30 september 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________

______ Onderwerp: Terug in de tijd _________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen,                 
 
Inhoudsopgave:
Terug in de tijd:
Uitsmijter: Filmstrip
SlimvanWim: Viruscontrole online en YouTube
Busbabbel: Roken verboden
 

 
Nieuwe busbrief, nieuwe kansen. Zoals in brief 66 aangekondigd, gaat deze aflevering terug in de tijd. Het archief heeft daar nog vele foto's van op voorraad dus het is weer eens moeilijk kiezen. Ik ben redelijk dicht bij huis gebleven wat de originele opzet van mijn busbrieven ook altijd was. Daarnaast nog een paar opvallende zaken uit het hedendaagse nieuws. Ga er maar weer eens voor zitten en hopelijk genieten van het aanbod deze keer.
 
Via Bastiaan M. kreeg ik de tip over de langste busroute ter wereld. Hieronder de informatie en inschrijven is helaas niet meer mogelijk.
 
En hieronder dan de route die gevolgd werd.
 
 
In eerste instantie dacht ik dat het volgende bericht een broodjeaapverhaal was maar het bleek echt waar te zijn. Misschien is het geen nieuws meer voor de meesten onder jullie maar ik wilde het toch even laten zien voor de mensen die het gemist hebben. Sinds de uitvinding van de automobiel (geen automatisch mobieltje....) is er weinig veranderd aan het uiterlijk van de autoband. Tuurlijk, van massieve banden is men overgegaan op rubber en daarna met luchtvulling en dat concept is steeds meer verbeterd. Toch was het wachten op een nieuwe vinding die het rijden revolutionair kon wijzigen. Mogelijk is dat met onderstaande uitvinding nu werkelijkheid geworden. Een vervormbare kern met flexibele spaken. Het lijkt een goed alternatief als er natuurlijk wel bling bling mee gedaan kan worden dus er moeten nog siervelgen voor uitgevonden worden. Michelin flexibel
       
Naar aanleiding van het fraaie knip- en plakwerk uit busbrief 66 met betrekking tot de 3965, kreeg ik van een collega een foto met een nieuwe aangepaste bestemming. Hij zal zelf wel weten waar het eindpunt ligt, ik ben er niet achtergekomen. Wel leuk dat er digitaal zo creatief omgegaan wordt met onze bussen.....

 
Het gedeelte met historische busfoto's open ik met 2 items die bij zo'n terugblik horen. Een carrosserieplaatje van Werkspoor en een enveloppe van de BBA die door een buschauffeur in een blauw busje gestopt moet worden. Klinkt logisch toch?
 
 

Foto 1a-1b:
Verder in de busbrief alleen nog zwart-wit beelden. "Richting Delft" staat er netjes aan de zijkant. Het woordje 'richting' vind ik een beetje overbodig maar in die tijd hadden ze dus ook al last van overdaad op de verkeerde manier. Verder geen commentaar op deze fraaie foto uit het Citosa-tijdperk. Helaas heb ik geen details over deze Crossley weten te vinden dus mogelijk zijn er kenners in de zaal die mij iets meer kunnen vertellen.
 
Citosa NV is gestart in 1928 als Citos in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam, Gouda en Leiden, in 1933 onder nieuwe naam Citosa na overname van de bedrijven Erkelens, Trio (in delen), Buitelaar en Meer. In 1941 overname van VIOS (zie foto 1b) en Rijnstreek waarna in 1969 de fusie met Westnederland volgt. De rest mag bekend zijn en zo niet, klik op het logo voor meer info.
Deze VIOSfoto (1b) is uit 1952 en laat o.a. een Bedford zien met een trotse chauffeur, of misschien wel eigenaar, ervoor. (VIOS = Vooruitgang Is Ons Streven)
Alex Boskma schreef mij:
"De man voor de Vios bus op foto 1b is ergens nog familie van me. Hij komt uit De Lier. Deze foto komt ook bij mij vandaan.Toevallig h?"

