1 juli 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________

______ Onderwerp: Fun en Funest __________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,         
 
Inhoudsopgave:
Fun en Funest:
Uitsmijter: Floriade Zoetermeer
SlimvanWim: Harde schijf opruimen
Busbabbel: Delfzijl of Delft-Zuid
 

 
Twee onderwerpen staan deze keer centraal.
Zoals de titel van deze brief laat zien: Fun en Funest. Een paar foto's met een knipoog en een paar rampzalige plaatjes. Tot zover niets aan de hand want dat zie je wel vaker in deze brieven. Maar dan......
 
Eind mei 2005 verscheen de eerste nog primitieve busbrief. Bij nummer 10 had ik op 31 juli 2005 al 100 lezers en op 1 april 2006 (geen geintje) bij aflevering 44 waren er 200 mensen die mijn schrijfseltjes ontvingen. Na 52 wekelijkse brieven zou ik stoppen maar dat lukte niet en ik besloot nog 12 maandelijkse brieven maken en dan zou 'de koek wel op zijn'. Nu dus aangekomen bij aflevering 64 en de koek is nog helemaal niet op. Materiaal genoeg.
 
Alleen het voorwoord is tegenwoordig al een complete busbrief maar goed, ik wilde dit bericht graag nog kwijt. Het heeft in verschillende media gestaan maar voor de mensen die het gemist hebben, heeft Riekie van der Beek mij onderstaand bericht gestuurd. Het stond in de middageditie van de digitale Volkskrant van 15 juni.
Niet meer heet van de naald maar ooit actueel: 

Foto 1a-1b:
Zo, dan nu het serieuze gedeelte (!?) van de busbrief. Delft kent al jaren in dit seizoen de zogenaamde "Mooi Weer Spelen". Dit is een evenement dat een heel weekeinde in beslag neemt, start op vrijdagavond en doorloopt tot zondagavond. De hele binnenstad stroomt over met straattheater dus precies zoals de naam al aangeeft, afhankelijk van het weer. Het zou er dit jaar om hangen maar het is meegevallen. Op bijgaande link is meer info over dit festival te vinden inclusief de artiesten. http://www.mooiweerspelen.nl/
Waarom aandacht hiervoor? Van Adriaan Noordergraaf kreeg ik beide foto's toegestuurd die een indruk geven van een binnenstad op stelten met deze Caetano op lijn 82 richting Ikea. Heb je eindelijk lagevloerbussen, willen ze toch nog hogerop....... 
Ik kreeg via MSN nog wat aanvulling op het verhaal over de Mooi Weer Spelen.
Niet zichtbaar op de foto's bleek dat er 2 bussen vlak achter elkaar stonden. Een dienstbus en een versterkingsbus i.v.m. het gratis vervoer in Delft tussen 11.00 en 18.00 uur. Een van de chauffeurs was Bas B. en hij vertelde me het volgende:
Bas: Dat van de Mooiweerspelen had ik nog niet verteld zeker?
Ik: Klopt, ben jij dat in die bus soms?
Bas: Nee, Hans reed met de 8267 en ik zat erachter. Die lui hebben ook nog bij mij in de bus gezeten. En ze hebben op het dak gezeten en zijn helemaal over Hans zijn bus heen gelopen.
Ik: O ja, zijn ze helemaal bovenop geklommen?
Bas: Ja 
Ik: Jammer dat ik daar geen foto's van heb.
Bas: En toen probeerden ze bij mij op de bus te komen, maar die dingen zijn rond van voren dus dat ging niet, was wel erg leuk. Daar had ik wel 10 min vertraging voor over.
Ik: Leuk verhaal, misschien krijg ik nog wel wat foto's toegestuurd want er zijn altijd mensen in de menigte die er nu over lezen.
Bas: Ik heb al een keer of wat op internet gezocht naar foto's, maar dit zijn de eerste die ik zie.
Ik: Mooi, heb ik toch Weer een primeur kunnen doorSpelen.
           

