6 januari 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________________                                                                                                   

______ Onderwerp: Bus-kruit en Vuur-werk ___________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen,                
 
       
 
Inhoudsopgave:
Bus-kruit en Vuur-werk:
Uitsmijter: Hinderlijke mobieltjes
SlimvanWim: Toetscombinaties met ALT
Busbabbel: Passagiers
 

Een nieuw jaar en daarmee ook nieuwe kansen. Voor de eerste brief van 2008 heb ik een titel gekozen die op de afgelopen week van toepassing is maar eigenlijk zou ik deze aflevering "Oud en Nieuw" moeten noemen. Omdat busbrief 24 ook die titel al droeg, heb ik voor een variant gekozen maar dat Oud en Nieuw ook heel goed mogelijk was geweest, kun je zien op en aan de foto's van deze keer. Met dank aan alle bekende en anonieme fotografen en Marty Werkman waarvan ik o.a. leentjebuur heb gespeeld om d.m.v. 10 busnummers de verschillen tussen een oud en nieuw wagenparknummer in beeld te brengen.
Onder elke foto staan wat gegevens, kentekennummer en bouwjaar en soms nog wat extra informatie die ik bij elkaar heb kunnen sprokkelen.
 
Maar om te beginnen een foto die ik van Erik-Jan Z. heb gekregen. Deze cabrio-bus is van oorsprong de 6224 van Westnederland uit 1976. In 1989 afgevoerd, toen tijdelijk bij Trabuco in Rotterdam en daarna bij HTM-specials als cabrio van 1993 tot 2005. Nu bij Drenthe Tours in gebruik. Een fraaie heldere foto van een prima onderhouden bus. Gebeurde dat maar vaker kan ik dan alleen maar met een diepe zucht denken.....

Foto 1a-1b:
Dan nu de 10 bussen waarvan het wagenparknummer uit het verleden opnieuw gebruikt werd. Hoe wagenparknummers precies uitgedeeld worden, is mij niet bekend maar het nummer bestaat uit 4 cijfers en met een leeftijd per bus die gemiddeld uitkomt op misschien zo'n 10 à 12 jaar is het onvermijdelijk dat na ongeveer 25 jaar een nummer opnieuw gebruikt wordt. Er zijn nummers voor bepaalde type bussen gereserveerd lijkt het maar zeker nu er zo'n grote serie Ambassadors het OV is ingestroomd waarbij het merendeel van deze bussen in de 8000-serie genummerd zijn, komen we steeds meer herkenbare getallen tegen. De eerste 2 wagens laten direct al zien dat er in bijna 30 jaar tijd aan het uiterlijk van een bus aardig wat gesleuteld is. De 1107 uit 1968 heeft een ouderwetse vorm. Bladveren zorgen nog voor het comfort dat vergelijkbaar was met gewone vrachtwagens. Op het chassis was alleen geen laadbak gemonteerd maar stoelen. De opbouw zou decennia lang het straatbeeld bepalen.
Daartegenover staat de 1107 uit 1995. Een luchtgeveerde Mercedes (semitoer) waar door de meeste chauffeurs weinig negatieve kritiek op geleverd werd, snel en soepel. Een paar jaar later is airconditioning een vaststaand onderdeel geworden van de gemiddelde bus en ook traptreden zijn bijna verdwenen. Het tempo van de ontwikkelingen ligt erg hoog, ik ben benieuwd wat er over 25 jaar rondrijdt.......
Leyland-Verheul LVB 668 - BB-82-14 - bouwjaar 1968
Mercedes Benz O408 - BD-DX-81 - bouwjaar 1995

Foto 2a-2b:
Leyland was het wat de klok sloeg in de jaren zeventig. Toen ik in 1983 begon als chauffeur, waren er in Delft nog net een paar 2000-serie wagens in bedrijf nl. de 2084 t/m 2089. Bij ons waren het wagens met grijze stoelen en een versnellingskolom die net iets korter en breder was dan de kolommen in de latere modellen. Deze 2072 reed in die tijd zelfs naar Brugge getuige de filmkast.
De tweede foto laat een geheel andere 2072 zien. Een DAF met een wat grillige levensloop. Na diverse eigenaren in het OV kwam deze wagen waarschijnlijk terecht bij het touringcarbedrijf Milot Reizen.
Leyland-Den Oudsten LOB - BV-01-23 - bouwjaar 1971
eerst bij de SBM (Stoomtram Maatschappij Breskens-Maldegem)
en in 1978 bij ZWN
  DAF Den Oudsten B90 Alliance City - VV-08-DH - bouwjaar 1992
in 1998 via Den Oudsten naar Milot?

