1 maart 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
___________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Ingezonden berichten___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
             
       
 
Inhoudsopgave:
Ingezonden berichten
Uitsmijter: Metro door juk, Ivanbus, Scheve brug
SlimvanWim: Zoeksoftware
Busbabbel: Waarom?
 

 
Het lijkt wel of de tijd steeds sneller gaat maar vermoedelijk heb ik dat gevoel te danken aan de maand februari met het beperkte aantal dagen van 28 stuks. 2 of 3 dagen minder lijkt niet veel maar geeft mij het idee op te moeten schieten met deze busbrief. Goed, ik ga aan de slag.
Dit keer geen speciaal onderwerp maar een bijdrage van verschillende lezers. Sinds kort heb ik als laatste item het onderdeel Ingezonden Berichten onderaan de busbrief gezet maar dat haal ik deze keer helemaal naar boven en daar staat nu alles in.

      
Ingezonden berichten:
Foto 1a-1b:
De start wordt gemaakt door Robert S. die mij over busbrief 81 aan de nodige inlichtingen hielp maar bij die informatie had hij ook een toelichting op het aloude en nog steeds gememoreerde betaalsysteem met de Beckson geschreven. Veel lezers zullen het nog kennen maar evenveel busbrieflezers hebben waarschijnlijk geen idee meer wat het is (geweest). Ik zelf heb er niet mee gewerkt omdat ik pas na invoering van de strippenkaart op de bus aan de slag ben gegaan maar voordat de strippenkaart z'n intrede deed in 1980 werd gebruik gemaakt van een ingenieus apparaat waar alles mee afgerekend werd. Enkeltjes, retourtjes, abonnementen enz. kwamen allemaal uit dit apparaat rollen. Afijn, ik kan er dus uit ervaring weinig over zeggen maar ik heb zo'n machine thuis staan en daarvan heb ik 2 foto's hieronder geplaatst. Verder laat ik het woord aan Robert.
Het Beckson Apparaat.
 
"Dit apparaat, uitgevonden door enkele medewerkers van de NBM te Zeist (Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij) in de jaren 50, heeft geen 999 mogelijkheden maar ongeveer 999 x 998 x 10 = 99.700.200 mogelijkheden. Dit ging als volgt:
Het gebied van de busmaatschappijen was in maximaal 999 secties verdeeld. Die had men nodig voor instappen en uitstappen. Zo was bij Citosa de sectie 410, dat was Boskoop. Leiden was 401 en Gouda was 416. Het lijkt wat op de huidige zone-indeling maar dat is niet zo. De secties waren lijngebonden. Voor lijn 1 (Boskoop-Den Haag) was Boskoop 101, en voor Boskoop-Rotterdam was
Boskoop 201. Dat lijkt misschien ingewikkeld, maar dat was het niet.
Daarnaast waren de mogelijkheden nog : retours, enkeltjes, dag-, week-en maandkaarten, militaire vervoersbewijzen en
vervallenkaartjes.
De duplicaatstrook was alleen ter controle van zowel conducteur/chauffeur als de administratie. Zo kon men bijvoorbeeld zien dat men een kaartje van ƒ 11,50 had afgegeven ipv ƒ 1,50. Dat kon gebeuren omdat men per ongeluk het ƒ 10.-  hendeltje/schuifje per ongeluk had meegenomen tijdens het berekenen hoewel dit een kleiner formaat hendeltje was dan de rest. Aan de achterkant was het telmechanisme te zien. Hierop was te zien hoeveel men in totaal had ontvangen. Dit werd verminderd met het bedrag dat men een dag (of dagen) eerder had genoteerd. Op de duplicaatstrook werden deze gegevens, met een stempel en notering, ingevuld. Het afrekenen werd daardoor zeer verkort.
Zelf heb ik van 1966 tot en met 1969 bij Citosa met deze apparaten gewerkt op de afrekendienst. De latere, nieuwere Becksons werden lichter van gewicht. Als je nog een originele Beckson wilt zien, moet je naar het Eetcafť De Heeren Hoogwerf in Boskoop. Daar ligt er eentje in een vitrinekast, achter slot en grendel."
 
Met dank aan Robert voor deze toelichting, doe ik hierbij een oproep aan andere ervaringsdeskundigen om hun verhaal in te sturen. Ik verzamel ze en als er genoeg respons is, zal ik er een complete busbrief aan wijden.

