31 December 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________________

______ Onderwerp:  Spiegeltje spiegeltje aan de wand ___________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        

 
De maand December leek eindeloos te duren maar nu is er opeens nog maar een paar uur over. Waarschijnlijk geen tijd genoeg om deze busbrief te lezen maar dat gebeurt dan maar wat later. Er zijn weer 365 dagen beschikbaar dus gelegenheid in overvloed!! Overal wordt er teruggekeken op het afgelopen jaar maar zoals jullie gewend zijn, kijk ik liever verder terug. In aflevering 58 staan weer foto's die tot menig gesprek op de werkvloer zullen leiden. Niet eens zozeer vanwege de bussen maar meer vanwege zichtbare personen. Inderdaad, weer eens tijd voor een "wie is wie" special. De titel van deze brief verwijst al in die richting met "Spiegeltje, spiegeltje aan de wand" waar mogelijk het volgende vervolg op van toepassing is: "wie is de knapste chauffeur van het land?" De foto's zijn misschien niet voor iedereen even herkenbaar maar dan laat je je blik maar over het blik gaan en zie je hopelijk toch genoeg aardigs.
 
 
En dan nu de nieuwe aflevering:

Foto 1:
Gelijk maar in het diepe springen lijkt me de beste manier. Van John v.d. K. (Blondie, centraal aanwezig op de foto) kreeg ik volkomen onverwachts een aantal foto's van rond 1985. Aangenaam getroffen was ik door de groepsfoto die je hierbij ziet. Wat oude busfoto's zijn voor mijn materiŽle interesse, zijn dit soort foto's voor mijn persoonlijke herinnering aan de Westnederland jaren. De foto is gemaakt in de tijd van het pausbezoek aan Nederland en in een tijd dat er op redelijk grote schaal deelgenomen werd aan de toen bestaande behendigheidswedstrijden. (bestaat dat eigenlijk nog??) Van beide evenementen heeft John mij eveneens foto's gegeven en die zal ik graag in een latere editie plaatsen. Onderstaand plaatje zal vast iets met voetballen te maken hebben gezien de sportiviteit van de poserende collega's maar zeker ook vanwege het beeldje op de voorgrond. Vermoedelijk zal het elftal spelen of gespeeld hebben in het ooit vermaarde (directeur) Kuilmantoernooi.

Nu eerst deze 12-mans sportformatie van ruim 20 jaar terug. (11 spelers en 1 coach, maar wie??) Om te beginnen eerst aandacht voor de man met de baard. Jan(tje) is jaren terug helaas overleden dus het is sowieso goed om hem weer eens te zien. Ik moet weer denken aan die 'kabouter' met zijn aanstekelijke lach. Er zijn diverse mensen te zien die het bedrijf hebben verlaten, hetzij door ontslag, hetzij door VUT/pensioen maar het merendeel is nog steeds live te bewonderen op de werkvloer. Met gepaste blijdschap constateer ik dat er zelfs menige busbrieflezer bij staat. De bovenste rij van links naar rechts: Jan B. - Hans H. - Leon M. - Ton v.d.B. (nu HTM) - Rob B. - Willem H. (is 'ie het wel....met al die krullen). De voorste rij weer van links naar rechts: Ted G. - Jan F. (zie boven) - John v.d. K. - Karel D. - Jan V. (nu Zoetermeer) - Leo K. (nu Zoetermeer).

Laat ik gelijk nog eens een oproep doen aan jullie. Als je dit soort historische opnames ergens nog op de plank hebt liggen, scan ze in op de PC en stuur ze naar ondergetekende die ze, met of misschien op verzoek liever zonder bronvermelding, graag zal plaatsen. Of als er geen scanner beschikbaar is, kastje 50 van vestiging Delft is ruim genoeg om bijdragen te ontvangen en ik ben er natuurlijk zeer mee in mijn sas. Bij voorbaat mijn grote dank.


Foto 2a-2b:

Voor 99,9 % ben ik zeker dat de eerste foto (2a) gemaakt zal zijn op Leiden CS. Dit station heeft een complete metamorfose ondergaan wat goed te zien is als je het huidige station vergelijkt met foto 2b. Een bovenaanzicht uit 1993 waar je de plek waar foto 2a is gemaakt bijna kunt aanwijzen. Lijn 170 naar Rotterdam draait de halte in en 'in burger' is rechts voorin de 2339 (voor de kijker links) een bekend gezicht te zien. Piet Bakker is hier als hobbyist waarschijnlijk op het oorlogspad om te genieten van zijn liefde voor de bus en hierbij in het bijzonder de Leyland. Deze wagen heeft tot 1988 in Delft gereden en ik heb er zelf in die periode 17 keer mee gereden. De bus is gebouwd in 1974 en geŽindigd in 1988 bij De Zaag in Krimpen aan de Lek, een toepasselijk naam voor een sloperij trouwens.
 

