12 februari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp:  Het cijfer 9 _______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 37
 

 
Onlangs was er een iets te enthousiaste chauffeur in de dop. Op 15-jarige leeftijd werd met een bus proefgereden zonder leermeester en dat kunnen een heleboel volwassen nieuwkomers zich niet eens voorstellen maar deze jongen deed het gewoon. Nu blijkt het meer dan een hobby te zijn maar is er zelfs sprake van een verslaving want in bijna alle kranten heeft deze week het vervolg op die actie van toen gestaan en ik wil diegenen die dat hebben gemist, in deze brief even bijpraten via 2 berichtjes o.a. ingestuurd door Peter van der Reest.
Wordt vervolgd??? (woordspeling: 2 betekenissen?)
 
           
 
Laatste nieuws woensdag 8 februari 2006
 
De jongen die maandagavond wederom werd betrapt op het stelen van een bus, blijkt al enige tijd onder behandeling te zijn bij een kliniek in Oosterbeek wegens gedragsproblemen en een lichte verstandelijke handicap. De 15-jarige werd in november ook al betrapt op het joyriden in een drietal gestolen bussen.
 
De knaap, die in Oosterbeek woont, verklaarde maandag tegenover de politie dat hij een drang heeft naar het besturen van bussen. De politie heeft proces-verbaal tegen hem opgemaakt wegens diefstal en joyriding. Het Openbaar Ministerie in Arnhem moet nu beslissen of de puber wel of niet strafrechtelijk wordt vervolgd.
 
Schade heeft de tiener voor zover bekend niet gemaakt tijdens zijn ritten. Ook zou hij geen andere weggebruikers in gevaar hebben gebracht. "Op de bus zit nog geen krasje, maar die jongen heeft onaanvaardbare, zeg maar levensgevaarlijke risico's genomen. Het had ook heel anders kunnen aflopen", zo meldde een woordvoerder van Connexxion. Om de remise in Doetinchem, waar de jongen maandagavond een bus stal, extra te beveiligen, is volgens Connexxion niet nodig. Dit omdat het opstarten en laten rijden van een bus iets is dat alleen bekend is bij beroepschauffeurs. En bij deze bewuste jongen dan.
 
De busjoyrider heeft zijn kennis over bussen opgedaan bij gesprekken met buschauffeurs. Zij werden geraakt door zijn aanstekelijke enthousiasme en hebben daarbij, achteraf bezien, te veel "beroepsgeheimen" prijsgegeven. Busmaatschappij Syntus verklaarde na zijn eerste aanhouding de jongen wel in dienst te willen nemen. Deze "toezegging met een knipoog" is inmiddels ingetrokken, zo meldde een woordvoerder van de maatschappij.
 

Foto 1:

Dan nu het fotogedeelte van deze brief. Vanwege de toegenomen belangstelling voor de busbrieven, een toegenomen aantal foto's. Maar liefst 9 stuks waarbij het cijfer 9 zoals in het onderwerp al aangegeven stond, een grote rol speelt. Opeenvolgend tref je aan de 9100-9200-9300-9400-9500-9600-9700-9800-9900-serie. De laatste brieven had ik als onderwerp Interieurs, HTM en Station Delft dus werd het naar mijn mening weer eens tijd voor een ouderwetse verzameling busfoto's uit eigen stal. Te beginnen met een wagen uit de 9100-serie, de 9140 uit 1982, hier bufferend op Kijkduin (ik weet zowaar de locatie....) Ik vond het een heerlijke serie. Soepel en krachtig, maar wij hebben deze wagen alleen aan het eind van zijn loopbaan in Delft een tijdje gehad en zodoende heb ik hem maar kort in mijn database staan.


Foto 2:

Logisch volgend op foto 1 is een wagen uit de 9200-serie. Als enige in deze brief in zwart-wit maar ik heb niet anders. De Daf/den Oudsten MB200 met wagenparknummer 9274 in een Westnederland uiterlijk. Mogelijk bij een manifestatie maar duidelijk niet op een lijndienst. Aan de personenauto's te zien al weer geruime tijd geleden want deze modellen vind je nu alleen nog terug bij een liefhebber of verzamelaar. Deze bus is gebouwd in 1982 en vermoedelijk is de foto eveneens uit die periode want de bus ziet er nog schoon en ongeschonden uit.
   

