terug naar de

25 september 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________    

______ Onderwerp: Volwassen _____________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 18
 

 
Goedemorgen/middag/avond, (*)
 
Een feestelijke aflevering deze keer want, en dat zal duidelijk zichtbaar zijn, de busbrief viert de 18e aflevering. Na een Troonrede met maatregelen die ons schijnbaar vrolijk zouden moeten stemmen door de al vaker vertoonde Zalmtruc (veel beloven in de begroting van het jaar dat vóór de verkiezingen ligt, levert stemmen op!!!), zorgt de busbrief hopelijk toch voor een glimlach in deze barre tijden.
Ook heb ik voor mijn 18e een kadootje gehad, en dat kondigde ik al enigszins aan vorige keer, in de vorm van een link. Is dat dan zo bijzonder zul je denken en ik denk van wel. Sinds kort heeft collega Jan van der Ark uit Zoetermeer aangeboden om alle busbrieven op te nemen op zijn homepage dus ze zijn nu toegankelijk voor iedereen op deze webpagina.
 
Is dat leuk of is dat leuk?
   (*) doorhalen wat niet van toepassing is.

Foto 1:
Als 1e foto geen echte foto maar een animatie. In een handig software programmaatje heb ik kans gezien om weer beweging te krijgen in de 2780, de goeie ouwe "Flipper"  (zie busbrief 2 en 3) en die bus te laten moderniseren tot een eigentijdse DAF/den Oudsten Alliance, de 2497 gebouwd in 1999, en weer terug.
 

Foto 2:
Flipper hebben jullie al gestuurd gezien in busbrief 3 maar de andere bus uit de animatie zet ik er natuurlijk ook in gewone fotovorm bij. De DAF/den Oudsten 2497 B95DM580 Intercity uit 1999.

Foto 3:
Hier een plaatje van een bus op een voetstuk op de Markt in Delft met het historisch stadhuis als decor tijdens een presentatie op vermoedelijk een zogenaamde Delftdag. Een DAF/den Oudsten, de Alliance 2493 uit dezelfde serie als bovenstaande foto's.
                 

Foto 4:
Zo trots als er hierboven wordt gepronkt met bussen en technische hulpmiddelen, zo opgelaten zullen de monteurs op onderstaande foto zich gevoeld hebben. Het is toch echt een Hollandse foto hoewel de plaats op de weg anders doet vermoeden, maar wat verwacht je eigenlijk anders van een Leyland, linksrijden zit hem in het bloed!! Toch zijn de storingen nog net zo veelvuldig nu als toen met dit verschil, dat er toen meer mechanische problemen met een direct aanwijsbare oorzaak voorkwamen en tegenwoordig gebeuren er de gekste dingen die je met 2 minuten motorstilte moet oplossen. De moderne software in de bussen maakt dat de reparaties minder met grote steeksleutels hoeven te worden uitgevoerd maar de bus wordt nu in veel gevallen aangesloten op een computer die aangeeft waar de digitale fout zit. Gekscherend wordt dan ook zelfs gesproken over het 2 minuten uitschakelen van de hoofdschakelaar bij een lekke band.....
Het technisch inzicht van de heren op deze foto spreekt voor zich.  ;-)

Foto 5:

Als wij in Nederland als mochten denken dat we stevige bussen in gebruik hebben zoals de foto bij 4 laat zien, dan hebben we het toch echt mis als ik onderstaande foto bekijk. Dit is geen bus meer maar een beest! En dat al in 1970, indrukwekkend.

Foto 6:

Een meer recente foto en dat kan sinds ik de oude busbrieven op internet kan aanvullen waar en wanneer ik dat wil. Voor deze busbrief wilde ik een paar foto's erbij en mijn oog viel op deze foto. Het is een redelijk actuele foto want dit brandje ontstond in 2010 bij Almere Tours in Almere Buiten.
Het ziet er normaal gesproken allemaal stevig genoeg uit maar hier zie je dat er maar weinig is dat niet verdwijnt bij een brand.
           

Foto 7:
Dit soort foto's kun je over het algemeen overal maken waar een nieuwe woonwijk uit de grond gestampt wordt. Ik heb dat meerdere keren mogen meemaken en het verbaasde me altijd weer dat de nieuwe wijk erg snel voorzien wordt van OV zonder dat er mensen wonen. Ik heb wat afgetobd in de modder tot de eerste huizen verschenen en voor de bus daarna de route verlegd werd. Dit gebeurde steeds weer tot de wijk klaar was en dan verdween de buslijn en ging op z'n voordeligst buitenom de wijk rijden. Leg mij maar uit hoe dat komt???



Tot slot:
Het zit er op, ik ga de feesttaart voor de 18e busbrief verorberen.

Klik op:     

met vreugdevolle groeten
                                                                                                                                   
                                                                                       

terug naar de