6 juli 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_____________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Oranje (Geel en Groen) __________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen, 
               
 
De titel van deze busbrief heb ik zichtbaar gemaakt in een vlag die daardoor de lading dekt.
Altijd nog beter dan dat paaskuikentje dat in de vlag van Zimbabwe staat lijkt mij!!!
 
Inhoudsopgave:
Oranje (Geel en Groen):
Uitsmijter: Busbestelvoertuig
SlimvanWim: De weg van een mailtje
Busbabbel: Privé vervoer op lijn 172
 

 
Het vermoeden dat het deze keer over fraaie plaatjes uit een privéverzameling zou gaan, zoals ik in de vorige busbrief schreef, moet ik herroepen. De actualiteit heeft mij doen besluiten om ook de busbrief gedeeltelijk met een oranjesaus te overgieten. De oranje-uitwassen om mij heen zorgen ervoor dat ik die keuze met moeite maak want ik ben namelijk het tegenovergestelde van een kuddemens en kijk/keek met de nodige terughoudendheid naar al die volwassen mensen die eruit zien als kinderen tijdens een verkleedpartijtje. Tot nu toe gelukkig allemaal heel onschuldig zonder gewelddadigheden dus hopelijk blijft dat voortaan ook zo bij voetbaltoernooien.
Na alle wilde(rs) geloofsdiscussies van de afgelopen maanden over islamisering en fundamentalisme is het voetbalfeest natuurlijk een welkome afwisseling geweest. Het gaat erop lijken dat dit het nieuwe geloof van Nederland is. In plaats van Christendom breekt de tijd aan van het Oranjedom alleen weet ik nog niet waar de klemtoon nou precies moet liggen....Nieuwe partijen zullen zich afsplitsen zoals CDO, PvdO, Oranje Links en het alternatieve PVV (partij van voetballers).
Maar goed, ook de busbrief ontkomt er niet aan en deze keer vind je dan ook het een en ander aan oranje bussen e.d. Verder ter compensatie gelukkig ook een paar groene en gele bussen dus ga er maar voor zitten: we gaan ervoor.
 

 
Ik weet dat velen onder jullie iets hebben met miniatuurbussen oftewel schaalmodellen en daarom bijgaand een foto-impressie van het 1:50 busmodel van de VDL-Ambassador, vervaardigd door Lion Toys, en in de 2e helft van 2008 ook te koop in kleurvarianten en opdrukken van diverse bedrijven. (met dank aan Peter van der Reest)
 
 
Hierbij een foto-overzicht van het paradijs voor old-timerbussen: Malta. Voor de liefhebber dus zeker een bezoek waard: kijk hier voor een stukje geschiedenis: MALTA
en hier voor een andere impressie
Malta toelichting 1
of
Malta toelichting 2
 
Zo hoef je niet op vakantie en kun je op je gemak de wereld rond ;-)
 

Foto 1a-1b:
Dan nu het oranjegevoel.
Te beginnen bij de spelersbus + bouwtekening. De Setra is afkomstig van Daimler (nam Setra over in 1995), oftewel Mercedes. Ik heb het vermoeden dat het een S 415 GT is uit de Comfort Class met een milieuvriendelijke zescilindermotor (315 kW/428 PS), horizontaal geplaatst. De bussen zijn aangeboden aan de EK-teams door EvoBus Nederland B.V. dat Daimler en dus Setra vertegenwoordigd.

Foto 2:
Alle spelersbussen van de deelnemende landen. In totaal werden er voor het EK 16 spelersbussen ingezet (zie foto) maar ook 265 personenauto's!!!!

