30 juli 2006

N i e u w s   i n   B u s / T r a m b r i e f f o r m a a t   <++++>
_________________________________________________________                                                                                                   

______ Onderwerp:  Sneltram Nieuwegein _______________

   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,                   
           
                                                                                                 

 
De vakantie zit erop en ik wil alle lezers welkom heten en danken voor hun belangstelling. De wereld staat niet stil en er gebeuren de vreselijkste dingen maar ik hoop dat iedereen deze 53e brief in goede gezondheid leest.
Ik start met deze alternatieve brief. Zoals je natuurlijk al hebt gezien is dit een special over de sneltram Utrecht/Nieuwegein. Voor de aardigheid heb ik het nummerlogo hierboven ook maar aangepast zodat dit mogelijk over een aantal jaren een collectors-item zal zijn geworden, de enige trambrief tussen de busbrieven. Om toch de binding met bussen te behouden, heb ik er een uniek voertuig in opgenomen zoals te zien is bij foto's 5 en 6. Opvallend detail: in de juli aflevering van het bedrijfsblad "connexxion's" staat ook een artikel staat over deze bijzondere bus maar dat berust op louter toeval.
De meeste foto's in deze brief zijn door mijzelf gemaakt en elke gelijkenis met bekende personen die op de foto's te zien zijn, berust op louter toeval.....
 

Foto 1:
In juni was er een uitstapje georganiseerd door de personeelsvereniging "Op Delftse Wielen" van de vestiging Delft. Twee keer raden waar het doel van dit uitstapje lag, juist ja, in Nieuwegein, bij de bus- en sneltramvestiging van Connexxion in de provincie Utrecht. Niet elke excursie is altijd geslaagd te noemen maar deze viel in de categorie uitstekend. Het KNMI had een prachtige dag beschikbaar gesteld en de vestiging Nieuwegein had een aantal mensen vrijgemaakt die op een zeer ontspannen manier een soort open dag regelden voor onze groep uitgelaten excursiegangers.
Eerst maar eens een stukje geschiedenis om duidelijk te maken wat en waar dit bijzondere openbaar vervoer precies is en plaatsvindt.

In december 1983 startte de sneltramverbinding tussen Utrecht en Nieuwegein. Twee jaar later volgde het traject Nieuwegein-IJsselstein. Verdere uitbreiding zoals b.v. het doortrekken van de lijn naar de Uithof, is altijd bij plannen gebleven. Maar wat niet is, kan nog komen zeker met oog op de huidige populariteit van railverbindingen. Wat is het bijzondere aan een sneltram? In eerste instantie denk je dat het gewoon een tram is die sneller rijdt en dat is ook zo, dat sneller rijden dan. Gewoon een tram is het zeker niet want een sneltram is wel degelijk een kruising tussen een trein, een sprinter, een metro en een tram. De sneltram rijdt op een geheel vrij tracÚ met beveiligde kruisingen en oversteekplaatsen. Vanaf de begane grond instappen vergt enige lenigheid want, zoals op de foto ook te zien is, de vloer zit vrij hoog en daarom zijn de halteperrons ook meer vergelijkbaar met treinperrons. Ook is een sneltram breder dan een gewone tram.


Foto 2a-2b-2c:

Ooit hadden de 2 lijnen de nummers 101 en 102 maar tegenwoordig (al sinds 1994) zijn het de nummers 60 en 61. Voor de Delftse regio geen onbekende getallen.
De route is enigszins in beeld gebracht via een schemakaartje en een niet geheel scherpe foto (waarom heb ik dat dan ook al rijdend gedaan???) vanuit de tram zelf.
 
Sneltram 60: Utrecht - Nieuwegein-Zuid
Moreelsepark - Centraal Station - Westplein - Graadt van Roggenweg - 24 Oktoberplein-Zuid - 5 Mei Plein - Vasco da Gamalaan - Kanaleneiland Zuid - Transferium/Westraven - Zuilenstein - Batau-Noord - Wijkersloot - Stadscentrum - Merwestein - Fokkesteeg - Wiersdijk - Nieuwegein-Zuid
 
Sneltram 61: Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein
Moreelsepark - Centraal Station - Westplein - Graadt van Roggenweg - 24 Oktoberplein-Zuid - 5 Mei Plein - Vasco da Gamalaan - Kanaleneiland Zuid - Transferium/Westraven - Zuilenstein - Batau-Noord - Wijkersloot - Stadscentrum - St. Antonius Ziekenhuis - Doorslag - Hooghe Waerd - Clinckhoeff - Eiteren - Achterveld - Binnenstad - Zuid
 
Het vervoer met de sneltram kan betaald worden met een strippenkaart, een abonnement of, heel eigentijds, met de chipknip zoals op foto 3c te zien is. Ook wordt het Dalkaartje gebruikt zoals op vele plaatsen in Nederland. Overal een succes o.a. door het gebruiksgemak en het ronde bedrag.
           
