02 augustus 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Een slopend bestaan _________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Een slopend bestaan 
Uitsmijter: Toiletstoel - Schade Arriva
SlimvanWim: Kleur bekennen
Busbabbel: Griep
 

 
Het is toch verrassend wat er allemaal binnenkomt als reactie op bepaalde foto's of teksten. Ik weet intussen dat er een heleboel lezers tuk zijn op het bewaren van mijn knutselwerk maar als er zelfs actief meegedacht wordt dan krult mijn neus helemaal. De vorige brief leverde tal van aanvullende mailtjes op dus mij hoor je niet klagen.
 

Foto 1:
En daar zijn dan eindelijk de nieuwe foto's. Een slopend bestaan is de titel van deze busbrief en daar ga ik dan ook het nodige van laten zien. Te beginnen met een volledig gestripte oude bekende, de 6505 bij sloperij Trabuco. Met dank aan Ruurd Berendes die mij deze foto geruime tijd geleden opstuurde. Mijn herinnering zegt me dat deze bus het leven gelaten heeft op de HOB in Delft, de Hoogwaardige Openbaarvervoer Baan in de wijk Tanthof en wel op de kruising met de Lepelaarstraat. Deze foto dateert van 1996 en dat kan best eens kloppen met mijn geheugen. De 6500 t/m de 6507 hebben als opvolgers van de 5600 Leyland serie geen gemakkelijk bestaan gehad. Ik ken diverse collega's die vuur spuwden als ik een van die wagens indeelde terwijl er andere collega's waren die ik er een groot plezier mee deed. Zoals met alles, smaken verschillen. In busbrief 11 stond de serie al eerder centraal en ook busbrief 28 heeft de nodige foto's van deze serie.


Foto 2a-2b:
Twee luie bussen zou je kunnen zeggen op de volgende 2 foto's. Een standaard bus en een gelede bus die op hun zij zijn gaan liggen. De eerste is de 9586 bij Pamatex in augustus 2000. Deze overleden Connexxion bus, gebouwd in 1984, heeft dienst gedaan bij CN en later bij de NZH en is bij Connexxion op de sloop terecht gekomen. Het blijft een onwaardig gezicht vind ik.
Hieronder staat een trieste aanblik van de 7602. Een gelede DAF-bus uit 1986 die van de NZH doorstroomde naar het wagenpark van Connexxion en daar zijn Waterloo vond. Hier bij een sloper in Rotterdam zoals in 2006 vastgelegd door John Windau.


Foto 3:

Het broertje (of zusje) van de bovenstaande 7602 is ook door John op de korrel genomen. In een minder ontluisterende staat maar toch gewoon 'einde oefening'. Bij dezelfde sloper gespot in 2006.


Foto 4:
In busbrief 19 bij foto 3 heb ik al eens eerder een zeer onfortuinlijk voorval gemeld met de 8452. Collega Hans is er levend vanaf gekomen maar vraag niet hoe. Het blijft door de jaren heen een ongeluk dat regelmatig onderwerp is van gesprek, ook al is het intussen 20 jaar geleden. In deze aflevering het einde van die bus maar gelukkig dus niet het einde van de chauffeur. Hier op de foto de bus in de werkplaats van Delft. Kijk voor het krantenartikel over dit voorval in busbrief 19.

Foto 5a-5b:
Ook brand kan het einde betekenen van een bus. Onlangs kwam de MAN Scout 6414 nog aan een vroegtijdig einde op de Afsluitdijk op weg naar een modificatie in Heerenveen. Op diverse webpagina's staan vele foto's van verhitte bussen dus ik doe ook maar eens een duit in het zakje in de hoop dat de meeste lezers deze foto's (nog) niet gezien hebben. Foto 5a is van Pim Dorn uit Geldrop. Duidelijk een geval van motorbrand zo te zien. Ach, gewoon een nieuw achterstuk monteren en de gelede bus is weer inzetbaar.....

