7 december 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Respect voor de ouderdom  ___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
             
       
 
Inhoudsopgave:
Respect voor de ouderdom:
Uitsmijter: Bolletjesbus en tram
SlimvanWim: Menu mogelijk maken
Busbabbel: Lekkerbekkie
 

Na de moderne eigentijdse bussen in de vorige aflevering via de vakantiefoto's van diverse collega's, wordt het weer eens tijd voor de zware jongens van weleer. Intussen heb ik wel weer een heleboel foto's van diverse kanten binnen die men maakte tijdens vakanties maar ik zal daar pas over een flink aantal afleveringen op terug kunnen komen. In ieder geval iedereen bedankt voor de toezendingen.
De bussen van tegenwoordig met hun lichtgewicht uitrusting en de software gestuurde karakters vallen onder het hoofdstuk 'softies'. Nee, dan de 'heavies' van toen, de grijze eminenties met een eigen wil waar je als chauffeur de baas over moest zien te worden. Dat waren pas bussen!!! In deze aflevering een paar voorbeelden uit de grijze oudheid.

Foto 1a-1b-1c:
Dan start ik nu met de galerij der oude glorie. Bij foto 1 weer eens iets over het GVB Amsterdam. Ingestuurd door Jaap S. die al eerder eens reageerde GVB foto's.
Jaap schrijft: "Behalve de bordbus serie 1 - 20, zoals staat vermeld in busbrief 75, had men nog een kleinere en iets oudere serie bordbussen de serie 55 - 64 bouwjaar 1953. Deze reden voornamelijk in Amsterdam Noord, op de lijnen A-B en C de beroemde letterlijnen. Later werden het de 30 lijnen. Op de foto wagen 59 (foto afkomstig van Cor Fijma)."
Tim had nog meer nieuws. "De foto van lijn A uit Amsterdam-Noord vond ik als echte Noorderling mooi. Bijgevoegd heb ik een foto uit mijn eigen archiefje. Deze foto is toevallig op exact dezelfde locatie genomen, in de Van der Pekstraat. Lijn 34 (de opvolger van lijn A) rijdt hier sinds 1968 al niet meer toen de IJtunnel werd geopend. Tegenwoordig wordt dit buurtje alleen nog bediend door lijn 38."
Hieronder de vergelijking, toen en nu.
           
Jaap stuurde mij al eerder de foto die ik bij 1b heb geplaatst. Het betreft een zogenaamde 'tikker' uit de wagenparkserie 86 t/m 105. Dit is de 87 dus.
Jaap schreef: "Ik ben sinds 18 maanden gepensioneerd buschauffeur GVB Amsterdam. Ik heb 39 jaar op de bus gereden. Hierbij een foto uit mijn jonge jaren, wagen nummer 87 uit de serie 86 - 105 de tikkers genaamd. Groetjes Jaap S."
Nu ik toch in Amsterdam bezig ben, kan ik gelijk een andere foto plaatsen die al een poosje in de wachtkamer staat te trappelen. Van Rob D. de volgende tekst: "Deze foto heb ik enige tijd geleden ontvangen van mijn neef, die het nog wist dat jaren geleden bus G van het GVB van Amsterdam-Haarlemmermeerstation naar Sloten reed. Zo had je in die jaren ook bus H vanaf de Kalfjeslaan naar het Haarlemmermeerstation."
De neef van Rob schreef: "Dit is de foto van bus G uit de jaren '50. Deze hangt ingelijst in snackbar "De patatza(a)k". Die staat in Sloten ongeveer op de plek waar vroeger Grevestuk stond."
Beide heren bedankt voor hun bijdrage en het aardige is dat als je goed kijkt, je kunt zien dat de foto (1c) gemaakt is van een vitrine want de fotograaf is waar te nemen in de ruitspiegeling, een onbedoeld bonuspunt.