Foto 3a-3b:
De busbrief wordt gemaakt vanuit Delft en dat kun je aan deze editie goed merken. Het logo van Westnederland komt heel vaak voorbij omdat ik daar de meeste oude foto's van heb bewaard. De nieuwe versies van het oude nummer kunnen door heel Nederland rijden onder de naam van Connexxion maar toen Nederland nog opgedeeld was in kleinere eenheden was de gang van zaken heel anders. De cultuur in het openbaar vervoer was in die dagen daardoor meer regiogebonden. Voor liefhebbers was er meer verscheidenheid op vele terreinen. Misschien dat er in de toekomst een grotere interesse ontstaat in de wagenparken van andere vervoerders zoals Veolia en Arriva maar op dit moment is Connexxion voor de busbrief nog toonaangevend.
De zwart-wit foto van de 2339 uit 1974 op Rotterdam CS zorgt door het gebrek aan kleur voor een extra duidelijk verschil met de andere 2339. In de oude 2339 heb ik zelf 16 keer een dienst mee gereden. Dat kan ik van de nieuwe 2339 niet zeggen omdat deze wagen in zijn glorietijd dienst deed bij Midnet. Waar deze 2339 op dit moment uithangt en of hij nog in actieve dienst zijn laatste dagen slijt, is mij niet bekend.
Leyland-Den Oudsten LOB - GB-85-71 - bouwjaar 1974
in 1988 afgevoerd naar "De Zaag" in Krimpen a/d IJssel
DAF Den Oudsten B95 Alliance Inter City - BH-BR-62 - bouwjaar 1999
via Midnet naar Connexxion

Foto 4a-4b:
5300, 5400, 5500 en 5600 nummers waren ooit nummers die je alleen vond op de zogenaamde Leyland-cubs, wagens van 10 meter, die hoofdzakelijk stadsdiensten reden. Hier de 5444 te zien in Alphen a/d Rijn. De 5300 en 5400 bussen hadden nog het uiterlijk van de echte oude tijden terwijl de 5500 en 5600 versies en duidelijke facelift hadden gekregen. (zie foto 5a) De latere 5000-nummers waren voor de standaard 12 meter bussen van toen, de SB-uitvoering van DAF/Den Oudsten zoals hier de 5444 te zien is in Dordrecht.
Leyland-Verheul L.V.S. - BB-58-50 - bouwjaar 1967
NZH - WSM - Westnederland en in 1986 afgevoerd naar het CAB
Den Oudsten DAF SB220LC575 - VN-38-DV - bouwjaar 1991
Westnederland - ZWN - Connexxion

Foto 5a-5b:
Hierboven beschreef ik in een notendop het verhaal van de oude 5000-serie en verwees ik naar deze foto van Ruurd Berendes. De 5647 met het bekende (korte) uiterlijk aan het Abtswoudsepark in Delft-Tanthof. Als mijn herinnering mij niet bedriegt, is op deze wagen ooit nog een stuurbekrachtiging van een lijnwagen gebouwd waardoor je het stuur met je pink kon draaien. Voor die tijd redelijk ongewoon maar bij huidige eigentijdse voertuigen niets bijzonders meer. Het zonder moeite sturen werd pas met de invoering van de Mercedes O305 en de O405 gemeengoed.
De nieuwe 5647, een Volvo uit 2003, is uiteraard voorzien van alle moderne snufjes en is (met dank aan Patrick Zijp) te zien in de buurt van Almere.
Leyland-Den Oudsten LOK - 45-59-BB - bouwjaar 1975
uit dienst in 1989 daarna naar Havenbedrijf Vlissingen
        Volvo B7RLE 14,8 mtr - BP-DJ-56 - bouwjaar 2003

Foto 6a-6b:
Uitzonderingen moeten er altijd zijn. Bij de foto's van de zesde gelijke busnummers, is er geen sprake van 'oud en nieuw' maar meer van 'oud en ouder'. Het zou dus best kunnen zijn dat er op korte termijn nog een derde bus rondrijdt met het nummer 7601. Voorlopig doen we het met deze 2. De oudste wagen uit 1967 met de bolle voorruit staat hier naast de 8419 die een voor toen modernste snufjes in gebruik had: de elektronische lijnummering rondom. De minder oude bus uit 1986 heeft eveneens nummer 7601 maar is als gelede bus uitgevoerd. Met Egmond aan Zee op de filmkast is het duidelijk waar deze bus de dienst uitmaakte: NZH.
        Leyland-Den Oudsten LO - AB-42-86 - bouwjaar 1967
uit dienst 1982 afgevoerd naar het CAB
Den Oudsten DAF MBG200DKFL530 - BS-31-FP - bouwjaar 1986
van NZH naar Connexxion - uit dienst in 1999