Foto 5b heb ik recent geleend van de pagina van Marty Werkman waar het plaatje geplaatst was door Hugo Richter. Het was erg van toepassing op deze busbrief en ik heb er dan ook graag gebruik van gemaakt in de hoop dat beide heren mij dit niet kwalijk nemen.
Het geraamte is niet meer te herleiden tot een herkenbare bus, het enige is dat de gele zijbeplating doet denken aan een DAF wagen van den Oudsten. Ernaast staat een zeer herkenbare wagen van den Oudsten, de 6632. Deze bus heeft altijd onder VAD vlag gereden maar door de herindeling van het OV is de wagen later nog even in Connexxion dienst geweest zoals de sticker laat zien. De 6632 semitoer is gebouwd in 1980.


Foto 6:
Nog een bus zonder inhoud, de 9301. Alles lijkt verdwenen te zijn, van motor tot het merendeel van het interieur. De rest is eenvoudig te shredderen en de 9301 zal dan ook voortleven als snippers. In mijn herinnering blijft er meer over dan snippers. Deze bus heeft een groot deel van zijn bestaan doorgebracht in Delft en ik heb dan ook met deze bus uit 1982 bij Westnederland en later na de fusie tot ZWN, 22x keer een dienst gereden. Dat maakt de aanblik des te treuriger. Ik had een band met deze bus.


Foto 7a-7b:
Nog wat sloperij foto's die ik via John Windau heb gekregen. Bij Womy (zie busbrief 72) zijn nog prima bussen tweedehands te koop maar soms verdient het allemaal niet de moeite meer. Dan wordt er gezaagd en gestapeld en zijn dit soort taferelen schering en inslag. Een dubbeldekker maar dan anders dus. De graffiti is duidelijk aangebracht op dit terrein en de aanhanger stond te hoog dus die is gespaard gebleven voor de spuitbus.

De 2e foto is een paar meter naar rechts genomen ten opzichte van foto 7a en gunt ons een blik op een 15 meter Q-liner wagen. Ik heb mij laten vertellen dat deze wagens lastig zijn te verkopen op de internationale markt en vandaar dat deze geplunderde wagen hier als wrak achtergebleven is. Een tandem asser zonder assen maar daar is het niet bij gebleven zo te zien.

 


Foto 8a-8b:
Bij Womy is veel te vinden. Ook wagens uit de serie die ook al door John in Rotterdam 'gescoord' zijn, staan hier op en over elkaar heen. Was de 7602 eerder bij foto 2b al aan de beurt, hier staat de 7607 naakt, omringd door draaionderdelen van meerdere gelede bussen. De 7607 had als origineel kenteken de combinatie BS-79-HH en dateert uit 1986.

Hieronder op foto 8b staat het voorste deel van een gelede bus die in 1986 terecht kwam bij Centraal Nederland en daar een andere filmkast kreeg en ook de kleurstelling bij CN was anders. Later in Connexxion dienst werd er niets meer geïnvesteerd in het overspuiten van de carrosserie maar werd genoegen genomen met een simpele sticker.

          

Foto 9a-9b:
Deze serie foto's sluit ik af met een hoogstandje. Twee types bus doen moeite om jonkies te maken maar ik vermoed dat dit niet tot nageslacht zal leiden. Zal Womy ooit nog tot 3-hoog gaan? Er komen zoveel bussen op de markt die onverkocht zullen worden doordat elke nieuwe opdrachtgever specifieke eisen stelt aan het wagenpark. De markt raakt verzadigd vermoed ik. Ook de vele elektronica in de moderne bussen zal menig derdewereldland afschrikken want bij een storing moet je wel beschikken over geavanceerde apparatuur en de meeste foto's die na vakanties te zien zijn op internet doen vermoeden dat men blij is als ze het hoognodige kunnen repareren.....zie foto 9b.....


       

Uitsmijter(s):
Ik geloof dat ik hierover weinig hoef toe te lichten. Wij klagen weleens over de rijtijden maar op deze tramlijn zijn de rijtijden blijkbaar nog krapper gemaakt en om toch zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden zal deze carrosseriebouwer mogelijk een toestroom van klanten krijgen. Nu nog wachten tot ook trein- en trampassagiers bij elke stoel de beschikking krijgen over hetzelfde sanitair.

De 2e uitsmijter laat een bus van Arriva zien met een heel bijzonder noodverband. Wij zeggen vaak onder elkaar voor de gein als er iets kapot is: "Heb jij daar geen correctiestrookjes voor?" maar dat wordt echt in praktijk gebracht door Arriva. Waar duct tape al niet goed voor is.........