De luchtfoto laat zien dat er al werkzaamheden plaatsvinden die tot het nieuwe station zullen leiden. Ook aan de achterzijde staan gebouwen die reeds lang zijn verdwenen. Ach ja, dat heet vooruitgang, ik vergeet dat weleens.....Goed zichtbaar aan de voorzijde is het karakteristieke ronde gebouw waar Westnederland in gehuisvest was en waar chauffeurs hun natje en hun droogje konden vinden. De zitplaatsen bij de eindpunten waren wel goed verdeeld zoals toen gebruikelijk was. De grote middentafel was voor de NZH (stadsdienst) die in Leiden in de meerderheid was en Westnederland en CentraalNederland hadden hun eigen plek. Ik denk dat ik in of rond 1993 een bakkie zat te doen aan 'onze' tafel en ik keek naar buiten waar druk gegraven werd. Plots liep er een van die werklui met een menselijke schedel rond. Ik wreef in mijn ogen maar dat hielp niet. Hij ging vragen aan de opzichter wat 'ie ermee moest en ik verloor hem uit het oog maar tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds nieuwsgierig naar hoe dat verder is gegaan. Moord??? Iemand die in de oorlog gesneuveld was en nooit meer is gevonden??? Een smakeloze grap??? Mogelijkheden te over en de kans is groot dat het in de doofpot is gestopt omdat er anders een onderzoek zou komen dat de werkzaamheden zou vertragen en ook toen was tijd geld dus.....


Foto 3a-3b:
Het onderschrift bij 3a was 'hb' en daar kan ik niet zoveel uit afleiden. Het is een voor mij onduidelijk gebouw maar de mensen ervoor zijn volkomen duidelijk. Drie lichtblauwe Westnederland uniformen met daarin drie oud-collega's. Op de flanken Wim v.d. K. (rechts) en Henk B. (links), beiden VUT/pensioen, met in het midden Pieter Sch. (nu HTM) die ik al eerder in busbrief 45 bij foto 8a ben tegengekomen.
 
Op foto 3b zijn 2 heren te zien die van het bestaan van deze foto misschien geen weet meer hebben. Met snor en stroopwafel zit achter de tafel een man die menig functie heeft bekleed in ons OV-bedrijf: Kees B. Op dit moment volgens naslaggegevens werkzaam als accountmanager bij Connexxion en regelmatig te signaleren in o.a. Delft. Vroeger vestigingschef in Krimpen a/d IJssel als ik mij niet vergis en op deze foto in gezelschap van Kees K. die volgens mij zijn thuisbasis in Boskoop had en ik plaats deze bijeenkomst dan ook in het regiokantoor in Boskoop. Als dit daadwerkelijk zo is dan koppel ik daar gelijk even aan vast dat de vestiging in Boskoop intussen is overleden en alles met de grond is gelijkgemaakt.
 

Foto 4:
Nogmaals wat giswerk. Wat zien ik??!! Ik zie een Leyland-Tigercub met wagenparknummer 5529, halterend op de Martinus Nijhofflaan te Delft, ik weet zelfs zeker dat het hier het beginpunt betrof (inclusief Dixi) voor lijn 62. Voor diegene die het niet voor de geest kunnen halen: links van de bus bevindt zich winkelcentrum "In De Hoven", toen nog niet overdekt, en links achter de bus stond tot voorkort het hoofdpostkantoor. De Martinus Nijhofflaan was nog niet geasfalteerd zodat in die tijd heel veel wegen geen verkeersdrempels nodig hadden vanwege de 'voortreffelijke' staat van onderhoud. Met een boterham in de aanslag denk ik hier collega Peter B. te zien zodat ik ervan uitga dat ten tijde van deze foto, de stadsdienst Delft nog gereden werd vanuit de hoofdvestiging Loosduinen. Peter is abonnee van de busbrief dus als ik het bij het rechte eind heb, hoor ik het wel van hem.
De 5529 stamt uit 1971 en is gesneuveld in 1988.

