29 november 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_____________________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Even reclame en dan vlug weer terug __________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
               
 
Inhoudsopgave:
Even reclame en dan vlug weer terug
Uitsmijters: Bustaurant en met een biertje de weg op
SlimvanWim: Doorsturen van mailtjes
Busbabbel: Busspreuken
 

 
Ooit was ik een fanatieke tegenstander van reclame op de bus. De hele maatschappij is intussen vervuild, van giga palen bij de hamburgerspecialist tot minuscule merknamen op alles wat je maar kan bedenken. Dat de bus er lang geleden dus ook aan moest geloven, mag geen verbazing meer geven. Ik leg me erbij neer dat het ooit neutrale openbaar vervoer meedoet met de race om het geld. Ik ga zelfs zover dat ik er nu een speciale busbrief aan ga wijden. Ooit zong iemand dat de 'times they are-a changing' en hij heeft gelijk.
 
Gerard wilde mij geruststellen op het gebied van mijn tegenzin op het gebied van reclame. Hij schrijft: "Tot je genoegen kan ik melden dat op de gele BRU-bussen (Bestuur Regio Utrecht) geen reclame geplakt mag worden. Ik begreep dat slechts incidenteel een soort postbus 51-achtig iets toegestaan is. Groetjes, Gerard."

Hieronder in veelal 4-tallen met een verzamelnaam de commerciële kiekjes waaronder velen van Olaf Horn, dé reclamespecialist onder de bushobbyisten. Olaf is recent voorzien van een stropdas waarvoor in de vorige busbrief een oproep stond. Geleverd door ene W.K. neem ik aan dat Olaf er geen bezwaar tegen heeft dat ik in ruime mate uit zijn voorraad foto's het nodige geleend heb. ;-) Bedankt Olaf.


Foto 1a-1b-1c-1d: (van de zijkant)
Van veel foto's heb ik weinig achtergrondgegevens dus vaak zal er slechts een klein zinnetje onder of boven de foto staan maar ik hoop dat de foto's in dat geval volstaan. Foto 1a is er zo eentje. Duidelijk een Leyland bus uit vervlogen tijden maar gelukkig hebben we de foto's nog. De frisdrank schijnt uit de flesjes te verdampen maar met 'You can't beat the feeling' wil het reclame bureau ons de bruine vloeistof laten kopen.
Olaf Horn schrijft bij 1b: "Deze keer stuur ik weer een aparte en leuke busreclame uit de jaren 80/90, nl. die van Essilor lenzen,de betreffende bus is de NZH 8211 (uiteraard weer een echte MB200), gezien op het busstation in Leiden. Let vooral op die "lange armen" van die man,die kennelijk zonder Varilux nogal bijziend is."
Het Dolfinarium probeert van deze bus een duikboot te maken met de oproep om een duik van je leven te maken. In dat geval heb ik nog wel een paar foto's in het archief van bussen die dat in het echt hebben gedaan en daar zijn er verschillende al in busbrieven terechtgekomen. Deze MB200 met een minder gebruikelijk front is de 3927, een bus die bij VAD in dienst kwam in 1994, doorstroomde naar Midnet en eindigde bij Connexxion. Het afwijkende komt doordat de doorsnee MB200 het typenummer KDL564 hadden en deze heeft KDL600. Net alsof je een Fiat 500 had of een Fiat 600 dus. Of zoiets.
Een bus van de ENHABO, de 305, met weer een dorstlessende reclame-uiting. (ENHABO = N.V. Eerste Noord-Hollandsche Autobusdienst Onderneming) Deze wagen uit 1980 heeft na de Enhabo wagenparknummer 1905 gehad bij de NZH en is in 1993 verkocht.

