19 maart 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________

______ Onderwerp:  Abri's ___________________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        

 
 
Ze horen erbij maar zijn nauwelijks 'in the picture'. Tijd dat de busbriefbode zich ermee bemoeit. Voor de aardigheid heb ik eens een surftocht gemaakt op het internet, aangevuld met fraaie plaatjes van 2 helpende handen over abri's. Om te beginnen de oorsprong van het woord zelf want dat klinkt eigenlijk altijd een beetje vreemd. Ontleend aan het franse woord 'abri' wat betekent: gebouwtje dat beschut tegen wind en weer. Oorspronkelijk was het woord bedoeld voor een schuilplaats mèt deur en dus echt afgesloten om de elementen buiten te houden. Ook kwam het woord voor het eerst voor in spoorwegtermen. Nu dus een algemeen aanvaard begrip voor een min of meer redelijke plek om uit de regen en de wind te wachten op de bus of tram. In deze busbrief aandacht voor allerlei soorten en maten abri's van her en der maar eerst een afdruk vanuit het franse woordenboek.
 
 

Foto 1a-1b-1c:

Als eerste 3 plaatjes die duidelijk maken dat moderne abri's behoorlijk kwetsbaar zijn. Ooit was het uiterlijk van een abri opgebouwd uit beton (foto 3) of metaal en zelfs hout werd en wordt op sommige plaatsen in de wereld gebruikt. In onze moderne maatschappij moesten de wachthuisjes mee met de tijd en werd een frame ontworpen waarin glasplaten werden bevestigd. Toen er bij wijze van spreken van vandalisme nog nooit werd gehoord, bestonden abri's uit onverwoestbare materialen en nu met de regelmaat van de klok het baldadige, dronken deel van de bevolking 's nachts een spoor van vernieling trekkend, huiswaarts keert, heeft men het fantastische plan gehad om abri's te maken van glas. De gevolgen laten zich raden. Toch blijft men geloven in het goede van de mens getuige de poster die je hier ziet op de eerste foto terwijl de realiteit anders blijkt te zijn.

Op foto 1a en b is ook een voltreffer te zien en op foto 1c blijkt dat wij nog een voorbeeldig land te zijn want in het buitenland worden abri's zelfs door de politie van extra ventilatie voorzien. In dit geval mag ik ervan uitgaan dat boze opzet niet in het spel is maar je weet het maar nooit. Er wordt gefluisterd dat agenten ook maar gewoon mensen zijn.

                     


Foto 2a-2b-2c:

Ook foto 2 bestaat uit een drieluik. In dit geval gaat het om de houten variant op de abri. Drie foto's uit het buitenland want hout is naar mijn weten nooit een erg gewild materiaal geweest in Nederland als onderdeel van wachthuisjes. Op 2a blijkt ook hier het glas niet veilig te zijn geweest en de mensen op foto 2c kijken al net zo vrolijk als veel van onze eigen passagiers maar daar geeft het weer ook enige reden toe. Geen idee waar dit zich afspeelt want het bord naast het haltebord maakt mij niet veel wijzer en de lettertjes op het haltebord zijn iets te klein om ook maar enige taal te kunnen lezen. Ik gok op Oost-Europa maar dan meer vanwege de golfplaten op het dakje wat namelijk niet echt de indruk wekt dat dit een welvarend land zal zijn.
Foto 2b is bijna onwerkelijk te noemen. Het woordje 'ecole' geeft blijk van een Franstalig land maar welk land ter wereld de abri's zo kraakhelder kan houden, blijft voor mij een raadsel. Al zou het optrekje er ook maar 1 dag staan dan nog is het bijzonder dat er nog maar 1 slordigheidje te zien is: een plastic koffiebekertje op het hek. Als je dan bedenkt dat het woordje ecole in het frans "school" betekent, dan begrijpen jullie misschien mijn verbazing.
Bij foto 2a moet worden vermeld dat het een foto van Jan van B. was uit Griekenland en om preciezer te zijn, de abri staat op het eiland Lefkas.
                       

Foto 3a-3b-3c:
Drie keer is scheepsrecht dus ook de bijdrage uit eigen regio mag uit 3 delen bestaan. Wederom uit de privé-collectie van John Windau heb ik een bijdrage mogen ontvangen.
3 foto's waar ik om vroeg i.v.m. het onderwerp van vandaag. In Schipluiden staat namelijk nog steeds (ook nu nog) als enige in de regio, een ouderwetse betonnen abri. Dit zal niet per ongeluk zo zijn maar om in deze rustieke historische dorpskern een modern vormgegeven abri neer te zetten gaat de verantwoordelijke plaatselijke bewindslieden blijkbaar te ver. En daar sluit ik me graag bij aan want zeg nou zelf, dit harmonieert gelukkig nog enigszins. Samen met de antieke brandstofpomp (in de modetinten rood en geel helemaal links op de derde foto) en de MB200 bussen is dit een aangenaam tafereel.
Nog voor de statistieken: de DAFbus op foto 3a is de 3875 en de DAF op de andere foto's is de 9364. (Leuk hè Hetty?)

