2 november 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: 10 maal over de grens ___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
             
       
Inhoudsopgave:
o.a. Museum Ouddorp
Buitenlandse bussen:
Egypte - Engeland - Frankrijk - Griekenland - Kazachstan - KroatiŽ - New York - Willemstad - Zuid-Afrika - Zwitserland
Uitsmijter: Bijzondere bestemming
SlimvanWim: Handtekening
Busbabbel: Effect van Down
 

 
De zomervakanties zijn nu echt wel voorbij. Lezers die niet in het OV werken, zullen hun wenkbrauwen fronsen want de herfstvakanties zijn zelfs alweer voorbij maar doordat we in ons werk roostergebonden zijn, is het niet voor iedereen mogelijk om in het hoogseizoen de benen te nemen. Veel ruilingen zijn het gevolg want collega's met schoolgaande kinderen willen graag met een compleet gezin op pad. Zodoende kan het gebeuren dat iemand zijn zogenaamde zomerreces pas in september of oktober heeft mogen beleven. Een mooie gelegenheid voor de redactie van de busbrief om in november eens een overzicht te geven van de ingestuurde kopij. Ik mag mij verheugen in een bijdrage die er niet om liegt. Hieronder vinden jullie een overzicht in alfabetische volgorde van vakantieland.
 
Maar eerst:
Van Raymond Varekamp uit Spijkenisse heb ik diverse items toegestuurd gekregen waarvan ik in deze brief de linken plaats en een volgende keer de fraaie foto's. Waarom de linken niet waar ze horen, in het surfonderdeel? Ik wilde er graag speciale nadruk op leggen en ik dacht dat beter te doen in dit deel van de busbrief. Raymond schrijft mij:
"Tijdens 1 van mijn speurtochten in mijn favorieten, zag ik tot mijn grote vreugde een aantal nieuwe items geplaatst bij onderstaande site. Het gaat om de toevoeging van een 4-tal combofoongesprekken."
1e gesprek: informatie en een klacht van een dove reiziger via de chauffeur
2e gesprek: notoire zwartrijder omgeving Amsterdam/Uithoorn
3e gesprek: spraakverwarring tussen 2 oproepen/gesprekken (Amsterdam GVB & Connexxion)
4e gesprek: noodoproep (Connexxionbus op de snelweg, vechtpartijtje aan boord)
Deze gespreksfragmenten kun je hier beluisteren: scannermuseum.dotnet-services.nl (schrik niet van de piepjes en riedeltjes als je over de buttons schuift!!)
Ook is het de moeite waard om het Openbaar Vervoer Museum van Ouddorp eens te bezoeken en je kan dan ter kennismaking beginnen op de webpagina: www.rtm-ouddorp.nl
 
In busbrief 81 beloof ik nu alvast een vervolg op het 6100-verhaal. Nogmaals kreeg ik nieuwe fraaie foto's over deze serie. In dit geval van de 'doodgewaande' 6101. Iets om naar uit te kijken.
 
Bij de uitsmijter staat in deze brief een bijzondere bestemming, ik ben benieuwd naar de eindpuntvoorziening......
 
Hoogste tijd voor de grensoverschrijdende foto's in alfabetische volgorde van landsnaam.
Foto 1a-1b-1c - Egypte:
De aftrap wordt gegeven door Egypte. Foto's die ik van Enny toegestuurd heb gekregen. De bussen zijn niet als fotomodellen te zien maar deze 3 foto's geven een indruk van hoe het eruitziet in een compleet ander gebied dan wat wij gewend zijn. Een tourbus op een weg dwars door een zanderig landschap met daarachter een complete colonne. Daarnaast zie je in de verte een parkeerplaats voor louter bussen aan de voet van de piramide waarvan op de derde foto een close-up. En dat allemaal onder een strak blauwe lucht.
       

Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f-2g - Engeland
Over Engeland is al heel veel bekend want dat is door de daar gekoesterde tradities een bekende busnatie met een uitstekende reputatie op het gebied van het restaureren en in stand houden van museumbussen. Van Marcelle kreeg ik deze serie die zij maakte op vakantie bij Chester in de buurt van Liverpool en Manchester. Geen exemplaren uit een museum maar een doorsnee dienstbus met een bijzonder 'ding' naast de bestuurderszitplaats (met de tekst erop: notice to all passengers) dat ongetwijfeld zal dienen voor de financiŽle transacties maar hoe precies? Daaronder een indruk van een Optare bus ( http://www.optare.com/index.htm ), zo te zien type 'Solo'.
En als uitsmijter het luxe onderkomen waar ooit trams gestald werden.
          
                    
                     

Foto 3a-3b-3c-3d-3e-3f-3g - Frankrijk:
Bij de F geen foto's van de Filippijnen of van Fujimori in Japan maar gewoon van om de hoek in Europa, van Frankrijk. Met dank aan Jan van den Berg die in veel gevallen mijn gewaardeerde hofleverancier is op fotogebied. Zo ook dus van zijn vakantie in het land van Sarkozy. Geen uitgebreid gedetailleerd info-verhaal maar gewoon een leuk divers overzicht van een paar Franse bussen en busjes. Vermelding verdient natuurlijk wel de 5e foto (foto 3e) van de trolleybus vanwege de bijzondere wielkasten maar ook vanwege de bestemming. Ik wist alleen van het bestaan van ansjovis af maar er blijkt dus ook montjovis te bestaan.......
De andere 2 foto's zijn van de hand van Leo (Connex - foto 3f) uit de Vogezen en de laatste foto (3g) van Louis gemaakt in Grenoble.
       
       
       

Foto 4a-4b-4c-4d - Griekenland:
Deze 4 foto's kreeg ik van Gijs die op vakantie op het eiland Kefelonia in Griekenland foto 4a maakte. Weinig details van de bus zelf maar de foto geeft een prima indruk van het gebied waar onze Griekse collega's hun werk moeten doen.
Het busstation van foto 4b staat op het eiland Karpathos. Op dit eiland schijnt weinig vandalisme te bestaan want de dienstregeling wordt nog gewoon met de hand aangebracht op een soort 'whiteboard'. (foto 4c) Op de laatste foto zie je een 'onderkomen' dat als wachthuisje dienst doet maar zo te zien alleen geschikt is voor lilliputters. Lijkt me heerlijk toeven als de temperatuur zo rond de 35 graden is!!!  
       
       

Foto 5a-5b - Kazachstan:
Bij de K twee landen waar je niet direct aan zal denken maar waar ik wel van 2 lezers foto's van kreeg toegestuurd. Bij foto's 5a en 5b staat een oude Mercedes O405 in Kazachstan-Seifullin. De wagen heeft zo te zien ooit dienst gedaan in de vestiging van Zoetermeer vanwege de bestemmingsfilm: 'Veiling' op de eerste foto en, helaas door het verkleinen niet meer goed te lezen, het woordje 'Bleiswijk' op de 2e foto vandaar even een aparte inzoomer.
Met dank aan Bertus die niet zelf fotografeerde maar die deze foto's via via kreeg en aan mij doorgaf.
         

Foto 6a-6b - KroatiŽ:
Nog een vakantie in een land met een K. Deze KroatiŽ-foto's zijn wel van de hand van een collega. Hans stuurde mij deze kiekjes die hij maakte toen hij, o.a. in Reijka de 2e grootste stad van KroatiŽ, op huwelijksreis was. MAN heeft de overhand, is dat toevallig op een huwelijksreis? Dat iemand op huwelijksreis nog denkt aan het maken van busfoto's zegt iets over de toewijding. Bedankt Hans en ook zijn echtgenote en ik hoop dat zij verder echt genoten hebben. 
       

