04 februari 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________
 
________ Onderwerp: Van alles.....en nog wat ______________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,                            
                                                                                                   

 
Soms moet ik zoeken naar gespreksonderwerpen voor de busbrief maar de afgelopen weken kon ik het tempo van ontwikkelingen nauwelijks bijhouden. De titel deze keer is dus niet zomaar gekozen want ik heb een brief samengesteld met echt van alles en nog wat.
Onlangs heb ik een paar kleine stapjes gedaan op weg naar de status van VIP. De gemeente Delft introduceerde als eerste gemeente in Nederland de mogelijkheid om gratis vervoer te promoten. In samenwerking met Connexxion werden alle zaterdagen van 2007 uitgeroepen tot gratis dagen binnen de gemeentegrenzen van Delft met een tijdsbeperking van 11.00 - 18.00 uur. Wettelijke, en dus juridisch gezien, moet een passagier ten alle tijden voorzien zijn van een plaatsbewijs en zodoende werden er op grote schaal vrij verkrijgbare gratis plaatsbewijzen verspreid in 2 vormen nl. het kaartje voor het hele jaar en een kaartje voor incidentele reizigers dat na afstempeling door de chauffeur alleen op die betreffende zaterdag geldig is. Soms worden nieuwigheden onderschat maar in dit geval heeft men een organisatorische overschatting gemaakt want dit onderscheid had met hetzelfde effect gewoon tot 1 kaartje beperkt kunnen blijven. Maar goed, het initiatief is te waarderen, de gemeente zet zichzelf op de kaart en Connexxion kan de vruchten plukken door mensen die normaal niet met de bus gaan, vertrouwd te maken met ons product.
Tot zover dit zakelijke verslag maar ik wilde eigenlijk toespitsen op de media-aandacht die dit gekregen heeft. De eerste zaterdag stonden de verantwoordelijke bovenmodale collega's en ambtenaren klaar om de schrijvende pers en de cameramensen van RTL en TV West te ontvangen. Ondergetekende had de eer om met een versierde bus de wethouder en haar gevolg voor een eerste gratis rondrit door de binnenstad te (be)sturen. 's Avonds was ik daardoor ineens in beeld op het RTL-Nieuws en dat heb ik geweten. Ik ben blij dat het maar een paar seconden was want anders had ik vermoedelijk moeten onderduiken want het blijkt dat veel mensen geconcentreerd naar het journaal kijken. Ik was opgemerkt. Een uitnodiging van Paul de Leeuw om in zijn show Adje bij ziekte te vervangen, heb ik bescheiden afgeslagen maar ik weet nu waarom er zoveel Bekende Nederlanders rondlopen.
 
En om het maar helemaal compleet te maken zie je hierboven dat jullie redacteur zelfs terecht is gekomen op de omslag van het wereldberoemde tijdschrift Time als 'person of the year'. Gelukkig lukte het mij om de boel te relativeren d.m.v. een klein tekstballonnetje maar of Amerikanen dat zullen begrijpen betwijfel ik.

Foto 1:
Na al deze persoonlijke aandacht wordt het weer tijd om, met beide benen op de grond, te beginnen met de eerste foto. Geen echt foto maar een schermafdruk deze keer met een fantastisch positieve strekking. Hoe vaak staan de krant niet vol met nare zaken, met negatieve ervaringen, met gemopper en kritiek om er maar een paar te noemen. Wat deed het me dan ook goed om deze column te lezen in het AD. Hulde aan Jessica van der Burg. Nu nog zorgen dat ze gelijk heeft.


Foto 2:

Vooruit dan maar, nog een schermafdruk. Ik ben nu toch bezig. De vooruitgang volgens de Belgen. Aangezien ze als eersten het gratis reizen in de praktijk hebben gebracht in Hasselt en wij dat nu deels hebben overgenomen, kan dit onderstaande bericht op termijn misschien ook voor modernisering zorgen op het terrein van de plaatsbewijzen. Geen ingewikkelde technische aanpassingen in het openbaar vervoer maar gewoon via een sms-je. Misschien het ei van Columbus. Ik ben benieuwd. Op internet rouleert wel een filmpje waarin een Duitse chauffeur na een zogenaamde overname van De Lijn door een Duitse onderneming, de klantvriendelijke toon enigszins is gewijzigd. Om een tip van de sluier op te lichten kan ik verklappen dat de voornaam van de chauffeur vermoedelijk Adolf is.....        

Foto 3a-3b-3c:
Zo, na al die informatie is het weer tijd voor een echte foto. Leverancier van materiaal voor de busbrief is Peter van der Reest wel vaker en ook deze keer een bijdrage. Hij stuurde me foto's 3a,3b,3c en 4a en 4b. Uit de Mercedes familie hierbij opnames van een nieuwe telg namelijk de Conecto. Een goedkopere variant van de ons al bekende Citaro. Gezien de bezuinigingen die bij ons steeds zwaarder gaan wegen, zou het best eens zo kunnen zijn dat de Connexxion vloot ooit aangevuld zal gaan worden met deze voordeligere bus met de toepasselijke naam Conecto. De bus wordt gebouwd in Turkije en is in principe niet voor de westerse markt ontworpen maar nogmaals, "ons ben zunig", dus wie weet.                  
          

