terug naar de

18 september 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp: Ontsporingen __________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 17
 

 
Beste mensen,
 
Deze keer een onderwerp waar je niet vrolijk van wordt maar waar wel altijd iedereen iets van wil zien. De kijkfiles bij ongelukken op de snelwegen zijn daar een goed voorbeeld van.
 

Foto 1a-1b-1c-1d:
Lijn 131 (Den Haag Centraal - Nootdorp - Pijnacker) heeft een andere vorm gekregen op de overweg aan de Veenweg in Nootdorp op zaterdagochtend 9 maart 2002 om circa 08:45 uur. De Mercedes O408 met wagenparknummer 1106 was met pech aan de versnellingsbak vast komen te staan, precies midden op de overweg. De buschauffeur uit Zoetermeer handelde snel en juist: hij sommeerde de twee reizigers direct uit te stappen. Hij probeerde daarna nog om de boel weer aan de praat te krijgen maar toen de overwegbomen dichtgingen verliet hij ook het voertuig. Kort daarna kwam de trein binnen. De bus werd van de overweg afgeduwd, veegde een spoorboom met bijhorende installatie de sloot in, vernielde de leuning van de naastgelegen brug over een slootje, raakte een seinpaal (voor de richting Zoetermeer), en kwam uiteindelijk zo'n 30 meter verderop tot stilstand.
Om 13:00 uur kon de bus afgevoerd worden waarbij een lier op een sleepwagen de bus van het spoor trok. De 1106 werd naar de politiewerkplaats op het industrieterrein Zichtenburg in Den Haag gebracht voor nader onderzoek. De schade werd geschat op 200.000 euro.
Herhaling van dit ongeluk op deze plek is uitgesloten omdat de spoorwegovergang sinds kort niet meer bestaat tot grote opluchting van velen want er is heel wat gebeurt op deze overgang in de loop van de tijd. Een oom van mijn moeder is daar ooit in het zwart/wit tijdperk met zijn paard en wagen door een trein gegrepen omdat (zoals mij dat verteld is) het paard met zijn hoef in de rails vast kwam te zitten. Mijn oudoom is er geestelijk nooit meer helemaal bovenop gekomen want niet iedereen kan het verdragen om de dood in de ogen te hebben gekeken.
 
Foto 1d laat de bus zien op het terrein bij de politie in Zichtenburg, Den Haag.

Foto 2:
Aan de Magazijnweg/Eikenlaan op bedrijventerrein Rijnhaven West te Alphen ad Rijn kwamen een locomotief en een bus op lijn 165 in onzachte aanraking met elkaar. De 5130 met de loc 6520. Dit ongeval liep minder goed af want hierbij kwam een treinmachinist om het leven. De man stond als rangeerder voor op de trein. De 25 passagiers van de bus werden opgevangen in een kantoorgebouw. Vijf passagiers werden vanuit de opvanglocatie voor behandeling van kleine verwondingen en voor onderzoek van klachten overgebracht naar diverse ziekenhuizen in de regio. De ravage was groot.

Foto 3:
Letterlijk en figuurlijk een ontsporing uit een grijs verleden. Ook deze oldtimer heeft in de dakrand een ongewone uitstulping en is vergelijkbaar beschadigd als de 1106 op foto 1. Toch lijkt het erop dat het materieel van vroeger beter een stootje kon opvangen dan het spul van tegenwoordig. Ook de trein staat er quasi onschuldig bij zonder zichtbare schade. De ruit van de bestuurderscabine van de bus lijkt niet meer heel maar dat zal vermoedelijk door de chauffeur zelf zijn veroorzaakt doordat hij door de klap zijwaarts met de ruit in aanraking is gekomen. De gevolgen daarvan durf ik niet te raden maar over gewonden en/of slachtoffers is niets meer te achterhalen. Deze foto is uit historisch oogpunt gezien, plaatsing in deze brief waard.

Foto 4:
Als we dan toch bezig zijn met narigheid, kan deze foto er wel bij. Na al die trein-bus aanrijdingen waar je door de krachten en de snelheden nog veel grotere schades zou verwachten, begrijp je niet wat hier gebeurd moet zijn. Welke oerkracht heeft de 9481 totaal verwoest?
Van chauffeur Hans Kl. in Waarderpolder (bij Haarlem) kreeg ik een reactie op deze foto.
"De 9481 is t.h.v station Beverwijk “gemangeld” door (goederen)treinen.
De wagen stond in de stalling Velsen-Noord NZH. De chauffeur (Piet F.) mankeerde niets. Dit alles heb ik van horen vertellen."

Foto 5a-5b-5c:
Een stukje geschiedenis ook hier weer. Ik heb de 3 foto's bewust in deze volgorde gezet want bij het zien van de eerste foto denk je al gauw: zo zo, dat is niet mis maar bij de 2e foto zie je dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt en dan bij de derde foto is het duidelijk dat we hier met een aanrijding te maken hebben waar de verzekeringen hun handen vol aan gehad zullen hebben. De 6228, een DAF/den Oudsten MB200 uit 1976 heeft hier op weg naar Gouda een ongelukje gekregen. De bus is niet meer opgeknapt en uiteindelijk terechtgekomen bij Trabuco in 1990 terwijl b.v. de 6229, 6230 en de 6231 in Marokko een 2e leven hebben gekregen. Deze aanrijding vond plaats in Hazerswoude Rijndijk.
 

Foto 6:
Deze foto heb ik van Ed O. opgestuurd gekregen en het mag duidelijk zijn dat deze Ambassador een klein probleem heeft.


Tot slot:
Graag wil ik met iets luchtigers afsluiten deze week. Dat kan gelukkig tegenwoordig door het plaatsen van een link. Vorige keer een link naar een pagina met een hoog openbaar vervoergehalte. Nu weer ter afwisseling een pagina met meer algemene informatie. Klik eens enthousiast rond op deze internetpagina en als je weleens om antwoorden verlegen zit op vragen over b.v. de geschiedenis van het kenteken (zie hoofdstuk 'verkeer & ruimte') of de rangen en standen bij de Koninklijke Marine (zie hoofdstuk 'krijgsmacht'), om maar eens wat te noemen, dan kun je hier alles vinden: http://www.allesopeenrij.nl/

Klik op:     

Surf met plezier en graag tot volgende week, dan heb ik een hééél bijzondere link te vermelden.
 
met ontspoorde groeten

       

terug naar de