terug naar de

9 oktober 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
_________________________________________________ 
 
______ Onderwerp: Grenze(n)loos _________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 20
 

 
Boeren, burgers en buitenlui,
 
Bij het onderwerp van deze busbrief is al te zien dat er deze keer een grensoverschrijdend voorval heeft plaatsgevonden. De busbrief is internationaal sinds de aanmelding van een Oostenrijkse lezer. Je kan het niet verzinnen of het gebeurt. Misschien zal ik binnenkort een versie moeten maken in het chinees, wie zal het zeggen maar voorlopig blijf ik nog gewoon schrijven in de enige taal die ik ken en dat is wartaal.
Wat ik wel even kwijt wil is dat er tijdens de slipcursus (zie busbrief 10) een onverwacht voorval heeft plaatsgevonden. Tijdens het moed indrinken voordat de glijbaan zou worden betreden, werd plots de schijnwerper op mij gericht. Tot mijn verbazing werd mij als blijk van waardering voor het maken van deze busbrieven een oorkonde ter gelegenheid van  de 18e brief overhandigd met het verzoek vooral door te gaan. Men vond echter dat ik niet langer onopvallend door het leven zou mogen gaan en er werd mij een heus postbode-uniform overhandigd waarmee ik, volgens de opperspreekstalmeester, beter tot mijn recht zou komen als Post(bus)bode. Ik zal dan ook regelmatig als zodanig herkenbaar ten tonele verschijnen dus schrik niet als er een rood/bruin gestreept persoon ergens aanschuift.
 

Foto 1:
Om op de inleiding door te gaan, zien jullie hier bij foto 1 het vervoermiddel dat bij een Post(bus)bode past: een echte Postbus. Met dank aan Gerrit in Oostenrijk ben ik voortaan voorzien van een toepasselijk voertuig.
Het bedrijf PostBus in Oostenrijk heeft 2200 bussen in gebruik die in heel Oostenrijk circa 600 lijnen rijden. Op deze foto is een Mercedes Integro O 550 15 meter wagen te zien uit 2001 met 67 zitplaatsen. Er wordt ook gereden met MAN en met Mercedes Citaro. Het bedrijf staat aan de vooravond van een bijzonder jaar als in 2006 Post.Bus 100 jaar zal bestaan.
 
 

Foto 2 en 2a:
Het is nog niet zo lang geleden dat ik een hele busbrief aan overzeese bussen heb gewijd maar door het Europese avontuur van deze week, nogmaals een buitenlandse invulling. Op deze foto een fraaie combinatie van 4 zeer verschillende vervoermiddelen. Het meest speciale zit hem hierin dat zeer herkenbaar een bus te zien is waarvan menigeen in de regio Delft/Den Haag zal zeggen: hé, die ken ik. De 9614 Daf/den Oudsten MB200 in de straten van Cuba. Hopelijk zijn de Cubanen niet van die fanatieke bellers want anders zullen ze het bij infonummer 0900-9292 erg druk gaan krijgen. Zo te zien gaat de 9614 nog een lang leven tegemoet als hij net zo oud wil worden als het rode transportmiddel ernaast. Wat ook opvalt is de kleine aanpassing in de vorm van een achteruitrijlamp.
 
De 9614 komt in mijn boekhouding voor van 1985 tot 1990 en ik heb er 3 keer dienst mee gereden. Als ik me goed herinner, zijn de meeste van deze wagens in onze regio West naar de Haagse vestiging gegaan en hebben daar nog jaren dienst gedaan en zoals foto 2a op Den Haag CS bewijst, tot in het Connexxion tijdperk.
 

Foto 3:
Deze Leyland (verdere gegevens onbekend) is van oorsprong al uit een soort buitenland in Nederland ;-) namelijk uit Limburg bij de VSL = Verenigd Streekvervoer Limburg. Op deze foto te zien in zijn 2e leven te Zaïre, vroeger Belgisch Congo, nu gewoon Congo. Een Midden-Afrikaanse republiek met circa 60 miljoen inwoners en dat is te zien aan de inhoud van deze bus. De zwaardere inwoners van Congo zitten blijkbaar achterin deze Leyland.....
    

