4 januari 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Doodserieuze bus   ___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
             
       
 
Inhoudsopgave:
Uitvaartbus
Uitsmijter: Onbekende bus en een 'scheepvaart'bus
SlimvanWim: Bureaublad oproepen
Busbabbel: Geweld(dad)ig
 

 
Het is weer zover, een bladzijde uit ieders leven omgeslagen. We leven bij het schrijven van deze brief alweer in 2009. Wie herinnert zich niet alle heisa rond de eeuwwisseling? Er zou van alles gebeuren maar toen puntje bij paaltje kwam, bleef het rustig. Het bewijst/bewees dat je je niet gek moet laten maken door de media maar gewoon zelf na moet blijven denken en het is ook het bewijs dat een datum alleen symbolisch iets betekent maar dat de natuur/de aarde geen rekening houdt met onze agenda's.
 
We zijn allemaal busliefhebbers maar het onderwerp van deze busbrief willen we het liefst nog niet van binnen bekijken. Uit nieuwsgierigheid misschien maar niet als hoofdpersoon. Het is wel heel bijzonder om in een tijd te leven waarin van alles mogelijk is. Het is daarom des te opvallender om in diezelfde tijd dood te kunnen gaan en dan keuze te hebben uit een groot aanbod om invulling te geven aan je laatste aanwezigheid. Naast de steriele sobere gebruiken van de vorige eeuw, is er een mogelijkheid ontstaan om meer te kunnen kiezen. Op de (bak)fiets, in een koets, met de motor, met de bus of in de gewone zwarte limousine, alle kleuren en allerlei vormen. De keuze is reuze. Kijk hieronder naar de door mij verzamelde foto's maar eerst zal ik werk gaan maken van alle reacties op de vorige editie want wederom is het bewijs geleverd dat een zwart-wit aflevering de muizen en de toetsenborden in hoge mate in beweging kan brengen.
 

Foto 1:
Genoeg over het verleden, op naar de nieuwe foto's over bussen met een wat macabere functie. Om te beginnen een bus die nog steeds 'in leven' is maar in een andere hoedanigheid. Voor alle eerlijkheid, deze foto is van een broertje want het gaat in deze brief om de bus met wagenparknummer 409. Hiervan heb ik geen foto kunnen traceren dus dan maar van de 408 die als 2 druppels water op de 409 leek. Deze Utrechtse stadsbus is terechtgekomen bij het bedrijf Van De Poel Uitvaartvervoer. http://www.uitvaartbus.com maar dat is te zien bij foto 2.

Foto 2a-2b-2c:
De wagen werd flink onder handen genomen en mij werd verteld dat er eigenlijk nog maar weinig origineels aan dit voertuig zit. Het zal niet anders gekund hebben dus daarom hieronder het fraaie ontwerp dat gebouwd werd door Huiskamp Carrosserie in Winterswijk.
 
De tekst staat bij de foto dus hierbij even geen typewerk van de redactie.....
Foto 2b en ook 2c zijn van eigen hand tijdens een bezoek aan Zwolle bij mijn goede vriend Aad Spaans. Zoals te lezen op de gevel is er een Uitvaartinformatiedag, een soort beurs voor de uitvaartwereld waar de mogelijkheden aan het publiek getoond worden in een serene sfeer.
Het feit dat de reclame voor FEBO hier in beeld staat is dan ook puur toeval.............
Het inwendige van deze bus is uiteraard niet uitbundig maar sfeervol en terughoudend.