Foto 3a-3b:
In de vorige brief over Canada heb ik voor de aardigheid een tank geplaatst. Wat schetst mijn verbazing als ik op strooptocht naar oranjevoertuigen tegen de 2 voertuigen hieronder oploop. Op de eerste foto duidelijk een hobbyclub met hun trofee maar de afgelopen dagen kwam ik ook de 2e foto tegen en dat is duidelijk geen hobby item. Ik ben geen kenner van militaire objecten dus vraag mij geen uitleg maar deze tank ziet er nog behoorlijk strijdbaar uit ondanks de vriendelijke oranje kleur. Ik vraag me dan ook af of ik hier niet weer te maken heb met een bewerkte foto??? 'Trots op onze jongens' slaat mogelijk helemaal niet op de miljonairs die 2x 45 minuten de strijd aanbinden maar veel waarschijnlijker gaat dit over 'onze jongens' die in overzeese oorlogsgebieden een heel andere strijd voeren.
John Windau stuurde de volgende toelichting op de oranje tank.
"Het betreft een Leopard 2, is inderdaad nog gewoon dienstvaardig en is na toestemming van de defensietop in de oranjekleur gespoten. Dit ter “ondersteuning” van de voetballers, maar ook van de mensen die naar China gaan voor de Olympische Spelen. Een van de deelnemers daar is Mark Huizinga (judo, red.), kapitein bij een van de defensie onderdelen. Na de O.S. gaat de verf er weer af. De tank heeft overigens ook op 28-06 j.l. bij het Malieveld in Den Haag gestaan tijdens de Veteranendag."
Van Tony van den Burg kreeg ik een link toegestuurd naar de webpagina GeenStijl. Hier is een video te zien over de totstandkoming van de tank. Bedankt voor het attente reageren. Geen stijl: Tank verven
               

Foto 4a-4b:
Over deze 2 foto's van een en dezelfde bus wist ik eerst weinig maar dat is veranderd. De wagen ziet er uit als 'gewone' lijnbus maar mogelijk is de bus speciaal ingezet bij het EK in Bern. De kentekenplaat is een Zwitserse en dat wordt nog duidelijker als je de bedrijfsnaam bekijkt: RBS (Regionaalverkeer Bern Solothurn). Een grotendeels overheidsgebonden bedrijf dat sinds 1966 buslijnen exploiteert in de voorsteden van Bern. De zogenaamde "feeder busses" zorgen voor het reizigersvervoer naar de tramlijnen die te vergelijken zijn met RandStadRail of een metro. Het opschrift "Welkom Oranje!" ziet er heel vriendelijk uit. Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland ooit een bus zal rondrijden met b.v. de tekst Welkom Duitsland erop.
                 

Foto 5a-5b-5c:
Dat oranje niet alleen garant staat voor voetbalplezier wisten we al jaren maar soms wordt de kleur ook gebruikt op een heel ludieke manier. Wel een bus hieronder op de foto maar dan toch niet wat je in de busbrief gewend bent. Een VW-busje bij een hobbyist in de schuur en daarnaast een stenen model waar op de plaats van de airco een gleuf zit om je spaargeld in te doen. De meesten van ons hebben hier genoeg aan en slechts een enkeling zal een dubbeldekker nodig hebben voor zijn centjes.
De bus op de derde foto is niet ingezet op het EK en zal waarschijnlijk alleen gebruikt worden als er een mini-staatje meedoet op een voetbaltoernooi...hij is wel multi inzetbaar, gezien de sticker, als boodschappenwagen en de lijnbestemming laat zien dat hij geschikt is voor schoolvervoer. Dan wel de kleuterschool denk ik.
                       

Foto 6:
Tot slot van de oranjeserie deze bus van Van Nood. Zuiver en alleen vanwege de geslaagde combinatie die in deze tijd zo van pas komt. Oranje carrosserie met het woord Oostenrijk erop, het lijkt wel opzettelijk maar ik denk meer aan toeval.