Foto 2a-2b-2c-2d:(kontjes)
Dat waren 4 redelijk neutrale foto's maar nu komt er wat meer ondeugends in beeld namelijk 4 kontjes. Iedereen die er nu eens goed voor gaat zitten, komt bedrogen uit want het blijft natuurlijk wel beschaafd in deze busbrief. Het eerste achterwerk is van onbesproken gedrag. Deze 2418, een B95 Alliance uit 1999, is opgezadeld met een roep om aandacht van de Gouden Gids. De mevrouw op deze poster doet me denken aan een BN'er maar de naam ontschiet me helaas. Dat zij haar neus dichtknijpt is geen aanbeveling in mijn ogen om zo'n uitlaat aan te schaffen.
Een nieuwe trend in busreclames werd het realistische gezichtsbedrog. Hiervan zijn al eerder voorbeelden terechtgekomen in o.a. busbrief 73. Deze 2453 gekiekt door fotograaf Wigman laat hier een treffend voorbeeld van zien met een Kever op de kont. Deze vorm van reclame valt over het algemeen erg in de smaak.
Deze foto ziet er wel heeeel erg realistisch uit. Gelukkig is er een klein fotootje in de rechter onderhoek gezet waardoor je zeker weet dat dit geen nep is maar een echte (stads)bus. Ik meen achterop collega's te herkennen die de passagiers inladen bij de haltes. Het onderschrijft "Maak van de bus geen vuilniswagen" kan ik alleen maar onderschrijven.
 
Gerard Kosterman schrijft: "Dit is een stadsbus die in Eindhoven gereden heeft. Het betreft hier de Hermes 1704."
 
Het vierde kontje is een zeer actuele oproep. Een oproep tot massaal bioscoopbezoek om deze nieuwste Potterfilm te gaan zien. Omdat ik genoeg Potter op tv zie in de 2e Kamer, heb ik de bioscoop links laten liggen maar recent heb ik alsnog een fraaie kopie van deze film gedownload en ik moet zeggen, het is de moeite waard om te bekijken. Deze 3902 is een M.A.N. Lion's A21 City van 12 meter in dienst van Connexxion gebouwd in 2007. Niet te verwarren met de 3902 van Veolia want dat is een Volvo (Poland) uit 2007.

Foto 3a-3b-3c: (geleed)
Ook gelede bussen zijn vanzelfsprekend een gewild object voor reclamemakers. Helaas heb ik weinig creatiefs kunnen vinden op foto's van gelede bussen maar ik wil ze toch graag betrekken in deze busbrief dus daarom 3 voorbeelden. Op 3a een (in mijn ogen) rommelige reclame met een weinig aantrekkelijk uiterlijk. Deze gelede Mercedes Citaro rijft nog steeds vrolijk rond terwijl het broertje ervan, de 9166, met brandschade bij een sloper terechtgekomen is.
In Utrecht is deze foto gemaakt door Harald Jans van de 4910 in dienst van het GVU.
THE TIME OF YOUR LIFE SHOW is een avondvullend programma met muziek, show en entertainment voor o.a. uw bruiloftsfeest, personeelsfeest, verenigingsfeest of bedrijfsfeest. Waarom dit een roze tintje heeft gekregen, snap ik niet want je loopt het risico dat er verkeerde conclusies getrokken gaan worden. Dubbelgeleed wel te verstaan.
Ook notarissen hebben behoefte aan klanten maar of een bus daarvoor het geschikte medium is, durf ik te betwijfelen. Ik geloof niet dat er iemand bij een halte staat en denkt na het zien van deze oproep: "O ja, ik moet nog naar de notaris, ik zal deze eens bellen".....
Het is trouwens de GVU 613.

Foto 4a-4b: (Milka)
Dan een 2-luik van een reclame die op de een of andere manier altijd bij veel collega's blijkt te zijn blijven 'hangen'. Wie weet was het wel een van de eerste reclames die een volledige bus in beslag nam. Foto 4a, van Olaf, had ook in busbrief 91 niet misstaan met deze abri maar ik heb hem toch bewaard voor deze aflevering. Een bus uit 1979 van Centraal Nederland, de 8501, onderweg naar Weesp. Voor degenen die niet weten wat Milka inhoudt: het is Alpenmelkchocolade. Weer wat geleerd.
Foto 4b is gemaakt in Antwerpen op de Draakplaats en van links naar rechts zijn te zien: de Van Hool 236, een PCC tram en een andere Brusselse bus. Ook hier volledig in het teken van repen bruine lekkernij.

