08 januari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
______________________________________________________ 

______ Onderwerp: Rampzalig _________________________
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 32
 

 
De titel zegt het al denk ik. Rampzalig! Het is al weer vele brieven terug dat ik aandacht schonk aan leed en ellende, kommer en kwel, rampspoed en tegenslag dus vooruit met de geit, ik gooi er nog eens wat narigheid tegenaan.
 

Foto 1a-1b-1c-1d:

Dan hierbij de minder florissante kant van ons beroep. Het is een serie van 4 geworden uit een totaal van 9 foto's die ik op de PC heb staan van dit bizarre ongeval. Het is gebeurd aan de Kralingsezoom in Rotterdam op 22 augustus van 2005. Het betreft een Alliance en wel de 2459. Naar mijn weten is er ondanks het spectaculaire karakter van dit ongeval weinig aandacht voor geweest in de media. Waarschijnlijk wel in de betreffende regio maar (gelukkig) niet veel erbuiten want het is natuurlijk nooit een visitekaartje waar je een goed imago mee opbouwt, ook al is de oorzaak mogelijk niet aan de bus te wijten. Zelfs als ik bij Google via een aantal zoekopdrachten probeer te achterhalen of er meer over te vinden valt, krijg ik geen informatie te zien. Vreemd als je bedenkt dat het nog geen half jaar geleden is. Ik twijfel er niet aan dat ik iets heb gemist of niet heb opgelet maar dan hoop ik dat er wederom door beter ingelichte busbrieflezers aanvullende info gaat volgen.

Op deze vier foto's kwam de volgende aanvulling binnen van Edwin Timmers.
"In de plaatselijke media (RD, AD en locale weekbladen en radio) werd vermeld dat de bus bestuurd zou zijn door een RET-chauffeur. Overigens wist het AD ook te melden dat het om een RET-bus ging. En dit terwijl ze zelf een foto van het voertuig bij het artikel hadden toegevoegd!
Nog wat over de toedracht.
Het verhaal gaat dat de bus uit zichzelf is gaan rijden, met of zonder chauffeur is wat onduidelijk. Onze (naar verluidt vrouwelijke) collega heeft nog geprobeerd de bus te stoppen, maar dit is dus niet gelukt. Ik ben zelf vlak na het ongeval nog op zoek geweest naar een officiŽle verklaring van bedrijf of politie, maar heb toen ook al niets kunnen vinden."
            
            

Foto 2a-2b-2c-2d:
Dat er soms dingen niet gaan zoals zou moeten, blijkt wel uit onderstaan triootje. Foto 2a is de 4869 en het probleem hoeft nauwelijks uitleg vermoed ik. Als ik goed gesnuffeld heb, is dit een wagen uit de omgeving van Amsterdam en ik mag aannemen dat deze oververhitting het einde van deze Berkhof heeft betekend. Op foto 2b zie je het uiteindelijke resultaat hoewel ik ervan uitga dat het zou kunnen zijn dat dit niet een en dezelfde wagen betreft. Dat maakt ook niet uit, het gaat om het idee.
De derde foto is een fraai plaatje van een brandweerman of vrouw in actie. Door de manier van blussen moet ik toch sterk denken aan een brandweermŗn.....De wagen is niet makkelijk te herkennen maar mogelijk is dit zelfs helemaal geen bus uit ons wagenpark maar een heetgebakerd voertuig van een particulier touringcarbedrijf.
ik heb foto 2d opgezocht op het internet en daar staat toch duidelijk Berkhof op de voorzijde.
En Edwin (zie foto 1) heeft mij ook info gestuurd over de brandende touringcar met spuitgast.(foto 2c) Dat was een BOVA-bus en tevens een originele bijgevoegd die nog niet geroosterd is. Dit exemplaar heeft wagenparknummer 312. (foto 2e) Wie weet is het dezelfde, het zou zomaar kunnen.
                        
               

Foto 3a-3b:
Dit is wel zeker een bus uit Haagse contreien. Een Daf/den Oudsten MB200 uit de geliefde 6200-serie. In 1984 heb ik in mijn database van voertuigen waar ikzelf mee de weg op ben geweest, de 6232 en de 6236 staan dus deze serie dateert uit de periode 2e helft jaren zeventig, eerste helft jaren tachtig. In mijn herinnering is dit de bus die in Rijswijk bij een ongeval betrokken raakte en in een plantsoen eindigde. Was het de Generaal Spoorlaan niet?? En heette de chauffeur niet Bram en had hij niet een baard?
De serie 6100-6295 DAF MB200 werd gebouwd tussen 1973 en 1976 en bestond uit 196 bussen. Al deze bussen hadden een smalle instap en waren in de standaardkleuren geel met grijze schortplaten. Vanaf eind 1974 werden de grote DAF letters op het front vervangen door een strip met het opschrift Den Oudsten -DAF zoals we daarna op alle latere MB's hebben kunnen zien (voor het oorspronkelijke front zie foto 3b).

Foto 4:
Prachtige Hollandse luchten met de karakteristieke wolken en een bootje op het water. Jammer dat er een bus in de weg ligt of eigenlijk ligt 'ie juist niet in de weg maar in het water. Als ik het goed heb, is dit de roemruchte bus die op het terrein van de vestiging Leidschendam een extra rondje wilde gaan maken en daarbij door de afrastering in de Vliet dook. Een gele onderzeeŽr, weer eens wat anders. Vermoedelijk zal er later een busbriefspecial volgen over deze duikbootbus en zoals het er nu naar uitziet, wordt dat busbrief 107.


       
Surftips:

Een aardige link naar iets over Openbaar Vervoer dat nog niet door iedereen zelf ontdekt is, is misschien deze link naar de site van de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer. Ik zie ROVER als een soort Greenpeace van het OV dus een organisatie met een controlerend karakter, soms als een luis in de pels zoals dat heet. 
Bij Rover kom je terecht op een startpagina waar je via allerlei (door)linken verder komt bij van alles en nog wat op het gebied van het OV.
 
Voor de liefhebbers van de scanner heb ik de volgende link. P2000.  Binnenkort gaat ook onze regio over op het C2000 en P2000 hulpdiensten communicatiesysteem en dan is het luisteren uit de eerste hand naar politie, ambulance en brandweer op de scanner verleden tijd. Er zullen vast wel creatieve geesten op termijn iets bedenken waardoor dit mogelijk "gekraakt" kan worden maar voorlopig blijft alleen een ruis over. Op deze pagina kun je in ieder geval zien wat er zoal van minuut tot minuut aan de hand is en gebeurt. De regio Rotterdam-Rijnmond is al te zien en ook Haaglanden. Wil je je eigen regio zonder meldingen van ver weg dan moet je op het balkje rechtsboven klikken op 'menu' en daarna op het blauwe vierkantje. Nu zie je een lijstje met alle regio's en klik je op de juiste. Klik op 'wijzigingen doorvoeren' en je hebt alle meldingen uit een bepaalde regio.

Klik op:     



Tot slot:
Allemaal heel vervelende gebeurtenissen maar voor zover mij bekend zijn er geen slachtoffers bij gevallen en dat is het meest belangrijke aspect.
 
"Ontsjen" (=tot ziens in het fries).
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl) 
       

     
Wijsheden:

Ga nooit met je problemen naar bed. Slaap in aparte bedden. (P.Darbo)

terug naar de