Foto 7a-7b-7c ( + 3 extra):
Dan nog 3 gele en groene bussen, allemaal bijdragen van brieflezers.
Foto 7a is er eentje waar de actie van afdruipt. Lijn 60 spoedt zich richting Delft. Normaal zou je zeggen 'die foto is bewogen' maar in dit geval is dat juist de charme ervan. Met dank aan de schoonvader van monteur Ed O. die dit plaatje gemaakt heeft.
Via Antoon van Bommel kreeg ik deze foto (7b) in handen.
In 2000 heb ik zelf nog 'n keertje met deze MB200 op de dienst mogen rijden waarna hij uit beeld verdween, naar Cuba blijkt nu. Opvallend is dat het oude kenteken nog onder het nieuwe plaatje zit. Cubanen weigeren zich druk te maken lijkt het. Wat niet in de weg zit, blijft gewoon zitten.
Antoon stuurt me het commentaar dat verschenen is in het plaatselijke (digitale) blad HetHeleWestland: Dat het Westland wereldwijd enige faam heeft vergaard door alle innovatieve projecten die onze streekgenoten in het buitenland opzetten, dan wisten we natuurlijk al. Maar dat er zelfs in Trinidad op Cuba, een directe busverbinding is met ons eigen Monster, dat was ons tot noch toe onbekend. Dankzij deze vakantiefoto van Heleen de Jong-Kwant uit 's-Gravenzande hebben we het bewijs: alle wegen leiden naar het Westland.
En als derde foto (7c) een inzending van Vincent C. werkzaam in Spijkenisse die mij in april het volgende toestuurde: "Hier weer even een berichtje uit het pittoreske Spijkenisse. Gisteren na een week verdiende vakantie kwam ik bij ons op de zaak en nadat ik vrolijk in m’n bus was gestapt en de stal uit reed, zag ik hem daar staan tussen de oplegbussen…..het zal echt de laatste zijn denk ik….. de 9373!!!!!
Vandaag na de dienst even de accukar bij de TD gehaald en toen liep 'ie als een zonnetje en kon ik de verleiding natuurlijk niet weerstaan om er een paar rondjes mee over het terrein te rijden. Jammer genoeg was hij uit de keuring anders had ik wat meer kunnen rijden en een wat aantrekkelijkere fotolocatie zoeken, maar helaas."
 
Nou heb ik helemaal geen moeite met deze locatie maar met b.v. een landelijke achtergrond had de bus inderdaad meer als bureaublad achtergrond kunnen dienen. De 2e foto die Vincent mij stuurde heb ik iets bewerkt en als inzet linksonderin de foto geplaatst.
Deze MB200 is gebouwd in 1983 en heeft als een van de weinige (laatste?) wagen(s) uit die generatie alle ontwikkelingen overleefd dankzij de functie van Vandalismebus. Voor de leek: er zijn diverse bussen in het bedrijf ingericht om voorlichting aan (meestal) schoolkinderen te geven zodat ze hun ondoordachte baldadigheden cq sloopneigingen meer bewust worden. De wagen is daarvoor rijkelijk voorzien van bewust aangebrachte graffiti en ook het interieur biedt de mogelijkheid om aan te geven wat vernielzucht allemaal teweeg brengt en vooral wat dat betekent voor de onkosten.
Van Martin de P. kreeg ik een reactie op de vandalismebus. "Deze bus heeft jaren trouwe dienst gedaan voor Zeeland en wel in de stalling Middelburg en reed dus voornamelijk in Zeeland de rondjes." Martin is verder op onderzoek uitgegaan en kwam met de volgende trieste nieuws: "Heb wat navraag gedaan, en het schijnt dat dit project gestopt is. Het was een succes, maar de financiële middelen waren helaas niet meer beschikbaar en dan voeren ze deze mooie wagen af omdat hij verder geen diensten meer deed. Ik ben benieuwd of er iemand bereid is deze wagen over te nemen voordat deze naar het buitenland verdwijnt!"
We houden de vinger aan de pols en als er dus iemand meer informatie heeft over het leven van deze 9373 dan is dat van harte welkom.
Andere vandalismebussen zijn o.a. de 5124 en de 8587 (of geweest)
 
Ter illustratie heb ik foto's gevonden van onze Zoetermeerse collega Jaap Kievit die met enthousiasme de voorlichting op o.a. scholen verzorgd. Dat hij het daarbij vast wel zal hebben over het opensnijden van banken daar twijfel ik niet aan en dus maar een voorbeeld hierbij gezet.
   