Foto 5a-5b-5c: (weinig opwindend)
Dat ik deze foto's gekwalificeerd heb als zijnde 'weinig opwindend' wil niet zeggen dat anderen er niet opgewonden van zouden kunnen worden maar ik reken mijn indruk toch als redelijk realistisch. Van Syntus een kleurencombinatie die de indruk wekt dat de reclame nog niet af is. Daar kan Syntus niets aan doen natuurlijk maar het reclame bureau zou toch beter rekening kunnen houden met de kleuren van het busbedrijf zou ik zo zeggen.
Nog een kontje maar deze vond ik dusdanig saai dat ik de foto niet bij de anderen heb geplaatst. Lage prijzen ok maar kan Dirk daardoor de reclame niet wat meer uitstraling geven? Blijkbaar niet dus.
Nog een grootgrutter maar die doet het iets opvallender. Toch geloof ik niet dat het geel maken van een bus de beste manier is want anders hadden er in de jaren zeventig en tachtig wel heel veel Jumbobussen rondgereden! Conclusie: weinig opwindend.
Deze RET bus is een Mercedes Benz O530 Citaro LE uit 2006.

Foto 6a-6b: (graffiti)
Geen echte graffiti zoals bij foto 6b en 6c in de vorige busbrief maar een kunstvorm die het midden houdt tussen Oosterse kunst en graffiti. Op deze Veolia bus is reclame van Dralion te zien. De naam Dralion is een samentrekking van Dragon (Draak) en Lion (Leeuw) en stelt symbolisch de samensmelting van de oosterse en westerse wereld voor. Het is een show van Cirque du Soleil die dateert uit 1999 en daarna op veel plaatsen in Europa is opgevoerd. De Citaro is uit 2007. (zie aanvulling hieronder)
De 2e foto laat een close-up zien van de afbeelding. Dank voor de foto's aan Harald Jans.
 
Een stevige discussie ontstond over de Citarobus. Uit mijn archief vond ik het jaartal 2007 maar Theo van O. was het daar niet mee eens. Hij kende de bus uit eigen ervaring en had ermee gereden vanaf 2003 dus ik moest mij vergist hebben. Om het kort te houden: Theo had gelijk. Ik had het in dienst komen in 2007 bij Veolia als bouwjaar gelezen maar deze bus is dus echt gebouwd in 2002 en begin 2003 in Utrecht Lage Weide in dienst gekomen. De bus bestaat verder niet meer op Nederlandse bodem want de RDW kent het kenteken niet en Harald Jans wist dat de bus naar het buitenland was verkocht. De andere voormalige Brabantse Citaro's staan nu bij Evobus gereed als reservevloot voor als niet alle nieuwe Qbuzz Citaro's voor Groningen/ Drenthe op tijd geleverd zouden zijn!! Fijn om te weten, terwijl wij in Delft met dieselbussen de stadsdienst rijden die vol zitten met storingen en er van Veolia zijde geen materiaal geleverd kan worden. Nu weet ik waarom!!!

Foto 7a-7b-7c: (diversen)
Een schilderij op deze Amsterdamse stadsbus, de GVB 271. Gewoon ter decoratie blijkbaar want ik kan er geen merk bij ontdekken. Op de achterruit zou met een klein beetje viltstiftgraffiti het woordje bos gewijzigd kunnen worden in bus maar dat is natuurlijk vandalisme en dat willen we niet. Bedankt Olaf.
Bij Woonboulevard Cruquius in de Haarlemmermeer schijnen ze last te hebben van muizen maar om dat nu zo in het openbaar te laten zien, lijkt mij ook onder het hoofdstuk Negatieve Reclame te vallen. Deze DAFSB220/Berkhof uit 1999 ziet er in ieder geval wel speels uit op deze manier.
Wie is Margreet Bruijn? Even googelen dan maar en ja hoor, gevonden. Margreet is de dochter van Cor Bruijn, de schrijver van Sil de Strandjutter, en Margreet is beeldend kunstenaar en illustreert en tekent kinderboeken. Op het station van Haarlem staat deze 3102 op te roepen om kinderboeken te gaan lezen. Leuk initiatief. En wie nou denkt dat deze Margreet een jonge meid is, heeft het mis want Margreet is, op het moment van schrijven van deze brief, 93 jaar!!!
 