Graag plaats ik een reactie uit de rouwwereld van de heer van de Poel, eigenaar van deze fraaie rouwbus. Toen ik in Zwolle de foto's maakte, vroeg hij naar het waarom van mijn belangstelling en ik vertelde hem dat ik bij het zien van zijn bus het idee had gekregen om er in de busbrief aandacht aan te schenken. Ik beloofde hem dat ik de busbrief zou toesturen en daarop kreeg ik onderstaand antwoord: "Erg leuk, het artikel over de uitvaartbussen! Ik weet nog dat we elkaar in Zwolle hebben gesproken. Ik heb wel een kleine kanttekening. Dit betreft het stukje tekst over Dhr. Charles Lourens (zie foto 7) die het intellectuele eigendom van het fenomeen uitvaartbus claimt. Dhr. Lourens heeft, toen de CVU uitvaartbus en kort daarna mijn uitvaartbus werden gepresenteerd, met veel bombarie in de media verkondigd dat dit zijn idee was, maar zijn claim klopt in het geheel niet. Op het moment dat Dhr. Lourens zijn idee openbaar maakte bij uitvaartondernemers om hen hierover te polsen, lag de vergunningaanvraag voor mijn uitvaartbus al maanden bij de Rijks Verkeers Inspectie. Ik heb hem hierover destijds gebeld, maar hij wilde mij niet te woord staan. Ik had hem niet alleen willen vertellen dat ik al lang bezig was hetzelfde idee uit te werken maar ook dat het idee absoluut niet nieuw was. Het fenomeen uitvaartbus bestond al vele jaren! Het Amerikaanse bedrijf Airstream heeft in de jaren '80 vele uitvaartbussen gebouwd (zie foto).
Op  http://www.airstreammotorhomes.com/1985/1985_hearse_a.php staat hierover ook het e.e.a. Zelfs Airstream heeft het niet uitgevonden want in diverse Oostbloklanden bestaan al sinds de jaren '60 uitvaartbussen, weliswaar in een veel soberder uitvoering!! Google eens naar 'funeral bus' en er komt van alles langs. Kortom, het was een mooi 'idee' van meneer Lourens maar het fenomeen bestond al lang en was niet origineel!
Overigens staat er bij de CVU uitvaartbus (foto 7 en 8 in brief 82) dat deze landelijk rijdt maar dat geldt ook voor mijn bus."
 
In een tweede mail van Mark van de Poel schreef hij: "Ik heb een tijdje terug wel op internet een foto gezien van een oude uitvaartbus in Rusland, maar kan hem zo snel niet meer vinden. Deze touringcar had een underfloormotor en in de achterkant een luik van ca 80 x 80 cm waar de kist door naar binnen ging. Als ik hem weer vind stuur ik hem door! Overigens is het fenomeen uitvaartbus in Oost - Europa en Afrika geen luxe maar een sobere noodzaak omdat bijna niemand er een auto heeft om achter de rouwauto aan te rijden......"
 


Van Peter van der Reest kwam de volgende ontboezeming: "Zelf heb ik al jaren geleden aangegeven (en vastgelegd) mijn laatste rit op deze aarde "in stijl" te willen maken in de begrafenisbus van Van De Poel, tenminste als dat bedrijf en/of deze bus dan nog bestaan. En anders zoeken ze maar een vergelijkbare bus.......Overigens, in Amsterdam heb ik al 2x een fietsbegrafenis gezien! Met de kist op zo'n plat aanhangertje en de familie er achteraan. Je gelooft dan ook je ogen niet!
Met de soms steile bruggetjes mag je dan hopen dat de kist goed vast staat. Hier in Zevenaar zijn ze nog van de traditionele rouwauto's dus kan ik nog één keer de boel shockeren door in de uitvaartbus afgevoerd te worden. Moeten ze m'n kist ook goed vast zetten want in Zevenaar heb je iedere 50 meter een verkeersdrempel in alle denkbare vormen."


Traction Avant


Foto 3:

De uitvaartbranche floreert en de variatie aan materiaal groeit mee. Wat te denken van deze aanhanger. Het is even anders dan een caravan maar je kunt met de overledene op sleeptouw nog even langs de camping om afscheid te nemen....


Foto 4:
En als je denkt dat dit toch wel het toppunt is dan kan ik je verzekeren dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Kijk op bijgaande foto en zie dat er voor elke liefhebber wel een mogelijkheid is om in stijl de laatste rit te doen.

Foto 5:

Het moet toch niet gekker worden hoor ik menigeen denken. Nou wat dan te denken van deze vorm van uitvaart? Milieuvriendelijk dat wel.

 

Foto 6:
Om niet te ver af te dwalen kom ik nog even terug op het busvervoer in deze sector. Voor liefhebbers van oud materiaal is er ook aandacht. Deze Renault Goelette oldtimer uitvaartbus uit vermoedelijk de jaren 50 van de vorige eeuw zou het voor de echte hobbyist goed doen. Reserveren is gewenst maar dat kan pas als je alles van tevoren weet.