                   

   
Uitsmijter:
De toegift heeft meestal een foto met een heel bijzonder onderwerp en dat is nu weer zo. Op internet kwam ik deze foto tegen van de hand van Kien Wai Wong en hij heeft de benodigde informatie zelf onderaan de foto geschreven. Dat moesten meer mensen doen, dat scheelt mij heel veel werk....
De foto is blijkbaar gemaakt tijdens een excursie met de cabriobus 9969 en ik kan alvast verklappen dat ik van de 9969 t.z.t. ook een aantal unieke opnamen in de busbrief zal plaatsen. Meer daarover later.
De foto hieronder van de restanten van de 6944 zijn natuurlijk heel creatief gecombineerd met een ander voertuig en te bewonderen bij het OV-museum in Haarlem. Zie op deze link: www.nzh-vervoermuseum.nl

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Deze week kwam ik in het AD een informatief plaatje tegen dat ik jullie niet wil onthouden. We zoeken wel van alles op via het internet en we sturen ons suf aan mailtjes maar wat gebeurt er nu eigenlijk als we b.v. op de knop 'versturen' klikken?
Je ziet een schematisch overzicht van de weg die een activiteit op internet teweeg brengt. Elke provider, of het nu Ziggo, Tiscali, Chello of Kabelfoon is, ze werken allemaal via Amsterdam. Deze gigantische centrale verzorgt de verdere reis van alle bits en bytes. De grootste in de wereld nog wel. Als b.v. iemand in Spanje een mailtje naar iemand in Portugal stuurt dan gaat dat mailtje eerst van Spanje naar Amsterdam en dan van Amsterdam naar Portugal. Ik weet niet of dit helemaal klopt maar om het als voorbeeld te gebruiken kan geen kwaad. Veel mensen denken dat als ze naar een familielid 2 straten verderop een mailtje sturen dat dit bericht dan de kortste weg volgt maar dat is dus echt niet zo. Als je nu voortaan op 'alles verzenden en ontvangen' klikt, realiseer je je misschien wat er daarna gebeurt. 
Een ander indrukwekkend stukje tekst gaat over getallen waar wij ons niets meer bij kunnen voorstellen.
En als dan ook nog eens bedenkt dat dit bericht van januari 2006 dateert dan kun je al vermoeden hoe dat anno 2008 alweer gegroeid zal zijn.

           