Foto 4:
Dat een bus ook een heel andere oude dag kan beleven is hier te zien. Het lijkt een soort atelier te zijn geworden voor creatieve Gambianen die zoals de man in het gele hemd laat zien, met zorg (!) hun houtsnijwerk behandelen. Dat Friesland (FRAM) wereldwijd aan naamsbekendheid werkt, zal op deze manier nooit de bedoeling zijn geweest. De noodluiken hebben hun functie volstrekt verloren en de brandstofvulopening zal waarschijnlijk een welkome plek zijn voor een te volle blaas. Als je in het vervolg je dienst gaat rijden, bedenk dan wat er allemaal met je wagen kan gebeuren en al fantaserend overbrug je zo op een leuke manier de lange uren die je soms in de file door moet brengen.

Foto 5:
Is het niet bijzonder? Zo'n vredig tafereeltje met deze ex-RET bus, de 603 (ook ooit ex-Arriva 57) in de hoofdrol in Havana. De was hangt te drogen, de chauffeur is koffie aan het zetten (denk ik) en deze Volvo wacht geduldig tot de middagdienst weer begint.....

Foto 6a-6b:
Nee, dan deze foto die ik van Ruurd Berendes heb mogen ontvangen. Twee Nederlandse nummerborden zijn gewoon blijven zitten en dat is niet toevallig want op de plaats van het gele nummerbord zit nu een blauwe uit Cuba en de gele is gewoon erboven gemonteerd. De foto is gemaakt in 2006 en we hebben hier te maken met de 9245, een wagen uit de CN (Centraal Nederland) stal. De bus is gebouwd in 1982 en ging mee naar Midnet en daarna dus op transport naar Cuba.

Bij Marty Werkman heb ik foto 6b kunnen vinden en daar zien we de 9245 nog in actieve Nederlandse dienst met de sticker van Connexxion voorop.


Foto 7:
Als laatste foto van deze brief weer een hele bijzondere en dan vind ik niet dat ik overdrijf. Ook deze foto is in Cuba gemaakt en het gaat hier om een complete verbouwing van de Westnederland/Connexxion 3682. De 'bus' rijdt hier bij Cojimar en het originele kenteken is BS-58-SH. De DAF MB200 werd in 1986 afgeleverd door den Oudsten en heeft op Cuba een gedaantewisseling ondergaan. De bovenkant van de achterzijde is iets naar voren opgeschoven en met de zee zichtbaar op de achtergrond zou het best eens zo kunnen zijn dat deze bus een functie heeft die met boten te maken heeft maar wie dat zeker weet, nodig ik hierbij uit om te reageren.
 

Foto 8a-8b:
Martin Does stuurde mij het volgende leuke verhaal.
"Hierbij de foto's van de 9305. Op de foto die in april op Cuba is gemaakt, kan je zien dat het de 9305 is. Het gaat hier namelijk om de rechterkant (op de foto links) naast het lijnnummer staat nog MD 1.
Ook boven het raampje naast de chauffeur zie je het nog staan. Dit was mijn vaste wagen uit Loosduinen omdat daar een veerstoel in zat en ik daar al jaren mee moet rijden. Omdat het kantoorpersoneel er een keer met A 4tje's "M.D. Openbaar Vervoer" op had geplakt en ik daar gewoon mee ben gaan rijden, heb ik later letters om erop te plakken gekregen. Sinds die tijd ging deze bus door het Westland als de MD 1.
Ik kan je wel vertellen dat er heel wat busliefhebbers aan mij hebben gevraagd wat dat betekende."

Eerst een staatsieportret van de 9305 en daarna op de 2e foto het 2e leven met de plaatsaanduidingen.

           
                 


Tot slot:
Op busgebied 2 links naar pagina's van enthousiaste busfanaten: http://www.sva-museumbussen.nl - zeer toegankelijk, de welkomstpagina maakt rondneuzen heel makkelijk. Een aanrader.
Ook op de homepage van een van de busbrieflezers is van alles te vinden. Kijk op http://web.inter.nl.net/users/hharmsen/ en kies voor "Foto's" of kijk bij "Openbaar vervoer Nederland". Zeer de moeite waard zijn tevens de reisverslagen waarin Hugo op een heel leesbare manier zijn visie geeft op en over diverse locaties waar hij geweest is.
Een link naar meer algemene inhoud is bij uitstek deze als je snel om een kalender verlegen zit en je wilt b.v. feestdagen in de USA weten, klik dan bij "Country" op het pijltje en kies het land.

Klik op:     

 
 
Alaaf, houdoe, tabé en tot volgende wee (*)
   
(*) zonder k anders rijmt het niet
   
        

terug naar de