Foto 7a-7b:
Hoewel foto 7a van de 7825 gemaakt is voor de deur van de Westnederland-vestiging in Nieuwegein, heb ik sterk het vermoeden dat deze wagen later tot het wagenpark van Krimpen a/d IJssel is gaan behoren maar dat berust alleen op de filmkast. Krimpen had in een bepaalde periode een overwegend Mercedes wagenpark met een groot aantal gelede bussen. Midden jaren tachtig reden wij vanuit Delft in de spitsuren bij op de lijnen 93 en 98 vanuit Krimpen en Capelle naar Rotterdam en/of het bus- en metrostation Capelse Brug. Het was de glorietijd wat passagiersaantallen betreft. De stempelautomaat had z'n intrede gedaan en via vrije busbanen reden afgeladen (gelede)bussen de forenzen af en aan. Nu weet ik weinig meer van het wel en wee in dat gebied maar dat de uitbreiding van de metro de nekslag voor het busvervoer heeft betekend, lijkt mij onbetwist.  
Op foto 7b staat de "opvolger". Wederom is het nummer 7825 gekoppeld aan een gelede bus maar het merk is gewijzigd in een Volvo. De plaats 'delict' is mij niet bekend maar ik heb er een Amsterdams gevoel bij. Wie het weet mag het zeggen!
Mercedes Benz O305G - 78-XB-57 - bouwjaar 1991
uit dienst 1999
Volvo B10MG-KB5500 Berkhof - BJ-NH-31 - bouwjaar 2000

Foto 8a-8b:
Hier 2 foto's die heel duidelijk maken wat er in die jaren allemaal veranderd is. Het spelletje "Zoek de verschillen" heeft hier geen zin want het is een en al verschil. Bij de vorige foto's kwam de stempelautomaat ter sprake en op 8a zie je bij de rechterkoplamp de bekende sticker die passagiers duidelijk moest maken dat zij zelf hun strippenkaart moesten ontwaarden. Van deze 8416 uit 1979 heb ik geen verdere levensloop kunnen ontdekken maar vermoedelijk is deze wagen reeds ten grave gedragen.....
De nieuwe versie van de 8416 is een Ambassador uit het huidige wagenpark en verschillen zijn er erg veel maar er is ook een overeenkomst. Beide wagens hebben de vorm van de standaardbus-uitvoering van hun eigen tijd. De 8416 hier gefotografeerd vers van de pers.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 - 64-JB-73 - bouwjaar 1979
VDLBus SB200LF600 Berkhof Ambassador 200 - BP-TH-72 - bouwjaar 2004

Foto 9a-9b:
Hier nog een duo met ongeveer dezelfde kenmerken. Beide wagens 8445 op de gevoelige plaat vastgelegd op Den Haag CS.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 - 04-SB-10 - bouwjaar 1979
VDLBus SB200LF600 Berkhof Ambassador 200 - BP-XG-47 - bouwjaar 2005

Foto 10a-10b:
De laatste combinatie in deze busbrief is van opa en kleinkind 8818. In Delft heeft de ouwe volgens mij in zijn nadagen enige tijd gereden. In ieder geval de 8819 want die staat heel kort in het busoverzicht van mijn loopbaan als chauffeur vermeld in 1999.
Het kleinkind 8818 is weer van de laatste generatie uit Heerenveen. De nieuwste Ambassador die ikzelf heb bestuurd, is de 8710 geweest in Zoetermeer maar de lopende band blijft maar lopen en dit is alweer circa 100 afgeleverde bussen verder. Uit de tekst linksonder op de foto haal ik met veel moeite de naam Zwolle dus moet deze rotonde aldaar gelegen zijn.
Den Oudsten DAF MB200DKDL564 - BB-92-YR - bouwjaar 1981 in dienst bij de NZH      
VDLBus SB200LF600 Berkhof Ambassador 200 - BR-GG-22 - bouwjaar 2005