BusBabbel:
Ooit werd de route van lijn 172 voor de zoveelste keer aangepast. Een lijn die als kerngebied de B-driehoek heeft, en had, d.w.z. de omgeving van Berkel-Bleiswijk-Bergschenhoek. De ene keer ging de route vanaf het Marconiplein, dan weer vanaf Rotterdam CS en tegenwoordig is het een aanvoerlijntje t.b.v. RandStadRail. Ook de route in het tussenliggende gebied werd regelmatig gewijzigd. Vermoedelijk hoopte men door de vele wijzigingen passagiers te trekken in dit noodlijdende lijntje maar volgens mij is vaak wijzigen van route juist de doodsteek want mensen weten het op den duur niet meer en kiezen voor een alternatief. Maar wie ben ik? 25 jaar ervaring wordt overruled door deskundigen die denken dat ze weten hoe het werkt. Laat ik me niet verliezen in een van mijn stokpaardjes maar ter zake komen.
De wijziging die ik hier wil beschrijven betreft het verleggen van de route van lijn 172 van de Schiekade naar de Noordsingel, 2 parallel lopende wegen maar op de Noordsingel was de kans op filevorming minder dus dat was een prima oplossing. De nieuwe dienstregeling was koud 2 weken oud toen ik hem voor het eerst ging rijden. Goed voorbereid, want er zaten nog meer aanpassingen in, steeg ik op vanaf CS.
Op het eerste stoeltje, waar anders, zat de enige klant. Via de Heer Bokelweg kwam ik op de Noordsingel en halverwege begon de man een praatje. Hij vroeg of ik deze route voor het eerst reed en ik stelde hem gerust: het was de eerste keer! Hij benadrukte dat hij elke dag meeging en dat hij de afgelopen 2 weken vaker een chauffeur had geholpen met de route. Ik liet merken dat ik me terdege had voorbereid en dat hij deze keer niet in actie zou hoeven komen. We reden gezapig een paar minuten door toen hij opeens riep: "U moet hier rechts". Ik was de straat al op een paar meter genaderd en ik remde snel af. "Dat lijkt me sterk" zei ik, "want dat heb ik op de kaart niet zien staan." Toch keek ik snel de straat in en ik zag verderop een haltebord. "Dus toch", dacht ik. Dit alles gebeurde in een seconde en je neemt dan het zekere voor het onzekere dus rechtsaf de straat in. Aangekomen bij het haltebord zag ik mijn lijnnummer niet vermeld staan en ik zeg tegen die man: "Nee hoor, u vergist zich, ik moet hier helemaal niet zijn". Hij keek mij lachend aan en zei: "Maar ik wel". Overrompeld door de komische brutaliteit deed ik de deur open en hij zwaaide me vriendelijk gedag. Ik heb de bus gekeerd en ben verder gereden maar er streden 2 sterke gevoelens in mijn binnenste. Aan de ene kant had ik er de pest in maar aan de andere kant zag ik de humor wel in van deze 'practical joke'. In ieder geval ben ik voortaan behoorlijk wat beter op mijn hoede (hoop ik).
       
Surftips:
Google is eigenlijk de standaard geworden op digitaal zoekgebied. Toen ik met de computer aan de slag ging, was Yahoo de belangrijkste zoekmogelijkheid maar Google kwam, zag en overwon door ondermeer de eenvoud. Er was ook zoeksoftware van b.v. Copernic maar het on-line zoeken heeft uiteindelijk gewonnen. Op de volgende link kun je 2 zoekpagina's met elkaar vergelijken. Kies de gewenste zoekpagina's bij punt 1, vink eventueel een speciale keuze aan (Images, video's e.d.) en vul een zoekopdracht in en zie het scherm wordt in twee delen vertoond. Gewoon leuk om eens te zien wat het verschil is. Zoeken met Google maar nu ook anders: www.polycola.com
 
Is je buurman rijk? Vermoedelijk niet, want dan woonde hij wel ergens anders. Op deze pagina kun je in eerste instantie eens rondneuzen naar de rijkste mensen in je eigen regio. Er is meer te zien door rond te klikken op de diverse knoppen. Kijk op www.quotenet.nl/rijkenkaart

Klik op:     


       
Grappig:
Twee oudere mannen, Eddy (79) en Marcel (85) zitten op een bank te kletsen over de goeie oude tijd.
Zegt  Eddy: ' Ik ben gisteren 79 geworden en ik voel niks anders dan pijn en ongemak. Ik weet nu wat ouder worden is. Hoe voel jij je?'                    
'Ik voel me als een pasgeboren baby!', antwoordt Marcel.  
'Echt waar, voel jij je wérkelijk zoals een baby?', reageert Eddy verbaasd.                          
'Yep', antwoordt hij: 'geen haar, geen tanden en ik denk, dat ik nu in mijn broek zit te schijten.'
 
