31 augustus 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Gevarieerd ________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen, 
       
Inhoudsopgave:
Gevarieerd:
Uitsmijter: Kartonnen politie
SlimvanWim: Bestand koppelen aan programma
Busbabbel: Geen dienst toch een passagier
 

 
Deze keer weer eens een 'zooitje ongeregeld'. De map met geschikte foto's voor de busbrief puilt uit maar er valt geen echte themabrief van te maken dus dan maar een brief met de titel 'gevarieerd'. Het voordeel is dat er dan vast voor elk wat wils in zal staan en er voor iedereen wel wat te lezen valt. Maar dat zo meteen, nu eerst even terugblikken op de vorige brief. De enthousiaste reacties vielen enigszins tegen en dat verbaast me dan weer behoorlijk want met zulke nooit eerder gepubliceerde foto's had ik meer gehoopt. Maar ik heb in de loop van de tijd geleerd dat het al vaker omgekeerd was aan mijn verwachtingen. Op brieven die ik beschouwde als tussendoortje, kwamen tot mijn verbazing ongekende reacties en andersom dus ook. Maakt niet uit, het zij zo.
 
Van Ruud K. kreeg ik een verzoek:
"Ik ben eigenlijk een beetje uit de tijd van het bolramer tijdperk, jaren 61 tot  heden.
Nu heb ik een vraag: over  de 6100-serie zie je eigenlijk heel weinig terug. Misschien is het eens een optie om er een keer bij gelegenheid eens wat aandacht aan te besteden. Het was altijd  een gigafijne serie die heel erg lekker reed. Ook voor ons als passagiers, ik genoot altijd als ik een dagkaart nam, en je kon heerlijk op de eerste bank (dubbelzitter) gaan zitten en genieten van de rit b.v. Schiedam (Prof Kamerling Onneslaan). De bus was meestal een 6100 die om 6.15 uur vertrok (Marconiplein- Den Haag Centraal). Er waren collega's bij die nogal eens doortrokken in de versnelling en dan jankte de motor heerlijk. Mocht het lukken dan ben ik er dankbaar voor."
Nou, ik kan Ruud alvast een beetje blij maken met een paar foto's van die serie, kijk maar bij foto 7a en 7b.

Van Gerard B. kreeg ik n.a.v. mijn verzuchting over de (bijna) verdwenen gele ov-kleur het volgende bericht:
"De gele kleur komt weer terug. De gewonnen concessie van het BRU (Bestuur Regio Utrecht) per 15 december 2008 zal uitgevoerd worden in een gele bus. Standaardbus is een VDL Berkhof, de gelede Mercedes Citaro."
Hij liet mij een link weten waar de wagen staat afgebeeld en daarvan hieronder de foto met toelichting.
Tot zover, op naar foto 1.
 

Foto 1a-1b:
Voor lezers uit Zuid-Holland zal dit geen nieuws zijn maar mogelijk zijn er brieflezers die hier nooit komen en/of van onderstaande situatie niets meegekregen hebben. Station Rotterdam CS is niet meer. Tenminste in de oude vorm. Het gebied is een grote bouwput waar t.z.t. een nieuw modern Centraal Station zal verrijzen. In busbrief 51 heb ik geprobeerd een beknopt overzicht van de geschiedenis te geven maar nu de werkzaamheden daadwerkelijk bezig zijn, heb ik kans gezien om nog even een emotionele laatste daad aan het geliefde pand vast te leggen. Wie het heeft geregeld weet ik niet, maar met de letters die ooit op het gebouw stonden is een uiting van weemoed gevormd die uniek is. Eerst nog even de oorspronkelijke tekst:
en hieronder, met eveneens een strak blauwe lucht, de nieuwe lettercombinatie. T R A A kon blijven staan maar de rest moest herplaatst worden om van "Centraal Station" de tekst "Traan Laten" te maken. Uniek.           

