01 april 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp: Klein Probleem _____________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        
 
Inhoudsopgave:
Klein Probleem:
Uitsmijter: Rollebollende bussen
SlimvanWim: Sneltoetsen

 
Waar zal ik beginnen? Ik heb zoveel materiaal dat ik wel 2 brieven kan vullen maar ik moet een keuze maken. Ik waarschuw alvast dat het weer een volle brief zal zijn.
Vorig jaar maakte ik rond deze tijd een bijzondere brief. (zie briefnr. 44) Dit keer wilde ik jullie daar niet mee vermoeien. Een grapje is leuk maar tot hier en niet verder. In deze brief wilde ik de aandacht eens vestigen op een andere datum deze maand: vrijdag de 13e.
13 April is toevallig zo'n dag. Ikzelf heb er een goeie band mee want ik ben op vrijdag de 13e geboren (dat verklaart een heleboel hoor ik sommigen denken) maar in het algemeen wordt er toch voorzichtiger geleefd dan anders heb ik de indruk. Sommige hotels hebben geen kamer 13 of soms staat etage 13 niet vermeld in de lift. En in vliegtuigen heb ik me laten vertellen ontbreekt veelal stoel 13 omdat daar niemand voor durft te reserveren. Om toch iets aan 1 april te doen, heb ik alsnog iets dat als grap hoog scoort. We hebben een nieuwe minister voor Verkeer en voor het eerst na vele jaren met 5 dames aan het roer, is er na dhr.Westerterp weer een man die het mag proberen. Hierbij de foto's van onze bewindslieden intussen aangevuld met de laatste aanwinst, weer een mevrouw.
Zoek de 1 april-grap:
                                              
 
Het onderwerp van deze brief verwijst naar (kleine) narigheid: Klein Probleem!!! Bekijk de foto's hieronder (en misschien ook hierboven) en je ziet wat ik bedoel....
Nieuw zijn 2 kleine rubriekjes. Een onschuldig mopje per brief om de mondhoeken in deze barre tijden van laag naar hoog te krijgen. De 2e noviteit is de rubriek SlimvanWim. De titel zou doen denken dat ik zo slim ben, maar dat moet ik dan direct toelichten. Ik heb in de loop van de tijd veel handigheidjes leren kennen voor het gebruik van de PC en ik heb gemerkt dat er genoeg lezers zijn die daar hun voordeel mee kunnen doen doordat hun digitale vaardigheid nog enigszins beperkt is. (Heb ik dat netjes zonder te beledigen omschreven?).
 

Foto 1a-1b-1c-1d:

Ter gelegenheid van ons 25-jarig bestaan in Delft waarover ik eerder melding maakte, heb ik een collage gemaakt van een bus die op dat moment in de werkplaats stond vanwege kleine oneffenheden zal ik maar zeggen. Op dat moment was en werd er al aan gewerkt zodat het proces voor de bezoekers van de Open Dag gedeeltelijk zichtbaar was. Om toch de oorspronkelijke schade te kunnen vergelijken met de al opgeknapte delen, heb ik met de foto's van Jan van den Berg dit zichtbaar kunnen maken. Hierbij dus de Ambassador 8133 voor de remake. Leuke bijkomstigheid is het briefje dat blijkbaar moet zorgen dat de bus niet meer de dienst opgaat. Je zou je eens kunnen vergissen als je jezelf 's morgens slaperig achter het stuur hijst.....
                                   

Foto 2a-2b:
Van Edwin Timmers kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd. Dat kwam goed van pas in deze aflevering. Gloednieuwe wagens van de RET. De Mercedes Citaro met wagenparknummer 230. Ik zou zo zeggen: Zoek de Verschillen!!! Zelfde bestemmingsfilm, zelfde plek, met een bus erachter op beide foto's dus wat nou verschillen????        

Foto 3a-3b-3c-3d:
De foto's op deze 3e plek heb ik ooit doorgestuurd gekregen maar met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik niet meer weet waar/wat en vooral wie de bron is van deze kleine serie met een Klein Probleem. Dat neemt niet weg dat het een prachtaanvulling is op het onderwerp van deze brief. Bij het onderschrift van de foto's wordt melding gemaakt van de naam Capelle dus ik ga ervan uit dat het zich in de buurt van Capelle aan den IJssel afspeelt. Mogelijk is het zelfs een parkeerterrein bij het Metrostation Capelse Brug. Misschien heb ik de foto's gekregen in een mailtje waar de nadere toelichting in beschreven staat maar zoals ik al opmerkte, 'geen idee meer'. Sorry.
In ieder geval is deze onfortuinlijke bestuurder terecht gekomen in een nachtmerrie. Hoe de manoeuvre precies uitgevoerd werd weet ik niet maar dat de voorkant tegelijk met de achterkant klem kwam te zitten, staat wel vast. Tja, we mogen/moeten met lagevloerbussen veel stuurmanskunsten uithalen in een gebied dat heel vaak achterloopt op de ontwikkelingen zoals in oudere binnensteden maar dit ziet er toch uit alsof het ontwerp niet zo lang geleden is uitgevoerd. De tekentafels bij menige ontwerper van de infrastructuur blijken nog niet op de hoogte van allerlei drempels en verhoogde begrenzingen met onderstaande patstelling tot gevolg.
          