Foto 2a-2b-2c:
Met Amsterdam bij foto 1 kan Den Haag niet achterblijven. Twee gedateerde foto's (afkomst onbekend) met twee gedateerde trams voor de spoorliefhebber die een goed beeld geven van de sfeer uit die tijd. Ik gok op de jaren zestig en de Spuistraat maar ik maak er geen weddenschap over. In ieder geval zat er in die jaren een vestiging van de HEMA.
De touringcar is van een gecombineerd bedrijf uit Oude Wetering waarvan op dit moment nog steeds actief het familiebedrijf van der Voet in Roelofarendsveen. Leuk is dat deze foto gedeeltelijk in gebruik is op de homepage van dit bedrijf. http://www.vandervoet.nl
               
Van Louis de volgende reactie en Louis heeft het antwoord op mijn vraag hierboven deels gevonden: " Bij foto 2a-2b heb je het over Den Haag. Mijn vrouw werkte in die tijd bij de HEMA in de Spuistraat en bij het bekijken van deze foto moet zij vaststellen, en ik ben het met haar eens, dat dit niet de Spuistraat in Den Haag is. Waar het dan wel is weten wij niet maar misschien een vraag aan anderen?"
Van Karel: "Foto 2a-2b, de oude trams van de HTM, zijn genomen in de Haarlemmerstraat in Leiden. Het waren de trams die van Den Haag via Wassenaar naar Leiden reden, het eindpunt was in de Haarlemmerstraat bij de Hooigracht. Toen ze opgeheven werden in oktober 1961 heb ik de eerste bus gereden onder lijnnummer 43 van de NZH (reden ook naar Delft)" 
Hieronder de foto's zoals ze horen te zijn die ik na een tip in de originele staat heb gevonden. Met dank aan de HTM.

Van Wilfried kreeg ik deze tekst: "Als geboren Leidenaar kan ik je melden dat de foto's 2 A en 2 B gemaakt zijn op de Haarlemmerstraat in Leiden. Ik ben daar vlakbij geboren (Jan Vossensteeg) en heb daar heel wat voetstappen achtergelaten. De tram is de zgn "gele tram" naar Den Haag, maar op de foto op weg naar het eindpunt bij zwembad "De Overdekte". In Leiden had men ook nog de "blauwe tram" naar Haarlem van de NZHVM en natuurlijk ook het blauwe stadstrammetje, dat voor zover ik meen te weten reed tussen de Spanjaardsbrug op de Hoge Rijndijk naar Oegstgeest." 


Foto 3a-3b:

Van Wandert kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd. Overgenomen uit een boek zo te zien en zeer geschikt om in deze busbrief te plaatsen. De tekst op de eerste foto (3a) spreekt voor zichzelf maar voor de lezers met een leesprobleem zal ik de tekst hierbij plaatsen: Het Beckson-apparaat was een enorme vooruitgang voor bus- en tramconducteurs. Het apparaat heeft 999 mogelijkheden. De begin- en eindpunten van het traject, het tarief, een enkele reis of een retourtje, de datum en het uur, alles wordt op een kaartje aangetekend. Een heel groot voordeel voor de conducteur was dat alle eindbedragen op een duplicaat-strook werden bijgehouden. Dit scheelde hem bij de uiteindelijke afrekening veel tijd. Het toestel woog bijna 3 kilo, maar er was nu geen kaartentas en kniptang meer nodig, dus dat scheelde gewicht.
De tweede foto (3b) is onscherper maar hier achter mijn PC kon ik met wat vergrotingssoftware een paar gegevens ontcijferen. Zonder de info is het voor de emancipatie-beweging al leuk om te zien dat in het midden van de vorige eeuw reeds pronte dames in bussen zonder stuurbekrachtiging rondreden en die met koppeling en flinke versnellingspook om moesten kunnen gaan. Enkele gegevens uit de tekst: de titel is 'Buschauffeuse'. De bus met bouwjaar 1953-1957, carrosserie Den Oudsten met waarschijnlijk een Volvo motor, wordt bestuurd door een van de eerste vrouwelijke buschauffeuses. De bus rijdt mogelijk voor OAD Holten. Door onderlinge concurrentie verdwenen begin jaren zestig de conducteurs en conductrices. Deze werden veelal omgeschoold tot buschauffeur wat toen voor dames een zeer ongebruikelijk beroep was.