Foto 7a-7b-7c-7d-7e - New York:
Het zou toch over landen gaan hoor ik je denken. Wat doet New York daar dan bij? Natuurlijk had ik deze foto's onder het hoofdstuk Verenigde Staten kunnen zetten maar omdat New York zo groot is, leek het mij het beste om The Big Apple als aparte locatie te beschouwen. Temeer omdat de oppervlakte van de staat New York met 1214 km≤ door kan gaan voor een klein land. Van Dennis kreeg ik deze foto's. Geen database met gegevens beschikbaar dus je zult het moeten doen met de plaatjes. Van het OV in New York valt zoveel te vermelden dat ik dat liever overlaat aan een Amerikaanse collega busbriefbode maar een indruk kan geen kwaad en die staat hierbij inclusief een van die echte Amerikaanse "Zware Jongens" van de Interstates. (Een Interstate, volluit Interstate highway, komt overeen met een autosnelweg (A-wegen). Interstates worden ook wel Freeways genoemd. Ze hebben minimaal twee rijstroken per rijrichting en ongelijkvloerse kruisingen.)
       
       

Foto 8a-8b-8c-8d - Willemstad:
Nog maar net terug uit CuraÁao was Jan precies op tijd om nog mee te gaan in deze busbrief. De wereld is zo klein tegenwoordig dat je met een verhaal over een dagje Giethoorn op een verjaardag weinig indruk meer maakt maar ik neem aan dat Jan met dit reisje voorlopig niet uitgepraat is. De bus bij 8a en 8b gaat naar de grotten van Hato, Otrabanda, Punda, klein CuraÁao. Het is een Bon Tardi (goede dag!) Jan heeft speciaal deze foto's genomen omdat het hem opviel dat het openbaar vervoer aldaar vermeld staat op het kenteken. Niet alleen bij de grotere bussen maar ook de kleinere hebben die vermelding. Zonder het woordje bus in het kenteken kun je wel instappen maar je weet dan niet of terecht komt waar je wilt..... 
       
       

Foto 9a-9b-9c-9d-9e-9f-9g-9h - Zuid-Afrika: 
De wijn is er lekker, tenminste dat vind ik, maar de chauffeurscabine valt een beetje tegen. Waarom er precies in het midden van de stoel een scheur zit laat zich raden. Omdat ik een fatsoenlijke nieuwsbrief maak, laat ik de conclusie geheel aan de lezer. Met dank aan Kees die mij deze foto's deed toekomen. De foto bij 4a uit Griekenland had ik zo kunnen omruilen met deze foto 9c. Over een kleine wereld gesproken. In het museum is ontzettend veel te vinden o.a. voor treinliefhebbers (zie: steam-locomotives-south-africa) maar ook voor de busfreaks staat er het een en ander te bewonderen. Op foto 9b zie je zo'n speciaal voertuig. Half bus half vrachtwagen. De uitleg moet ik je onthouden, geen idee. Wie het weet, mag het zeggen. 
Op 9g zie je bus die speciaal ingezet wordt voor een bezoek aan Robbeneiland waarvan de ingang op foto 9h te zien is. Voor eventuele onwetenden is er op deze link een toelichting te vinden: nl.wikipedia.org/wiki/Robbeneiland maar ik kan alvast melden dat Robbeneiland de geschiedenis ingegaan is als de plaats waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten. 
       
Van Edwin Timmers kreeg ik een reactie op de bijzondere bus bij foto 9b.
Hij schrijft: "Of dit soort apparaten nog steeds in Zuid-Afrika rondrijden weet ik niet, maar in sommige Scandinavische landen kom je zo nog tegen, sommigen zelfs gloednieuw. Door het rijden door gebieden met weinig inwoners worden twee zaken gecombineerd: het personen- en vrachtvervoer. Zo maak je minder, en zelfs onrendabele lijnen winstgevend. Zou hier waarschijnlijk niet werken, omdat hier alles snel en strak op tijd moet, maar in Noord-Europa schijnt het te werken."
       