Foto 2:
Zo zijn er van enigen onder ons mogelijk ook over pakweg 50 jaar foto's die bij verzamelaars de ronde doen. Deze heren hadden ook nooit kunnen dromen nog eens op internet rond te gaan. Ze hebben er wel op een ongedwongen manier voor geposeerd. De man met het moderne montuur mag wel op het matje geroepen worden want hij draagt een afwijkende trui onder zijn uniform. Een kwalijke zaak.
Er bestaat een kleine kans dat er lezers zijn die zelfs nog weten wie dit zijn of zijn geweest. Ik zou het graag vernemen maar dat mag duidelijk zijn en in een reactie van Marty Werkman staat precies wat ik bedoel.
Ik citeer Marty: "Van links naar rechts: De jongste, de middelste en de oudste chauffeur van Citosa in 1961. Van links naar rechts Arie v.d. Heuvel, Joop Groenendijk en Jaap Kroon. (Foto: Hans Verschoor)
Arie is de enige die nog in leven is en hij kijkt elke dag nog op mijn site. Arie en Joop zijn later allebei controleur geworden bij Westnederland"
 
Alex Boskma wist ook van deze foto het een en ander: "Ik ben chauffeur in Alphen ad Rijn. Ik mag wel zeggen dat ik die man met modern montuur en afwijkende trui ken, dat is n.l. Arie vd Heuvel. De laatste jaren voor zijn pensioen was hij controleur. Die hadden we toen nog. Ooit is hij bij Citosa begonnen als conducteur, en later als chauffeur. Hij leeft nog en voor zover ik weet in goede gezondheid."

En dat is nog niet alles.
Van Gerrit: "op foto 2 herken ik links Arie vd Heuvel, jaren chauffeur geweest, de laatste 10 jaar controleur en hij is mijn leermeester geweest. In het midden is Joop Groenendijk, toerchauffeur en uitrijchef geweest, zo werd dat vroeger genoemd. De rechtse persoon weet ik niet zeker.

Van Robert S. ontving ik een variant op die foto waarvoor mijn dank.

Ook vond ik deze foto van Arie in actie:


Foto 3:
Voor 24 guldenduppies heb je tegenwoordig een goedkoop dalkaartje dus ruim 80 jaar na deze foto is er het een en ander veranderd. De rit zelf is nog steeds met de huidige stadsdienst te maken met o.a. lijn 71, 72 en 77. Het lijkt alsof de chauffeur een scheur in zijn broek heeft maar ik mag aannemen dat dit te wijten is aan het papier waarop deze foto gedrukt is. En waar de bijnaam 'rode kameel' vandaan komt, is een leuk raadsel.
De naam v.d.Burg is in Zoetermeer geen onbekende. Deze busdienst werd ongetwijfeld uitgevoerd door een voorloper van Citosa dus uiteindelijk zie je hier de basis van ons beroep.

Foto 4:
Nog dichter bij huis, althans voor mij en voor vele regiogenoten, de WSM. Een vooroorlogse foto wat aan de bussen duidelijk te zien is maar ook aan de nummerplaten en de omhoog gezette bus met wagenparknummer 19. Op het bord helemaal in de nok van het gebouw staat iets over 'ROOKEN', ik neem aan dat het niet aangemoedigd wordt maar dat het een beleefd verbod betreft. Bedrijvigheid is ver te zoeken maar vroeger maakte men een foto ook bijna altijd met mensen die poseerden. Zelfs bij filmopnamen ging men stokstijf staan, iets wat je nu nog tegen kan komen in verre vakantieoorden. 

Foto 5:
Bij de buren in Rotterdam zag het er minder verzorgd uit. Vandalisme was bij de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) blijkbaar al in grote mate aanwezig. Hier een stalling uit 1957 bij Crooswijk. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze voertuigen bij botsproeven met de tram zijn gebruikt. Het gebouw op de achtergrond lijkt een wasstraat te zijn maar dat heeft voor deze bussen weinig zin.

Foto 6:
Een verkorte versie van de streekbus, de zogenaamde cub. De 5424 uit een beroemde Leylandserie met Verheulopbouw. Deze bus is gebouwd in 1967 en kwam in dienst op 6 september bij de NZH. Pas in 1980 ging deze wagen naar de ZWN en op 8 februari 1983 verdween de 5424 naar het CAB oftewel de wagen werd afgevoerd.
In Delft hadden wij rond 1983 uit dezelfde serie de wagens 5437 t/m 5445 die ook allemaal zijn begonnen bij de NZH en na (soms een heel) korte tijd overgeplaatst zijn naar de WSM. Per 1 januari 1969 werd de WSM omgedoopt tot Westnederland.

Foto 7:
Alles wat je hier ziet is inmiddels verdwenen. De Zuidwal in Delft is veranderd van een straat in een soort circuit. In 1958 reed de tram (lijn 1) nog tot de Rotterdampoortbrug die lang geleden onder de slopershamer verdween om de binnenvaart meer ruimte geven. De boom heeft het ook niet overleefd evenals het gebouw links met het terras: Hotel Bellevue. Het hele rijtje huizen van Bellevue tot aan de Westvest is ook verdwenen om ruimte maken voor een bredere weg. Soms zou ik zo graag eens 50 jaar terug willen vliegen in de tijd......maar wel met mijn computer onder m'n arm natuurlijk.
Voor iemand die Delft ooit een bezoek gebracht heeft en zich niet kan orinteren kan ik misschien helpen door te vermelden dat net voorbij dat hotel aan de linkerkant het huidige Legermuseum gevestigd is.
Tramliefhebbers kennen deze foto mogelijk al en anders heb ik hen hierbij een plezier gedaan.