                   


Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f:
Van lang geleden naar recent is voor deze redactie een kleine stap en dus kom ik terecht bij een oud-collega die het leuk vond in het OV maar toch liever terugging naar zijn oude liefde, de toer. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan zeggen ze weleens en dat was bij Eppo ook het geval. Internationale reizen waren meer zijn lust en zijn leven dan een rondje om de kerk. Regelmatig hebben we nog contact en onlangs stuurde hij mij een serie foto's van zijn avonturen. Hierbij mijn dank aan Eppo en ik laat graag een korte impressie zien van een ander soort busliefhebber dan dat in de busbrief meestal aan het woord komt.
         
Ter introductie: Eppo staat hier links naast de plaatselijke reisleider en op foto 2b zit hij enthousiast aan het stuur.
          
Met zijn Scania rijdt Eppo op foto 2c van de pont af bij Bonifacio Haven (Corsica) en op 2d de pont op bij Bastia (Corsica)
           
Op 2e een iets grotere ferry bij Livorno en op foto 2f een sfeerplaatje van La Maddalena Haven op SardiniŽ
 
Voor liefhebbers heb ik een link geplaatst waarmee je een indruk kan krijgen van de situatie ter plekke en misschien help ik je aan een idee voor een vakantiebestemming. SardiniŽ

Foto 3:

Hier een foto zonder bus en toch een beetje mťt. Ik vond het zo'n mooie foto dat ik graag de rug van Kees landelijk bekend maak. Geniet ervan en ook van het uitzicht.
Bedankt Kees. ;-)

Foto 4:
Nog een keertje terug in de tijd. Gewoon een sfeerfoto van een ouderwetse prentbriefkaart (zoals dat zo mooi heet) die ik ontvangen heb.
De dames vallen onder de term retro (= teruggrijpen op onderwerpen uit het verleden). Zij zullen vermoedelijk, indien nog in leven, hun dagen slijten achter geraniums maar hier nog zelf als 3 bloemetjes te zien, poserend voor een Crossleybus met wagenparknr. 1358 van de WSM.  Het kenteken was oorspronkelijk H 36438 en later NB-48-88. De Crossley met opbouw van Werkspoor dateert uit circa 1959. Van de dames is het gokken naar het bouwjaar en dat doe ik liever niet.
Mochten er lezers zijn die de dames (her)kennen of gekend hebben, laat het mij weten aub.


Foto 5:
Van Ton Oostenrijk kreeg ik een mailtje met daarin nieuwe ontwikkelingen op de Engelse OV-markt. Hij heeft een foto en een toelichting meegestuurd dus ik doe er zelf even het zwijgen toe.....
De terugkeer van een Londens icoon
"Londen zal zijn geliefde rode dubbeldekker in 2011 weer terugzien. De Routemaster verdween in 2005 uit het Londense straatbeeld. Er bleven wel dubbeldekkers rondrijden, maar die hadden niet de karakteristieke instap achterin.
De nieuwe dubbeldekker zal elementen bevatten uit een ontwerp van autofabrikant Aston Martin. Het concept van Aston Martin lijkt op de traditionele dubbeldekker, maar loopt aan zowel de voor- als de achterkant rond. Ook heeft de nieuwe bus een houten vloer en sfeerverlichting. Ontwerper Alan Ponsford bleef bij zijn ontwerp bewust vlakbij het model van de verdwenen Routemaster. "Ik wilde het oude model verbeteren, maar het wel intact laten." 
De Routemaster reed voor het eerst in 1954 door Londen en is nog steeds razend populair. Onder de 9300 Londense bussen rijden er nog twee authentieke Routemasters op toeristische trajecten.
Op de nieuwe bus komt extra personeel om de veiligheid van de passagiers te waarborgen. De nieuwe bus komt niet in de plaats van de huidige dubbeldekkers. Wel zullen de 393 harmonicabussen verdwijnen omdat die voor veel ongelukken zorgen.
De kosten voor de invoering van de nieuwe routemaster worden op 100 miljoen euro geschat."


Foto 6:
Alweer geruime tijd geleden kreeg ik van Hetty de R. foto's van het Stationsplein in Gouda. Omdat de wereld gebukt gaat onder extreme weersomstandigheden lijkt de tijd rijp om te laten zien dat Gouda daaraan meedoet. Op dit moment wordt de discussie gevoerd of de Bijbel dan wel Darwin het bij het rechte eind hebben maar gezien deze foto's kon Gouda best een ark gebruiken. Hetty bedankt.


Foto 7a-7b-7c-7d:
In oktober 2008 kreeg ik deze 4 foto's van Bas Breijer. Het betreft een proef die gehouden werd met de Phileas in Eindhoven. De eerste foto zorgt voor wat verwarring gezien de tekst op het raambiljet. Ik zie toch echt iemand achter het stuur die blijkbaar toezicht houdt op het automatisch rijden????
                 