Foto 7:
Nieuwer is bijgaande bus die landelijk dienst doet bij uitvaarten.



Foto 8a-8b-8c:
In de Delftse vestiging hadden wij al geruime tijd regelmatig deze uitvaartbus gestald staan. Een klein aantal foto's geeft een indruk en een overzicht. Aan de rechterzijde zijn luifels aan de dakrand te zien die bij slecht weer als een scherm uitgeschoven kunnen worden. In tegenstelling tot de bus bij foto's 2 is deze strak en modern maar dat is logisch want smaken verschillen, zelfs in de dood. De vaste plek van deze bus was voorop in de stalling op rij 6 en dat was erg prettig want zo had je de minste kans dat een gehaaste chauffeur per ongeluk de verkeerde bus meenam ;-) (red: dat was sowieso moeilijk want de boel zat vanzelfsprekend goed op slot)
 

Hetzelfde onderwerp liet ook Dick van der Goot in de pen klimmen. Hij schreef me: "Het was voor mij heel verrassend, te lezen dat er in Nederland ook speciale "begrafenisbussen" bestaan en dat er zelfs eentje bij Connexxion in Delft stond gestald. Nooit iets mee te maken gehad (gelukkig ook maar misschien!). Ik wist alleen dat mijn geliefde carrosseriebouwer van weleer, ZABO, nadat ze omstreeks 1985 uit de bussenmarkt waren weggewerkt, is doorgegaan met de fabricage van onder meer lijkkisten en heb dan ook ergens in mijn Tensen-verhaal op de website van Marty Werkman aan de fanatieke bushobbyisten in overweging gegeven van de gelegenheid gebruik te maken om hun "laatste reis" in een ZABO-"voertuig" af te leggen. Overigens is ZABO vrij recentelijk helemaal opgehouden te bestaan, zodat ook dat laatste nu moeilijk meer te regelen zal zijn.

De enige keer dat ik van "begrafenisbussen" had gehoord, was in Ghana, waar ik gedurende een aantal weken in 1989 en 1990 in het kader van een internationaal project bij een openbaar-vervoerbedrijf te gast was. De "begrafenisbussen" vielen daar op doordat zij met allerlei (vooral vrolijke) kleuren waren beschilderd. Dat had, naar mij verteld werd, te maken met pogingen tot het afschrikken van boze geesten. Ondanks dat zeer veel Ghanezen inmiddels de waarde van het christelijk geloof hebben ontdekt, bleven dit soort volkstradities in stand. Overigens schijnen begrafenissen daar inderdaad tamelijk vrolijke evenementen te zijn. Elk busbedrijf had, naar ik begreep, zijn eigen "begrafenisbus", en men schroomde niet, als dat zo uitkwam, deze bus ook wel op de gewone lijndienst in te zetten. Ik denk dat jouw passagiers in Haaglanden daar minder van gecharmeerd zouden zijn .... Ik heb helaas geen foto's van Ghanese begrafenisbussen."

Van Jan van den Berg, collega en leverancier van vele fraaie foto's, kreeg ik nog 2 geposeerde afbeeldingen van 'onze' blauwe uitvaartbus bij de Delftse vestiging die ik jullie niet wil onthouden.
           

Foto 9a-9b-9c:
Tot slot van deze serie nog 3 foto's van de hand van collega Jan van den Berg waardoor het voor mij mogelijk was om ook het interieur te laten zien in deze busbrief. Jan wist erbij te vermelden dat het altaar (foto 9b) ooit in een treinstel stond in een haven in Stavanger (Noorwegen). Het altaar werd vermoedelijk gebruikt om schepelingen een kerkdienst te geven.
Op foto 9c een artistieke impressie met een opgelegde dienstbus en 'tranen' langs de ruiten. (Met hartelijke dank aan Jan van den Berg voor deze 3 foto's.)