         


Foto 4a-4b-4c-4d:

Voor de variatie hierbij een stukje NS nostalgie voor de liefhebber. Voor het respectabele bedrag van 10 cent was je in de jaren dertig van de vorige eeuw eigenaar van een dienstregeling annex reclamefolder. Ik ben benieuwd of onze huidige dienstregelingen over 75 jaar net zo opzienbarend zullen zijn als deze.

         

        


Foto 5:
Een zwart-wit foto uit een meer recent tijdperk. Kleurenfotografie was al volop in gebruik maar op deze foto is er geen gebruik van gemaakt wat het plaatje een gedateerd uiterlijk geeft. Hier te zien in Alphen a/d Rijn vermoedelijk aan het begin van z'n busloopbaan. Voor het eerst was deze MB200 met wagenparknummer 8452 in dienst in 1980. In 1989 stonden de 8450-8451-8452 en de 8453 bij ons in Delft als onderdeel van onze vloot in de stalling. Met de 8452 gebeurde in dat jaar een ernstig ongeval waarbij een collega gewond raakte. Daarover is meer te vinden in busbrief 19.
De maker van deze foto is mij niet bekend.

Foto 6:
Geen idee waar en wanneer maar gezien de lijnnummering moet dit een foto zijn van vr 1983. Toegevoegd is het woordje 'postbusfan' maar ik heb de foto al een hele tijd op de harde schijf staan en ik weet echt niet meer hoe ik eraan gekomen ben. Zodoende weet ik ook niet of dit woordje postbusfan gekozen is n.a.v. de busbrieven of dat er een andere reden voor is. Het maakt niet echt uit want het onderwerp van deze foto heeft daar niet onder te lijden. Die 1700-serie was in ieder geval in mijn ogen een bijzondere serie. Dat kwam omdat in de nadagen van deze serie de 1701 door een technisch mankement een motorische facelift kreeg waardoor de wagen zich op de eerste plaats nestelde in mijn bussen top-tien. Een redelijk uitgebreid overzicht is te vinden in busbrief 13.
De foto van deze 1703 bracht verschillende muizen in beweging waaronder die van Ruud en Petra. "De betreffende foto is gemaakt op Rotterdam CS op de buffer in de oude situatie bij het postkantoor. En verder is de foto van eind 70-er jaren want het lijncijfer 52 was de lijn naar Maassluis en Den Haag. Deze lijn zoals je weet ging  via de van Citterstraat, Mathenesserbrug en de Rotterdamsedijk en de Koemarkt via de BKlaan naar Vlaardingen en verder. Het was altijd een genot om met een 1700 naar Den Haag te gaan want als we als gezin gingen dan was het altijd  opstappen aan de Rotterdamsedijk/Korte Singelstraat bij de baby zaak waar jullie toen halteerden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ruud en Petra  (oud Schiedammers)"

Foto 7a-7b-7c:
Ooit was de naam Vavo net als vele andere kleinere OV bedrijven een bekende naam. De in 1941 opgerichte V.A.V.O. officieel geheten Vereenigde Auto Vervoer Ondernemingen, reed diensten in de omgeving van Schoonhoven. Ik zet hier 2 fraaie foto's bij maar de toelichting laat ik over aan deskundigen op pagina http://www.vavohistorie.nl/vavohistorie.html
Voor de liefhebber maar ook voor diegene die van nostalgie houdt, is hier ontzettend veel te bekijken. Klik vooral op een van de drie fotoboeken.
Rob S. schrijft: "De Vavo bus (5) staat op het autobusstation van Gouda. Ik vermoed dat de foto op een stille zondagmorgen genomen is rond 1952/53 want Gouda was vanaf de openstelling in 1950 altijd al een druk station met de volgende busbedrijven: Vagu, Trio, Citosa, TP, Vavo, en Gebr. van Gog. De foto moet na 1951 genomen zijn want sinds 1952 staan de bussen met hun "kont" naar het station van de NS. De overkapping is circa een jaar of 10 geleden gesloopt."

Op foto 7c staat een sfeerfoto van een bus van de firma van Eldik op de dijk in Lekkerkerk.

De bus bij de veerpont op de dijk in Lekkerkerk leverde ook een nostalgische herinnering van Adriaan Noordergraaf op: "Wat zijn die zwart-wit/sepia foto's toch mooi. Op de een of andere manier roepen ze een sfeer op die hoort bij de tijden toen alles nog 'goed en veilig' was...