Foto 3:
Een stukje herinnering aan een tijd dat het Marconiplein, op de grens van Schiedam en Rotterdam, nog een hoofdrol speelde. Een wagen uit de 9300 serie. Al eens eerder aan bod geweest in busbrief 9 en dus toevallig ook iets met het cijfer 9. Zou toeval dan toch bestaan?
Precies op deze plek waar de 9307 op deze foto staat, volgens mij bijna op de centimeter nauwkeurig, werd ooit een Mercedes O305 geramd door een locomotief terwijl de betreffende bus vast stond in een file van meerdere halterende bussen. (zie busbrief 1 foto 1c). In deze tijd stond de wijk Spangen nog in zijn volle verloederde glorie. Nu geheel afgebroken en opnieuw opgebouwd zoals met vele wijken in grote steden is gebeurd of gaat gebeuren. Ook de oude situatie die hier zichtbaar is, werd op de schop genomen en we hebben nog jaren op een gerenoveerd Marconiplein ons eindpunt gehad.
Ooit, lang geleden, circa 20 jaar denk ik, gingen bijna alle lijnen vanuit het Westland, maar ook vanuit de kant van Krimpen a/d IJssel en Capelle a/d IJssel, door naar het Centraal Station van Rotterdam (in een van de komende brieven zal ik hier aandacht aan besteden, om precies te zijn in editie 51). Toen bedachten knappe koppen dat er sprake was van dubbele trajecten. Mensen konden beter overstappen op stadslijnen van RET-bus-tram en metro of met de trein van de NS. Klantvriendelijk is anders maar politieke en financiŽle overwegingen overwinnen altijd. Toen, maar ook nu nog. Maar het kan nog anders want er werd ook een Metro-lijn aangelegd langs Schiedam Station en het Marconiplein dus je raadt het al, ons eindpunt werd opnieuw verlegd naar Schiedam Station. Nog even en we houden alleen nog een soort stadsdienst Naaldwijk-Maassluis over riepen wij schamper, niet wetende dat het nog erger zou worden. Opnieuw werden wij teruggedrongen en voorlopig zijn wij aanbeland op het Metrostation Vijfsluizen, gelegen tussen Schiedam en Vlaardingen. Zou het hiermee klaar zijn? Je weet maar nooit.
Schiedam Station is nog wel het eindpunt gebleven van sneldiensten zoals b.v. lijn 201, 137 en 124. (redactie: Anno 2010 zijn dat lijn 86,
Zoals gewoonlijk spreek ik hier uit naam van de eigen regio want op al de eerder genoemde eindpunten komen eveneens bussen van andere vestigingen uit andere richtingen waarvan ik geen achtergronden ken.

Foto 4:
De volgende in de 9000 serie is een wagen met nummer 9421 uit 1983 hier te zien op Den Haag CS. Een opvallend detail is de zwarte kleur rond de ramen aan de zijkanten. De wagen heeft enige tijd in Delft gestaan en dat is in mijn beruchte administratie duidelijk terug te vinden. Het was een prima voertuig en ik heb er dan ook in die redelijke korte periode 30 keer mee gestuurd, hoofdzakelijk in 1999 en 2000. Deze bus was van oorsprong onderdeel van het oude ZWN.

Foto 5:
Ook in deze brief een bus aan het eind van zijn Nederlandse krachten. Wachtend op een mogelijk 2e leven in een warmer buitenland staat deze 9572 uitgekleed het alfabet te oefenen. Net zoals de wagen op foto 4, heeft deze een favorietenrol gespeeld in de paar jaar dat hij in Delft gestald was want ook deze bus staat behoorlijk hoog genoteerd in mijn bus-top 1000 doordat ik er zelfs 32 keer mee de weg ben opgegaan. Deze getallen kwamen ook tot stand doordat in die jaren (2001/2002) het aantal handgeschakelde bussen al drastisch was afgenomen en dan was elke 'pook' bij mij welkom. Ook deze bus uit 1984 kwam uit de stal van de 'oude' ZWN en werd later ingelijfd bij Connexxion.