Foto 2a-2b-2c:
Toen wij overgingen naar het nieuwe bedrijf Connexxion moest en zou alles binnen no-time gewijzigd worden in het nieuwe uiterlijk van de onderneming dus alles groen mét 2 iksen. Dat zulke goede voornemens niet altijd voor 100 % lukken, blijkt wel uit bijgaande foto's. In verschillende vestigingen en stallingen rijden nog steeds 'oude' kleuren rond. Ooit waarschijnlijk opgelegd vanwege een teveel aan bussen maar met de huidige snelle verschuivingen in busland, verandert het wagenpark ook nogal eens en zullen de bussen in de oude kleurstelling uit nood van stal gehaald zijn. Ik begrijp dat wel maar als ik zie dat een bus in een korte tijd volledig met reclame beplakt kan worden dan lijkt mij dat de afdeling Vlootbeheer deze bussen toch best consequent groen hadden kunnen laten beplakken. Die mening van mij is uit imago standpunt bekeken want persoonlijk ben ik altijd een groot liefhebber geweest van de traditionele kleuren dus laat het maar zo. Op deze manier krijgt de liefhebber nog eens een kans om bijgaande foto's te maken.
De 2329, een B95 Alliance Inter City gebouwd in 1999, is vanuit het toenmalige Midnet bij Connexxion terechtgekomen. De wagen ziet er buiten het groene logo nog precies eender uit als bij zijn vorige werkgever. Een populaire wagen bij de liefhebbers die het een 'bram' van een wagen noemen.
                        

Foto 3a-3b-3c:
Zoals te zien is in de rand van de foto zijn dit plaatjes uit 1986 uit eigen diaverzameling van een van mijn eigen Engelse vakanties. Een kampeervakantie waarvan een gedeelte op de Scilly Eilanden. Welke eilanden? Ja, niet echt heel bekend maar wel werd het een vakantie die ik nooit meer zou vergeten en dat is voor mijn doen een hele prestatie. Een eilandengroep een flink eind uit de kust van Land's End oftewel de uiterste zuidwest punt van Engeland. Voor de ouderen onder ons: ooit verging daar in de buurt het schip de Torrey Canyon (nl.wikipedia.org/wiki/Torrey_Canyon), een super-olietanker met alle gevolgen van dien. De zeebodem ligt daar bezaaid met scheepswrakken uit vele eeuwen want het feit dat de Atlantische Oceaan, de Ierse Zee en Het Kanaal daar bij elkaar komen, zorgt voor wat onstuimige situaties. Een duikersparadijs dus terwijl ikzelf alleen maar de kroeg indook. Ik zal jullie niet verder vermoeien met mijn vakantieherinneringen (ik zou er een busbrief mee kunnen vullen) maar deze uiteenzetting was noodzakelijk om de plaats van onderstaande bus te schetsen. De verbinding tussen de eilanden wordt onderhouden door sloepen maar op het grootste eiland waar de meeste mensen wonen, rijdt een buslijn annex toeristische attractie een korte route. Ik heb er verder geen technische gegevens van maar ik dacht dat het wel aardig was om te laten zien.
Een voorbeeldje van een van de eilanden en daarnaast de tekening met de plaats van handeling namelijk op de zwarte stip linksonder.
       
Van Walter Jansen (controleur 4711           ) uit Delft kreeg ik de vraag of de antieke bus van de Scilly Eilanden mogelijk van het merk Saviem zou kunnen zijn. De koplampen deden hem daaraan denken. Aangespoord door zijn vraag ben ik eens wat dieper op het internet gaan zoeken en tot mijn eigen verbazing kwam ik bijgaande foto tegen. Het is dus een Commer.
De Scilly-bus liet ook Wandert B. in de pen klimmen. Hij is de enige die gereageerd heeft op de ladder. Hij schrijft: "Weer bedankt voor de busbrief maar ik vroeg mij af wat die ladder voor functie heeft tegen de bus op de Scilly eilanden. Misschien was de chauffeur de ramen aan het lappen? Ik dacht misschien is het om bagage op het dak te plaatsen. Vroeger (goeie ouwe tijd) kon je in mijn geboorteland (niet streek) de fiets meenemen op de bus, letterlijk op de bus, die werd dan op het dak in een railing geplaatst. Op de plaats van bestemming was de fiets dan wel eens verdwenen, die hing dan onderweg in de bomen (wilgen). Vandaar ook het bekende gezegde de .........aan de wilgen hangen. Hopelijk heb ik je weer wat wijzer (Slim van Wandert) gemaakt."
 
