terug naar de

13 november 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t __________________________________________

______ Onderwerp: Weer een Feest (van herkenning) _______________________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 25
 

 
Beminde gelovigen,
 
Moet ik het nog uitleggen? Ik vermoed van niet. Jullie zien in één oogopslag wat er vandaag centraal staat in de busbrief. Nog niet zolang geleden is deze wekelijkse digitale folder 18, en dus volwassen, geworden en voor ik het wist, vier ik nu alweer een zilveren jubileum. Wat vliegt de tijd als je het naar je zin hebt! Aangezien een busbrief zonder lezers net zoiets is als een bus zonder passagiers, wilde ik in deze speciale aflevering de lezers centraal stellen, speciaal collega's uit Delft of met een beetje binding aan Delft omdat ooit de start van deze busbrief vanuit de Prinsenstad is gemaakt. Busbrief 7 had de titel "Opsporing Verzocht", nu dus net zoiets maar dan anders. Deze keer een gemengd aanbod aan foto's, het is feest dus wat kan het me schelen. Sommige foto's zeer herkenbaar, andere foto's van te lang geleden? Sommige bussen van nu, andere bussen van toen. Ook de gefotografeerde collega's zijn soms overduidelijk maar anderen zijn ooit aan de lens ontsnapt of hebben een goede vermomming gevonden. Ik ben me bewust dat deze foto's niet voor alle lezers de moeite waard zullen zijn maar bedenk dan dat wellicht het verhaal erbij geen kwaad kan of dat de bussen zelf weer eens op een andere manier in beeld komen. Maar eerst het volgende:
 
                 

Foto 1:
Om te beginnen een foto uit een privé-verzameling. Lekker lang geleden zoals aan deze Delftse chauffeur op te maken valt, maar ook de Westnederland Leyland 5442 (zie busbrief 6 voor de 5400-serie) getuigt van een gedateerd plaatje. Zonder stropdas achter het stuur, jawel, het zal dus wel hoogzomer zijn want anders zou hij zichzelf een verantwoording moeten geven, onze Jan. In die tijd droegen politie en politici verplicht een stropdas en wij niet en nu anno 2005 is het precies andersom. Wat er al niet door de jaren heen belangrijk is geworden....... Als airco fungeerde de instapdeur die tijdens het rijden gewoon open kon blijven maar Jan zal dat vast niet gedaan hebben gezien zijn plichtsgetrouwe aard ;-)

                 


Foto 2:
Nog een privé-opname uit vervlogen tijden. De 3176 een Mercedes O305 (zie het prille begin in busbrief 1). Ook deze collega zal zonder hulp niet direct te herkennen zijn maar ik geef daarbij natuurlijk de schuld aan de ietwat beperkte fotokwaliteit en niet aan de tussenliggende jaren..... Opmerkelijk is de beleidsverandering bij de gemeente t.a.v. de bestemmingsfilm. Ooit werd Delft wereldnieuws omdat hier als een van de eerste gemeentes in Nederland de wijken werden genummerd. Dat vind je dus terug in de filmkast, zie ook foto 1. Tegenwoordig kiest men bij de gemeente weer voor het vermelden van de wijknaam.
In die jaren reed lijn 60 (later lijn 64) naar Aan 't Korft waar toen een openluchtzwembad lag op de plek waar nu een internationale camping goede zaken doet. Ook hier lijkt de foto genomen te zijn bij zomerse temperaturen en misschien denkt Stefan erover na om even te gaan pootjebaden in het zwembad.
 
                 

Foto 3:
Deze meer recente foto trof ik aan op het internet. Twee Berkhof Ambassador bussen in oplopende nummering zowel het wagenparknummer als de kentekenplaat op het busplatform van Den Haag Centraal Station. De chauffeurs moeten voor menigeen herkenbaar zijn omdat deze foto hooguit een paar maanden oud kan zijn en beide collega's niet echt tot de onopvallende tak van de familie behoren. Jan en Nico, beiden ooit gestationeerd in Delft,  behoorden tot het meubilair van ons bedrijf en ik durf een kleine weddenschap aan te gaan over wat het onderwerp van gesprek zal zijn geweest. Het zal vast niet over het weer gegaan zijn maar de reputatie van Nico kennende, zal Jan polshoogte zijn gaan nemen op het terrein van b.v. de VUT-regeling of het rijtijdenbesluit. Ik noem maar een zijstraat.
                 
Foto: K. Kloosterman van het Haags Busmuseum

Foto 4:
Een collega die reeds enige tijd van zijn VUT-regeling/pensioen gebruik maakt maar hier nog geheel en al functioneel bezig is. Een plaatje van een gebied dat ook o.a. in busbrief 6/foto 3a ter sprake kwam. Aad in de 5645 (zie busbrief 4 over de 5600-serie) halterend bij het busstation In de Veste te Delft. Goed zichtbaar is de kunstzinnige totempaal op een voetstuk die ongetwijfeld met een gesubsidieerde handdruk tot stand is gekomen. Het kunstwerk is na het herinrichten van dit gebied nooit meer te voorschijn gekomen maar ik geloof niet dat iemand daar mee zal zitten.
In die tijd eindigde lijn 62 bij Aan 't Verlaat. Om precies te zijn voor de statistieken, aan het eind van de van Miereveltlaan bij het bruggetje waar de weg overgaat in de Jorisweg, ging lijn 62 linksaf tot het Schiekanaal en dan aan de andere kant van het water over de Twee Molentjeskade weer terug. De Indische Buurt waar nu lijn 60 en 62 doorheen rijden, werd toen bediend door lijn 61.
De hoofdpersoon van foto 8 uit deze brief heeft ook aanvullende informatie geleverd over deze totempaal. "De paal is ooit aan de gemeente Delft geschonken door de Delftsblauwe Factory aan de Rotterdamseweg t.g.v. een zoveeljarig bestaan van de fabriek ooit. Er heeft nog iets bovenop gezeten, maar wat weet ik niet meer."
Nu hij dit schreef, kon ik me ook iets herinneren daaromtrent. Ik meen dat er iets bovenop zat dat nogal vandalisme-gevoelig was en daarom is verwijderd maar wat precies is mij ook geheel ontschoten. Wie weet meer?
                 