Foto 6:
Tot nu toe allemaal semi-automaten in beeld maar met de komst van de 9600-serie was het schakelen definitief voorbij. Ooit kwam er verlichting voor het zware werk met koppelen, dubbelklutsen en onwillige versnellingsbakken door de komst van de semi-automaat waardoor het linkerbeen er een beetje voor joker bij ging hangen. Met de komst van de volautomaat kon zelfs de rechterarm op non-actief dus wie heeft het nog over een zwaar beroep....Deze ZWN-uitvoering van de 9611 ziet er trouwens fraai uit, een soort staatsieportret. Deze serie werd ook in 1984 afgeleverd door den Oudsten. In busbrief 20 staat een zusjes/broertje bij foto 2, de 9614.

 


Foto 7:
De laatste 3 foto's zijn geleend van de website van Marty Werkman OVinB. Te beginnen met de 9799 hier in de haltebox op het platvorm van Den Haag CS. Allemaal geschiedenis nu de buslijnen vanuit het Westland niet meer verder komen dan de halte van ziekenhuis Leyenburg (behalve lijn 30). Ook lijn 130 rijdt niet meer door naar Centraal maar eindigt bij de Grote Markt. Tegenwoordig weer vanuit Delft na geruime tijd alleen maar tussen Rijswijk Station en de Prinsengracht te hebben gereden.
Ongeveer hetzelfde verhaal als bij foto 3. Het streekvervoer eindigt steeds vaker aan de rand van de grote steden. Ook deze wagen is nog in 1984 van de lopende band gekomen dus dat was een heel druk jaar voor den Oudsten.

 


Foto 8:
Om de serie compleet te maken heb ik bij foto 8 en 9 twee wagens gekozen waarin ik ooit door toeval een keertje in gereden heb. Geen verdere herinneringen of voorvallen omdat het geen wagens waren die op de Delftse loonlijst stonden. Deze 9846 hier vermoedelijk in Leiden op de foto (?) met getinte ramen zoals in die serie de standaard uitvoering was. De 9800-serie is van begin 1985.


Foto 9:
Over deze 9943 nog minder nieuws. Ik heb 2 keer achter het stuur gezeten. De kleurstelling is behoorlijk conservatief te noemen en doet denken aan een semi-toerwagen uit b.v. de 6600-serie. (zie busbrief 33) Deze MB200 stamt uit 1985 en is begonnen bij de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.) en pas in 1994 onder de vleugels van Westnederland terechtgekomen.
 
De cirkel is weer rond. De 9 foto's staan erop. Een type bus dat jarenlang het paradepaardje was in het openbaar vervoer, is niet meer. Herkenbaar, degelijk en oer-Hollands. Een hoofdstuk busvervoer is afgesloten. Over 20 jaar kijken we misschien weer op deze manier naar de series van nu. Hoewel.....

 


 
      
Surftips:
Nog even kijken of ik iets aardigs kan vinden als tip voor de surfliefhebber. Een heel frisse vormgegeven pagina is te vinden via deze link: Internetsnelheid Hier kun je door middel van een animatie zien wat de snelheden van je internetverbinding zijn, namelijk de download- en uploadsnelheid. Misschien niet voor iedereen even interessant maar je kunt allicht even kijken of de beloofde snelheid waar je provider mee adverteert ook daadwerkelijk gehaald wordt.
Ik heb begrepen dat er een heuse Sudoku-verslaving op gang is gekomen. Het kan geen kwaad om voor de liefhebber een pagina te vermelden waar je naar hartenlust kunt cijferen: Sudoku
Ook heel populair zijn de pagina's waar je je spullen kunt aanbieden of juist kunt zien wat er zoal voor een schappelijk prijsje aangeboden wordt. Via de volgende link kun je in 1 keer op 8 markten (of minder, naar eigen keuze) tegelijk je zoekopdracht invullen. Dat scheelt een heleboel tijd. Marktzoeker

Klik op:     



Tot slot:
Het is een uit de kluiten gewassen busbrief geworden. Er staan alweer 5 onderwerpen in de steigers dus aan materiaal nog geen gebrek. Binnenkort brieven over de zwart/wit periode, een brief met een knipoog, aandacht voor de 7000-serie en nog veel meer.

Tot hier en niet verder anders weet ik niets meer voor volgende brief......

 
prettige                          en graag tot        
  
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
     
Wijsheden:
 
Vrouwen verbazen zich hoeveel mannen kunnen vergeten. Mannen verbazen zich hoeveel vrouwen zich herinneren. (Peter Bamm)

terug naar de