Met extra belangstelling bekeek ik de opname van de bus op de dijk in Lekkerkerk. Aan de overkant van de rivier zie je de watertoren van Nieuw-Lekkerland. Er wordt geen jaartal bij genoemd, maar misschien staat mijn vader, of mijn oom wel op de foto. Ik weet dat mijn vader met de bus naar Rotterdam ging om met zijn aanstaande vrouw, later mijn moeder, te verkeren. Dat MOET deze bus geweest zijn, erg bijzonder!"


Foto 8a-8b:
Natuurlijk kan ik het niet laten om het eigen gebied te benadrukken. Jammer misschien voor de lezers uit andere regio's maar de romantiek van bijgaande bussen is te groot om niet aan bod te laten komen. De glans op de flanken van de Westnederland 2025 betekent vermoedelijk dat het hier een foto betreft die uit de begintijd van deze Leyland stamt. Een foto gemaakt op het station in Delft met de oude lijnnummering in de filmkast. Voor de 2e foto van de 2339 geldt ongeveer hetzelfde. Het verschil tussen deze twee zat hem in de kleur van de stoelen en de kolom van de semi-automatische versnelling. Bij de 2025 was de bekleding grijs en bij de 2339 was het de bekende rode kleur. Bij de 2025 was het een kortere gedrongen versnellingskolom en bij de 2339 was het al de lang gehanteerde slankere kolom.
Wie herinnert zich niet de eenvoudige spiegels, het slingertje voor de bestemmingsfilm, de lange hendel op de grond links naast de chauffeur van de handrem waarlangs 's winters genoeg frisse lucht ontsnapte om voor een ongewenst airco door te gaan en waar je ter variatie heerlijk je linkervoet op kon laten rusten? Wie herinnert zich niet de rode glazen bol op het dashboard die aangaf dat er iemand de bus wenste te verlaten? Wie herinnert zich niet de 'ouderwetse' bagagenetten en natuurlijk de smalle instapdeuren die nog niet beveiligd waren en dus open konden blijven als een 'echte' airco tijdens warme dagen? Wie herinnert zich niet de hoofdschakelaar onder de achterbank bereikbaar via de nooddeur en het ongemerkt verdwenen rolgordijntje achter de chauffeurscabine? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De 2025 is gebouwd in 1969 en afgevoerd naar de sloop in 1984.
De 2339 is gebouwd in 1974 en in 1988 afgevoerd naar sloperij De Zaag in Krimpen aan de Lek.

Foto 9:
De laatste bus van deze serie Goud van Oud is een wagen van de TP (Twee Provincin). De fotograaf heeft zijn naam niet vermeld maar gelukkig wel andere belangrijke informatie. De wagen is een Guy bus.


       
Uitsmijter:
Twee uitsmijters deze keer, een bus en een tram. Van Jaap S. (zie o.a. foto 1a en 1b) had ik nog wat foto's op de harde schijf staan uit het Tour de France tijdperk.....een bus en een tram met een bolletjestrui uiterlijk.
Eerst de bus van het GVB uit 1973.
En voor de statistieken een bolletjestram, ook ingestuurd door Jaap.
Er kwamen over de bolletjestruien nog wat aanvullingen binnen. Olaf Horn schrijft: "Ik wil nog even reageren op de 2 foto's van die stippeltram- en bus van het GVB A'dam, die tram en bus waren nl. in 1975 bestickerd of geschilderd met die stippen i.v.m. het (toenmalig) 75-jarige bestaan van het Gem.Vervoerbedrijf in Amsterdam en het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam (het ontwerp van de "Keetje Stippel"-tram was van de kunstenares Marthe Rling). En dat die tram "Keetje Stippel" werd genoemd was het feit dat er in die tijd een speelfilm was genaamd Keetje Tippel. Dat wilde ik even vermelden n.a.v. die 2 foto's."
Ook Tim mailde mij hierover: "Dit gestippelde duo had weinig met de Tour de France van doen, maar was speciaal voor een dubbel jubileum in 1975. Tram 700 was gekozen voor het 700-jarig bestaan van Amsterdam, bus 75 voor het 75-jarig bestaan van het GVB. Ze kregen de bijnaam Keetje Stippel, n.a.v. de toentertijd populaire film Keetje Tippel."