 
  

Foto 3a-3b-3c:
3 foto's van genietende cursisten die onder leiding van Gert T. over het traject geloodst worden en door middel van de nodige instructies de boel heel hebben gehouden. Op de eerste foto zien we Theo met Gert terwijl we een overgang naderen waarbij duidelijk zichtbaar is dat hier ook gebruik gemaakt wordt van de 'negen-ogen' in combinatie met het Vetagsysteem. Het was heel prettig dat we na aanvankelijk een selectie te hebben gemaakt van 4 personen die zouden mogen rijden, later door Gert de mogelijkheid werd geboden om allemaal te proeven van deze unieke kans om een stukje te mogen rijden. Er moest dus vaak gewisseld worden maar het traject is lang genoeg om allemaal een flink stukje 'ervaring' op te kunnen doen. Een knap staaltje omdat de normale dienstregeling gewoon doorging en wij dus buitendienst hier tussendoor moesten laveren zonder te hinderen. Met Enny op de bok (zie foto 3b) waren de dienstvoertuigen zelf meer hinderlijk aanwezig omdat zij regelmatig met laagvliegen records heeft gebroken....De foto is een weinig omfloerst door de bewegingen van de tram tijdens zo'n recordpoging van haar om boven de 100 km/uur te komen maar het geeft dit plaatje een vriendelijke uitstraling en dat past goed bij deze 'geen woorden, maar daden' dame. Op foto 3c zien we Bart in Westnederland kleuren aan de 'stuur'stang. Op zijn gezicht staat te lezen hoe wij ons voelden. Helaas is Bart ons ontvallen in maart 2009.
De linkervoet op het noodpedaal, verkeerd intrappen of op het verkeerde moment loslaten heeft een noodremming tot gevolg, de rechterhand bij de fluit- of de tingelingknop en gaan met die banaan. Ik hoef niet uit te leggen dat wij als buschauffeurs het meest vreemd aankeken tegen het niet kunnen en hoeven sturen. Daartegenover staat dat je veel meer moet anticiperen (vooruitkijken dus) omdat je met een veel zwaarder voertuig rijdt dat bij het remmen te maken heeft met ijzer op ijzer en daardoor een veel langere remweg heeft. We zijn allemaal weer heelhuids bij de vestiging teruggekomen en er waren weinig ambulances nodig om ons rijgedrag uit te wissen. ;-)

Foto 4:
Een sneltram kan net als een gewone trein in 2 richtingen gebruikt worden. Dat doen we met een bus ook hoor ik je zeggen maar ik bedoel hiermee dat je een bus moet keren maar dat een trein en ook een sneltram niet hoeven te keren. De voorkant kan de achterkant worden en andersom als je begrijpt wat ik bedoel. Aan kop en kont zitten dus 2 volwaardige cabines. Op onderstaande foto is zo'n moment vastgelegd. Het spoor houdt hier op en we verplaatsen ons naar de 'achterzijde'.
       

Foto 5a-5b:
Terug op de vestiging hebben we nog net kunnen genieten van een stukje nostalgie. De Leyland/den Oudsten 5677, ooit volop actief in de Delftse stadsdienst en later dus nog jaren actief als hulpverleningsvoertuig voor de sneltram. Ons bezoek was net op tijd omdat de bus uit dienst is gesteld en vervangen door een andere wagen. De 5677 is nog steeds gedeeltelijk in de ouderwetse Westnederland kleurstelling gebleven en zal zoals hij er hier bijstaat, bewaard worden door de nieuwe eigenaar die de wagen voor de toekomst behoudt in museumvorm. In busbrief 4 bij foto 2 staat deze bus eveneens. Voor een aantal van ons een weerzien en voor andere collega's een kans om een type wagen te zien die z'n sporen wel verdiend heeft en waarover nog regelmatig gesproken wordt. Op foto 5a is Jan van Beest te zien die dat grijze stuur nog herkende van zijn eerste jaren als buschauffeur in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op foto 5b is de redacteur van de busbrief te zien die ook zichtbaar geniet.
           