Foto 2:
Dat de Delftse bussen met al die grachten gelukkig zelden een frisse duik nemen, mag gerust bijzonder genoemd worden. Dat het hier en daar in de regio toch mis kan gaan, bewijst deze foto uit 1993. Op 4 augustus besloot deze dorstige Westnederlandbus een slokje water te nemen maar moest daarna op het droge geholpen worden. Zoals in het voorwoord duidelijkheid werd verschaft over de 9481, zo hoop ik meer toelichting te krijgen over het hoe en waar van deze foto (Boskoop?).
Bij voorbaat mijn dank.
Van Marty Werkman kreeg ik het juiste verhaal doorgestuurd. Dankjewel Marty. Hij schrijft: 's Nachts hebben vandalen door een steen op het gaspedaal te leggen de bus moedwillig de sloot ingereden. Toen 's ochtends vroeg controleur Anne de Jong bij het bedrijf aankwam, draaide de motor nog steeds. Hij had gelukkig een fototoestel bij zich en heeft dus deze foto gemaakt.
De foto is door mij ingescand en op de website geplaatst en inmiddels waarschijnlijk de halve wereld al weer in de rondte gegaan. Ik had er ook een krantenartikel over, maar kon dat helaas niet meer terugvinden.

Foto 3:
Na de 'funest' foto weer een 'fun' foto. Geen funfoto met iets geks maar fun in de zin van feestelijk. Op Leiden Station werd 7 jaar geleden de opening van het nieuwe infokantoor ingeluid met een zee van ballonnen. Let op de infoborden boven de halteperrons: "Connexxion feliciteert Leiden".
Wat al de rook betreft....misschien toch nog een foto uit de funest serie????
           

Foto 4:
Busbrief 62 en 63 waren, zoals ik in het onderwerp schreef, min of meer 18+ (geleed) maar bijgaande foto laat het tegendeel zien. Ik ga ervan uit dat het een voertuig betreft dat met het nodige laswerk tot dit formaat werd teruggebracht en nu afgedankt staat te wachten op de shredder ipv op passagiers. De wielen zijn anders enigszins overbodig groot lijkt mij en staanplaatsen zijn niet aan te bevelen. Dit plaatje komt uit Noorwegen en werd mij gestuurd door Bastiaan M.
Over Noorwegen komt op termijn ook een busbrief omdat Bastiaan, ooit werkzaam in Delft, mij rijkelijk voorziet van fotomateriaal.

Van Peter van der Reest kreeg ik aanvullende informatie over deze foto.
In Noorwegen werd veel gebruik gemaakt van dit soort voertuigen, het voorste deel als bus gemaakt, daarachter een laadbak, veelal met huif voor het vervoer van post en pakketten, maar ook levensmiddelen, naar de afgelegen dorpen langs de route.
 
 Van J. kwam de volgende informatie: "Dit is een DAF 1800 (geweest). Een van de beroemde serie ''7 strepers'' (DAF 1400, 1500, 1600, 1800, 1900) met een TOLSTEN cabine opbouw. Dit ''systeem'' van half bus, half vrachtwagen komt ook voor in Zuid-Afrika. En ik denk dat de DAF op de foto is gebouwd voor deze export want in Noorwegen heeft (volgens het DAF archief) nooit een 1800 in de ''bus''dienst gereden, alleen een paar 1600 en 1900 modellen. En op deze foto staat een 1800 ''allwheel''. Dat kun je zien aan de ''naven'' in de stuuras. (aangedreven sper)
In Nederland (bij het bedrijf Onze Tram) heeft ook zo'n zelfde soort bus gereden, alleen had die maar 9 + 1 (bestuurder) zitplaatsen. En Kees de Rijke in Spijkenisse heeft zulke modellen DAF 1900 (4 stuks) als trekker gehad in het gastransport, met slaapcabine en erachter nog een extra berging in de cabine. Dat waren cabines die gebouwd zijn bij Paul & Van Weelde in Krimpen a/d IJssel."
Wat een info! Wie kan hier tegenop...;-) bedankt Joris.

Foto 5:
Als de chauffeur van deze bus een TomTom had gebruikt, was er mogelijk minder schade geweest, nu lijkt het alsof hij de DomDom heeft geraadpleegd.
Bijschrift onder deze foto was "Todesbus-Stadtbus MŁnchen 4868" dus helemaal koosjer is dit ongeval niet geweest. Blijft de vraag hoe je zo ver weg kan zakken en dan nog wel met de voorwielen omhoog.....