Deze foto van de 3102 was reden voor Erik om te schrijven en een paar foto's mee te sturen. De reeds beschreven Margreet heeft een eigen webpagina en Erik wist die te vinden: http://www.margreetbruyn.nl
Het achteraanzicht van de 3102 is dus bekend maar nu een andere foto met het vooraanzicht. Daaronder zie je de wagen zonder reclame als onderdeel van wat ik vermoed dat een Open Dag moet zijn geweest aan de Vliet bij de stalling in Leidschendam. Leuk om te merken dat een bepaald wagenparknummer opeens een complete geschiedenis ten deel valt.
In het blauwe plaatje kun je nog iets meer lezen over de schrijfster en deze speciale bus.
           

Foto 8a-8b-8c: (diversen 2)
Van Westnederland deze foto van de 8776 uit de collectie van Olaf Horn. Heel even dacht ik aan een trolleybus omdat de tramleidingen verdacht veel op het dak van de bus bevestigd lijken te zijn. Geen Fiat Panda maar een Bus Panda uit 1981. Ik heb zelf ooit met de 8774 en de 8777 gereden maar onderstaande bus is aan mijn aandacht ontsnapt.
Van Hermes hier de 1729. Als je denkt dat het hier gaat om een zonnestudio of een huidcrème dan heb je het volgens mij helemaal mis. De afbeeldingen lijken op eetbare producten en misschien iets met brood en vandaar de stap naar kadetjes en daarna vermoedelijk de billen. Vergezocht? Geen idee. De Berkhof/Jonkheer bus uit 2003 heeft er geen last van.
Nog een oude DAF met een reclame voor Centraal Beheer. In die dagen ontspannen in een hangmat maar jaren later een toonaangevend bedrijf op het gebied van de reclamespotjes van Even Apeldoorn bellen.

Foto 8a-8b: (op de valreep gevonden)
Op de pagina van Marty Werkman zag ik net voordat ik de busbrief zou versturen deze 2 foto's en die horen in deze busbrief thuis. Met dank aan Alex Boskma voor foto 8b.

Foto 9a-9b: (muziek)
Tot slot lijkt op deze foto's de uitdrukking 'met de muziek mee gaan' het meest op z'n plaats. Deze bus van Milot, is de oud GSM bus 9157 met kenteken BG-98-GD (GSM = N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij) uit 1983. De bus heeft al wat meegemaakt want van GSM ging de wagen over naar de ZO, naar de BBA (verhuur), Hermes (Tours en Reizen) en nu dus nog steeds in vol ornaat.
Op de 2e foto zie je dezelfde bus maar dan in een ander jasje.
Dat waren de laatste 2 foto's van deze aflevering. Nu nog wat vaste rubrieken.

      
Uitsmijter(s):
Ook een soort reclame maar dan anders, het Bustaurant ingestuurd door Willem B. "Van een kennis hoorde ik dat het een Leyland Olympian is met gestuurde voorloopas. Het gaat om een Arriva Sightseeing bus uit London die op eigen kracht naar Beverwijk gereden is door een paar “zakenlui”. Daar heeft de bus een aantal maanden gediend als restaurant en in die periode heb ik een interview gehouden en deze foto’s gemaakt. Nadat het artikel in een blad geplaatst was, heb ik een exemplaar afgegeven en als dank mocht ik de specialiteiten van de Indiase kok proberen. Toen ik met tranen in de ogen afscheid nam, was de eigenaar ook geroerd. Bij mij ging het meer om de (hete) kruiden die mij nog een paar dagen zijn ”bijgebleven”.
Nog een 2e uitsmijter met vermoedelijk een toevallige overeenkomst. Ik heb ze onafhankelijk van elkaar gevonden en bij het maken van deze busbrief viel mij op dat ze iets gemeen hadden. Deze linksrijdende bus rijdt blijkbaar in een risicogebied gezien de uitrusting van de buschauffeur. Wie weet rijden wij binnenkort ook zo rond, met mondkap en witte smetteloze handschoenen. Een desinfecterende spray en ontsmettende doekjes zijn dan de werktuigen in plaats van stempel en strippenkaart.

