbruik kan leiden!!!

           
BusBabbel:
Graag grijp ik in deze nostalgische busbrief terug op ervaringen uit het verleden. Vorige keer ging het over de huidige tijd dus hoogste tijd om weer eens in de achteruitkijkspiegel te kijken. Vorige week kwam het aan de koffietafel nog ter sprake: de 5400 serie. En dan niet de serie waaraan de meeste collega's zullen denken namelijk de SB-DAFserie uit o.a. 1991 maar de echte ouwe originele Leyland bussen in stadsdienstformaat. De zogenaamde 'cubs' uit 1967. Hieronder ter illustratie een klein voorbeeld. 
Deze bussen met een opbouw van carrosseriebouwer Verheul hebben jarenlang de stadsdienst in Delft verzorgd. Zoals op de foto te zien is waren het robuuste wagens met een onverwoestbaar 'lichaam'. Dit tot groot ongenoegen van menig collega die het maar oncomfortabele bussen vonden. En uiteraard is zo'n 5443 niet te vergelijken met latere series maar zelfs vandaag de dag kan het in de ogen van sommige collega's niet goedgedaan worden met het moderne van alle gemakken voorziene materiaal. Dit te lang en dat te breed en dus denken velen dat ze vandaag de dag moeten zwoegen. Nee, dan 35 Ó 40 jaar geleden! Een stoel waarmee je 8 tot 9 uur een dienst moest draaien waarop je tegenwoordig zelfs de doodstraf niet wilt uitvoeren vanwege het gebrek aan comfort. Overdreven? Ja een beetje maar sommigen hebben het wel zo ervaren. Aan alle kanten kwam de frisse lucht je bus binnen want er zat hier en daar soms nogal wat ruimte in b.v. de sponningen. Als je dat te weinig frisse lucht vond, kon je zelfs met open deuren gaan rijden. Dit is bij latere series voorkomen maar ik herinner mij dit wel uit de tijd van deze 5443. Over lucht gesproken, de ruitenwissers gingen ook op luchtdruk heen en weer. De motortjes zaten open en bloot aan de binnenkant van de voorruit en met een stelschroefjes kon je de snelheid van de ruitenwisser bijstellen. Deed je het ietwat te ruw dan lag de inhoud van je tas die je daar had staan al gauw ergens anders. De richtingaanwijzer was een kleine schakelaar dat je naar links of rechts moest draaien en het zat dichtbij de stuurkolom dus......was je geneigd om dat door het stuur heen te bedienen. NIET DOEN! Als je toevallig net in een bocht zat en het stuur draaide netjes terug dan had dat stuur geen meelij met je vingers. Het stond te boek als de snijbonenmolen dus dat zegt genoeg.
Lekker luxe met gewoon dezelfde bladveren als een vrachtwagen hobbelde je over de toen nog maar zelden geasfalteerde wegen. Nostalgie ten top. Toch spreken we tegenwoordig met respect over deze bussen want ze bleven gaan. Geen geleuter over software, geen ingewikkelde techniek, geen chipkaartvalidators, geen accu's die de stroomvreters niet kunnen bijbenen en geen noodhamers maar gewoon een ouderwetse nooduitgang achterin met onder de achterbank een grote draaiknop als hoofdschakelaar. Ze bleven rijden die dingen. Petje af.

       
Surftips:
We hebben weer link naar een passende pagina in deze brief vol oudere bussen en dus ook naar oudere chauffeurs http://www.seniorplaza.nl
Het woordje senior verraadt al een beetje de inhoud van deze link maar toch is er ook voor jongere belangstellende heel veel nostalgisch materiaal te ontdekken waarmee je enige cultuur kunt opsnuiven. Maar ook Gezondheid, Computer en Vakantie zijn hoofdstukken waar je je voordeel mee kunt doen. Kijken dus.
 
Toen ik de volgende link vastlegde om in deze busbrief te plaatsen wist ik nog niet dat er zoveel commotie zou ontstaan op het gebied van politieke partijen. Zeer actueel dus om hier eens je licht op te steken. http://www.politiekinnederland.nl
 
Een beetje laat kom ik met deze link. Veel computeraars zullen hier al eerder iets van meegekregen hebben maar voor al diegenen die niet zo druk zijn met doorsturen van allerlei (on)zinnige mailtjes, heb ik dan alsnog deze link Casperflights Zeer fraai om hier het vliegverkeer boven Nederland te kunnen volgen via deze zeer goed werkende animatie.
 