Foto 4a-4b:
Ook de bus op deze 2 foto's doet mij denken aan een bekend type: de Mercedes Integro. Het betreft hier een nieuw model met de naam Intouro. De naam geeft al aan waar de prioriteit ligt. Zeker omdat wij in Nederland afstevenen op een zo groot mogelijk wagenpark met lagevloerbussen zal dit tredenmodel geen grote kans maken op onze ov-lijnen te verschijnen. Een aantal zaken zijn door de Intouro gerfd van de Integro. Toch oogt de bus (naar mijn mening) een weinig goedkoop. Mogelijk door het opvallend eenvoudige interieur maar ook aan de buitenkant vallen de simpele spiegels op. Dit blijkt opzettelijk zo te zijn gedaan om diefstal te ontmoedigen en bij schade niet direct voor hoge kosten te staan. Niet zo'n gek idee omdat spiegels dusdanige geavanceerde en daardoor dure onderdelen zijn geworden dat het kwetsbare ervan tot te hoge kosten kan leiden. Ook deze Intouro wordt in Turkije samengesteld en aardig om te weten is nog misschien dat de bodem zich 860 millimeter boven het wegdek bevindt.
 

Foto 5:
Na deze nieuwe bussen iets geheel anders. Ome Dennis de H. is het grote voorbeeld voor deze chauffeuse. In Gouda in de draaimolen lijkt het erg veel op de werkelijkheid. De praktijk is tegenwoordig te vergelijken met een kermis maar in deze bus valt het risico op aanrijdingen erg mee. De Connexxion bus doet ietwat gedateerd aan maar dat maakt het extra leuk om in deze busbrief te plaatsen. Dennis bedankt.

Foto 6a-6b-6c:
Van collega Rob S. ontving ik alweer geruime tijd geleden een serie foto's die ik op een geschikt moment een plaatsje wilde geven in een busbrief. In deze van-alles-wat aflevering leek mij het geschikte moment te zijn aangebroken voor 3 foto's uit de serie van dit bijzondere voertuig. Een eigen ontwerp van de eigenaar want dit bouwsel is gemaakt met een Dinky Toy of Matchbox miniatuurbus als voorbeeld. Het chassis is van een uit 1970 stammende Bedford waarop oorspronkelijk een takelwagen zat gemonteerd. De motor zoals te zien op foto 3c, is een 6-cilinder benzinemotor en de 'cockpit' is wel heel erg sober gehouden. De dubbeldekkeropbouw stamt uit 1988. 
               

Foto 7a-7b:
Van Leo (rechtsonder op de groepsfoto in busbrief 58) ontving ik een kleine serie bovenaanzichten van het nieuwe busstation Zoetermeer Centrum West (ook in busbrief 29 te zien). Tussen het 'oude' winkelcentrum Stadshart en het busstation is een aanvulling gebouwd van het Stadshart. Een behoorlijk hoge woontoren daarbij functioneerde voor Leo als uitzichtlocatie en leverde onderstaande 2 foto's op. Als aanvulling op mijn busbrief 29 over het oude Centrum West zijn dit zeer welkome foto's. Ik eindigde brief 29 met een foto van het tijdelijke busstation terwijl gewerkt werd aan datgene wat je hier van bovenaf ziet. Lang werd er gebivakkeerd in de gele keet die dienst deed als eindpuntvoorziening en die nog als restant van de bouw zichtbaar is terwijl het moderne gebouw links op de foto werd opgetrokken. Nu is in datzelfde gebouw onlangs een nieuwe ruimte beschikbaar gekomen waar de pauzes van de chauffeurs doorgebracht kunnen worden.
Helemaal rechts op de foto's is de ruimte tijdelijk in gebruik door en voor het vervangend vervoer van de nog niet functionerende RandstadRail. Wat kan een klein gebied in een aantal jaar toch compleet van uiterlijk veranderen! (Op verzoek binnenkort een update nu het station helemaal klaar is.)