Wat zou ik zonder Wandert moeten.....zijn geboorteland is de Friesstreek, pardon ik bedoelde Friesland.

 


Foto 4a-4b-4c:
Zelf heb ik onlangs met een cabriobus, de 9969, een rit mee mogen rijden voor een goed doel namelijk om gehandicapten een leuke dag te bezorgen. Dit was een enerverende belevenis en een indruk ervan kun je krijgen door het verslag te bekijken op Kraaienrit
VUT-collega en busbrieflezer Louis van Dam was recent op Texel en zag daar onderstaande bus. Als een rechtgeaarde abonnee van deze brief, legde hij de bus direct voor mij vast en graag laat ik anderen ook genieten.
De 8059, een oude NZH wagen, doet dus nog steeds dienst in cabrio versie op Texel bij Texeltours, www.texeltours.nl. Deze MB200 wagen van DAF/den Oudsten is in 1976 gebouwd. Volgens de toelichting op de pagina van dit bedrijf, hebben zij nóg een "den Oudsten klassieker" uit 1986 in hun vloot maar daarvan heb ik geen informatie gevonden.
     
Hans de Z. stuurde mij een aantal plaatjes met wat meer informatie. Dank aan Hans voor zijn bijdrage die hieronder staat afgebeeld. Hans: "De 8059 van de NZH heeft gereden tussen Noordwijk en de Langevelderslag, ook in Noordwijk op het Pickeplein. Hij reed onder de duinen door via de campings."
           
Hans schrijft verder: "Bij mijn verzameling miniatuurbussen kwam ik hem ook tegen - schaal 1 op 87 dus H0.
Ik heb hem gekocht bij de NZH hobbyclub in Haarlem."


       


Foto 5:
Deze bus mag niet ontbreken in deze busbrief. Geen wagen om een stadsdienst mee te rijden maar gewoon vermeldenswaardig. Deze megaliner zoals hij o.a. genoemd wordt, is een dubbeldekker voor 170 passagiers (95 zitplaatsen/ 75 staanplaatsen) en heeft een lengte van 18 meter. Hij wordt gebruikt in Florida USA om sightseeing op het Kennedy ruimtevaart centrum bij Cape Canaveral. De hoogte 4 meter en de breedte is 2,5 meter. De eerste 'grootste bus ter wereld' werd in 1976 gebouwd door Neoplan en de hieronder getoonde versie is het laatst ontwikkelde type Neoplan uit 1992 hier op de kade in Dover, Engeland. Het is een Daimler Benz, OM 404, 12 cylinder V-Engine Performance: 326kW met een tankinhoud van 400 liter, een draaicirkel van 24 meter en een totaalgewicht van 28.000 kg.

Foto 6a-6b:
Na zo'n monster als bij foto 5 lijkt het me gepast wat meer nederigheid te tonen door 2 voorbeelden van het tegenovergestelde te laten zien. Foto's die ik van Jan van den Berg heb toegestuurd gekregen die hij zelf op vakantie heeft geschoten. Geen cijfers en maten in dit geval maar gewoon ter illustratie dat het ook anders kan. Het leukste aan deze wagentjes vind ik het feit dat er getracht is om ze een echt busuiterlijk te geven terwijl daar bijna geen ruimte voor is in de carrosserie.
     