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
CONFIGURATIESCHERM ALS MENU. Er zijn nogal wat instellingen die bij de meeste mensen nauwelijks bekend zijn. De meeste mensen die ik ken met hun computergebruik, klikken veel te veel. Bijvoorbeeld het Configuratie-scherm, hier vind je de onderdelen in de computer waar je het een en ander mee kunt onderzoeken. Je kunt er o.a. de lettertypes mee beheren en software verwijderen zoals het hoort al zou ik iedereen aanraden om gebruik te maken van 'Revo Uninstaller', een gratis programma dat veel grondiger te werk gaat dan het meegeleverde programma van Microsoft en nog veel meer. Om het Configuratie-scherm te bereiken, klikken de meeste mensen daarop waarna het venster opent en je een keuze kunt maken maar het kan met minder klikken en vensters. Klik met de rechtermuisknop op de Startknop linksonderin en kies voor Eigenschappen. In het daarna beschikbare venster kies je voor de optie 'Menu Start' en niet voor Klassiek menu Start. Dan klik je Aanpassen aan en daarna het tabblad Geavanceerd. Nu kun je in het lijstje dat je te zien krijgt kiezen voor 'Als menu weergeven'. 2x op OK klikken en als je nu op Start klikt, zie je dat er een klein driehoekje bij het Configuratiescherm staat. Je houdt de muis erboven en het Configuratiescherm ontvouwt zich als een menu waar uit je de gewenst optie kunt kiezen. Niets schokkends maar wel leuk om te weten waar je van alles kunt aanpassen. Andere mogelijkheden om een menu te maken zie je bij de geavanceerde opties terugvinden.

           
BusBabbel:
Lekkerbekkie
We hebben allemaal onze favoriete passagiers denk ik waarbij onze zeer gewaardeerde dame in Rijswijk de show steelt door iedere dag n halte mee te reizen met een rollator ter ondersteuning om dan altijd een klein levensmiddelenpakket aan de meeste chauffeurs te overhandigen. Een opvallende verschijning en haar verhaal kun je lezen op http://tinyurl.com/5u3yo8
Het aanbod van bijzondere karakters in de bussen is onuitputtelijk. De vrouw die ik hier wil toelichten bezoekt de sociale werkplaats en als ik haar bij de halte zie staan, zeg ik altijd tegen me zelf: "Daar heb je Lekkerbekkie weer".  Nou is dat niet helemaal een gemeende omschrijving want ik heb haar nog niet betrapt op een vislucht maar als ik bij mezelf zou denken: "Daar heb je Rolmopsje weer" zou het dichter bij de waarheid komen. Haar abonnement hangt in een plastic hoesje om haar hals tussen de massieve boezem en dat zal voor elke zakkenroller een probleem zijn om te ontvreemden. Ze kijkt je altijd met hele grote naeve ogen aan en 'schuifelt' naar een zitplaats want haar korte en gedrongen postuur weerhoudt haar van een luchtige loop. Er zal geen kwaad schuilen in deze gezette barbiepop maar het ergst is het als er 's zomers reden is om er luchtig bij te gaan lopen. Nou is dat niet een exclusief probleem voor deze mevrouw want tijdens warme dagen smeek ik regelmatig om slecht weer als ik de in leggings gehulde dames voorbij zie lopen waarbij de legging meerdere uitstulpingen accentueert. Cellulitis oftewel de sinaasappelhuid laat een patroon in het kledingstuk zien waar zelfs de meest geharde liefhebber van vrouwelijk schoon zijn eetlust bij verliest. Het Lekkerbekkie stoort zich niet aan modegrillen en zij wordt niet gehinderd door het gevoel van gene dat tegenwoordig hoort bij het modebeeld. Zij is zichzelf en eigenlijk waardeer ik dat meer dan de mensen die achter elke hype aanrennen. Ik ken haar naam niet maar dat is volstrekt onbelangrijk, het is gewoon een Lekkerbekkie.

