terug naar de

7 augustus 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
_____________________________________________________

______ Onderwerp: 6500 - serie _______________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 11
 

 
Hallo gij allen,
 
Het aantal allochtone collega's wordt verrassend meer en meer met de dag, heb ik de indruk. Eergisteren vielen er wel een paar door de mand want het bleken gewone Hollandse bleekscheten te zijn met een vakantiekleurtje dus de inburgering verloopt blijkbaar wederzijds met rasse schreden. Hier in het poldermodel heeft men nog niet veel gebruik hoeven maken van de zo lang gewenste airco's in de bussen. Binnenkort liggen de eerste pepernoten al te lonken in de supermarkten dus als er nog een hittegolf moet komen, zal die snel moeten zijn.
Voor deze brief viel mijn oog op een serie die nog niet voorzien was van airco's, integendeel zelfs, deze wagens leken 's zomers betere kachels te hebben dan 's winters. Je zou denken dat ik dan wel over een tijd geleden zal praten, maar dat valt mee (of tegen). Lees maar hieronder.
Hieronder staan een aantal exemplaren met huid en haar: 
 

Foto 1:
In 1984 werd weer begonnen met de bouw van 10-meter standaardstreekbussen in stadsuitvoering door den Oudsten. De DAF MB200nummers 6500-6507 werden in Delft en Gouda in dienst gesteld en hadden van oorsprong een grijze onderzijde aan de zijkanten zoals op de promotiefoto te zien is (foto 2). Later werd die strook oranje (zie foto 3) om een soort stadsbusherkenning mogelijk te maken en weer later werd daar weer vanaf geweken en werd de gehele bus in het geel geschilderd (foto 1 en 4).
Als ik me goed herinner, zat er bij aflevering een plat stuur in maar dat is al snel vervangen door een geknikt stuur.

Foto 2a-2b:
De 6500 serie is nog niet eens zo heel lang uit beeld namelijk sinds 2002. Ze hebben in hun dienstjaren tot menig verschil van inzicht onder de collega's geleid. Velen vonden de enigszins stugge wagens maar helemaal niets en er zijn voorbeelden te noemen van collega's die een medische verklaring wilden hebben om er vooral niet in te hoeven rijden. Daar staan een aantal collega's tegenover die er een spreekwoordelijke moord voor over hadden om ermee de weg op te kunnen. Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik met allebei wel iets heb. De 6500-serie had dat robuuste, vertrouwde van de standaardbus en vergeleken met de opvolgers die meer op een soort wipkippen leken en lijken, lagen deze voertuigen meer ouderwets stevig op de weg. Aan de andere kant moet mij ook van het hart dat ze wel behoorlijk stug in de vering waren en zoals in de openingszinnen al is beschreven, 's zomers waren ze moordend heet.
Het uitzoeken van het 2e leven van bussen is een geliefde bezigheid van vele hobbyisten en zonder hun inzet zouden we een heleboel informatie moeten missen want zeg nou zelf, is het niet leuk om te lezen wat er met een bus gebeurd is die je tijdens vele diensten hebt 'bereden'? Intussen heb ik een heleboel foto's verzameld van 2e of 3e levens en ik zal er in andere busbrieven graag een aantal plaatsen. Kijk o.a. in busbrief 60 en 92.
Op foto 2b zien we de 6502 in het 3e leven en dat gun je toch je beste vriend? Hier in Lichtenvoorde bij de Zwarte Cross met wÚl een nieuw kenteken!! In 1997 kwam deze bus in handen van Bovo Tours en vandaar is de wagen terechtgekomen bij Vadotax in Nieuwkuijk en nu hier te zien dus kunnen we spreken van een 3e of misschien zelfs 4e leven. Het originele kenteken was BH-74-VD.
 
Ingezonden reactie van Henda van L. op 25-01-2012: "Wat leuk dat wij onze omgebouwde bus bij jou op de site terug hebben kunnen vinden! Superleuk!
Wij hebben deze bus in (ik geloof) 2009 gekocht in Groningen en helemaal omgebouwd tot camper (ook om laten keuren vandaar dat nieuwe kenteken) want toen wij deze kochten was de bus namelijk omgekeurd tot vrachtwagen."

 

Foto 3:
In 2002 heb ik in mijn gegevens staan dat ik nog met de 6501 en met de 6506 heb gereden dus als stadsbus werd met deze serie toch een heel respectabele leeftijd gehaald. Van 1984 tot 2002 is niet niks in het drukke stadsverkeer. Dat moeten de huidige stadswagens nog maar zien te halen en mijn vertrouwen daarin is niet bijzonder groot. Op deze foto is de oude situatie op het stationsplein in Delft zichtbaar. Door de bus heen zijn de omtrekken van het "sextant" te zien. Door de zeshoekige vorm van het gebouw kreeg het de bijnaam sextant dus als er door mensen, die dit gebouw niet meegemaakt hebben, nu gedacht wordt aan iets dat met sex te maken heeft dan zit je er ver naast. Er werd naar mijn weten geen rode lamp gebruikt maar de gesprekken zullen wel vaak, zoals nu ook nog een enkele keer voorkomt (!), over dubbelzinnigheden gegaan zijn. De werkelijke functie van het kantoor was heel gewoon: verkooploket en eindpuntvoorziening. De hoofdbewoner van het pand was de heer Dirk K. algemeen bekend als 'de rooie'. Als ik over deze periode in de busgeschiedenis ga vertellen dan ben ik nog wel even bezig want er zijn vele anekdotes op te halen met betrekking tot Dirk en zijn onderkomen dus als ik eraan toe kom, zal ik hierover nog eens een aparte busbrief maken.
           

Foto 4a-4b:
Uit betrouwbare bron vernam ik dat de 6504 als eerste het einde van deze serie in 2000 inluidde en werd afgevoerd. De 6505 had als eenling al in juni 1994 het loodje gelegd na een onfortuinlijke aanrijding maar na 18 jaar eindigde nu toch echt een omstreden serie bussen. De stadsdienst in Amersfoort heeft 2 broertjes van 'onze' serie nog het langst in dienst gehouden namelijk de 6513 en 6514. Op foto 4b is een afbeelding van Jan Oosterhuis te zien van de 6518 in Apeldoorn. De 6518 begon zijn loopbaan bij de VAD en ging via Midnet op in Connexxion.

Foto 5:
Als laatste in deze brief een foto van de 6506 in dienst op lijn 72 in Gouda. Nadat in Delft andere stadsbussen waren ge´ntroduceerd gingen een aantal wagens uit deze 6500-serie naar de stadsdienst van Gouda. Op de achtergrond zien we o.a. het achterwerk van een Mercedes O305 hier op Gouda Station. Niet alleen de bus is historie geworden maar ook zo'n telefooncel met het opschrift 'PTT telefoon' is volledig uit het straatbeeld verdwenen.....


Tot slot:
Deze week geen huishoudelijke mededelingen dus tot de volgende busbrief.

Klik op:     

Groeten 
                                                                                                             

terug naar de