          

Foto 4:
De bijgevoegde foto hier laat een busframe zien maar gelukkig heb ik er deze keer iets meer toelichting bij te vermelden. Onder een strakblauwe hemel staan op een opslagterrein voor oude bussen bij Valkenswaard een flink aantal opgelegde oudgedienden. Het voorste kadaver is van een Connexxion Berkhofbus met wagenparknummer 5337. De foto dateert van juli 2006. Mooi weer vraagt om een airco en die zat nog niet in deze bustypes maar om het zo rigoureus aan te pakken gaat wel erg ver. Zelfs Cuba is niet meer geďnteresseerd vermoed ik.

Foto 5a-5b-5c:
Via Karel van S. kreeg ik een serie foto's van de gelede wagen 7178. Deze bus werd ingezet voor het vervangend vervoer van de moeizaam startende RandstadRail. Bij die werkzaamheden hebben een lantarenpaal en een verkeersbord voor een vroegtijdig einde gezorgd. De mij toegestuurde tekst maakt melding van: "de bus is naar zeggen op o.a een lantaarnpaal gereden en op een verkeerbord, de voet van een van deze obstakels zat tot aan de draaikrans." Dit voorval is heel recent gebeurd want de bus stond enige weken geleden nog met schade en al bij ons in Delft op het achterterrein. Bij ons vandaan zou er transport naar Spijkenisse geregeld worden en zou er bekeken worden of er nog herstel mogelijk is. De 7178 heeft tot februari 1998 bij de NZH gereden en is daarna overgegaan naar het wagenpark van Connexxion. Bij de NZH werd deze wagen veel ingezet op lijn 80 van Amsterdam naar Zandvoort v.v.
De tekst in het groene vlak op foto 6a vond ik ergens anders en heb ik in de foto 'geplakt'. Met dank aan Wilco!
       

Foto 6a-6b:
Dat er vroeger ook wel eens wat misging wil ik graag laten zien d.m.v. de 2 foto's 6a en 6b. Als je het doet, moet je het goed doen heeft deze chauffeur mogelijk gedacht en hij ramde op 13 augustus 1928 (op een maandag dus geen vrijdag de 13e) deze woning. De wagen van de ATO (Algemene Transport Onderneming, opgericht in 1926 als dochteronderneming van de NS) lijkt de botsing in Sliedrecht beter te hebben doorstaan dan de woning. Ik denk dat het een Mercedes-Benz is van Werkspoor, geschikt voor het vervoer van 33 personen.
 
Foto 6b geeft de informatie zelf iets makkelijker prijs. De Volvo 7859 is enigszins heetgebakerd en zal daarna wel ergens te zien zijn geweest zoals de wagen op foto 4. Enig gegoogle levert de volgende info op. De 7859 werd in 1980 gebouwd en kwam in 1981 in dienst bij de VAD (Veluwsche Auto Dienst, later N.V. Verenigde Autobus Diensten) en is in oktober 1984 in vuur en vlam gaan staan. De Volvo met Jonckheere opbouw heeft dus maar een korte levensloop gehad.
                          

Foto 7a-7b-7c:
Tot slot van de foto's nog een plattelandsdrama in Staphorst. Op 7 juni 2006 negeerde deze chauffeur vermoedelijk het verkeersbord 'overstekende tractoren' met onderstaande gevolgen. Ook hier moet ik me verontschuldigen dat ik de herkomst van deze serie niet meer weet te herinneren. Slordige administratie van mijn kant, gekoppeld aan een kwakkelend geheugen. Ook een aantal computercrashes hebben bijgedragen aan het verlies van gegevens dus de op dit moment anonieme leverancier nog mijn hartelijke dank. Of beide voertuigen en/of bestuurders déze crash hebben overleefd, vertelt de geschiedenis niet maar ik denk er zo het mijne van.        
       

       
Uitsmijter:

Hieronder zie je dat er altijd baas boven baas bestaat qua pech en 'klein probleem'.