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Kleur bekennen: Het valt niet mee om én de ervaren computergebruiker iets interessants aan te leveren in deze rubriek én de minder geroutineerde computeraar iets te bieden. Soms zoek ik het te ver en daar wilde ik deze keer dan eens vanaf stappen. Gewoon 'kleur bekennen' dus. Persoonlijk heb ik een verschrikkelijke hekel aan het schreeuwerige blauw dat standaard door Microsoft bij XP ingesteld is. De meeste mensen nemen het voor lief en doen geen moeite om het uiterlijk van de vensters eens aan te passen. Dat is jammer want mijn ervaring is dat het rustgevender voor je ogen is om de kleuren zo te wijzigen dat je ogen automatisch ontspannen bij het zien van een persoonlijke kleurstelling. En dat allemaal door een paar klikken met de muis.
Klik met je rechtermuisknop op het bureaublad en kies voor Eigenschappen. Klik op het tabblad 'Vormgeving' en kies bij 'Vensters en knoppen' voor Windows-klassiek. Daarna ga je naar de regel daaronder met de naam 'Kleurcombinatie' en je klikt op het pijltje rechts daarvan. Nu zie je een menu met allerlei kleurbenamingen. Kies ze één voor één om te zien wat het oplevert. De kleur die je het meest kunt waarderen, laat je staan en je klikt op OK. Voortaan heeft het uiterlijk van je vensters een uitstraling waar je zelf voor gekozen hebt in plaats van dat nare harde blauw. Niet tevreden? Doe het gewoon opnieuw en kies een andere kleur. Succes.
 
Om met een goede raad te eindigen:
Zoals het onderstaande plaatje laat zien, gebruik de BCC-regel vaker!!! Je kunt deze BCC-regel altijd gebruiken, je hoeft niet persé de regel 'Aan' te gebruiken en vooral niet als je het mailtje doorstuurt want dan krijgt iedereen alle adressen van de mensen aan wie je iets doorstuurt, te zien. Gewoon zo vaak mogelijk BCC gebruiken en je beschermt de privacy van al de mensen in je adresboek. Zoals je wel gezien zult hebben is deze busbrief ook zo verstuurd. Je ziet bij 'Aan' nooit andere adressen staan. Ook de mailtjes die je ontvangt met de term 'Undisclosed-Recipient' als geadresseerde zijn op deze manier verstuurd.