Foto 6:
Een beetje ijdelheid is mij niet vreemd zoals jullie reeds meermalen hebben kunnen constateren. Deze schermafdruk moet ik dus ook laten zien. Dit is geen bewerkte foto maar een echte, heuse webpagina in BelgiŽ. Als bewijs zet ik er de link maar bij. Over vereerd gesproken.....   www.busemotion.be/busspotter
 

      
Uitsmijter:
Nogmaals een gelede bus. Op deze foto, die ik van lezer Frans toegestuurd heb gekregen, zijn 3 wagens te zien ten tijde van de Floriade in Zoetermeer in 1992. Speciaal voor de Floriade ingerichte en aangeklede pendelwagens uit de 7100-serie. Een fraaie historische foto. Bedankt Frans.

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie.
 
Hopelijk struikel ik deze keer niet over mijn eigen toetsenbord en zet ik alles zonder verwarring netjes neer.
Gisteren kwam tijdens de koffie ter sprake dat iemand het vervelend vond dat anderen konden zien welke pagina's er bezocht werden via de 'geschiedenis'. Dat is inderdaad niet altijd een verrijking van je imago als anderen zien waar je interesse ligt. Voor kenners valt er op een computer altijd wel het een en ander op te sporen waaraan het computergebruik valt af te lezen maar voor de gewone sterveling is het voldoende als je de geschiedenis even wist. En dan bedoel ik niet wissen van het werkwoord weten (wist, geweten) maar het werkwoord wissen (wegvegen dus). Dit kun je heel eenvoudig doen in je explorerbrowser via het menu 'extra' en daarna 'internet opties', op het algemene tabblad zie je rechtonder staan 'geschiedenis wissen'. Zo en dan is de privacy weer enigszins gegarandeerd. Let wel: in de geschiedenis staan alleen pagina's die via de favorieten zijn bezocht. Zelf ingetypte pagina-adressen blijven in de adresbalk achter en kunnen via diverse opschoonprogramma's wel gewist worden zoals b.v.het gratis C(rap)Cleaner. (www.ccleaner.com) Dit programma is een aanrader voor de kleine schoonmaak zoals een kruimeldief voor de huiskamer. Voor het echte opruimen van de computer zijn gespecialiseerde programma's te vinden maar die gaan dan te werk als een flinke stofzuiger en dat is voor het eenvoudige onderhoud niet altijd direct nodig. Sinds kort ontdekte ik een ander gratis programma dat nog wat meer aan boord heeft dan CCleaner en dat heet Revo. Hiermee kun je op een veel doeltreffendere manier programma's van je pc netjes verwijderen (uninstall) dan met het klassieke "software" uit het Configuratiescherm maar je kan er ook veel andere zaken mee opschonen en onderhouden. Zeer aan te bevelen. (www.revouninstaller.com)
In de volgende busbrief komen de cookies aan de beurt want ik merk vaak dat veel mensen geen idee hebben wat dat is en wat ze ermee moeten.

              
BusBabbel:
Op personeelsreis naar Brugge vertelde Paul van der Beek mij een waar gebeurd, grappig voorval uit de tijd dat wij in Delft nog gewoon een stadsdienst hadden die station Delft-Zuid aandeed. Hij stond daar zijn tijd af te wachten (klinkt altijd een beetje eng vind ik) toen er een vrachtwagencombinatie naast hem stopte. De chauffeur kwam op Paul af met een gezicht als een groot vraagteken. Het bleek een buitenlandse Henk Wijngaard te zijn uit een onbestemd gebied ten oosten van de lijn ItaliŽ-Polen. Het kenteken van de vrachtwagen verried Bulgarije, geen probleem want Paul spreekt vele talen maar deze chauffeur sprak alleen maar wartaal dus ga er maar aanstaan. De man had een vrachtbrief die met de hand was ingevuld en de bestemming was zelfs voor een Nederlander moeilijk te ontcijferen. Toch ontdekte Paul dat de chauffeur enigszins uit de route was geraakt want de man had iets van Delft op de bon zien staan met daarachter een z en een i. Dus op naar Delft Zuid moet hij gedacht hebben. Paul kon hem op weg helpen naar de ware bestemming en die bleek Delfzijl te zijn.......