 

Foto 10:
In januari 2014 ontving ik op het onderwerp begrafenisbussen een aanvulling vanuit de hoofdstad. Sinds anderhalf jaar is daar ook een uitvaartonderneming waar met een bus gewerkt wordt. Voor zover mij bekend is het geen ex-OVvoertuig maar een bus is een bus en vandaar dat ik er in deze brief een plaatsje voor inruim. Het betreft een Daimler Benz O 814-D uit 1999 en vanaf mei 2012 eigendom van deze onderneming. Voor meer info verwijs ik naar deze link: flyer.
 
 

Foto 11:

Midden jaren '50 rolde een Zwitserse postbus, een Saurer Berna, de fabriek uit. De bus is jarenlang ingezet voor het gecombineerde vervoer van mensen en postzakken door de Zwitserse Alpen. In 2012 is deze nog bijna geheel originele bus gerestaureerd en doet nu dienst als uitvaartbus. De bus is bekend onder de naam Nostalgische Uitvaartbus en te vinden op de homepage van de website www.stivona.nl (de website van Stichting Voorlichting Nabestaanden). De bus wordt met regelmaat ingezet bij uitvaarten, dit vanwege de bijzondere en praktische kanten van deze bus.
 


       
Uitsmijter:
Ook in deze brief twee uitsmijters. Misschien weet iemand meer over dit type bus. Ik krijg de indruk dat het een wagen is met een afwijkende lengte. Je zou in eerste instantie denken aan 15 meter, het is misschien optisch bedrog maar ik zou zeggen dat dit meer dan 15 meter is. Wie het weet mag het zeggen.
Het antwoord kwam van Peter van der Reest en ik had mij geen vollediger antwoord kunnen wensen. "Aan de kleurstelling en het kleine embleem (bij het voorwiel) is te zien dat het een bus van de BVG in Berlijn is. De bus lijkt zo lang omdat deze (volledige) lagevloer-bus slechts 3,08 mtr. hoog is, dan "oogt" 15 meter lengte ineens totaal anders dan bij hogere 15 meter-wagens. Raadsel dus opgelost, het is de (weinig gebouwde) Mercedes Benz Citaro L".

Gebouwd door EVObus in 2002, type Citaro O530L. Maar ook gebouwd door MAN in 2000 en heet dan type NL 313 en zelfs nog een derde bussenbouwer namelijk Solaris uit Polen in 2002 en dan heet het model type Urbino 15. Van de laatste hieronder een paar kleine foto's. Trouwens de webpagina van Solaris is de moeite van een bezoekje waard: http://www.solarisbus.pl

           

           


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP, aanvulling voor latere Windows versies.
Ik zie veel mensen alle geopende vensters sluiten als ze naar het bureaublad willen gaan. Dat is zonde want even later worden diezelfde vensters weer open geklikt. Daar heeft Windows een handig icoontje voor in gebruik. Het zit meestal direct rechts naast de "Start"-knop. Als je het niet ziet staan, kun je op de taakbalk (de balk helemaal onderaan) rechtsklikken met de muis en in het dan zichtbare venstertje even naar werkbalken gaan en daarin kiezen voor/een vinkje zetten bij "snel starten". Nu zul je een aantal icoontjes zien naast de Startknop en het meest linkse icoon is meestal het gewenste. Als je de muis erboven laat zweven zie je vanzelf een klein regeltje verschijnen met daarin 'bureaublad weergeven'. Als je hierop klikt, blijven alle vensters gewoon intact maar sta je in 1 keer op het bureaublad om een ander programma te kunnen starten b.v. Bij Vista ziet het icoontje er anders uit maar doet precies hetzelfde.
Nu we toch met die balken bezig zijn, raad ik iedereen aan om ook een vinkje te zetten bij de mogelijkheid "Bureaublad". Als je dit doet dan zie je helemaal rechts op de taakbalk (naast de klok) een knop verschijnen met de naam Bureaublad met een pijltje naar rechts ernaast. Als je nu op dat pijltje klikt, komt er een lang menu tevoorschijn met daarin alle iconen die op het Bureaublad staan. Handig dus om alles open te laten en niet te laten verdwijnen maar toch een icoon op het bureaublad aan te kunnen klikken. Niet alleen dat maar je ziet ook o.a.  'Mijn Documenten'- 'Deze Computer'- en 'Prullenbak' staan. Ga je hierop staan met de muis (niet klikken, is niet nodig) dan zie je b.v. alles wat in je Prullenbak staat en kun je dit eventueel herstellen door op het betreffende bestand te klikken met rechts en voor de optie 'terugzetten' te kiezen. Dit ziet er misschien weer ingewikkelder uit dan het is want probeer het maar en je zult zien dat je er veel gemak van kunt hebben.
 