Foto 7a-7b:
De wagens op deze 2 foto's hebben altijd een top imago gehad. Iedereen die ermee gereden heeft, spreekt altijd over die voortreffelijke serie 6100 wagens (ook de 6200-serie was niet slecht trouwens) maar deze serie had een onstuitbare motor onder de vloer en de bussen stonden te boek als 'brandweerauto's'. Opvallend was het unieke frontje t.h.v. de grill. In grote letters DAF voorop wat deels beeldvormend is voor deze serie. Daarna kreeg je de bekendere grill zoals hieronder te zien is.
               
De 6100 zelf zoals op foto 7a is uit 1973. Een DAF/den Oudsten MB200 van Westnederland die in zijn loopbaan o.a. verhuurd is aan de TET = De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij(1985) en verkocht aan EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989). Het einde van deze wagen is mij niet bekend maar dat zal vermoedelijk wel de sloop zijn geweest.
 
Helaas zijn de makers (of maker) van deze foto's mij niet bekend.
Op 7b staat de 6108 uit dezelfde serie. Deze wagen is in 1989 naar sloper Trabuco in Rotterdam gegaan.
Ter illustratie zet ik nogmaals de tekst van Ruud uit het intro van deze brief hierbij zodat je niet terug hoeft te scrollen: "Het was altijd  een gigafijne serie die heel erg lekker reed. Ook voor ons als passagiers, ik genoot  altijd als ik een dagkaart nam, en je kon heerlijk op de eerste bank (dubbelzitter) gaan zitten en genieten van de rit b.v. Schiedam (Prof Kamerling Onneslaan). De bus was meestal een 6100 die om 6.15 uur vertrok (Marconiplein- Den Haag Centraal). Er waren collega's bij die nogal eens doortrokken in de versnelling en dan jankte de motor heerlijk."
Hopelijk heb ik Ruud een plezier gedaan en mede met hem natuurlijk meerdere liefhebbers.

Foto 8:
Opvallende reclames zijn 'hot' momenteel. Wat Apeldoorn kan, kan Friesche Vlag ook. Deze omgekeerde reclame is te vinden op een bus in de stalling Uithoorn - Foto Hans Verbeek, Rayoncoördinator CBS Outdoor. Een leuk vervolg in de serie buitenissige reclames. Dank aan de inzender. Uiteindelijk moesten van de inspectie de (nep)wielen op het dak eraf om de openbare weg op te mogen.

   
Uitsmijter:
Bijzondere foto's zijn er genoeg te vinden op het internet maar het is altijd veel leuker als de foto uit 'eigen' kring komt. In dit geval waren Mus en Carla op vakantie in Turkije en zagen ze dit bedrieglijke voertuig staan. Ik weet dat er in Nederland vaker gebruik gemaakt wordt van dummy's maar ik vind het extra leuk om te zien dat er ook internationaal met dit nepwapen gewerkt wordt. Lokauto's zijn een bekend fenomeen geworden maar dat zijn altijd nog echte wagens die speciaal uitgerust zijn met apparatuur. Deze auto is echter van karton of meer waarschijnlijk van kunststof en men hoopt ter plekke onbekende automobilisten hiermee even te laten schrikken waardoor ze zich voor even bewust zijn van mogelijke controles.