Foto 5:
Nog een Vutter maar dan een van recentere datum net zoals zijn bus en de situatie op het Stationsplein. Dezelfde bestemming als op foto 2 maar nu als lijn 64 naar de Delftse Hout. Mogelijk kent Henk deze foto nog niet en verras ik hem ermee want als trouwe lezer van de busbrief zal hem dit niet ontgaan. Een SB in stadsuitvoering, de 6364. In busbrief 41 komt dit type bus met een eigen brief aan de beurt want deze wagens hebben jarenlang het beeld in Delft en Gouda bepaald en verdienen dus een eigen eerbetoon. Ongeveer gelijk met het vertrek van Henk zijn ook deze wagens met vervroegde uittreding vertrokken en werden ze rond 2001 geleidelijk vervangen door o.a. de "Scouts", stadswagens van Berkhof op een chassis van MAN met een lage vloer en een lengte van ongeveer 10 meter.

                 


Foto 6:
Veel Delft wat de klok slaat deze week maar ja, ik ben geboren in Delft, ik woon in Delft en ik werk in Delft dus vraag me niet hoe het komt dat ik er veel over vertel. Om het een beetje goed te maken hierbij een foto van een Leidschendamse collega met, ik kan het ook niet helpen, een Delftse achtergrond want Eef, hier in de DAF Alliance 2553 van de vestiging Leidschendam, heeft jaren als standplaats Delft gehad. Delft is altijd al een broedplaats voor talent geweest want waar je ook komt, er is altijd wel iemand die zijn of haar loopbaan in het openbaar vervoer begonnen is in de Delftse vestiging. (Ik kan de reacties die nu ontstaan vrijwel zeker voorspellen.....)

                 


Foto 7:
De zevende foto is er een uit een serie die ik kreeg van Jan. Niet te verwarren met de Jan van foto 1 en foto 3 maar er zijn hele nesten Jannen op deze wereld dus het is geen vergissing. Deze Jan heeft zijn 50e verjaardag o.a. gevierd op de bus waar hij in Nootdorp onverwachts onthaald werd op een waar feestelijk concert. Ook in de bus (de Caetano 8257) liet de Band zonder Maat zich gelden en dan denken sommige mensen nog dat het saai is om buschauffeur te zijn. Jan heeft de 50 binnen, ik ben pas op de helft (v.w.b. de busbrief dan hoor) maar misschien kan de 50e busbrief ook een muzikale aflevering worden. You never know zoals de fransen zeggen.....
Nu ik dit zo schrijf, besef ik dat de meeste Jannen (nog niet allemaal natuurlijk, maar wel veel) de 50 zullen zijn gepasseerd omdat de naamgeving in de laatste, pakweg, 30 jaar minder traditioneel is geworden en zelfs exotisch is. Raar eigenlijk dat wij Nederlanders altijd zo graag onze eigen cultuur in willen ruilen voor een andere.

                  


Foto 8:
De laatste foto van deze keer is er een uit de oude doos. Een foto uit de eerste helft van de jaren 80 en uit de privé-verzameling van Walter net zoals de groepsfoto van busbrief 7. Ook een trouwe en altijd zeer enthousiaste lezer van mijn digitale knutselwerk. Hier te zien in het ouderwets degelijke uniform van Westnederland uit die dagen met tevens prominent in beeld, de kont van de Leyland 2342 waarvan de laatste exemplaren uit die busserie tot in 1988 dienst hebben gedaan. Walter doet nog steeds dienst en voelt zich met zijn ongewilde promotie tot lijndienstchauffeur erg in zijn nopjes. Sterkte Walter.
Walter is trouwens een zeer spraakmakende collega. Bij de oudgedienden is een van zijn bijnamen bekend als controleur 4711 maar ook over lama's kan hij een boekje opendoen. Zijn oproep over de mobilofoon om in de stalling op rij 1 de repetities van het zangkoor bij te wonen, is legendarisch maar ook zorgde hij voor lachsalvo's als hij vroeg of er liefhebbers waren om een wedstrijd 'satéstokjes werpen' te organiseren. Dit zijn nog maar 2 voorbeelden, ik zou er nog een heel verhaal bij kunnen vertellen maar dat kan iedereen nu wel indenken.

                 



Tot slot:

Klik op:     

Na deze overdaad aan foto's met een persoonlijke tintje zal ik pas volgende keer weer wat linken plaatsen. Het wordt me allemaal teveel, de emoties liepen hoog op tijdens het zorgvuldig kiezen van de juiste woorden bij elke foto. De volgende busbrief  gelukkig weer een "normale" aflevering zodra ik mezelf weer helemaal in de hand hoop te hebben.
 
Onwillekeurig komt het Haagse gebied vaak aan de orde maar ook met Rotterdam hebben wij een vervoersband. Brief 51 is een hommage aan Rotjeknor en daar staan dan ook verhalen en foto's over Rotterdam CS in.
 
Jubilerende groeten
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl

Wijsheden:
 
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is. (Sam Ewing)

terug naar de