Een nieuw gevaarlijk virus wordt onder andere elektronisch verstuurd. Het virus heet "Worm Engaging & Recreation Killer" (afgekort W.E.R.K.).
U kunt W.E.R.K. krijgen van uw chef of van uw collega's. Raak het niet aan. Het virus wist uw privéleven. Op den duur heeft het virus u zodanig in de ban dat het al om 8 uur 's morgens actief wordt (soms nog vroeger) en u er de hele dag door geplaagd blijft. Bij sommigen gaat het zelfs 's avonds niet meer over. Als u in contact komt met W.E.R.K. zijn er 2 oplossingen:
De eerste oplossing is het gebruik van "Werk Isolerende & Joviale Neutralisator" (W.I.J.N.).
De tweede oplossing is "Betrouwbare Interactieve & Eliminerende Rebooter" (B.I.E.R.).
Beide oplossingen zijn verkrijgbaar bij uw lokale winkel of supermarkt. Vraag ernaar....
Stuur dit bericht door naar uw vrienden. Heeft u geen vrienden (meer), dan heeft het W.E.R.K. u al geďnfecteerd.
 
Bel ik een bedrijf, krijg ik zo'n elektronische juf aan de lijn. Zegt ze:
"Voor de financiële administratie, toets een
Voor de afdeling verkoop, toets twee
Voor de afdeling inkoop, toets drie
Voor technische ondersteuning, toets vier
Voor mondharmonicamuziek, toets tielemans"
 
Komt een rijke kakmadam bij de dokter nadat ze gestoken is door een wesp. Vraagt de dokter: "Waar bent u gestoken mevrouw?"
"Oh dokter, dat kan ik u niet zeggen, want dan schaam ik me zo."
"Maar ik moet het toch echt weten hoor, anders kan ik u niet helpen."
"Nee dokter, als andere mensen dit weten dan word ik uitgelachen en schaam ik me dood."
"Luister," zegt de dokter, "ik heb een geheimhoudingsplicht, dus ik zal echt tegen niemand zeggen waar u gestoken bent."
"Oké dan," zegt de vrouw: .... "... bij de Aldi."
 
's Morgens vroeg komen twee werkmannen van Belgacom de straat ingereden en beginnen te graven. Nadien wordt de gegraven sleuf weer dichtgegooid en dit gaat zo de hele dag door.
Als ze 's avonds willen vertrekken, komt een buurtbewoner bij die mannen en vraagt hen wat ze nu eigenlijk de hele dag gedaan hebben.
'Wij hebben draadloos internet gelegd' was het antwoord.

   
Tot slot:
Na flink wat uurtjes knutselen is deze brief weer klaar. Nu maar hopen dat ik het zo gedaan heb dat het ermee door kan. Misschien moet ik een echtgenote zien te vinden want dat zou mij een heleboel googelen ( = zoeken via Google) kunnen besparen als ik onderstaande advertentie moet geloven. Als het vinden van een partner zou lukken dan weet ik zeker dat het een corpulente dame zal worden met de achternaam van Dale.....
Om deze brief in stijl af te sluiten toch nog een busfoto. Een heel toepasselijke wel te verstaan. Daarnaast een roodhuid uit Nederland die internationale faam verwierf tijdens andere toernooien maar na bedreigingen is hij gestopt om als indiaan met grote trom de wedstrijden te bezoeken. Hij gaat nu nog gewoon naar de wedstrijden maar anoniem. Je hoeft geen Salman Rushdie of Gregorius Nekschot te heten om bedreigd te worden, blijkt nu maar weer. Hopelijk blijft mij als Post(bus)Bode deze ellende bespaard.
       
Geen voorspelling over de inhoud van de volgende brief, jullie zien het vanzelf.
 
Groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
         
    
Wijsheden:

Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt ; er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen.(Cruyff)
 
Als je ziet hoeveel sporters God bedanken voor hun overwinning en als je tegelijkertijd de ellende in de wereld bekijkt, moet je haast concluderen dat God zich alleen om wielrennen, voetbal en tennis bekommert. (Geert Hoste)

terug naar de