      
    SlimvanWim
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP. Mogelijk toe te passen bij andere besturingssytemen maar niet uitgeprobeerd door de redactie.

Sneltoetsen zijn combinaties op je toetsenbord. Daar hoef je niets voor in te stellen, die zijn standaard aanwezig. Om jezelf te behoeden voor een muisarm, kun je proberen wat meer afwisseling aan te brengen in de bediening van je pc. Niet alleen de muis is er om het werk te doen, met het toetsenbord is alles wat de muis kan, ook te doen. Dat dit onhandig is bij veel opdrachten, hoef ik niet uit te leggen want Mickey is niet voor niks uitgevonden. Toch scheelt het veel schuiven en klikken als je bij bepaalde instructies aan de pc, de sneltoetsen gebruikt. Buiten de beweging die je arm krijgt, staat het ook nog eens interessant. "Hoe doe je dat nou?", hoor je dan vaak bewonderend.
De meeste mensen gebruiken om te zien waar alles staat, vaak de Verkenner. De naam zegt het al, je kunt ermee verkennen oftewel zoeken naar mappen en/of bestanden, je kunt er dingen mee verplaatsen/slepen van de ene map naar de andere en nog een aantal zaken.
Bijna alle handelingen op de pc zijn op minstens 5 manieren uit te voeren. Voor het starten van de Verkenner geldt dat ook b.v. Start/Alle Programma's/Bureau-accessoires en dan Verkenner. Ook met de rechtermuisknop klikken op de Startknop en dan linksklikken op Verkennen levert het programma op maar de SlimvanWim-tip van deze keer is natuurlijk korter met de sneltoetsen. De toets met het Windows-logo samen met de E-toets en hoppa, daar is de Verkenner. Probeer maar.

       
Surftips:
Wil je je hart eens luchten over een televisie- of radioprogramma dan heb ik de oplossing. Alle omroepen en andere media zijn hier terug te vinden met naam, adres en telefoonnummer. Zoek eens in de blauwe menu's bovenaan de pagina en je zult veel gegevens vinden die soms van pas kunnen komen. www.radio.nl 
Ook handig kan de 3e link zijn. In een tijd van zogenaamde democratische vrijheid wordt onze bewegingsruimte steeds meer gecontroleerd. Overal word je nagetuurd door camera's met het excuus dat het voor je veiligheid beter is. Je persoonlijke gegevens zitten intussen in tientallen archieven en databases. Je dagelijkse doen en laten kan d.m.v. GSM-zenders precies teruggevonden worden enz. enz.
Als je wel eens wilt weten wat daarover o.a. maatschappelijk, sociaal en juridisch nou precies kan en niet kan, zoek dan eens op deze link door b.v. op het tabblad 'Ik heb een vraag over' te klikken en je vindt mogelijk antwoorden op zaken waar je je weleens van afvraagt hoe het nu precies hoort of juist niet hoort. www.mijnprivacy.nl
Klik op:     


Grappig:
Op de computer, met chatprogramma's en op veel meer terreinen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van  'smileys'. Moderne middelen om aan te geven dat je een grapje maakt. Ik doe dat deze keer met een ouderwets (analoog) mopje:
 
Pietje van zes staat met een treurig gezicht bij z'n fietsje. De ketting is er afgelopen. De buurman komt erbij en legt de ketting er weer op.
Als hij klaar is, zegt hij: "Eigenlijk moet zo'n grote jongen als jij dat zelf al kunnen."
Antwoord van Pietje: "Dat kan ik ook, maar je krijgt er altijd van die smerige handen van!"

Tot slot:
Het valt niet mee om er mee te stoppen. Ik heb nog wel het een en ander achter de hand maar je moet niet overdrijven heb ik altijd geleerd dus het moment om deze brief te eindigen is aangebroken. Gelukkig heb ik nog wat rubriekjes geplaatst die de narigheid van de foto's wat in balans kunnen brengen.

Ik heb met de zelfontspanner geprobeerd om een treffende gelijkenis vast te leggen en ik hoop dat de herkenbaarheid groot genoeg is om te zien dat ik daar redelijk in geslaagd ben.
 

Groeten van,              
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
      
Wijsheden:
 
Uit beleefdheid sta ik nooit mijn plaats af aan een ouder persoon.
Dat is mijn manier om hem te laten weten dat hij nog jong is. (Sim)
 
Het is verbazingwekkend hoe weinig de mensen elkaar begrijpen,
maar nog veel verbazingwekkender hoe weinig het uitmaakt.(Krailsheimer)

terug naar de