       
Surftips:
Pak de pincet met de muis beet en trek de neusharen uit. Wie verzint zoiets???? http://www.nobodyhere.com/neus.hier
 
Een leuke pagina voor de liefhebber van televisieseries. Klik bij de Index op de letter van een serie b.v. Flintstones en zie, de tune wordt afgespeeld en je kunt het nog downloaden ook. http://www.televisiontunes.com/index.php
 
Wij zijn (bijna) allemaal busfanaat natuurlijk maar er is meer op de wereld. Je hebt treinliefhebbers of tramhobbyisten en vrachtwagenverzamelaars enz. enz. Hier is het een en ander te vinden voor de verstokte tractorfan. http://www.tractorfan.nl/
 
Momenteel probeert de overheid de burgerij in te schakelen bij het opsporen van criminelen via sms en internet. Ben ik nou gek of zijn zij het. Hoe deden ze dat dan vroeger toen er nog met potlood en gummetje werd gewerkt? Rechercheren over de rug van het publiek? Ga gewoon je werk doen en zet mij niet in de rol van 007. Voor degene die altijd al een band had met Sherlock Holmes hier toch de link. http://www.boevenvangen.nl/

Klik op:     


       
Grappig:
In het circus wordt het wilde dierennummer gedaan door een aantrekkelijke goed geproportioneerde jonge vrouw, slechts gekleed in een minuscuul strak tijgervelletje. Deze dompteuse kan met haar zweepje de leeuwen de mooiste kunstjes laten doen. Aan het eind van de voorstelling krijgt ze een staande ovatie.
Vervolgens stuurt ze alle leeuwen de kooi uit behalve het grootste mannetje. Het publiek gaat weer zitten. Ze werpt haar zweepje weg, loopt naar de leeuw en opent de enorme muil. Vervolgens trekt ze haar tijgervelletje opzij, legt een van haar mooie borsten in de muil van de leeuw en steekt beide armen omhoog. Het publiek houdt de adem in; stel je voor dat de leeuw schrikt. Na enige tijd stopt ze haar borst weer in haar kledingstuk en krijgt wederom een staande ovatie, nu nog luider en langer.
Na het applaus neemt ze de microfoon en vraagt aan het publiek of er iemand is die deze stunt ook zou willen doen. Iedereen gaat zwijgend zitten en kijkt vragend zijn buren aan. Na enige tijd is er wat gestommel boven op de tribune en komt er een oud kaal mannetje met een stok moeizaam naar beneden gelopen. Eenmaal beneden in de kooi vraagt zij hem lachend of hij de vraag wel gehoord heeft. 'Jazeker,' zegt hij, 'ik wil het graag proberen, maar ik weet niet of ik mijn mond zo ver open krijg.'
 
Bert en 2 vrienden zitten gezellig pratend aan de bar. Vriend Piet  zegt: "Ik denk dat mijn vrouw vreemd gaat met een elektricien , een tijdje terug vond ik een draadstripper onder het bed die niet van mij was.
Zijn andere vriend Koos zegt: "Ik denk dat mijn vrouw vreemd gaat met de loodgieter, ik vond een waterpomptang onder het bed die niet van mij was. Gaat het bij jou thuis allemaal goed Bert?"
Bert zegt: "Ik denk dat mijn vrouw een affaire met een paard heeft".
Zijn beide vrienden kijken hem met vol ongeloof aan. "Nee echt serieus", zegt Bert,"ik kwam
van de week thuis en ik vond een jockey onder het bed".
 
Een leuk, aantrekkelijk uitziend meisje, vergezeld door een lelijke oude vrouw, kwam bij de dokter binnen. "We komen voor een onderzoek" zei het meisje. "Prima", zei de dokter, "kleed je maar uit achter het scherm".
"Nee, ik niet" zei het jonge ding. "Het is voor mijn oude tante hier".
"Heel goed," zei de dokter. "Mevrouw, steekt u uw tong maar uit".
 