    
Uitsmijter:
Om na 20 busfoto's even de aandacht af te leiden, heb ik in de toegift gekozen voor een eigentijdse opvoedende tekst op een levensgroot reclamescherm. Voor buitenlandse toeristen met een Engelse of Amerikaanse achtergrond zal het even schrikken zijn want dit zou ondenkbaar zijn in een Engelstalig land maar Nederland is liberaal, vrijgevochten en vooral provocerend dus 'dat moet kunnen'. Ik ben zeker niet preuts zoals velen zullen weten maar toch vind ik dit een vorm van verwildering in de openbare ruimte. In ieder geval laat het aan duidelijkheid niets te wensen over. Voor de lezer die het Engels niet machtig is, heb ik 'n advies: vraag het eens aan de buurjongen!!  

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Via een vraag van busbriefsupporter Walter kwam ik op het idee om jullie een lijst te bezorgen met speciale tekens. Niet iedereen maakt zich druk om een juiste schrijfwijze maar soms kun je toch prettig geholpen worden door deze lijst waarmee je op een simpele manier lastige letters of andere aanduidingen kunt maken. Het is al een wat beduimeld exemplaar maar dat kan de pret niet drukken. Als je dus een tekst aan het schrijven bent in b.v. Word of in een emailtje, dan hou je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt en je toetst tegelijkertijd met je rechterhand op het cijfergedeelte helemaal rechts op je toetsenbord de juiste combinatie in. B.v. alt 172 levert 1 kwart op (¼) en alt 156 het Engelse pondteken (£) enz.
Het kan gebeuren dat niet alle combinaties iets opleveren vooral als het om heel speciale tekens gaat maar dan ligt dat aan de taalinstelling van je toetsenbord. De meeste gewone lettertekens werken gelukkig wel.

 
          
BusBabbel:
We zitten momenteel in de lijstjesperiode. In de wat periode? De periode van lijstjes met de top 10 van de foto van het jaar, de top 100 van de oliebollen en de top 2000 van de muziek en vele anderen. Wie heeft de hoogste kijkcijfers op televisie en wie de grootste politieke partij. Met zulke lijstjes over de meeste dit en de meeste dat voor mijn neus moet ik altijd denken aan onze eigen club: de busreizigers. Wij hebben vaste klanten, regelmatige klanten, zonuendan klanten en zeldzame klanten maar allemaal zijn ze lid van de club als ze een abonnement of een strippenkaart gebruiken. Wij zouden hoge ogen gooien als onze klantenkring gemeten zou worden aan de hand van een lijstje. Ook in deze tijd van vrede op aarde en zorgen voor onze naasten, komen we er goed vanaf. Wij doen het hele jaar door goed werk want een groot deel van onze reisgenoten behoort tot de minderbedeelden. Ik haast mij te zeggen dat niet iedereen zich aangesproken hoeft te voelen maar het is natuurlijk wel zo. Mensen die zich geen auto kunnen veroorloven zitten veelal in het openbaar vervoer. En dat veroorloven moet je ruim zien want ik denk dan niet alleen aan de financiële kant van een auto. Ook de mensen die emotioneel geen auto mogen en kunnen besturen horen daarbij. De geestelijke gezondheidszorg kent vele gezichten en velen daarvan zitten in onze bussen. Wazig door b.v. medicijnen of juist heel praatgraag door andere medicijnen maar we kennen ze allemaal: de vaste klanten.
Ik heb meestal een zwak voor deze mensen. Als je een been breekt, heeft iedereen wel een vriendelijk woord voor je over maar als je iets in je bovenkamer kneust, ben je al gauw ongewenst in de omgang. Maar als ik om mij heen kijk in diverse auto's, zie ik mensen die er ook niet in thuishoren en hinderlijker en gevaarlijker aanwezig zijn dan de meeste buspassagiers. En die mensen die in hun 'gouden koets' de bus een lastige weggebruiker vinden, staan wel op hun horloge kijkend bij de halte als het toevallig een keertje stormt, vriest of sneeuwt en nemen dan de zitplaats in van de vaste klant.
Ooit zat er, op het oog, een heer op het eerste stoeltje ongemakkelijk te zijn omdat hij niet gewend was aan zones en strippenkaarten en al helemaal niet aan het vervoer met veel mensen tegelijk. Bij een halte stapte Alfons in, een vaste klant met een vaste alcoholkegel die altijd vergezeld ging van een fles Martini Vermouth onder zijn arm. Lallend stapte hij moeizaam in en met een brede glimlach begroette hij mij uitbundig waarbij hij bijna over mijn stuur kwam te liggen. Toen hij eenmaal halverwege de bus een zitplaats had gevonden, ging ik weer rijden. De 'heer' meende mij als bondgenoot te moeten aanspreken: "Bah, wat een nare dronken kerel". Hij zei het met flinke minachting in zijn stem en hoopte op mijn instemming. Om in drinktermen te blijven....het schoot mij in het verkeerde keelgat en ik zei geheel onverwacht: "Deze dronken kerel heeft mij in ieder geval wel vriendelijk gegroet".  De 'heer' in kwestie begreep de hint want hijzelf had niet de moeite genomen ook maar een vorm van beleefdheid te gebruiken bij het instappen en hij stond na mijn antwoord beledigd op en verdween naar een zitplaats verder naar achteren. Dat zijn momenten dat ik geniet en dat ik 'mijn' vaste klantenkring extra waardeer.
       
