12 maart 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________

______ Onderwerp:  6300-serie en een beetje Berlijn ______
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 41
                                                                                               
   

 
Was ik bijna een type bus vergeten. Gelukkig werd ik er aan herinnerd en inderdaad, de stadsuitvoeringen van de DAF/den Oudsten SB220 wagens model B88, de 6300-serie van 10 meter lengte, was nog niet aan de beurt geweest. Zoeken op het internet om nog wat technische informatie te verzamelen, maar dat viel niet mee. Ook foto's heb ik niet op grote schaal gevonden. Een wat misdeeld type bus lijkt het wel maar gelukkig heb ik onderstaande foto's gevonden.

Foto 1:

Wij denken vaak dat we op vele terreinen het ei van Columbus hebben uitgevonden maar buiten de landen die onze oude bussen opkopen zijn er natuurlijk nog genoeg rijke westerse landen die ons nog iets kunnen leren. Wij zijn zo'n rijk westers land maar buiten het aanschaffen van een vernieuwde busvloot, gaat alle aandacht tegenwoordig uit naar railvervoer. Toch zullen wij ooit weer terugslaan als de politiek misschien bij volgende landelijke verkiezingen begrijpt dat het vastlopen van de Nederlandse wegen deels opgelost kan worden door het openbaar vervoer weer te zien als een sociale voorziening i.p.v. een commerciële activiteit. Maar goed, de tijd zal het leren.

Nu tijd voor het onderwerp van deze keer en dat zijn de 6300-wagens die o.a. in Gouda en Delft de stadsdienst hebben verzorgd. In Delft begonnen we dit type wagens met de 6330 t/m de 6334 en de 6364 t/m 6368. In 1990 werd de serie geopend in Delft met tijdelijk de 6307 en de 6308 gevolgd in 1991 door de vaste serie voor Delft die nog aangevuld werd in het jaar 2000 met de 6312 zoals hieronder te zien. Deze bussen zijn gebouwd in de jaren 1989/1990


Foto 2:

De in deze busbrief geplaatste foto's laten duidelijk zien hoe zwaar het beroep van buschauffeur is. De meesten lezen op hun gemak een krantje of liggen zelfs een tukkie te doen op het stuur (foto 4!). Er is er niet één die iets te doen heeft en er als een waardig gastheer werk van maakt zo te zien. Gekheid natuurlijk, het wachten op elkaar op Delft CS om eventuele overstappers van dienst te kunnen zijn, zorgt soms voor een paar minuten ontspanning en dat is hier goed zichtbaar.
 
   

Foto 3:
Uit deze serie hadden de 6365 en de 6366 de eer om met de zogenaamde teltredes uitgerust te worden. Bij het in- en uitstappen zakte de trede iets weg waardoor er een telmoment mogelijk werd. Voor veel mensen was dit een onaangename ervaring omdat ze vaste grond onder hun voeten verwachtten en het gebeurde soms dat passagiers bijna ten val kwamen door zo'n kleine maar onverwachte beweging van de ondergrond. De gegevens die op deze manier zijn verzameld zullen ongetwijfeld hun nut hebben gehad maar voor de klanten was het niet altijd uit te leggen. Nabij de uitstapdeur was een 'black box' gemonteerd waarin een apparaat zat waar regelmatig een nieuwe cassette in aangebracht moest worden waarna de verwijderde cassette uitgelezen werd en het bedrijf kon voorzien van vervoersgegevens. Bij alle types wagens waren er wel een of twee voertuigen die hiermee uitgerust waren.


Foto 4:
Volgens mij is hier collega Ben zichtbaar die op een zo te zien warme zomerdag zijn rug ietwat naar voren buigt om de temperatuur op die plek te laten dalen. Een tukkie doen zoals eerder verondersteld, gaat iets te ver denk ik. De wagen die na deze 6364 van de lopende band is gerold bij den Oudsten is de 6365 en daaraan kan een van mijn collega's vast en zeker een herinnering ophalen. De 6365 had een 'black box' zoals ik al heb vermeld maar Hans (bijnaam Pino) had ooit een 'black-out' en dat heeft de 6365 de das omgedaan. Gelukkig werden deze opvolgers van de 6500-serie daarna weer vrij snel opgevolgd door de MAN-scout stadswagens rond 2001 zodat dit verlies van de 6365 maar kort voelbaar was. In 2004 werden de laatste rondjes gereden met enkele wagens uit deze geliefde serie en was ook voor dit type bus het doek gevallen.
Een nieuw tijdperk brak aan, geholpen door de sluiting van den Oudsten in Woerden. Jarenlang hèt gezicht van het openbaar vervoer in Nederland maar aan alles komt een eind en tegenwoordig bepaalt de marktwerking ook de aanschaf van materieel. Zodoende zien we een grote variatie aan busmerken en carrosserieën langs Neerlands wegen dieselen terwijl ook andere brandstoffen hun intrede hebben gedaan. Ik ben benieuwd waar dit uiteindelijk heengaat en waar dit eindigt. Ik moet als ik tijd van leven heb, nog circa 15 jaar mijn dienstjes draaien als het aan het huidige kabinet ligt en ik verwacht nog een roerige toekomst. Een ding is zeker, het zal niet saai zijn.
    

Foto 5:
Niet helemaal scherp deze 5e foto maar toch leuk om de bewuste 6365 uit de tekst van de vorige foto in deze fantasierijke aankleding te zien op het bus/tramstation aan het Abtswoudsepark in de wijk Tanthof van Delft. (met dank aan Ruurd Berendes)


      
Surftips:
Ter ontspanning nog een geintje. Wie kent zijn eigen onderbewustzijn? Doe deze test en je komt veel over jezelf te weten.....Bewustzijn

Klik op:     



Tot slot:
Voor zover mijn informatie betrouwbaar is, zijn vele wagens van dit type bus verkocht aan Oost-Europa. Ze hebben er geen slechte koop aan en hopelijk leven ze daar nog lang en gelukkig. Een aflevering met een filosofisch tintje maar helaas alweer ten einde.

 

einde          op naar nr. 42.
  
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
          
 
      
Wijsheden:
 
Je zit tegenwoordig vaster in het verkeer dan in de gevangenis. (J.Anthierens)

terug naar de