       
       

Foto 10a-10b-10c-10d-10e-10f - Zwitserland:
En dan de laatste vakantiebestemming. Zwitserland van de hand van Ro en Jo, ook bekend van de busbrief over Canada (aflevering 75). In Zwitserland hebben ze blijkbaar een oplossing gevonden voor een veel voorkomende kwaal bij buschauffeurs, de busbil. Net als de RSI-arm is dit een hinderlijke aandoening waarvoor je in deze automaat op foto 10a een middeltje kunt bekomen. Hopelijk voeren ze dit bij ons snel in.
Verder fraaie plaatjes van een busstation in Luzern en 2 trolleybussen. We zien Mercedessen (waar zie je die niet?), maar ook bussen van HESS een Zwitserse carrosseriebouwer van bussen en bedrijfsvoertuigen.
Zwitserland was in West-Europa lange tijd het trolleybusland bij uitstek. Helaas zijn er de afgelopen jaren een aantal trolleybedrijven verdwenen. Voor de nog bestaande bedrijven heeft HESS de afgelopen jaren een groot aantal trolleybussen geleverd. Ook Arnhem heeft bij HESS een negental gelede trolleybussen besteld van het type Swisstrolley 3. Deze bussen zullen eind 2009 worden afgeleverd. Gezien de plannen met de trolleybus in Arnhem is deze bestelling niet voldoende om op alle nieuwe routes (Vredenburg, Hoogkamp en Schuytgraaf) met trolleybussen te rijden, laat staan om de 11 oude Volvo trolleys te vervangen.
       
       
       

      
Uitsmijter:
Deze foto roept allerlei dubbelzinnigheden op maar de bestemming is gewoon Sletten. Bij Google vind je dan Camping Sletten in Denemarken maar of dat nou veel duidelijkheid brengt weet ik niet want nu word ikzelf nog veel nieuwsgieriger.....
En als je denkt waarom zijn er zo vaak storingen op het internet? Dan zie je hier de mogelijke reden.....

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
HANDTEKENING IN OUTLOOK EXPRESS. Er zijn 2 manieren om een mailtje van tevoren een bepaald uiterlijk te geven. De ene manier is om je eigen briefpapier te maken en dan kun je het uiterlijk van je mailtje helemaal naar je hand zetten maar, en dat is te verwachten, dat is niet zo in een paar zinnen uit te leggen. Daarom de 2e manier die veel beperkter is maar toch best handig kan zijn. Als je altijd eindigt met b.v. de woorden "Met vriendelijke groeten" en dan je naam, eventueel aangevuld met je webpagina-adres of je weblog-adres of je hyvespagina, dan kun je met deze tip zorgen dat je die tekst niet in elk mailtje opnieuw hoeft te typen. Je kunt daarvoor een handtekening gebruiken.
Ga in Outlook Express helemaal bovenin naar Extra en kies daar 'Opties'. Dan kies je voor het tabblad 'handtekeningen' en daar zie je de mogelijkheid om een bepaalde tekst of zelfs een compleet bestand aan elk mailtje te koppelen. We beperken ons tot de tekst. Kies voor 'Nieuw' en schrijf daarna de gewenste tekst in het lege kader. Druk op OK en klaar ben je. Als je nu een mailtje hebt gemaakt en je wilt afsluiten met de handtekening dan kun je in je mailtje kiezen voor 'Invoegen' (helemaal bovenaan op de regel) en dan kies je voor 'Handtekening' en op de plaats waar de cursor staat, verschijnt de tekst. Als je altijd bij elk mailtje zeker weet dat die tekst automatisch mag verschijnen dan kun je na het invullen van de tekst bij 'Handtekening' kiezen voor 'Handtekening aan alle uitgaande berichten toevoegen'. Gemak dient de mens. Doe er je voordeel mee.