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Beloofd is beloofd, ik zou uitleggen hoe je kunt zorgen dat bij het aanklikken van een bestand, het juiste programma start. In de meeste gevallen ontstaat het probleem door het installeren van een nieuw programma of door het updaten van een bestaand programma. B.v. een fotoprogramma koppelt dan alle foto's aan zichzelf en altijd als je op een foto klikte, opende b.v. de Windows viewer, het standaard programma in Windows, maar sinds de installatie van een (nieuw) foto-bewerkingsprogramma openen de foto's steeds hiermee. Of ook met muziek. Een vaak gehoorde klacht is: "Altijd gebruik ik Windows Media Player en sinds kort start na het aanklikken van een mp3 altijd (b.v.) Nero op en dat wil ik niet!!!"
Klik op de foto of het mp3 bestand met de rechtermuisknop en in het rijtje zie je staan: 'openen met'. Hier vind je een (kort of lang) rijtje afhankelijk van wat er in je computer aan software zit en kun je kiezen met welk programma je het bestand wilt openen. Het probleem is echter dat je dat steeds weer opnieuw moet doen en dat willen we juist niet. Helemaal onderaan in dat rijtje zie je staan 'programma kiezen...' en daar klik je dan op. Nu verschijnt er een venster waarin je het gewenste programma kunt kiezen en als het er niet staat kun je Bladeren naar de juiste map maar meestal staan de gangbare programma's daar al vermeld. Klik 1 keer op de regel met de gewenste programmanaam en LET OP, dit is de oplossing van het probleem, zet een 'vinkje' voor de regel 'dit type bestand altijd met dit programma openen'. Klik op OK en het is weer zoals je zelf graag wilt.
Nog een kleine kanttekening: het is natuurlijk zo dat je foto's hebt in jpg formaat, bitmap formaat of gif formaat en dan zul je dat voor elk formaat apart even moeten doen. Hetzelfde geldt voor films in avi, mpeg of mpg formaat enz. Er zijn zoals met elke oplossing meerdere mogelijkheden maar dit is een in mijn ogen simpele manier die na een paar keer doen, het ei van Columbus is. Succes.

           
BusBabbel:
Tot nu toe heb ik nog steeds kans gezien om in de Busbabbels 100 % waargebeurde voorvallen te beschrijven. Ik hoefde er niets bij te verzinnen of zelfs helemaal uit mijn duim te zuigen. Ook deze keer is het exact zo gebeurd. Een bekende ergernis in ons beroep is het feit dat je je best doet om aan de buitenwereld te laten zien dat je geen dienstbus bent door er Buiten Dienst of Geen Dienst op te zetten maar dat er weinig of nooit door wachtende passagiers op gelet wordt en dus zie je mensen kwaad reageren omdat je doorrijdt. Sinds kort regelt de InfoXX apparatuur in de bus dit voor ons maar nog niet zo lang geleden draaiden we ons suf aan een slingertje om de filmkast van de juiste informatie te voorzien. Ook nu kan het gebeuren dat je door b.v. vertraging of een mankement handmatig de filmkast wilt aanpassen in het InfoXX-scherm. Helaas worden je inspanningen te vaak niet herkend want mensen blijven hun hand opsteken als je langsrijdt of ze willen instappen als je op een station buffert. Onoplettendheid of onzekerheid liggen vaak ten grondslag aan dit gedrag. Een kriebelig "kunt u niet lezen" is niet aan te raden omdat veel mensen, meest ouderen, slechtziend zijn en dan zou zo'n opmerking jezelf ernstig in verlegenheid brengen. Het kan altijd erger natuurlijk want jaren geleden gebeurde mij het volgende. Ik had een bijklus en die bestond uit het verwisselen van de tijdtabellen bij de haltes vlak voor er een nieuwe dienstregeling inging. Ik had bewust gekozen om dit werk met een bus te doen omdat het bij het overige verkeer minder ergernis opwekt als er een bus bij een halte in (op) de weg staat dan dat ik het met een personenauto zou doen. Voordeur bij de haltepaal, gereedschap op de vloer en de nieuwe tabellen op het dashboard. Alles makkelijk bij de hand en in een mum van tijd was de boel verwisseld. Gezien de inleiding van deze Babbel is het duidelijk wat er gebeurde. Bij een van de haltes stap ik, gekleed in een stofjas, uit en loop naar de abri terwijl intussen iemand achter mijn rug de bus instapt. Kan gebeuren natuurlijk maar die mevrouw moest over allerlei losliggend gereedschap stappen, langs een paar dozen met op volgorde liggende tabellen en langs 2 banken met extra spullen. Bovendien zat er verder niemand in de bus wat een paar jaar geleden nog bijzonder was...dus duidelijk geen dienstbus maar ze ging gewoon zitten. Ik ben dan even uit het veld geslagen want ik snap dat niet. Natuurlijk ben ik prima in staat om met een kwinkslag die mevrouw te wijzen op de misvatting en dat deed ik daarna ook met plezier maar ik probeer ook de mevrouw te begrijpen, ik probeer in haar gedachtegang te komen. Ze vraagt niet even of het allemaal wel klopt maar gaat gewoon zitten. Of ze handelt op de automatische piloot of ze heeft een IQ van een pindarotsje, ik beschouw het maar gewoon als een van de aardige dingen die omgaan met publiek met zich meebrengt. We hebben allemaal wel eens een mindere dag.