Foto 8a t/m 8k:
En dan een stukje historie. In 1986 bestond busbouwer Leyland in Engeland 90 jaar. De Stichting Westlandsch Streekbus Museum vond dat het de moeite waard zou zijn om een excursie naar Noord-Engeland te organiseren. En dt het de moeite waard was, wil ik graag met deze 11 verkleinde foto's laten zien. Van oorsprong zijn het dia's die ikzelf daar gemaakt heb en sinds enkele weken ben ik drukdrukdruk om alle dia's te scannen en digitaal op te slaan. Zo vond ik dus weer de Leyland-excursie terug maar de kwaliteit was flink achteruit gegaan. De kleuren waren erg flauw geworden en er overheerste een grijs-blauwe waas. Gelukkig beschikken we tegenwoordig over prachtige computersoftware waarmee kleine wonderen kunnen worden verricht. Ik heb een poging in die richting ondernomen en ik hoop dat het het bekijken waard is.
Wat hebben we toen van 15 mei tot en met 18 mei een leuke reis gemaakt. Natuurlijk al omdat de bus waarmee we reden de beroemde WSM Leyland 4697 betrof. Maar ook herinner ik me de uitstekende sfeer en de lol onder elkaar. Het prachtige Broughton Park Hotel bij Preston waar we verbleven, het ontzettend sfeervolle doel van de reis en de feestelijkheden bij Leyland.
Via een ophaalroute waarbij in totaal 29 deelnemers vanuit heel Nederland instapten, vertrokken we richting Zeebrugge voor de ferry naar Hull met goede moed. Maar t.h.v. Rotterdam viel tot grote hilariteit een ruitenwisser van de bus. Dat was een hoopvol begin, wat zou dat betekenen voor de flinke reis dwars door Noord-Engeland met soms behoorlijke hoogteverschillen die de 4697 in Nederland nooit heeft hoeven trotseren.....We hadden ons geen zorgen hoeven maken want de in 1958 geboren bus heeft ons niet teleurgesteld. Ondanks de wereldwijde faam van Leyland was er weinig buitenlandse belangstelling voor het jubileum. Wij waren de enige overzeese deelnemers aan de festiviteiten. Dat was een voordeel want alle aandacht ging daardoor naar ons uit. We reden in defil langs de tribune met eregasten en ons viel een warm applaus ten deel. Zoals op de eerste foto te zien is, liep men er zelfs in 19e eeuwse kleding rond. Als Engelsen iets doen, doen ze het ook grondig. Dat was ook te merken aan de vele gerestaureerde historische vervoermiddelen ter plekke. Wat een grote verzameling, tot in de puntjes verzorgd en onderhouden. Er zijn in Nederland gelukkig een heleboel mensen gemotiveerd om museumbussen te beheren maar de aantallen voertuigen die alleen al bij dit evenement van Leyland verzameld waren geeft te denken dat er bij onze linksrijdende buren veel meer belangstelling en hobbyisme leeft dan bij ons. Ik ben vaak in de UK geweest en ook op andere terreinen zoals stoommachines, spoorwegen en auto's merk je een grotere toewijding dan bij ons. Engelsen zijn conservatiever dan Nederlanders en dat zal dan ook de reden zijn van hun gedrag om de geschiedenis te conserveren voor het nageslacht.
Gegevens van de overige afbeeldingen zijn niet bij mij bekend maar bekijk het gewoon eens voor de aardigheid. Een brandweerwagen uit het jaar nul, een vrachtauto met massieve banden en een aantal fraaie oldtimer bussen. Tot slot staat de 4697 weer klaar voor verscheping naar Nederland van Hull naar Rotterdam en was een gedenkwaardig uitje achter de rug. Grote klasse.

     

      

Ontvangst op het festivalterrein

We hebben ons plekje gevonden

      

      

Ribble tow-bus BD3

Een Leyland RAF uit 1919

        

      

Thornycroft charabanc uit 1926 uit Gloucester

Bristol KSWG uit 1953

   

    

     

Geen info

Geen info

Geen info

    

    

Geen info

Werkspoor/Royal Tiger - in dienst op 09-09-1958


      
Surftips:
We hebben hopelijk allemaal wel een virusscanner op de pc staan maar in het geval dat je precies weet welk virus zich per ongeluk heeft genstalleerd, kun je op deze pagina verwijdergereedschap downloaden zodat je heel gericht dat virus te lijf kunt gaan. Virusverwijderaars op soort
Klik op:     

Tot slot:
Het is weer voor elkaar, de 59e telg uit het geslacht Busbrieven ziet het licht. En ik heb niets teveel gezegd in het begin, het is een gevarieerde verzameling geworden
 
Het is weer mooi geweest, ik ben al te ver gegaan denk ik want per ongeluk kwam ik onderstaand opsporingsbevel tegen op internet. 2500 dollar beloning wordt er uitgeloofd voor mijn aanhouding. Eerlijk gezegd had ik de hoop dat ik meer waard was maar misschien komt dat als ik doorga met het vullen van nieuwe busbrieven dus ik houd mijn beurswaarde bij aflevering 60 nauwlettend in de gaten. Tot dan.
 
Groeten van,              
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
     
Wijsheden:
 
Waar te vr staat is nooit goed, behalve te paard en te voet. (Wiko)

   Mijn grootmoeder is 90. Ze gaat uit met een man van 93. Het gaat geweldig tussen hen.

Ze maken nooit ruzie. Ze horen mekaar niet eens.(Cadman)

terug naar de