           
BusBabbel:
Effect van Down
Alle collega's zou teveel gezegd zijn maar ik ben er zeker van dat menigeen eenzelfde ervaring, die ik hieronder op ga schrijven, meegemaakt zal hebben. Wie is nooit met een flinke dieselontbranding Buiten Dienst/Geen Dienst vertrokken van zijn of haar laatste halte zonder de inhoud van de bus te doorzoeken op achtergebleven spullen? Ik geef het stalen ros meestal flink de sporen want na zo'n 8 ŗ 9 uur sturen, ruik ik bijna altijd lijfelijk 'de stal' en het gevolg is dan dat er slechts een groene streep zichtbaar is op de snelweg. Die ene parapluie zal me een zorg zijn, die wordt heus wel gevonden voor de dag om is. Toch kun je je flink vergissen want ik ben echt weleens op mijn schouder getikt op het moment dat ik de garage inreed. Ik zal mijn reactie op zo'n moment maar niet omschrijven want ik vermoed dat iedereen kan bedenken hoe dat is. Nadat de hartslag weer wat tot bedaren gekomen was en er weer bloed door de aderen in mijn bleke gezicht was gaan stromen, bleek de bewuste persoon lekker op de achterbank in slaap gevallen te zijn en was niet zichtbaar in mijn binnenspiegel. De bewuste nablijver vroeg waar hij moest overstappen en helemaal op de bluf (echt gebeurd) wees ik hem de bussen die in de stalling stonden. "Waar moet u naartoe?" vroeg ik. "Naar Delft Station", antwoordde hij. Ik zag een collega naar een bus lopen om zijn dienst te beginnen en riep uit het raampje: "Ga jij naar Delft Station?" Hij bevestigde dat en ik vertelde de man naast mij dat hij zijn overstap gehaald had. Het toeval had mij een handje geholpen.
Een ander voorval was jaren daarna. Ik had 2 jongens/mannen in Monster in de bus gekregen die geboren waren met het Syndroom van Down. Eentje deed het woord en maakte mij duidelijk dat ze in het centrum van Den Haag moesten zijn. Ik zei dat ik zou waarschuwen en ging op weg. In het centrum keek ik in mijn spiegel en zag nog net een van die jongens uitstappen dus ik hoefde niet te waarschuwen (dacht ik). Op Den Haag CS aangekomen deed ik wat ik hierboven heb omschreven en gaf mijn bus de sporen richting huis. Bij het verkeerslicht pakte ik mijn spullen in en schoot de Utrechtse Baan op. Ter hoogte van Voorburg keek ik terloops in mijn binnenspiegel en je raadt het al, ik zie het hoofd van die andere jongen langzaam boven de stoelen uitkomen. Het was net slow-motion. Eerst zijn piekhaar, dan zijn verbaasde blik en dan het rondkijken naar een wereld die hij niet verwachtte. Het was vermakelijk en ontroerend tegelijk maar het betekende ook dat ik een probleem had want omkeren is er op dat punt niet bij. Haastige spoed is dus echt zelden goed. Ik moest doorrijden naar Nootdorp, daar keren en dan terug naar Den Haag CS. De knaap was intussen hersteld van zijn verbazing, naar voren gekomen en begon het gelukkig leuk te vinden. Dat was een hele geruststelling want voor hetzelfde geld raakte hij in paniek. Toen ik hem afgezet had op het busplatform, zwaaide hij nog een keertje, keerde zich om en was mij vermoedelijk alweer vergeten op weg naar andere ervaringen. Met een flinke vertraging ging ik alsnog naar de garage, eigen schuld dikke bult, en ik ben dat moment dat ik in de spiegel keek nooit meer vergeten. Het effect van Down.

       
Surftips:
electricoyster.com Even geduld tijdens het laden van de pagina maar daarna krijg je een fantastisch uitzicht waar je zelf nog invloed op hebt ook. Beweeg je muis in diverse richtingen en beproef de mogelijkheden.
 
Van Ben kreeg ik in september al een mailtje met een link naar een pagina waar je een spel op kunt spelen. Ik was er nog niet aan toegekomen om die link te plaatsen maar hierbij alsnog.
CLICK HERE  en speel het spel "appels vangen". Ga met je muis heen en weer om de appels te vangen. Allemaal zal je niet lukken maar met wat oefening kun je een heel eind komen.
 
Op nl.youtube.com kun je een filmpje bekijken met daarin de werkwijze om je eigen filmpjes naar YouTube te kunnen zenden.
 
Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van dit soort pagina's waar mensen berichten gaan plaatsen die de betreffende persoon niet eens gekend hebben maar er blijkt een behoefte te zijn en dus wil ik jullie attent maken op deze manier van deelneming bij publieke overlijden. nl.respectance.com
Klik op:     

       
Grappig:
Een man en een vrouw lopen door het museum. Zegt de vrouw: “Marinus zo’n lelijk schilderij heb ik nog nooit gezien!”
Zegt Marinus: “Margreet zet je bril op en ga van die spiegel weg!!!”
 
Een man zegt tegen zijn vrouw “"Schat ik moet je iets bekennen wat ik nog nooit heb durven zeggen. Ik ben al mijn hele leven kleurenblind”. Zegt zijn vrouw: “Geeft niets hoor lieverd. Ik moet je eigenlijk ook iets vertellen. Ik kom niet uit Gouda, maar uit Ghana”.
 
De nieuwe hoofdstad van IJsland heet Armjavik....

 

Aparte koe:

Een Hollandse boer wil graag een Belgische koe bij zijn veestapel. Hiervoor gaat hij naar de veemarkt in Sint Truiden (B).
Hij loopt langs de dieren en vraagt de prijzen, Euro 1000 , 1200, enz.
Komt hij plotseling bij een veehandelaar  met een koe van 250 Euro. Dat is net mijn prijs, denkt die boer en wil de koe kopen. 'Dat kan' zegt de veehandelaar, 'er mankeert echter wel wat aan de koe.'
'Wat dan?' vraagt de boer. 'Wel' zegt de veehandelaar, 'als de koe gemolken moet worden trekt ze de uiers in en wanneer ze gedekt moet worden gaat ze op haar kont zitten.' Nou denkt de boer, dat los ik wel op.
Komt de boer bij de grens, vraagt de douane hem of hij wat aan te geven heeft. 'Alleen een aparte koe' zegt de boer.
'Een aparte koe?' vraagt de douanebeambte, 'wat is er dan zo apart aan die koe?'
'Wel' zegt de boer, 'als ze gemolken moet worden trekt ze de uiers in en wanneer ze gedekt moet worden gaat ze op haar kont zitten.'
'Komt die koe misschien uit Sint Truiden(B)?' vraagt de douanebeambte. 'Ja' zegt de boer, 'hoe weet jij dat?????'
'Dat komt,' zegt de douanebeambte, 'daar komt mijn vrouw ook vandaan.....'


     
Ingezonden berichten:
Van Zweer Wijnmalen het volgende: "Goedemorgen Wim. Heel erg bedankt voor de busbrieven. Ze zijn perfect. Ik heb ze met genoegen zitten lezen en naar volle tevredenheid bekeken. Groetjes Zweer.
P.S: Dit is een bus van Kwibus, een oude interliner."
 
Ook de volgende tekst wil ik jullie niet onthouden: "Mocht er om half 5 weer uit, fijne baas heb ik hoor.
Hebben ze bij de RET op de haltepalen de nieuwe lijnen voor 14 dec. a.s al erop geplakt , gezellie hoor al die vragen, pfffft. Wordt weer tijd voor m'n button op de mouw....ik ben doof !!.... Zeuren de passagiers in bij jullie ook zo ?
Wij horen tegenwoordig 40 talen geloof ik, tijd voor een integratiecursus. Had je al gehoord van de nachtbuschauffeur bij ons die overvallen is? 400 euro buit, en 5 overvallers tegen 1 chauffeur, gemeen hŤ?
Dat is de man 80 euro, daar delen ze een paar rake schoppen en tikken voor uit en met een stroomstootwapen, flinke gasten hoor."

Tot slot:
Dat is dat. Weer een afgeladen brief tot een finish gebracht. Nu rest mij de keuze voor het volgende nummer. Vermoedelijk zal die over de zwart-wit periode gaan, een populair gebleken onderwerp dus maak je borst maar nat. Tot aflevering 81.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            

 

    
Wijsheden:

Zwijgzame mensen zijn niet altijd denkers. Je hebt laden die op slot zijn en waar niets in zit. (Brohan)
 
Vele vrouwen trouwen omdat ze het alleen zijn beu worden. Zij scheiden om dezelfde reden. (Hanne Wieder)
 
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude tijd worden. (Godfried Bomans)

terug naar de