Daarop voortbordurend kan deze link niet ontbreken. Op http://www.radarvirtuel.com zie je wereldwijd vliegtuigen op de kaart. Klik op een ervan en je ziet allerlei interessante details, als je natuurlijk in de luchtvaart bent ge´nteresseerd.

Klik op:     


   
Grappig:
Een man en zijn blonde vrouw luisteren tijdens het ontbijt naar de radio en horen de regionale nieuwslezer zeggen: "Er wordt 8 tot 10 cm sneeuw verwacht vandaag. Wilt u uw auto aan de kant van de straat parkeren met de oneven nummers, dan kan de sneeuwploeg er ongestoord langsrijden."
De vrouw gaat naar buiten en zet haar auto op de aangegeven plaats.
Een week later, weer tijdens het ontbijt, meldt de nieuwslezer op de radio "We verwachten vandaag 10 tot 12 cm sneeuw. Wilt u uw auto aan de kant van de straat parkeren met de even nummers zodat de sneeuwploeg er ongestoord door kan?"
De vrouw gaat naar buiten en plaatst haar auto weer op de aangegeven plaats.
Weer een week later, opnieuw tijdens het ontbijt, zegt de nieuwslezer: "Wij verwachten 12 tot 14 centimeter sneeuw. Wilt u uw auto . . .Op dat moment valt de stroom uit..................
De vrouw is in alle staten en met een bezorgd gezicht vraagt ze aan haar man: "Schat, nu weet ik niet wat te doen. Aan welke kant van de straat moet ik nu de auto  parkeren zodat de sneeuwploeg er ongestoord door kan?"
Waarop de man, met de liefde en begrip in zijn stem zoals alle mannen die met een blonde vrouw getrouwd zijn, antwoordt: "Waarom laat je hem deze keer niet gewoon in de garage staan??”
 
Het is een kille doordeweekse dag midden in de winter en een vrachtwagenchauffeur stopt met zijn wagen voor een rood verkeerslicht.
Plotseling stopt er een wagen naast hem en een blond grietje roept vanuit haar wagen: "Hallo meneer, ik ben Linda...en u verliest uw lading!" en tegelijkertijd springt het verkeerslicht op groen en de chauffeur geeft gas. Bij het volgende verkeerslicht moet de chauffeur weer vaart minderen en opnieuw gaat het blondje naast hem staan. "Meneer, ik ben Linda. U verliest uw lading !" maar opnieuw trekt de chauffeur op zonder ook maar op het blonde grietje te letten.
Het geluk zit hem echter niet mee, want ook voor de derde keer staan de verkeerslichten op rood en stopt hij netjes. Het blondje, intussen behoorlijk op haar teentjes getrapt, gooit haar auto voor de vrachtauto, stapt uit en roept naar de chauffeur: "Dit is nu al de derde keer... ik ben Linda en u verliest uw lading!!!" Hierop draait de chauffeur zijn raam open en roept: "Ja, stomme trut en ik ben Theo en ik strooi zout!!".
 
Jantje is samen met zijn vader op een paardenveiling. Hij kijkt toe als zijn vader bij een aantal paarden zijn handen laat glijden over de benen, romp en borst laat glijden. "Papa, waarom doe je dat?" vraagt Jantje.
"Omdat ik wil weten of de paarden gezond en in goed conditie zijn" antwoordt Papa.
Jantje kijkt zijn vader bezorgd aan en zegt: "Pappie, ik denk dat onze postbode Mammie wil kopen".

      
Ingezonden berichten:
Van Erik H. ontving ik zeer actuele foto's van een minder gelukkige chauffeur (en bus) Boven op het nieuws is misschien teveel gezegd maar dankzij vrijwillige reporters kan ik hier een overdreven wasbeurt tonen van de Connexxion 8572. (Bedankt Erik)
           

   
Tot slot:
Is dit genoeg? Ik hoop het maar want ik wil nog wat overhouden voor een volgende brief, graag tot daar.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
    
Wijsheden:

Beschaving: Eskimo's die warme huizen krijgen en moeten werken om een ijskast te kunnen betalen. (G.Laub)
 
Beschaving: de evolutie van een vuil mens in een propere wereld naar een proper mens in een vuile wereld. (J.Embrechts)
 
Beschaving: niet meer dan een verflaagje dat bij de minste regen verdwijnt. (Rodin)

terug naar de