Aanvulling: Bovenstaande is niet de manier in b.v. Windows 10. In deze versie kun je met de rechter muisknop klikken op de taakbalk en dan zie vanzelf vermeld staan 'bureaublad weergeven'. Standaard is de vroegere knop die toen naast 'start' stond, te vinden helemaal rechts op die taakbalk. (Een smalle streep zwart naast het icoontje van een beeldscherm.)
De snelste manier is de snelkoppeling op je toetsenbord: Windows toets + D.

           
BusBabbel:
Geweld(dad)ig:
Het is momenteel 'hot' en dan heb ik het niet over een erotisch onderwerp. Ik constateer dat geweld, onbeschoft gedrag, schelden, spuwen, bedreiging en roof opeens volop in de belangstelling staan. De media kunnen kijkcijfers scoren en dat zullen ze doen ook. Geweldig dat er aandacht is voor gewelddadige problemen, of toch niet? Ik wil niet beweren dat het een te ver opgeblazen nieuws-item is maar als ik mijn 25 jaar ervaring in het OV eens langsloop dan kan ik alleen maar vaststellen dat er al die jaren van alles is gebeurd en dat de onrust niet zojuist is begonnen. In mijn eerste jaar op de bus, in 1983, ben ik op weg naar huis na een late dienst door circa 10 jongeren die aangeschoten naar huis gingen na kermisbezoek, belaagd en geslagen. Collega's die in die tijd al collega's waren, halen de herinnering daaraan nog regelmatig op. Ik ben in al die jaren zo vaak tegen onverwachte aggressieve gebeurtenissen opgelopen dat ik er een boek over kan schrijven. Ik geef toe dat ik het conflict soms aan handje hielp doordat ik sarcastisch werd of de tegenpartij met mijn optreden een eindje op weg hielp om verhit te kunnen reageren. Tegenwoordig gebeurt het al veel en veel minder dat ik de confrontatie aanga, ik neem minder risico. Mogelijk als gevolg van mijn gestegen leeftijd, mogelijk door de veel gevaarlijkere reacties van tegenstanders die nu meer dan ooit onder invloed van b.v. pillen hun grenzen ver verleggen en te vaak gewapend zijn. Ik ben achtervolgd, er heeft een leger voetbalsupporters mijn bus proberen te kapen, er heeft een vent aan mijn ruitenwissers gehangen, er stond een kerel naast me met schuim op zijn lippen die zei mij neer te gaan steken en ik heb na een lichte aanrijding te maken gekregen met 4 inzittenden die mij bij mijn strot grepen en gelukkig voorwaardelijk op vrije voeten waren na o.a. bankovervallen, waardoor ze voorzichtiger dan normaal (normaal = vuurwapengevaarlijk) optraden want anders had ik dit niet eens meer kunnen schrijven. Zomaar een greep uit voorvallen vanaf 1983. Er werd vroeger nauwelijks aan registratie gedaan en ik geloof ook niet dat dit helpt om de boel op te lossen. Het is leuk voor de statistieken maar in de meeste gevallen los ik gelukkig zelf het probleem op en ik haal daarna redelijk luchtig mijn schouders op.
Toch wil ik het hier graag opnemen voor de collega's die nu merken dat hun voorvallen opeens landelijk nieuws zijn. Langzaam heeft er een verschuiving plaatsgevonden. Respect voor functionarissen in het OV of bij de Brandweer of de Ambulancedienst of bij de ANWB en zelfs bij strooiwagens tijdens gladheid, brokkelt steeds verder af. In onschuldige vorm merken we elke dag overal wel iets van onbeschofdheid en soms escaleert het helaas tot gewelddadige proporties. Toch blijf ik huiverig voor aandacht in de media. Het is een cliché maar ik geloof dat het labiele mensen op bepaalde gedachten brengt. Even lekker centraal in de aandacht staan met misschien nog wel een filmpje op YouTube, zou wel eens juist een stimulans kunnen zijn en dat is precies wat we dus niet nodig hebben. Ik wacht maar af hoelang dit nieuwswaarde heeft want vaak worden zelfs de meest verschrikkelijke dingen al na een week naar de achtergrond gedrongen door de waan van de dag. Een oplossing heb ik niet want horkerig onbeschoft gedrag is een proces dat in tientallen jaren ontstaan is en dat zullen we daardoor niet op korte termijn op gaan lossen. Trouwens in Nederland heerst op alle terreinen toch de zienswijze dat men liever de gevolgen aanpakt dan de oorzaak dus voorlopig zitten we er nog wel mee opgescheept. Rest mij nog om iedereen die heeft ondervonden wat het is, sterkte te wensen en vooral voorzichtig te zijn. En bedrijven en politiek roep ik met drang op om haast te maken met het elektronisch betalen want nu alle banken, tankstations en b.v. telefooncellen zodanig ingericht zijn dat er voor de gauwdief niets meer te halen valt, is het oog gevallen op supermarkten en het openbaar vervoer want het is zóóóó eenvoudig om bij ons een snelle bijverdienste te stelen. Hoogste tijd om het zeer gedateerde risicovolle geldsysteem vaarwel te zeggen.