Foto 6a-6b:
De houding van Ronald Freen op foto 6a drukt ongeloof uit. Was dit nou waar altijd zoveel ophef over gemaakt werd? De ideale stadswagen!? Ik vermoed dat hij vanaf nu met meer plezier in de moderne bussen rondrijdt maar ik vergeef het hem want hij heeft er nooit mee gereden en dat maakt het verschil. Op foto 6b is de cosmetische ingreep goed zichtbaar waardoor deze wagen gebruiksvriendelijk werd als hulpverleningsvoertuig bij storingen van de sneltram. De monteur die ik tijdens ons bezoek sprak, verklaarde mij dat de wagen na al die jaren nog liep als een naaimachine en dat hij de vervanger met minder plezier gebruikte en dat kan ik me als liefhebber natuurlijk helemaal indenken.
 
 

Foto 7a-7b-7c:
Wat is het soms toch heerlijk dat er mensen zijn die eraan denken dat ik het fantastisch vind om foto's te mogen ontvangen die mijn verhalen vervolmaken. (Helaas kon ik niet meer achterhalen wie mij dit gestuurd heeft en wie de maker is en de nieuwe eigenaar. Hopelijk wil iemand die dit leest en meer weet, contact opnemen.) De 5677 schreef ik eerder in deze brief, "in de kleurstelling zoals hij er hier bijstaat, zal de bus bewaard worden door de nieuwe eigenaar die de wagen voor de toekomst behoudt in museumvorm." Hier het bewijs, de 5677 staat hier bij de nieuwe eigenaar en die doet er iets mee dat niemand zou hebben geraden. zie foto 7b.

Hier zie je een fraaie miniatuur GADO bus in een vitrine op weg naar zijn nieuwe bestemming, de 5677. Is dat bijzonder dan? Lees verder bij foto 7c

In de 5677 staat nu een vitrine waar de nieuwe eigenaar een zelfgebouwd schaalmodel heeft geplaatst. En niet zomaar een schaalmodel, nee, eentje van legostenen. Ja, je leest het goed LEGOSTENEN. Op het dak zijn de puntjes van de stenen goed te zien. De 5677 heeft een derde leven met een bus in een bus, kan het beter tot zijn recht komen? Helemaal top.


    ``
Surftips:
       Het internet puilt uit van de homepages maar zoek er maar eens een paar aardige uit, waar moet je beginnen. Gelukkig zijn er vele e-zines op dit gebied waardoor ik regelmatig wordt bevoorraad met goede tips die ik dan weer in mijn eigen 'e-zine' kan verwerken. Een e-zine is een digitale variant op een papieren magazine. Deze zijn in bladenzaken of kiosken te koop of je neemt net als bij de busbrief, een abonnement. Deze keer dacht ik i.v.m. de vakantie iets te zoeken voor kinderen. Een soort van startpagina met allerlei rubrieken die kinderen kunnen begrijpen omdat de onderwerpen in begrijpelijk Nederlands zijn geschreven. Mogelijk is het zelfs voor volwassenen aangenaam om iets zonder poespas te lezen waardoor er duidelijkheid ontstaat over van alles en nog wat. Probeer maar eens een paar klikken op deze pagina: www.jeugdbieb.nl

Klik op:     


Tot slot:
Voordat wij dit alles konden meemaken, hadden we al een ander bezoek achter de rug. We zijn namelijk ook ontvangen door de CVL, de Centrale Verkeers Leiding, die sinds geruime tijd in Nederland de contacten tussen de bussen en de vestigingen onderhoudt. Ooit waren er diverse CVL's voor diverse gebieden maar sinds enige jaren is er steeds meer samengevoegd en tegenwoordig zit alles centraal in Nieuwegein. Je kunt op je vingers natellen dat dit een imposante aanblik biedt. Een grote ruimte met gedimd licht vanwege de ontelbare beeldschermen waarop alle meldingen van chauffeurs binnenkomen en waarop, afhankelijk van het gebruikte software-systeem ter plekke, veel van wat bussen doen tijdens hun dienstuitvoering, te zien is. De gastvrijheid was zeer aangenaam en de enthousiaste uitleg zo gedetailleerd mogelijk gezien de tijd die we te besteden hadden.

Ik weet dat deze bus/trambrief veel weg heeft van een reisverslag maar ik hoop dat ik er genoeg aan informatie en foto's in heb kunnen verwerken waardoor het ook voor niet aanwezigen en buitenstaanders, een leesbaar verhaal is geworden.
 
Het 53e ei is weer gelegd en ik hoop jullie, bij de 54e brief over ongeveer een maand, weer aan de buis te treffen. Tot dan.   
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
                        
     
Wijsheden:
 
Man bij een reisbureau:
 "Mijn schoonmoeder zeurt me de oren van het hoofd om mee op reis te mogen. Welke bestemming raadt u me aan?"
Antwoord van het reisbureau: " Laat haar Napels zien."

terug naar de