Surftips:
Er zijn niet alleen busliefhebbers natuurlijk maar op alle terreinen heb je mensen die een voorkeur hebben. Treinen, trams maar ook natuurlijk vliegtuigen. Voor hen heb ik deze link gevonden: www.airtraffic.eu
Je kunt precies zien vanuit welke stad/vliegveld er vluchten zijn naar bepaalde bestemmingen. Je gaat met je muis boven een plaats staan zoals b.v. Amsterdam of Rotterdam, je klikt en na enige seconden zie je alle verbindingen in beeld. Volg een lijn en je komt op de aankomstplaats terecht. Ook zie je direct de kosten van de vlucht bij diverse maatschappijen. Naar een andere vlucht? Klik op 'reset' rechts bovenin en je kunt weer beginnen.

Klik op:     


       
Grappig:
Een vrouw ging naar de winkel waar ze de volgende spullen kocht:
* 1 liter melk
* 1 doos eieren
* 1 liter fruitsap
* 1 pak koffie
* 1 ons ham
* 1 doos Cup-a-Soup
Terwijl ze haar boodschappen op de lopende band aan het zetten was, stond er een dronken man achter haar, kijkend hoe ze al haar boodschappen klaarzette. Terwijl ze aan het inpakken was, zei de dronken man heel kalm: "U bent een alleenstaande vrouw."
De vrouw was een beetje ontdaan door deze opmerking, maar tegelijk was ze ook geïntrigeerd door de rake opmerking van die dronkaard, want ze was inderdaad alleen. Ze keek naar haar 6 boodschappen en zag dat er niets speciaals was dat er op wees dat ze vrijgezel was. En zoals vrouwen zijn, nieuwsgierig tot op het bot, zei ze uiteindelijk: "Weet je wat, je hebt gelijk, maar in godsnaam, vertel me hoe weet je dat ?"
De dronken man antwoordde: "Je bent lelijk!"
 
Twee Tukkers zitten samen bij McDonalds. Zegt de een tegen de ander: "Hé, let je wel op je cholesterol?" Zegt de ander: "Jazeker wel, als ik op de plee zit!"
"Als je op de plee zit????"
"Ja, dan zit ik op de plee, kiek een bettie om mie hen, zie gin neye closetpapier en denk dan......goh leste rol!!!!

Tot slot:
Ik kan het niet laten om er nog een foto tegenaan te gooien. Hier zie je een woordspeling staan die op internet gevonden werd door Ted M. uit Huissen. Gezien de inhoud van de bus lijkt het mij geen slechte naam.......(zie net onder de voorruit en ook bedankt Simon Bruggeling).
De eerste brief van 2008 is een feit. Ik heb overwogen om de foto's per setje van 2 naast elkaar te krijgen maar dan moest ik de foto zodanig verkleinen dat er details verloren gingen en vooral nu het om het wagenparknummer ging, vond ik dat in dit geval de foto's groter moesten blijven waardoor ze onder elkaar terechtkwamen. Dus een lange brief maar wel duidelijk. Hopelijk hebben jullie weer genoeg te lezen.
 
Tot de volgende brief.
 
Groeten van
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Een kameleon neemt alleen de kleur van een kameleon aan als hij op een andere kameleon zit. (Cavanna)

De drie moeilijkste dingen in het leven zijn een geheim bewaren, een belediging vergeten en vrije tijd goed gebruiken.  (C.C.)

In het verkeer kan je elke dag een leven redden, dat van jezelf. (S.Sommer)

terug naar de