       
Surftips:
Met het oog op het nieuwe jaar en het onderwerp van deze busbrief kan ik iedereen de volgende link aanraden: http://www.betrouwbarebron.nl
 
Op de valreep kreeg ik van Gerard nog een fraaie pagina toegestuurd die hoewel in de franse taal, toch zeer de moeite waard is. Het geeft een goed beeld vanuit de hele wereld en als je op een icoontje klikt, kom je terecht bij een pagina in het nederlands met daarop heel veel informatie. Meer verklap ik niet, kijk zelf maar op http://www.jabo-net.com/heure.html

Klik op:     


       
Grappig:
Een man komt bij het Arbeidsbureau te Nijmegen en ziet daar een kaart waarop een assistent voor een gynaecoloog wordt gevraagd. Hij is geïnteresseerd en wil meer weten. "Kunt u me meer details geven over deze vacature?" vraagt hij aan de man achter de balie. De medewerker van het Arbeidsbureau zoekt in zijn dossiers en antwoordt: "Uuuh... even kijken, hier is het. Het werk bestaat eruit patiënten gereed te maken voor onderzoek door de gynaecoloog. Dat houdt in: helpen met uitkleden, op de rug leggen en even wassen. Dan scheerschuim aanbrengen, het schaamhaar afscheren en alles even inwrijven met verzachtende olie, zodat ze gereed zijn voor de gynaecoloog. Het jaarsalaris is € 60.000, maar ik ben bang dat u naar Groningen zult moeten."
"Oh, is daar de vacature?"
"Nee, die is in Nijmegen, maar in Groningen kunt u aansluiten in de rij!"
 
Een aantal mannen kleden zich om in de kleedkamer van de golfclub. Een mobiele telefoon gaat af en een van hen begint een gesprek. Iedereen in de kleedkamer luistert natuurlijk mee.
MAN: "Hallo"
VROUW: "Schat, ik ben het. Ben je op de club?"
MAN: "Ja"
VROUW: "Ik ben aan het winkelen en ik heb een onwijs mooi leren jasje gezien. Het kost maar 1000 euro. Mag ik het kopen?" MAN: "Natuurlijk, ... als je het mooi vindt moet je het kopen."
VROUW: "Ik ben ook nog even langs de Mercedes garage gegaan. Ik heb de nieuwe 2009 modellen gezien. Zo mooi."
MAN: "Hoeveel kost ie?"
VROUW: "80.000 euro"
MAN: "OK koop maar, voor die prijs wil ik wel alle accessoires erbij krijgen."
VROUW: "Geweldig! Oh, ja nog een ding .... het huis dat we vorig jaar zo graag wilden kopen, staat weer te koop. Ze vragen 950.000 euro."
MAN: "Nou, breng maar een bod uit. Bied maar 900.000 euro."
VROUW: "OK. Ik zie je later vanavond. Ik hou van je!"
MAN: "Doei, ik hou ook van jou."  De man hangt op…........
De andere mannen in de kleedkamer kijken vol verbazing naar hem.
Dan vraagt hij: "Weet iemand van wie deze GSM is?"
Een enorm lelijke asociale vrouw komt een V & D binnen, al schreeuwend tegen haar 2 kinderen. Een hostess van V & D: 'Goeiedag en welkom bij V & D. Wat een 2 mooie kinderen. Tweelingen?'
De lelijke asociale klant: 'Trut, stom wijf! Het zijn geen tweelingen. De ene is 7 en de andere bijna 10. Ben je blind ofzo? Halve zool. Waarom denk je dat ?'
Hostess: 'Ik ben niet blind en ook niet stom maar ik kon me niet voorstellen dat iemand 2 keer met jou naar bed zou zijn gegaan. Prettige dag verder bij V & D.