Een notaris zoekt een nieuwe medewerker om zijn akten af te stempelen. En omdat op sommige formulieren wel 10 stempels nodig zijn, moet de nieuwe medewerker natuurlijk tot 10 kunnen tellen.
De eerste sollicitant meldt zich, gaat zitten en de notaris vraagt of hij tot 10 kan tellen.
"Ja, natuurlijk," antwoordt de man "10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0"
"Ja goed," zegt de notaris, "maar kun je dat ook vooruit?"
"Nee helaas," is het antwoord, "Ik heb hiervoor bij de NASA gewerkt en daar telden we altijd zo."
"Niet geschikt! Ik wens u nog een prettige dag verder en stuurt u a.u.b . even de volgende naar binnen."
De volgende sollicitant, als hij gevraagd wordt of hij tot 10 kan tellen zegt:  "Jazeker, 1, 3, 5, 7, 9, 10, 8, 6, 4, 2. !"
"Ja, maar kunt u niet van 1 tot 10 tellen in de normale volgorde ?"  "Helaas," zegt de man, "Ik ben postbode geweest en zo heb ik altijd geteld als ik de huisnummers naliep."
"Bedankt en tot ziens, de volgende a.u.b. !"
De notaris weer: "kunt u tot 10 tellen ?"
De derde kandidaat: "Zeker, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10."
"Dat is geweldig, waar hebt u hiervoor gewerkt ?" "Nou, bij de gemeente."
"Bij de gemeente? Daar sta ik van te kijken. Zeg eens, niet dat het nodig is, maar kunt u ook verder tellen dan 10 ?"
"Maar natuurlijk, boer, dame, koning, aas!"
 
Het personeel van Volkswagen is eindelijk akkoord gegaan met het voorstel van de directie. Wie vrijwillig de firma verliet, kreeg een Polo. Mooi gebaar toch h, als afscheid.......
Ze hebben pas daarna gelezen dat ze mogen kiezen tussen een met lange mouwen, of een met korte mouwen...

     
Ingezonden berichten:
Suggestie v.w.b. de Fryskers....
Deze zomer werden wij in Delft verblijd met een aantal voertuigjes, genaamd Fryskers. Iemand had in al zijn/ haar wijsheid besloten dat deze dingen weleens dienst konden gaan doen in het Delftse.
Wat iedereen gelijk al doorhad, was dat deze bestelwagentjes never geschikt waren om in Delft te gaan rondrijden. Nu gaat het heuglijke nieuws dat ze per 14 december weer gaan verdwijnen, dus ik heb zitten peinzen over een nieuwe bestemming voor deze karretjes. Ik ben op het volgende idee gekomen:
In Delft zijn nu 5 Fryskers. Als we er 3 op de Haagsche Mart neerzetten, eentje kan uitstekend dienstdoen als bloemenkraam en de 2e wagen als uitgifte tent voor Turkse pizza's. Een derde als loket voor iemand die is vergeten z'n kinderen thuis te laten (kinderopvang). Bijkomend voordeel is dat de naam Cxx dan toch nog een beetje voor de Haagse regio behouden blijft.
Fryskers 4 en 5 kunnen ergens op een eindpunt gestald worden met een koffieautomaat erin... da's wel zo prettig voor ons als rijdend personeel. Ik hoop met deze suggesties een positieve bijdrage geleverd te hebben, zo niet gooi dit idee dan maar in de prullenbak. (Er liggen er al genoeg in - red.).
Vriendelijke groeten, Connexxion Wippolder te Delft.

Tot slot:
Hieronder in de animatie wat ik jullie de komende weken toewens.

Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
    
 
    
Wijsheden:
 
DISCUSSIE LOGICA:
Een vrouw zal altijd het laatste woord hebben in een discussie.
Alles wat de man daarna nog zegt, is per definitie het begin van een nieuwe discussie.
 
WISKUNDIGE ROMANTIEK:
Slimme man + slimme vrouw = romance
Slimme man + domme vrouw = affaire
Domme man + slimme vrouw = huwelijk
Domme man + domme vrouw = ongewenste zwangerschap
 
WISKUNDE OP HET WERK:
Slimme baas + slimme werknemer = winst
Slimme baas + domme werknemer = productie
Domme baas + slimme werknemer = promotie
Domme baas + domme werknemer = overuren

terug naar de