           
BusBabbel:
Griep
Er zijn al wat soorten griep door de wereld gewaaid in de loop van de geschiedenis. Er is ooit Spaanse griep geweest met als verschijningsvorm 2 hoorntjes op je hoofd, er is vogelgriep geweest waarbij je onverwachts een ei kon gaan leggen en er is Hongkonggriep geweest met als gevolg dat je de r niet meer kon uitspreken. En dan nu de Mexicaanse griep en weer is de wereld in rep en roer. Eerst heette het de Varkensgriep maar omdat iedereen al knorrig van zichzelf is tegenwoordig vond men deze naam niet toereikend en veranderde de benaming in Mexicaanse griep. Deze naam is gekozen omdat de eerste griepgevallen in dat land geconstateerd zijn en men dacht in het begin nog dat als ze Mexico maar zouden afgrendelen, dat ze daarmee deze griep voor de rest van de wereld konden afschermen. Wat een naïviteit!!! De wereld is een dorp geworden en er wordt van hot naar her gereisd dus het was een kwestie van tijd tot er wereldwijd gevallen zouden opduiken. Op 23 juli zijn als gevolg van het nieuwe virus 183.326 besmettingen geconstateerd met 1.148 doden tot gevolg en nu enige maanden verder durft men de stand bijna niet meer bekend te maken, bang voor paniek. Engeland schijnt momenteel nogal op te rukken in de top-tien van griepgevallen maar er zijn er meer die met stip stijgen in de lijst van hoge scores. Nederland staat meestal redelijk vooraan om met alles het beste jongetje van de klas te zijn maar gelukkig blijven we nu een beetje achter. Mondkapjes en vaccinatie staan bovenaan het verlanglijstje van menig jarige en het is een kwestie van wachten tot ik een collega voorbij zie rijden met zo'n steriel kapje voor zijn of haar mond. Wij in het OV zijn namelijk een grote risicogroep. Waar zitten vaker mensen op elkaar gepakt te hoesten en te proesten? Er zijn bedrijven die kenbaar maken dat het op prijs gesteld wordt als je bij het niezen gebruik gaat maken van je elleboogholte in plaats van je hand. In het OV hoest, niest en spuugt men gewoon zonder handen of zakdoek, laat staan elleboogholtes....dus tel uit je winst. En ik in de vorige busbrief maar denken dat er steeds naar me gezwaaid werd door collega's. Het blijkt zo te zijn dat ze gewoon in hun elleboogholte zaten te niezen waardoor je automatisch je arm omhoog moet doen.
Het najaar wordt de tijd van de waarheid volgens de deskundigen. De Mexicaanse griep kan dan 1 op de 3 mensen besmet hebben en als de agressiviteit van de griep toeneemt, kan de economie ernstig gaan lijden aan deze koorts. Bepaalde bedrijfstakken zoals de gezondheidszorg en de begrafenisverzorgers zouden kunnen profiteren tenzij ze zelf getroffen worden en het personeel verstek laat gaan. Al met al leven we in enerverende tijden. Hoest zo nu en dan nog maar eens ongedwongen want het kan zijn dat dit binnenkort als een vorm van terrorisme zal worden gezien. Bussen opblazen op de traditionele manier behoort dan tot het verleden. We blijven ze wel opblazen maar dan gewoon met je adem. Dat is over een poosje genoeg en we kunnen altijd nog de Zangeres Zonder Naam de schuld geven. Zing mee:
"Ik ben naar Mexico gekomen
Het land van liefde en van zon
't Was in de schaduw van de bomen
Dat net als in dromen 't sprookje begon."

"Mexico, Mexi-iiiiiiiiiiico,
Ik blijf er altijd wonen
Je bent me alles waard
Een paradijs op aard, ja, dat ben jij."

 
Uche uche, sorry hoor.

       
Surftips:
Crossley liefhebbers opgelet!! Over alle onderwerpen is op internet van alles te vinden dus ook over Crossleybussen. Graag wil ik het iedereen makkelijk maken en hoef je niet meer te zoeken als je de volgende link gebruikt. Een fraaie verzameling foto's, kijk zelf maar..... Crossley's
 
De ontwikkelingen gaan zo snel dat menigeen nog denkt dat radiogeluid uit een radio komt. Het was lang wel zo geregeld maar sinds de digitale revolutie is alles door elkaar gaan lopen. Je fotografeert met je telefoon en belt met je computer. Over een paar jaar bak je een ei in je DVD-brander en kijk je televisie via je de wasmachine.....Radio is in ieder geval heel makkelijk wereldwijd te vinden zonder aan afstemknop te draaien. Kijk op de volgende link. http://www.radiofm.nl
 
Een heel creatieve geschiedenisles is te vinden als je op de volgende link klikt. http://cliptank.com/PeopleofInfluencePainting.htm Een prachtige verzameling mensen van toen en nu en als je de muis er over heen haalt, zie je dat je op al die types kunt klikken en dan komt er een toelichting van Wikipedia tevoorschijn. Leuk bedacht, mooi gemaakt.

Klik op:     


 
Grappig:
Een vrouw met een hazenlip (die daardoor de L niet uit kan spreken) is 25 jaar getrouwd en besluit een lekker etentje te maken voor als haar man thuiskomt.
Zegt ze: 'Kijk eens man, omdat je zo nief bent heb ik een nekker etentje voor je gemaakt'.
Inderdaad, ze hebben lekker gegeten en na het eten nog een glaasje champagne en lekker vroeg naar bed. Eenmaal in bed komt haar man met de verrassing van de dag tevoorschijn. Twee tickets om met z'n tweeën 14 dagen naar de Bahama's te gaan.
De vrouw is in de zevende hemel van dit kado en zegt dan ook 'Hartstikke nief, echt heel erg nief.'
Ze besluit dan ook maar om haar man eens extra te verwennen. Ze genieten samen en ze vraagt hem: 'Is het Nekker man?'
'Nee!,' zegt de man, 'Het is van D-Reizen!