Foto 8:
Eveneens van Bas Breijer. kreeg ik deze foto. Blijkbaar overvallen door het moment was er geen gelegenheid om een beter fotografisch standpunt op te zoeken en werd er spontaan vanuit de auto 'geschoten'. Ondanks dat, is het een geslaagd plaatje vanwege de dubbelgelede bus die naast het kunstzinnige tracť van RandStadRail in Den Haag rijdt. Dit gedeelte heet in de volksmond ook wel de Netkous en het mag duidelijk zijn waarom. (meer hierover op netkous )


Foto 9:
Tot slot nog een (helaas) kleine foto van speciaal moment voor Rob D. Hij schrijft: "Ha die Wim, ik vond deze foto van de eerste Dennis bus die ik van de boot gehaald heb in Rotterdam en naar Heerenveen heb gebracht. Of ze er nu nog rijden dat weet ik niet. Misschien kan je er wat mee."
Ja natuurlijk, ik ben altijd blij als er herinneringen gedeeld worden. Wat Dennis bussen betreft geef ik het woord aan Wikipedia op Dennisbussen
In 2001 heeft Arriva Nederland een grote order gedaan van een serie lagevloerbussen van het merk Dennis (ALX200). In Nederland was dit merk tot op dat moment nauwelijks bekend. De Dennis bus viel onder meer op doordat de Cummins motor van binnen nogal wat lawaai had als de bus op snelheid was gekomen. (zie: Heerenveen)
 
Aanvulling Arthur:
De bussen werden vanwege de herrie dan ook teruggestuurd naar de fabriek waar men extra motorisolatie aanbracht. In Assen brachten chauffeurs hun Dennis bussen terug naar de stalling als ze wisten dat er een MB 200, 230 of O408 stil kwam te staan na de spits. De bussen stonden daardoor meer stil dan dat ze reden. Nadat Arriva de aanbesteding in het DAV gebied had gewonnen, hebben deze bussen daar ook nog dienst gedaan. Maar ook daar koos men voor de vertrouwde MB 200 en SB 200 bussen. Arriva heeft geprobeerd de bussen in TsjechiŽ te slijten maar ook daar waren ze de bussen al snel zat. Een chauffeur uit Drachten vroeg zijn chef ooit eens: "Weet je hoe ik hier een goede bus van maak?" De chef keek hem aan en vroeg hoe dan? De chauffeur zegt: "Ik rijd naar het nieuwe winkelcentrum in aanbouw en doe de dakluiken open en laat hem vol storten met beton........."
Opvallend bij deze 5870 is dat 's Hertogenbosch vermeld staat maar het logo Noordnet aangeeft.
 
 

       
Uitsmijter:
Het is erg leuk om te zoeken naar geschikte uitsmijters. Foto's die zodanig afwijken dat het de moeite loont om ze apart te laten zien. Ik heb er voor deze brief 3 gevonden. Hopelijk vinden jullie ze net zo grappig als ikzelf en de inzenders. Bedankt o.a. John en Luc.
Het metrotreinstel staat in het grint na door het juk te zijn gereden. Om dan 'Niet Instappen' als bestemming te gebruiken, lijkt me overbodig.
Ivan de Terra bus ziet er stoer uit. Heel apart en ik heb een paar pagina's gevonden waar meer informatie te vinden is over deze 'off-road' bus voor 56 passagiers. Terrabus  geeft een indruk van dit monster. Engels wel verplicht!

Dat niet alleen bussen weleens scheef staan kun je zien op deze foto van de Spijkenisserbrug die vorig jaar opeens uit balans was.


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
ZOEKEN OP JE COMPUTER. Als je b.v. een bestand, mp3 nummer of foto zoekt op je computer, stelt Windows je de zoekfunctie ter beschikking. Voor wie dat nooit gedaan heeft: dit is te vinden door op 'Start' te klikken en dan zie je in dat venster de zoekfunctie staan (met een icoontje van een vergrootglas ŗ la Sherlock Holmes). Iedereen die dit gebruikt, weet dat het zoeken op deze manier een tijdrovende bezigheid is. Zoals bij veel zaken in Windows, is dit met andere software veel beter te doen. Dit keer dus geen uitleg om een instelling op je computer aan te passen maar ik wil iedereen graag bekend maken met het programma 'Everything'. Dit is een gratis programma dat supersnel zoekt. Het verslaat de Windows zoekfunctie met Olympische tijden. Heel eenvoudig en gratis, wat wil je nog meer. Als je weinig of nooit software installeert dan denk je waarschijnlijk: Laat maar!! Toch moet je het eens proberen te beginnen met dit hele handige programma. Ga naar http://www.zdnet.be/downloads.cfm?id=94167 waar je in het Nederlands een toelichting vindt en je ziet dat het maar een heel klein bestand is dus geen belasting voor je schijfruimte. Klik op Everything-1.1.4.301.exe en dan zal er een venster te zien zijn met o.a. de tekst 'Klik hier om het downloaden te starten'. Na de klik opent er een venster met de downloadvraag of je dit bestand wilt uitvoeren of opslaan. Klik nu op 'Uitvoeren' en het programma wordt geÔnstalleerd op je computer. Vanaf nu zal het automatisch meestarten en als je dubbelklikt op het icoontje zie je een eenvoudig venster waar je het te zoeken bestand kunt intypen. Het hoeft niet de complete naam van het bestand te zijn maar 1 woordje is al genoeg en het programma vindt alles met dat woord. Een aanrader.