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Slim is de volgende tip niet te noemen, wel sympathiek dus luidt deze keer eigenlijk de titel: SlimpathiekvanWim.
Wat is namelijk het geval? Ik neem als voorbeeld deze busbrief. Als mensen mij een reactie sturen dan doen ze dat door na het lezen van de busbrief op 'Beantwoorden' te klikken. Niets aan de hand zou je denken maar er worden daarna 2 zinnetjes getypt, de hartelijke groeten gedaan en dan gaat dat mailtje het internet op door op 'Verzenden' te klikken. Wat er dan gebeurt, is dat ik een antwoord in mijn mailbox krijg van pakweg 4 MB terwijl het antwoord zelf mogelijk maar 4 kb kan zijn. Nou en zul je denken? Ten eerste is dat verspilling van krachten want het bericht kost tijd om te verzenden en ten tweede kost het ook weer flinke tijd voor de persoon die het krijgt om te ontvangen. Ten derde kan het gebeuren dat de mailbox van die persoon overbelast raakt en dat andere mailtjes niet meer binnen kunnen komen. Sommigen doen dat uit luiheid, jawel, want de juiste behandeling van een antwoord, kost moeite. Anderen denken er niet bij na en weer anderen hebben geen idee waar ik het over heb. Daarom een uitleg.
Als je een bericht beantwoordt, kun je om correct te zijn ten opzichte van degene die het gaat ontvangen, het beste alle ballast die niet ter zake doet, verwijderen. Zet de muiscursor op de plek aan het begin van het gedeelte dat er niet toe doet en sleep de cursor met ingedrukte linker muisknop naar beneden. Alles zal donker worden en als je de muisknop loslaat onderaan het mailtje of op de plek die je zelf kiest, kun je daarna op de knop 'Delete' van je toetsenbord klikken en alle tekst of foto's die niet teruggestuurd hoeven te worden in het antwoord, zijn verwijderd.
Een 2e slimpathieke kant van het verwijderen van overbodige informatie is, dat je daarmee dus ook de email adressen hebt verwijderd van degenen die vaak in het mailtje staan maar wat degene die je dit bericht (door)stuurt niets aangaan. Een vorm van privacy. Je kent de mailtjes wel die lijken te bestaan uit hele stukken tekst van alle mensen die het doorsturen en weer doorsturen enz.
Aan het eind of het begin staat dan in een paar woorden waar het allemaal over gaat maar intussen heb je een mailtje dat maar groeit en groeit met van alles waar niemand iets aan heeft. Probeer het eens, velen zullen je er dankbaar voor zijn.