Foto 5:
In busbrief 18 bij foto 4 heb ik al eens de technische elite van Loosduinen op z'n best laten zien maar hier heb ik nog een groepsfoto. Waarom werden er vroeger veel meer groepsfoto's gemaakt? Ik geloof niet dat ik ooit ter gelegenheid van wat dan ook, gekiekt ben voor en op een groepsfoto op het werk. Zoals nu blijkt is het later pas echt leuk om ze terug te zien dus weer invoeren die gewoonte lijkt mij.
Ik moet mij verontschuldigen dat ik geen namen kan aanleveren bij deze foto omdat ik ze niet weet of er niet op kan komen. Ik zie met lang zwart haar wel Leo D. en naast hem ook een bekend gezicht. Grote kans dat de man in de bruine jas een leidinggevende functie heeft. Als ik namen hoor, zeg ik misschien: oja!!, maar nu laat ik het liever aan jullie over. Wel weer leuk om een stukje oude vestiging te zien.

Foto 6a (2) - 6b:
Wat een rijkdom aan historie in deze brief, ik kijk er zelf van op. Eerst een voetballend staatsieportret bij foto 1 en nu een wielrennende chauffeursvereniging, de "Bustrappers", ja, hoe verzin je het...
Een heuse bezemwagen zie ik op het eerste deel van de foto met daarbij herkenbaar Louis van Dam die, zoals van hem gebruikelijk, toezicht houdt op de voorbereidingen.
         
Het tweede gedeelte is natuurlijk weer het leukst om te bekijken. 33 personen die in de meeste gevallen niet meer op de werkvloer waargenomen kunnen worden maar toch kan ik er nog een flink aantal met naam noemen. De bustrappers kwamen van verschillende vestigingen en hadden blijkbaar hun basis in Boskoop alwaar deze foto is gemaakt. Als herinnering aan de tijd dat Boskoop als hoofdvestiging onverwoestbaar leek, zie je op foto 6b een overzicht. Gekoppeld aan de link bij foto 3 geeft dit een goed beeld van wat eens was en nooit meer terugkomt.
Zoek zelf naar bekende gezichten, ik geef er een paar die ik weet:
Delft: Mario H. - Joop van E. - Jan H. - Aad v.'t W.
Den Haag: Hans H. (overleden) - Joop de Z. - Koos D. - Louis van D. - Wout O. - Aad V.(?)
Zoetermeer: ik ken 2 gezichten, geen namen helaas
Boskoop: vermoedelijk velen b.v. Nico de Vl.
Krimpen: ?
Vestiging en hoofdkantoor Boskoop: linksvoor het hoofdkantoor - naast de ingang het vestigingskantoor (met gele vlag) - links daarvan de werkplaats en het magazijn en daarachter de stalling.       

Foto 7a-7b:
Iets recenter komen we terecht op het stationsplein in Delft. Ik kreeg de foto's toegestuurd en ik vermoed dat het foto's van een en dezelfde fotograaf zijn maar ik kan helaas geen bronvermelding geven omdat ik die gewoonweg niet weet. Hopelijk is de fotograaf niet op z'n tenen getrapt en bij deze alvast mijn dank voor het gebruik.
Op 7a is Ben R. te zien achter het stuur van een Mercedes O405. Groene Mercedesbussen i.p.v. gele en zo te zien hoog zomer. Korte mouwen, bladeren aan de bomen, flinke schaduwen en een strakblauwe lucht. Toch is deze foto al weer geschiedenis geworden vanwege de onlangs herziene stadsdienst in Delft waardoor lijn 64 niet meer bestaat. Gelukkig bestaat Ben nog wel want die hoort bij de inboedel van Delft.

Foto 7b zou je vandaag nog steeds kunnen maken want lijn 60 vertrekt ook nu nog naar Nootdorp al gaat de lijn voor een groot deel door naar Leidschenveen. De lucht is wat betrokken geraakt maar Thijs O. hier achter het stuur van Scout 6410, is meestal redelijk onverstoorbaar dus zal het weer weinig invloed hebben op zijn humeur. De bus is een MAN/Berkhof Scout uit 2001.