           
BusBabbel:
Waarom:
Waarom zijn wij niet in staat om nationale bedrijven in eigen beheer te houden. Nu is ons goeie trouwe bus-ov ook al volledig in buitenlandse handen bij Veolia, Arriva en Connexxion.
Waarom kunnen de mensen die aan tekentafels wegen en busbanen ontwerpen nooit eens rekening houden met b.v. draaicirkels.
Waarom zijn busbouwers niet zo slim als vroeger om in het ontwerp van een nieuwe bus de voorruiten een beetje schuin te plaatsen zodat er veel minder reflectie van de binnenverlichting in de voorruit hindert.
Waarom zijn ambtenaren zo dom om abri's in heel veel gevallen precies verkeerd in te tekenen. Het liefst worden deze wachthuisjes zo geplaatst dat de meest gebruikelijke weersomstandigheden, westenwind en dus de regen vrij spel hebben aan de open zijde zodat passagiers weinig beschutting hebben en de ambtenaren meer een verschutting....
Waarom worden er op grote schaal nieuwe trottoirranden aangelegd bij bushaltes vanwege een verzorgde lage instap terwijl er tegelijkertijd heel dicht aan de rand lantarenpalen, verkeersborden en haltepalen geplaatst worden waardoor je nooit netjes langs de stoep kan komen en elke investering aan de halte-inrichting weggegooid geld is.
Waarom hebben passagiers tegenwoordig alleen maar rechten en geen plichten?
Waarom heeft men ooit de kniptang afgeschaft terwijl daarmee veel definitiever de strippenkaart ontwaard zou kunnen worden en geknoei met kaarsvet, nagellak e.a. geen kans meer zou krijgen bij kaartvervalsers.
Waarom roept men bij vertrek tegenwoordig steeds vaker "Hoi" terwijl dat toch een groet is bedoeld voor het begin van een ontmoeting.
Waarom hebben wij in Nederland nooit op grote schaal met dubbeldekkers gewerkt?
Waarom moeten fietsers altijd door tunneltjes onder wegen door en trappen ze zich een ongeluk om weer boven te komen terwijl auto's keurig rechtdoor kunnen blijven rijden. Waarom niet andersom? Fietsers door tunnels die op straatniveau blijven en auto's over een bult in de weg. Scheelt ook de vaak rampzalige afwatering in de fietsertunneltjes.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kinderen vragen altijd naar het waarom maar ik blijf het ook gewoon doen. Het houdt je scherp.

       
Surftips:
Geen link voor mensen met angst voor spinnen. Dit is echt iets moois en griezeligs, je kunt de spin over het beeld laten lopen en laten eten van het voer wat je strooit door middel van het indrukken van de spatietoets en de muis te bewegen over het door z'n pootje te pakken met je muis en naar een andere plek op je scherm te slepen. Of wel zonder spatietoets dan zal de spin steeds naar je muispijltje komen.
Klik hier: http://www.onemotion.com/flash/spider
 
In deze barre crisistijden is het voor iedereen die door een bedrijf werkzaamheden wil laten uitvoeren, zaak om daar zorgvuldig zoekwerk voor te verrichten zodat je de beste diensten voor de beste prijs probeert te vinden. Op deze link vind je daar de nodige hulp bij door offertes te vergelijken. http://www.multiofferte.nl
 
Ik weet dat er veel liefhebbers zijn van spreuken gezien de reacties die ik regelmatig mag noteren over de wijsheden onderaan deze brieven en dus is deze pagina mogelijk een aardig idee. Zoals je op de pagina kunt lezen, is het zelfs mogelijk om de uitspraken elke dag via een emailtje te ontvangen. http://www.dagelijksegedachte.net/
Klik op:     