           
BusBabbel:
"Het leven is een pijp kaneel, ieder zuigt en krijgt zijn deel". Wie heeft die tekst niet ooit in zijn of haar leven ergens gehoord? Misschien moet je daarvoor een bepaalde leeftijd hebben want ik merk dat veel jonge mensen spreekwoorden en/of gezegdes niet of nauwelijks kennen. Een groot gebrek aan kennis noem ik dat maar voor het gemak want het is voor een doorsnee gesprek een aanwinst als de spreker de tekst een beetje kan opleuken met toepasselijke vergelijkingen. Het begint al met de uitdrukking 'een pijp kaneel', wat is dat dan? Kaneel is om te beginnen een specerij en het wordt gebruikt als smaakmaker in zoete zaken zoals appelmoes, snoep en likeur. Je koopt het als een hol stokje dus een soort pijpje. De oorsprong van zulke uitdrukkingen ligt vaak in een grijs verleden. Het zijn wijsheden die generaties lang van ouders op kinderen overgedragen zijn en die dreigen nu in korte tijd door het gebruik van turbotaal, straattaal en sms afkortingen te verdwijnen. Het is net als met bedreigde dieren. Als we niet oppassen verarmen we daardoor, diersoorten verdwijnen en zolang dat aaibare exemplaren betreft, zijn we snel van plan te protesteren. Ik protesteer daarom hier tegen de vervlakking van de aaibare zaken van onze taal omdat ik vind dat het zonde is dat iets dat zo belangrijk is in ons leven, kleurrijke communicatie, langzaam verdwijnt en plaats maakt voor krakkemikkige uitspraken! Voorbeelden van herkenbare uitdrukkingen ten over. 'Dat komt voor de bakker en Dat klopt als een bus' zijn waarschijnlijk wel bekende toppers en ook bij 'Dat sluit als een bus' denkt niemand aan het openbaar vervoer, het betekent natuurlijk 'De redenering klopt'. Maar 'Flink in de bus blazen' zal minder bekend zijn vermoed ik maar dat wil zeggen 'Veel moeten betalen' dus dat heeft misschien toch weer wel met het OV te maken...
Ik zet altijd zogenaamde wijsheden onderaan de busbrief maar voor deze busbabbel heb ik er ook eentje bewaard die toepasselijk is op dit onderwerp. Wat dacht je van: 'De man die een kooi met 7 leeuwen binnengaat maakt indruk op iedereen behalve op een bestuurder van een schoolbus.' (niet zelf verzonnen maar echt bestaand) Dit hoeft nauwelijks uitleg denk ik en menig chauffeur op een buslijn langs een scholengemeenschap weet wat daarmee bedoeld wordt. 'De bus komt er aan want de weg ligt er al' is er eentje die weinig gebruikt wordt en lijkt erg flauw maar de betekenis heeft meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou denken. Laat het maar eens tot je doordringen. ;-) 
Ik heb natuurlijk gezocht op internet en in mijn naslagwerken thuis maar veel uitdrukkingen met bus hebben te maken met de afkorting van brievenbus en doen niet ter zake in deze babbel. Vandaar dat ik afsluit met de wens dat als het regent in november, valt Kerstmis in december (betekenis: een onzinnige bewering) Ook 'het vijfde wiel aan de wagen zijn' slaat de plank mis want wij hebben er zes. 'Krakende wagens lopen het langst' kennen we natuurlijk wel erg goed. En onze passagiers weten wat het betekent als ze kiezen om na een half uur wachten toch maar 'met de benenwagen te gaan'. En als je na dit stukje tekst hetzelfde denkt als ik dan betekent het dat je 'er geen lijn in kunt ontdekken'. Neem dan mijn raad aan en probeer op verhaal te komen. Hopelijk was deze busbabbel spekkie voor het bekkie.

       
Surftips:
Nostalgie vindt altijd een vertrouwd plekje in de busbrieven. Op http://www.iconenvandepost.nl/ vind je bekende, bijna vergeten spullen van de PTT, KPN of TNT. Ik weet soms niet meer hoe iets heet want zo weet je het en zo heet het weer anders. Ik word te oud voor die onzin. Toch raad ik jullie aan je herinneringen te toetsen aan deze pagina. Ga met je muis over de iconen en klik er op eentje. Ga daarna gewoon verder in het aanzwellende woud van postherinneringen.
 
Ik weet dat ik sommige lezers op het goede spoor zet met sommige linken. Vakantie zouden niet zijn geboekt als ik geen aandacht aan bepaalde webpagina's had besteed. In de hoop dat ik er weer eentje heb die voor globetrotters van belang kan zijn, hier de volgende. http://www.brochures.nl/rubriek/Vakantie%20en%20Reizen/
 
http://www.busdrivergame.com/ is een link voor de liefhebber en vooral voor iemand die meer dan alleen surft op het internet. Een link voor de gamer deze keer. Je moet downloaden en installeren en dat allemaal met de Engelse taal erbij maar ben je in staat hiermee aan de slag te gaan dan heb je hier een toepasselijk spel en kun je je uitleven als buschauffeur.

Klik op:     


Grappig:
 Kim, een studente, komt na een avondje stappen terug in het studentenhuis. "En, hoe was jouw blind date?" vraagt haar kamergenootje. "Het was verschrikkelijk!" zegt Kim, "hij kwam aanrijden in zo'n hele ouwe Rolls Royce uit 1932!"
"Maar, dat is juist een onwijs dure auto," zegt haar vriendin "wat is daar nou verschrikkelijk aan?"
Waarop Kim zegt: "Hij was de eerste eigenaar!"
 