      

Surftips:
In 2004 schatte men het aantal internetpagina's al op 100 miljoen dus ik vermoed in 2007 op z'n minst een verdubbeling. Vandaar dat ik elke keer in de busbrief weer nieuwe pagina's kan vermelden die de moeite waard zijn. Ook deze aflevering is het weer raak.
 
Misschien voor menige muziekliefhebber de ultieme oplossing om geliefde elpees eindelijk op een simpele manier om te zetten naar CD. Op van lp naar cd vind je een overzichtelijk verhaal waarmee het zonder ingewikkelde apparatuur of programma's zou moeten lukken. Misschien niet direct voor de echte beginneling maar met een klein beetje logisch inzicht zal dit best uit te voeren zijn. Geen lef? Kijk dan eens in de linkerkolom en snuffel daar eens rond. B.v. de link naar uitleg over afkortingen die te vinden zijn op een autoradio. We zien allemaal wel lettercombinaties staan maar weten niet wat PTY of RDS precies betekent. Hier staat een toelichting.
Klik op:     

     

Grappig:
Pim en Jacco zijn aan het rondtrekken in de Zwitserse Alpen. Op een gegeven moment zegt Pim: ‘Zie die gletsjerspleet daar verderop? Daar is vorig seizoen mijn berggids in gevallen. Die gids heeft me veel geleerd over dit gebied.’
Jacco reageert geschokt: ‘Dat is verschrikkelijk! Wat heb je toen gedaan?‘ Pim zegt laconiek: ‘Oh niks, ik heb hem gewoon laten liggen.’ Jacco verontwaardigd: ‘Ben je gek soms! Je had toch kunnen bellen voor een reddingshelikopter of zo?’
Pim zegt: ‘Nou echt niet, het was toch maar een hele oude editie.’

Een jongen is net afgestudeerd als vervoersarchitect en gaat op sollicitatiegesprek. De HRM-functionaris stelt hem o.a. allerlei schriftelijke vragen waaronder: 'Hoeveel is drie keer zeven?' De jongen schrijft meteen op: '22'.
Op weg naar huis beseft hij zijn stomme fout en weet dat hij de baan dus nooit zal krijgen. Tot zijn verbazing wordt hij aangenomen en hij vraagt de manager waarom hij de baan toch gekregen heeft. Deze haalt zijn schouders op en zegt: 'Je zat er het dichtste bij......'

Tot slot:
Op 23 juni 2007 is er afscheid genomen van de Mercedes O 405!!! Hoezo afscheid? Van welke nummer dan? De Mercedes O 405 was lange tijd gezichtsbepalend in het openbaar vervoer en het standaardtype bus na de Daf/Leyland MB200. Omdat de 2 laatste wagens op heel korte termijn uit het straatbeeld zullen verdwijnen, werd er een afscheidstournee met de 4377 georganiseerd. Ik heb als deelnemer aan de excursie flink geklikt met mijn camera en dus zal ik op termijn in de busbrief uitgebreid aandacht schenken aan deze dag maar als jullie al eerder een indruk willen krijgen dan kan dat op deze link van www.museumbussen.nl en om precies te zijn op www.museumbussen.nl/openbarewielen

Om de fantastische zomer die we dit jaar meemaken eens te illustreren laat ik een ander deze keer de groeten doen. Mijn vrouw wilde met alle plezier even poseren en om het discreet te houden, heeft ze een velletje voor haar velletje.

Wilma Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
   
      
Wijsheden:
 
'De grootste tragedie is niet jong te sterven, maar de leeftijd van 85 te bereiken zonder ooit echt geleefd te hebben...' (Martin Luther King)
 
Zo erg leeft bijgeloof nu ook weer niet. Ik heb nog nooit iemand gekend die zijn dertiende maand weigerde.(F.Muliar)

terug naar de