            


Foto 4a-4b:
Als je dacht dat je alle extremen op abri-gebied wel had gezien dan heb je het mis want op 4a en 4b zijn hiervan 2 fantastische voorbeelden te zien. De eerste foto geeft de indruk dat het een overzicht is van een sloperij en wie weet is dat ook zo want het bordje "busshelter" kan ook ironisch bedoeld zijn. Vooral ook vanwege de aanduiding "the last busshelter". (shelter= Engels voor schuilplaats) Ook kan het hier een permanente busbewoning betreffen en dat geeft weer een andere invulling aan het woord shelter.
Omdat dit er niet uitziet als een zeer schoon onderkomen, kan het ook zo zijn dat ik het verkeerd lees en dat er staat "bugshelter" (bug=ongedierte) en dan heb ik daar zo mijn gedachten bij. Maar goed, je kan aan de gang blijven met conclusies trekken (ruitenwissers intact? Engelse bus? enz. enz.)

De tweede foto is toch ook iets aparts zou ik zeggen. Ik snap het niet maar het zal wel een doel dienen. Er lijken zelfs zonnecollectoren op het dakje te zitten om de reclamepanelen van stroom te voorzien. Het is niet op te maken of het hier eb of vloed betreft maar ik hoop voor de gebruikers dat het nu vloed is.


Foto 5a-5b:
Het contrast met de pittoreske foto's uit Schipluiden bij foto 3 kan niet optimaler. Het moderne busmateriaal van de Zuidtangent (de Zuidtangent is een snelle en comfortabele openbaar vervoerverbinding die vanaf januari 2002 van Haarlem Centraal Station naar Amsterdam Bijlmerstation reist. Het kerntraject loopt van Haarlem Schalkwijk via Hoofddorp en Schiphol centrum naar Schiphol Noord. Op dit traject rijden de bussen over een speciale vrije baan. De Zuidtangent is een snelbus van Connexxion met aantrekkelijke extra's. Met lekkere stoelen en veel beenruimte. Maar vooral: hij is snel. De Zuidtangent brengt u in 15 minuten van Hoofddorp Toolenburg naar Haarlem Schalkwijk. Echt de bus op z'n best.) is al een grote tegenstelling met de MB200 wagens maar de haltevoorziening slaat alles. Het modernste van het modernste. Op de 2e foto nog beter te zien. Op de vraag of het ontwerp gemaakt en geschikt is voor in de praktijk van alledag of alleen tot eer en meerdere glorie van de bedenker staat voor mij het antwoord wel vast. Gelukkig leven wij in een droog land dus hebben passagiers niet zoveel beschutting nodig......
Gelede bussen in de wagenparkserie 7800, te weten 7845 t/m 7873 doen hier als lijn 300 dienst.
                 

Foto 6:
Tot slot wederom een fraai plaatje van hofleverancier Jan van den Berg. Zeer welkom om deze busbrief op de valreep nog een regionaal tintje te geven. Delft CS, halte C waar op de meeste dagen van het jaar de groepen hoger opgeleiden in spé moeten zien dat ze een plaatsje veroveren in het aanbod van lijnen richting de universiteitswijk. Een sjofel gezelschap wat nog versterkt wordt door het oer-Hollandse weertype. Op de achtergrond passeert net nog tramlijn 1 en daarboven is heel toepasselijk het gevelopschrift te lezen dat bij deze groep studenten hoort: Gymnasium.
Eerder stond Jan zijn fotografische creatie van het stationsplein mèt regenboog in busbrief 36 en Jan meldt mij dat hij gecharmeerd is van de waardering voor zijn foto's en als iemand interesse heeft in de onbewerkte foto's, kan hij of zij dat aan Jan (via mij) laten weten en kun je b.v. een fraai bureaublad uit zijn fotogalerij toegestuurd krijgen.

Ook van Jan kreeg ik deze abri op Texel toegestuurd. Opvallend detail in mijn ogen was de vermelding "tijdhalte" helemaal rechtsboven aan het haltebord. Dit heb ik in 'mijn' regio nooit eerder gezien maar misschien is dit in andere gebieden heel normaal.

           


Klik op:     


Tot slot:

Zo, dat was een behoorlijke lading. Meer dan ik gepland had maar ja, als ik dan bezig ben, schiet me van alles te binnen en voor ik het weet, heb ik een busbrief met een dubbele hoeveelheid aan foto's. Volgende keer een voorlopig laatste buitenlandse aflevering met circa 7 foto's. Na o.a. busbrief 14 en 20, volgende week dus nogmaals Verweggistan.
 
 
een genoeglijke tijd toegewenst, toedeledoki
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is eruit.

terug naar de