Een Belg is met zijn auto tegen een boom gereden. De agent die ter plaatse is, vraagt aan de man: "Vertel eens, hoe dit is gebeurd?"
"Nou," zegt de Belg, "er zat een konijntje op de weg."
"Een konijntje op de weg, maar die rij je toch gewoon dood?" zegt de agent.
"Dat wilde ik ook doen," zegt de Belg, "maar toen ging hij achter deze boom zitten."
 
Najib komt thuis met een slecht rapport. " Voor zo een slechte raapor iek zeg flienke pak sjlaag ies wel op zijn plaatsj!", zegt zijn vader boos.
Najib antwoordt: "Dat lijkt me een goed idee pa. Ik weet wel waar de meester woont.
 
"Rond sluitingstijd staat een agent bij een café te wachten om te zien of hij nog wat mensen kan betrappen die met een slok of twee teveel op achter het stuur willen kruipen. Op een gegeven moment strompelt er een vent zo blauw als een balletje en stom lazarus de kroeg uit. Hij struikelt over de drempel, schopt de kat, hangt enige tijd aan een paal, zwalkt dan rond over de parkeerplaats, probeert zijn sleutel op 5 verschillende auto's uit in alle gaatjes voordat hij zijn eigen auto gevonden heeft en is nog zeker 10 minuten bezig om zijn sleutel in het deurslot te  krijgen. Alle overige bezopen bezoekers zijn intussen al lang en breed  zwalkend vertrokken, maar de agent heeft enkel oog voor deze ene dronkenlap. Eindelijk lukt het hem om in de auto te komen.
Als hij al startend, hortend en stotend met de auto wil wegrijden, laat de agent de bestuurder stoppen om een blaastest te ondergaan. Zelfs na meerdere pogingen geeft het apparaat nog steeds 0,0 promille aan. De agent vraagt stomverbaasd aan de man hoe dat in hemelsnaam mogelijk is, waarop de man antwoordt: "Vanavond was ik de Bram".
Agent: "de Bram??????"
Man: "Bewust Rijdende Afleidings Manoeuvre"

   
Ingezonden berichten:
Pieter van der Leer biedt zichzelf aan als kenner van bussen in Dordrecht. Hij vraagt mij om met emailadres vermeld te mogen worden in de busbrief om zo mensen de gelegenheid te bieden informatie bij hem op te vragen over Dordt. Bij deze dus gehonoreerd. Zijn emailadres is: ArrivaBussen@gmail.com
 
Van Gert V. kreeg ik de volgende ingezonden brief. "Over de foto die hierbij zit, heb ik wat vragen. Men zegt dat de blauwe bus een DAF is, echter ik denk dat het een Scania is. Deze reden in de 50er - 60er jaren o.a in Hilversum rond (mijn geboorteplaats). Is er iemand die hier nog foto's van heeft? We hadden lijn A, B en C. Het zou leuk zijn die  "kleintjes" weer eens te zien."
Als iemand info en/of foto's heeft voor Gert dan kan dat naar mij gestuurd worden waarna ik Gert weer bijpraat. (redactie)


Tot slot:
Gevarieerder kan ik hem niet maken vrees ik. Ernst en ontspanning liggen dicht bij elkaar. Hopelijk heeft iedere lezer van dit magazine een goede vakantie achter de rug en hoesten jullie nog niet ;-)
Brief 91 zal in het teken staan van eindpunten en haltes. In busbrief 42 zijn al eens abri's aan de beurt geweest maar intussen heb ik weer zoveel nieuw materiaal bij elkaar dat ik er graag opnieuw aandacht aan schenk met daarbij ook wat foto's van eindpunten. Heeeeeel belangrijk voor chauffeurs maar vaak een 'ondergeschoven kindje'. Graag tot aflevering 90 want daarin komt een bijzondere gebeurtenis aan bod.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Als ik zeg dat ik me jonger voel dan ik ben, ben ik pas echt oud. (Sam Buca)
 
"Hoe was je vakantie?" - "Geen idee, maar mijn vrouw heeft foto's genomen." (N.N.)
 
Men laat geen fruitmand bezorgen bij een zieke groenteboer. (Van Kooten en De Bie)

terug naar de