Foto 8:
Dat spelling in Nederland weinig prioriteit heeft, is intussen wel bekend maar dat ons busbedrijf daarbij een duit in het zakje wenst te doen, verbaast mij toch steeds weer. Met hetzelfde gemak had hier gestaan: Delvd Tandhov via Stasion. Taalpuristen (zoals wij mierenneukers in vaktermen genoemd worden) leven tegenwoordig in een ongekende weelde en dat wij ons regelmatig vermaken met interne missers doet mij vaak in de lach schieten. Dat het echter naar buiten ook zichtbaar is dat er niet op spelling gelet wordt, vind ik triest te noemen maar het zij zo terwijl ik toch in busbrief 55 zo'n handige taallink heb geplaatst www.mijnwoordenboek.nl/spelling  
Ter correctie voor de lezer die niet bekend is ter plekke: het is reeds eeuwenlang Tanthof. Het levert in ieder geval een uniek plaatje op dat ik van hofleverancier Jan van den Berg mocht ontvangen. Uniek op 2 manieren omdat hier ook nog eens sprake is van een Hermes-Ambassador in de Haagse binnenstad. Alle hobbyisten zullen al wel menig foto hebben gemaakt van dit verschijnsel. Bij aanvang van de nieuwe dienstregeling werd een grote ruilactie uitgevoerd tussen diverse vestigingen/bedrijven, naar en van allerlei delen in Nederland. Bussen van bepaalde types gingen naar Zeeland of Friesland en andere wagens kwamen uit b.v. Limburg naar ons zoals hier zichtbaar is. Jammer is het dat er nog steeds met de naam Hermes op de flanken wordt gereden want er zijn regelmatig passagiers die ons complimenteren met het feit dat Hermes in onze regio is komen rijden. Vooral als je een keertje zonder vertraging bij de halte arriveert, wordt er soms goedkeurend aangegeven dat de chauffeurs van Hermes wŤl op tijd kunnen rijden......
Stefan, hier poserend voor de fotograaf bij het begin- en eindpunt van lijn 130 in Den Haag, zal het een zorg zijn. Hij kan weer een bijzonder busnummer toevoegen aan zijn notities.
 

Foto 9a-9b:
Een nieuwe toevoeging in deze "wie kent wie" aflevering komt van Martin V. Hij vond deze 2 foto's en dacht toen aan mij. In de keerlus van het toen nog kaal uitziende Tanthof Oost poseert Martin voor de 6500. Het bouwjaar van de bus is 1984 en van Martin houd ik het geheim....;-)

               


Foto 10:
En dan tot slot een foto zonder bus maar wel met een chauffeur. Ton v.d. H. zat afgelopen zomer van zijn zware werkzaamheden bij te komen op het stationsplein in Delft. Wagenmeester Ton, zoals hij vaak wordt genoemd vanwege zijn voorliefde voor het wat oudere materiaal. In het voorbijgaan doet hij dan graag alsof hij nog handschakelt en desgevraagd klaagt hij over de combofoon dat het dubbelklutsen toch wel vermoeiend is. In werkelijkheid is Ton meestal de rust zelve en hij demonstreert op deze foto dat wij zo'n gek beroep nog niet hebben. Natuurlijk wist hij toen nog niet van de ellende die hem/ons boven het hoofd hing bij invoering van de nieuwe dienstregeling want niet alleen de lucht is de laatste tijd betrokken, ook de gezichten van collega's drukken de laatste weken een lagedrukgebied uit. Maar goed dat het einde van 2006 in zicht is en dat er beterschap beloofd is bij aanvang van 2007!! Nu maar duimen dat deze goede voornemens beter uit gaan komen dan de meeste voornemens tijdens Oud en Nieuw maar dat wordt op korte termijn duidelijk. Wie weet kan ik komende zomer gelukkig weer zo'n ontspannen sfeer waarnemen.

      
Surftips:
Zelf had ik de afgelopen weken een paar redelijk zinvolle pagina's bij elkaar gesprokkeld. Op www.buurtlink.nl typ je je postcode in en dan kom je op een aardige pagina over de eigen woonomgeving. Allerlei berichtjes, nieuwtjes en andere linken naar plaatselijke pagina's zijn binnen handbereik.
 
Voor liefhebbers van radio heb ik al eens eerder een tip in deze brief gezet maar ik vond de volgende pagina onlangs en ik wilde hem jullie niet onthouden. Op www.allradio.nl zie je heel overzichtelijk kleine afbeeldingen waar je op kunt klikken waarna je on-line naar een radiozender kunt luisteren. Je kunt ook een categorie kiezen via de tabbladen naar b.v. Pop - Rock - Klassiek - Kinderen enz. Veel luisterplezier.
Trouwens, liefhebbers van hits van nu en door de jaren heen kunnen op www.hitsallertijden.nl heerlijk snuffelen naar hun favoriete artiesten en hits.
Klik op:     


Tot slot:
2006                    2007
 
De sluiting kan kort maar krachtig zijn: Bedankt voor de aandacht in het afgelopen jaar en hopelijk kan ik jullie komend jaar weer een gevarieerd aanbod brengen. Het allerbeste voor u en de uwen.
 
Groeten van,              
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
                    
 
     
Wijsheden:
Het verkeer in de steden wordt bemoeilijkt door twintigjarigen die 70 per uur rijden en zeventigjarigen die 20 per uur rijden. (Lembke)
 
Door het ongeval kwam het verkeer helemaal vast te zitten. Het duurde meer dan 2 uur voordat de normale filevorming weer hersteld was .

terug naar de