 
Grappig:
Een huisarts belt in een weekeinde de loodgieter met de vraag of hij direct wil komen want hij heeft water in de kelder. De loodgieter probeert de huisarts af te wimpelen en vraagt of dat niet kan wachten tot maandag maar de huisarts staat erop dat de loodgieter direct komt. Daarop zegt de loodgieter toe en gaat er direct heen. Bij de huisarts aangekomen neemt deze hem mee naar de kelder, doet de deur open en de loodgieter ziet inderdaad dat de kelder vol water staat. De loodgieter vraagt de huisarts of hij een paracetamol voor hem heeft. De huisarts gaat niet-begrijpend een paracetamol halen en geeft het pilletje aan de loodgieter. De loodgieter gooit de paracetamol in het water en zegt tegen de huisarts: "Als het maandag niet over is, moet je me bellen".
 
Twee studenten spraken op hun eerste afspraakje over buitenzintuiglijke waarneming. Het meisje vroeg gekscherend: "Zou jij het telepathie noemen als ik op dit ogenblik aan hetzelfde dacht als jij?" "Nee hoor," zei de jongen. "Ik zou dat gewoon mazzel noemen......"
 
MEDEDELING AAN HET PERSONEEL VAN VOLKSWAGEN
Geachte werknemer,
Het zal u niet ontgaan zijn dat de wereld thans in een financiŽle crisis verkeerd. Naast de monetaire wereld raakt het nu ook de autobranche. Zo ook bij VOLKSWAGEN.
Wij hebben dan ook geen keuze en moeten personeel afstoten maar wij stellen het zeer op prijs dat een zeer groot deel van onze medewerkers inmiddels akkoord is gegaan met de aangeboden vertrekpremie en dat daar zo enthousiast op heeft gereageerd. Een ieder die vrijwillig de firma verlaat, krijgt gratis een POLO.
Namens de gehele directie: bedankt voor uw inzet en veel plezier met uw POLO.
 
De directie
Volkswagen
BelgiŽ
ps: wilt u bij Personeelszaken aangeven of u een polo wenst met lange mouwen of een met korte mouwen?
 
Een Belg komt thuis uit dienst en laat aan zijn moeder zien wat hij daar allemaal geleerd heeft. Hij pakt zijn pistool en schiet zo zijn naam in het plafond. Hij gaat naar buiten, pakt een handgranaat, haalt de pin eruit en gooit hem in het kippenhok. Met een grote knal gaat de heleboel de lucht in. "Prachtig jongen," zegt zijn moeder, "alleen jammer dat je vader het niet meer kan zien."
"Hoezo?" vraagt hij.
"Ach, die was net de kippen aan het voeren."

   
Tot slot:
Toch nog een laatste ingezonden bericht uit Noorwegen. Bastiaan schrijft: "God morgen sjŚfÝr Wim, over de laatste busbrief toen er foto's van Piet geplaatst zijn, het volgende. Geweldig om te zien dat er mensen zijn die met een glimlach hun (tijdelijke) bus naar bekende en onbekende bestemmingen rijden. (toepasselijk i.v.m. de foto's bij 2, zie boven - red.) Ja vroegerr......... vroeger was niet alles mogelijk. De mogelijkheden die we nu hebben, geven ons misschien ook wel weer beperkingen. Het mooie is dat we terug kunnen kijken op hoe het was en zelf bepalen waar we ons gelukkig bij voelen. Er zijn dus dingen die we voor onszelf kunnen houden en dat is iets wat nooit zal veranderen, toch? Bij het typen van deze tekst lijkt het er sterk op dat ook ik me tot de volwassen mensen moet gaan rekenen.....
Wat ik wel interessant vind is dat iedere bussjŚfÝr wel zo zijn of haar eigen gedachten heeft bij het zien van een bus. Herinneringen of fantasieŽn gaan ongeremd hun gang, althans bij mij." En daar sluit de redactie zich graag bij aan!!!

Dit is dan (al)weer het einde van

Van Ton Oostenrijk (zie foto 5) kreeg ik een aantal foto's met een voor mij toepasselijk onderwerp en daar ik sluit af met eentje als afzender. Het was een hele zit, houdt vol allemaal, er komen er nog meer. Graag tot nummer 85.

 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            
          
    
Wijsheden:
 
Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten. (Nietzsche)
 
Schreeuwen tegen kinderen om ze te laten gehoorzamen is net zoiets als proberen te besturen met uw claxon. (T.W.)
 
En Jansen gaat weer zeer te keer
Hij moppert op het winterweer
Dan roep ik, denk erom heer Jansen
Sneeuwvlokken vallen niet - zij dansen
(Toon Hermans)

terug naar de