     
Uitsmijter:
Met 3 aparte plaatjes komt er weer een einde aan deze aflevering. De eerste is een tekst uit 1946 en zomaar sfeerbepalend geplaatst. De tweede is een foto van een bolramer en als ik mij niet vergis is dat op Rotterdam CS. Over deze bolramer kreeg ik bericht van Pieter. Ik citeer: "deze bolramer is de 4764 en het is inderdaad op Rotterdam C.S."
Ook Alex Boskma wist er meer van: "de foto van de bolramer is van mijn hand, genomen op R'dam - Auburo omstreeks 1962 of 1963.
 
Het derde plaatje is een heel bijzonder geval. Ik kreeg het opgestuurd door Adriaan Noordergraaf en hij schreef mij: "Bij een van mijn pogingen om thuis wat orde in de chaos te scheppen, vond ik mijn 'pocketbios'. Dit 'apparaat' bestaat uit een zaklantaarn waarop een lens is gemonteerd. Door die lens konden 'filmpjes' getrokken worden die dan op een wit vlak geprojecteerd werden. Deze filmpjes kon je sparen bij een bekend margarinemerk, ik weet niet goed meer welk merk, maar ik geloof dat het uit Zoetermeer kwam. Dit hele gebeuren speelt in de jaren vijftig. Ik vond dus dit apparaatje en de filmstrookjes. Ze bevatten cartoons, verkeerslessen en educatieve voorstellingen. En daarvan is getiteld: Amsterdamse autobussen"
                               

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie
 
Iedereen gebruikt het computerscherm anders, richt het bureaublad anders in en de een zet er allerlei tierelantijntjes op of houdt de boel het liefst zo sober mogelijk. Het is ook altijd weer een verrassing als ik bij iemand kom en de computer zie. Vaak zie je iconen van software die erg bekend zijn maar er zijn altijd veel iconen die ik niet ken. Ze horen bij meegeleverde softwareprogramma's of soms zijn ze "vanzelf gekomen". Dat is natuurlijk in de meeste gevallen niet geweldig. Daarom heb ik 2 linken in deze rubriek. Bij www.virustotal.com en virusscan.jotti.org kun je bestanden die je niet vertrouwt uploaden om ze online te laten controleren. Natuurlijk vertrouwt iedereen op de virusscanner maar mijn ervaring is dat er regelmatig toch iets langs glipt en een scan duurt vrijwel altijd geruime tijd dus als je twijfelt aan een programmabestand of wat dan ook op de PC dan kun je het hiermee na laten kijken. Je weet maar nooit.
Youtube is op dit moment d pagina met heel veel bezoekers. Leuke, mooie, spectaculaire filmpjes zijn er te vinden. Maar hoe krijg je die van die pagina op de PC zodat je ze kan branden of kunt bekijken als je geen internetverbinding hebt. Ik heb verschillende manieren geprobeerd en ik ben maar van eentje onder de indruk geraakt. Sinds kort is er nieuwe versie van beschikbaar en die kun je downloaden op www.youtube-d.com
Je zoekt even een map op waar je de filmpjes in wilt bewaren door bij 'save to' te bladeren naar die map, dan zoek je op internet het filmpje op en als je dan het adres van dat filmpje met kopiren en plakken uit de adresbalk van de browser in de linkregel van dit Youtube downloadprogramma zet en je klikt op 'start' dan heb je in no-time het filmpje beschikbaar op je harde schijf. Succes.
 