       
Surftips:
Pagina's zijn vaak gemaakt met 'Flash' en als je dus een niet-werkende pagina te zien krijgt, betekent het dat je of geen Flash op de pc hebt staan of dat de versie bijgewerkt moet worden. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van deze techniek dus het is altijd goed om dit in de gaten te houden. Eventueel kun je dat bijwerken op Adobe ShockwaveFlash, klik op "agree and install now" en de software is weer bijgewerkt.
 
Verder heb ik nog een zoekmachine in de aanbieding die gespecialiseerd is in het opsporen van namen. www.pipl.com
Klik op:     

Grappig:
Stopt een bus bij een bushalte. Een klein ventje stapt in en gaat vlak naast de buschauffeur zitten en begint even later hard te schreeuwen:
"ALS MIJN MOEDER EEN KOE WAS EN MIJN VADER EEN STIER, DAN WAS IK EEN KLEIN KALFJE.....
ALS MIJN VADER EEN PAARD WAS EN MIJN MOEDER OOK, DAN WAS IK EEN KLEINE PONY.....
ALS MIJN VADER EEN OLIFANT WAS EN MIJN MOEDER OOK DAN WAS IK EEN KLEINE BABY OLIFANT....."
En zo ging dat ventje maar door met allerlei dieren op te noemen.
De chauffeur begon het na 10 minuten spuugzat te worden en met een rood hoofd schreeuwde hij gefrustreerd terug:
"EN WAT ALS JOUW MOEDER EEN SLOERIE WAS EN JE VADER EEN AFGEDANKTE PORNO-STER?"
Schreeuwt het ventje: "DAN WAS IK EEN BUSCHAUFFEUR....."

Komt een Tsjech bij de oogarts. De dokter wijst hem op een kaart aan de muur een regel aan:
'C Z W X N Q S T A C Z'
"Kunt U dit lezen?" vraagt hij.
"Lezen?" vraagt de Tsjech, "ik ken die vent zelfs...."
Van Ton kreeg ik een mopje binnen in beeldvorm en dat is eigenlijk wel zo leuk. De titel is POTLOODVENTER......
       

Tot slot:
Zo, een beetje opgeruimd is het wel maar denk nou niet dat dit alles is. Gelukkig niet zou ik willen zeggen want ik wil graag minimaal 100 afleveringen van de busbrief vol maken dus het zou een slechte zaak zijn als ik met deze gevarieerde aflevering door mijn voorraad heen zou zijn. Mijn buurman, een gewezen magazijnmeester, heeft een vaste uitdrukking en die luidt: geen betere raad dan voorraad, en daar sluit ik mij volledig bij aan.
Graag tot brief 79.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Ik droomde dat ik wakker werd maar toen ik wakker werd, droomde ik nog.  (vrij naar Stan Laurel)
 
Als een man het portier van zijn auto opent voor een vrouw, heeft hij ofwel een nieuwe vrouw of een nieuwe auto. (Boyd)
 
Het toppunt van onverschilligheid? Een giraffe die de schouders ophaalt. (Kade Bruin)

Terug naar de