Een oude baas komt bij de drogist om Viagra te kopen. "Mag ik 6 pillen aub maar graag verdeeld in stukjes"
"Ik kan ze voor u in kwart stukjes snijden," zei de drogist, "maar met een kwart pilletje hebt u geen volledige erectie!!"
"Ik ben 96," zei de ouwe man, "Ik wil helemaal geen erectie. Ik wil alleen maar dat hij genoeg uitsteekt zodat ik niet meer op mijn slippers sta te lekken.
 
Een jogger merkte een oude vrouw op, zittend naast haar voordeur. Hij ging naar haar toe en zei: "Het valt mij op dat u er zo gelukkig uitziet! Wat is uw geheim?"
"Ik rook 10 sigaren per dag", zei ze. "en voor ik naar bed ga, rook ik een goeie grote joint. Daarnaast drink ik elke week een grote fles Jack Daniëls leeg en eet ik alleen junkfood. In de weekends pak ik wat pillen, ga met een aantal mannen naar bed en verder doe ik geen extra lichaamsoefeningen".
"Dat is echt verbazend! Hoe oud bent u?"
"Vierentwintig", antwoordde ze.
     
Ingezonden berichten:
Van Klaas Jan kwam het volgende bijzondere plaatje binnen. "Recent ging dit rond op internet. Ongelooflijk, moet je eens doen. Gewoon 5 meter achteruit lopen tijdens het kijken. Als je van dichtbij naar de foto kijkt, zie je Albert Einstein. Als je van 5 meter afstand kijkt, zie je Marilyn Monroe!!!!"
 
 

Tot slot:
Een goed begin van een nieuwe jaar vol busweetjes en foto's. Misschien deze keer een beetje een macabere brief want ondanks onze open maatschappij en het keer op keer doorbreken van taboes, is dit onderwerp nooit echt geliefd geworden. Hoe je ook in het leven staat, bedenk dat ondanks bestaand verdriet of aankomend verdriet wij in een tijd leven waar het mogelijk is om op dit terrein een persoonlijke invulling te geven en dat is meer dan in het recente verleden zou hebben gekund. Ik denk dat dat winst is.
Volgend jaar om deze tijd zal ik kenbaar maken dat 2010 het einde van de busbrief zal betekenen in de huidige vorm. We zijn dan 12 afleveringen verder en als het klopt, aangeland bij editie 94. Mijn voornemen is om tot 100 door te gaan en dan een time-out te nemen en eens voor mezelf de balans op te maken. Maar dat duurt nog even, wie kan er zeggen wat dan belangrijk is??? Voorlopig heb ik voor 2009 nog genoeg materiaal voor 12 bushaltes dus op weg met goede moed. Alles voor de lezer!!!
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            
          
    
Wijsheden:
 
Het is beter de waarheid te vertellen, zelfs als sommige mensen van je weglopen, dan te vertellen wat mensen willen horen zodat ze bij je blijven. (Gary Renard)
 
Afvallen tussen Kerst en Nieuwjaar heeft weinig zin, het is zinvoller om af te vallen tussen Nieuwjaar en Kerst.
 
Geluk vermenigvuldigt zich als je het met anderen deelt ...
 
Wanneer iedereen u prijst, is uw begrafenis aan de gang. (J.de Valckenaere)

terug naar de