Sint Nicolaas is in de Bijenkorf te Amsterdam. Alle kinderen die daar aanwezig zijn mogen op schoot bij de Sint. Ze mogen vragen wat ze op 5 december voor een cadeau willen hebben. Na een tijdje is er een klein jongetje aan de beurt. Nadat hij heeft plaatsgenomen bij Sint is het eerste wat het jongetje zegt: "Sint, ik heb dezelfde naam als U."
"Zo", zegt Sint, "en wat wil Henk hebben op 5 december?"
 
Twee zestigers praten met elkaar over ouder worden. Zegt Jan: "Het probleem bij vrouwen is dat ze weigeren te aanvaarden dat ze ouder worden. Ze gebruiken allerlei trucjes om het te verbergen."
"Je hebt het bij het rechte eind," zegt Piet, "ik ken een middel om hen te ontmaskeren. Als je wilt weten of je vrouw hardhorig wordt, ga dan op tien meter van haar vandaan zitten en stel een vraag. Als ze niet antwoordt, ga je op vijf meter afstand zitten en stel je de vraag opnieuw, dan op twee meter en tenslotte op één meter."
Jan vindt het een schitterend idee en thuis gekomen neemt hij meteen de proef op de som. Terwijl vrouwlief in de tuin de was ophangt, gaat hij op een tiental meter van haar vandaan zitten en vraagt: "Schat , wat eten we deze middag?"
Er komt geen antwoord. Hij verkleint de afstand met ongeveer de helft en stelt de vraag opnieuw: "Schat , wat eten we deze middag?"
Er komt nog geen antwoord. Hij gaat weer dichterbij zitten en vraagt: "Schat, wat eten we deze middag?"
Opnieuw geen antwoord. Hij begrijpt er helemaal niets van, gaat naast haar staan en vraagt heel hard: "Schat, wat eten we deze middag?"
De vrouw draait zich om, kijkt hem geërgerd aan en antwoordt: "Voor de vierde keer, kip met friet!"
 
Twee mannen Bob en Hans zijn lekker rustig aan het vissen en drinken een biertje. Ineens en bijna fluisterend, om de vissen niet te laten schrikken zegt Bob: "Ik denk dat ik ga scheiden van mijn vrouw, ze heeft namelijk al bijna twee maanden niet tegen me gesproken".
Hans blijft rustig aan zijn biertje nippen en zegt na wat denkwerk: "Als ik jou was zou ik daar nog maar even goed over nadenken, zo'n vrouw krijg je nooit meer".

     
Ingezonden berichten:
Van Robin kreeg ik de opmerking dat hij een reclamefoto miste en dat was de 'afgebroken' gelede bus maar die heb ik eerder al in een aflevering van de busbrief geplaatst en wel in editie 24.
Van Philip hierbij nog wel de speciale reclame die een mens in volledige verwarring kan brengen.....


Tot slot:
Allemaal bedankt voor het lezen want als je hier bent terechtgekomen heb je de hele brief doorgekeken en dat waardeer ik ten zeerste. Dank aan de fotografen van al het moois wat ik heb kunnen publiceren. 2e levens spelen zich vaak af in het buitenland maar dat is fifty-fifty want gelukkig blijven er nog genoeg 'oldtimers' in ons eigen land. De volgende aflevering zal zich echter geheel afspelen op het deel van de wereld waar wij niet wonen. Hoofdzakelijk Oost Europa en het verdere oosten. Tot dan.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
     DE SINTERKLAAS BANK
Vriendelijke groeten van Dirkklaas of SinterDirk.
    
Wijsheden:
 
Ingezonden: Het is simpel, als je het snapt. (Tenzin Wangyal Rinpoche)

Nog een inzending: Echte mannen eten geen honing, die kauwen op de bijen.
 
Echt belangrijke mensen zijn mensen voor wie belangrijk zijn niet belangrijk is. (H.De Dijn)

terug naar de