           
BusBabbel:
Bijna 25 jaar ben ik bezig om mensen van hot naar haar te brengen en in die tijd zijn er vele gebeurtenissen gepasseerd die de moeite waard zijn om te vermelden. In veel gevallen zakt zo'n verhaal na verloop van tijd in de vergetelheid. Een manier om het te bewaren is het op te schrijven. Een andere succesvolle manier om iets niet gauw te vergeten, is om het steeds weer opnieuw ergens te vertellen. In mijn begintijd was alles bijzonder en toen zat ik op menig verjaarsfeest een aaneenschakeling van leuke voorvallen te vertellen. Tegenwoordig doe ik dat een stuk minder maar zelfs onder collega's komt het regelmatig voor dat we met een aantal aan de koffietafel zitten en dat er uit 'de oude doos' herinneringen opgehaald worden. Meestal tot vermaak van nieuwe collega's.
In 1984 reed ik dus mijn rondjes in de Delftse stadsdienst en ik probeerde natuurlijk mezelf te bewijzen. Geen stoeprandjes, gelijkmatig schakelen, klantgericht mijn werk doen. Toen ik dan ook met lijn 61 bij de Meermanstraat een oude baas zag staan, probeerde ik dusdanig te halteren dat ik de voordeur netjes precies voor zijn neus liet stoppen. Mijn nog niet zo grote ervaring speelde mij (en hem) echter parten. Ik zie het nog steeds voor me. De man getooid met 'bloedblaar' (= alpinopet) en een sigaartje tussen zijn lippen geklemd, hielp ik n keer van het roken af. Met grote precisie raakte mijn spiegel de sigaar die daarop niet berekend was en uit het zicht verdween. Ik schrok me een hoedje (geen alpino) en het enige dat ik kon uitbrengen was: "Dag meneer, ja, u mag in de bus toch niet roken." De man, normaal al geen opgewekte, zou mij nu wel even pittig op mijn nummer zetten, zo verwachtte ik. Maar wat schetst mijn verbazing, hij knikt beduusd, stapt in en ging zitten. Langzaam blies ik mijn ingehouden adem uit, dat was goed afgelopen. Ik zie hem tegenwoordig nooit meer dus f hij heeft het leven zelf uitgeblazen f er is een andere chauffeur geweest die minder precies kon mikken....

       

Surftips:
Als je deze link leest, denk je meteen aan gerstenat oftewel vocht met een schuimkraag maar dat is misleidend want via deze link kom je terecht bij een filmpje waar je iemand op een fantastische manier een schilderij ziet maken. Biertijd
Zeer de moeite waard.
 
Minder artistiek maar wel prettig om een overzicht te hebben van de tijdzones op de wereld. Vooral omdat de wereld steeds kleiner wordt en iedereen tegenwoordig wel ergens ver weg familie  of vrienden heeft. Maar hoe laat is het daar ook alweer? Hier zie je dat in 1 oogopslag: Wereldklok
 
Dat Microsoft ons 'dwingt' om klant te zijn, hebben ze daar pas nog in de portemonnee gevoeld. Toch zijn er gelukkig ook positieve Microsoftzaken te melden. Een kleine voorziening die sinds kort openbaar is, is de vertaalpagina van Microsoft. translator.live.com/Default.aspx 
Ik heb een aantal testen gedaan en het valt niet tegen. Je zult merken dat er ook weleens een verkeerde vertaling uit de bus rolt maar dat komt omdat veel woorden meerdere betekenissen hebben en dat wordt niet altijd goed herkend door de vertaalpagina. Niets is perfect maar het is een handige hulp zo nu en dan.

Klik op:     


      
Grappig:
Nadat hij in Parijs zeer uitgebreid heeft gegeten vraagt een Hollander naar de rekening.
De kelner presenteert hem het briefje waarop de eindsom van 19,99 Euro genoteerd staat.
De Hollander legt twee briefjes van tien neer en wacht nadrukkelijk op het wisselgeld.
De kelner overhandigt hem die ene cent tezamen met een pakje condooms.
"En waaraan dank ik deze attentie?", vraagt de Hollander.
"Ach", zucht de kelner, "ik wil voorkomen dat gasten zoals u zich voortplanten."
 
Rita Verdonk komt bij de kapper.
De kapper vraagt: 'Hetzelfde als de vorige keer?'
Rita antwoordt: 'Nee, doe maar iets wilders...'

Tot slot:
Enigszins een gedateerde brief deze keer maar ik denk en ik hoop dat er een paar interessante foto's zijn afgestoft.
Omdat ik regelmatig de jaren 50 voorbij zag komen in deze editie, heb ik als afzender gekozen voor een jeugdfoto van de Post(bus)Bode. Alleen was ik toen in de jaren vijftig, fris en fruitig net als de busfoto's hierboven en mogelijk word ik ook met het klimmen der jaren steeds stoffiger.
Wie stoft mij af?  ;-)
 
Herfstige groeten
             
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
          
          
     
Wijsheden:

Ga met uw tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug. (S.J.Lec)
 

Zomer en winter zijn in Engeland gemakkelijk te onderscheiden: in de zomer is de regen iets warmer. (Colin Wilson)

terug naar de