terug naar de

31 juli 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
_______________________________________________________

______ Onderwerp: Allegaartje _________________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 10

 
Vriendelijke vrienden,
 
De 10e aflevering is een feit. Ik zal de sentimenten niet de vrije loop laten anders geeft dat vlekken op het papier maar ik ben wel heel blij met de belangstelling.
 
Deze keer heb ik gedacht van alles wat te plaatsen vandaar de titel "Allegaartje". Er zijn altijd wel foto's die niet onder een bepaald hoofdstuk zijn te plaatsen maar zeker de moeite waard zijn. Ook kreeg ik van Eef S. te L. een foto aangeleverd die fraai aansluit bij de vraag van busbrief 8.
Dus vooruit met de geit, hier zijn de 4 'nieuwe' foto's.
 

Foto 1:
Bij deze foto stond informatie die ik bij het herzien voor de webpagina geplaatst heb bij busbrief 8. Om geen gat te laten vallen een andere foto die past in de titel 'Allegaartje'. Dat is deze foto geworden.
Een gerestaureerde 6-cylinder dieselbus van het merk Saurer uit 1933. Een antieke Zwitserse postbus, waarvan zowel het interieur als de techniek perfect en in authentieke staat zijn gerestaureerd. De Saurer 3 BP BLD-Allwetterwagen heeft stijl van voor tot achter. De Saurer postbus biedt ouderwetse kwaliteit, degelijkheid en een vleugje frivoliteit. Bij mooi weer kan het dak over de hele lengte worden geopend. Een feest voor de passagiers!
   

Foto 2a-2b-2c:
Als aanvulling op mijn verhaal in busbrief 3 bij foto 4 vond ik recent deze foto. De slipcursus in actie. Ter herinnering even de tekst er weer bij: "Met een behoorlijke snelheid opeens de handrem erop gooien om te leren hoe de bus dan reageert, is een ervaring op zich, dat kan ik jullie verzekeren. Het wegdek was met een lekkere smerige substantie bestrooit zodat er een vergelijkbare gladheid met een stevige winter was nagebootst. Je moest je wel houden aan de opgedragen snelheden omdat er zelfs op een verlaten vliegveld grenzen zijn."
Centraal op deze foto staat de 9361 die klaarblijkelijk probeert naar Noordhove te komen. De sporen en de omvergereden pylon geven een duidelijk beeld van de kleine kans op een ongeschonden aankomst aldaar. Op foto 2b zien we de slipperige glijbaan vanuit een andere hoek.
Jaren later, om precies te zijn in 2005 kwam collega Aad Spaans op het prima idee om een excursie/cursus te organiseren naar een professioneel bedrijf. hier konden in 2 ploegen, dus in 2 dagen, zoveel mogelijk collega's de gelegenheid te krijgen om bij Slotemakers slipschool te ervaren wat het is om met een auto een pirouette te maken maar nog belangrijker......om met een Mercedes Integro diezelfde pirouette te maken. Het waren 2 ongeëvenaarde dagen.
Om precies te zijn was het uitje georganiseerd door evenementenburo ADJOCO waar 3 Delftse collega's achter schuilgingen die een heerlijk dagje glibberen en glijden hadden geregeld.

Foto 3a-3b:
Om toch een link te leggen met de vorige foto, staat deze oeroude situatie als derde in deze brief. Het is een winter in de jaren 30 van de vorige eeuw en als deze chauffeur al een slipcursus mocht hebben gehad dan heeft het voor hem in ieder geval niet geholpen. Of hij van de bodem gehaald is (slibcursus dus...) of dat dit de meest benarde positie was, is niet meer te achterhalen maar als sfeerbeeld is dit een fraaie foto. Dat waren nog eens winters en dat waren nog eens bussen.....(zie ook busbrief 30)
 
De tweede foto (3b) is in 2010 bijgeplaatst en betreft een andere sfeervolle foto uit een grijs verleden. Deze Crossley staat voor mijn gevoel op de Varkenmarkt en dat is dan weer een aanvulling op dat onderwerp waarover in busbrief 8 sprake was.
 
           

Foto 4a-4b:
Tot slot deze week een foto van een oudgediende in een tweede leven op Cuba. Helaas is mij niet het wagenparknummer bekend. Ik heb op internet driftig gezocht naar het plaatsje Amstelveen op Cuba maar ik heb het niet kunnen vinden..... Dat deze wagen in dienst zou zijn van een intercontinentaal busbedrijf lijkt me ook wat ver gezocht dus blijft er maar één conclusie over en dat is dat hij gewoon zo ingezet wordt zoals hij bij ons uit dienst is gegaan. Het zal daar al net zo gaan als bij ons, men stapt toch wel in ongeacht wat er in de filmkast te zien is. Ik heb 2 jaar terug de tijdtabellen/haltevertrekstaten die bij elke halte hangen, vervangen bij het ingaan van een nieuwe dienstregeling. Bij gebrek aan een geschikt voertuig ging ik er met een bus op uit. Er stond 'Buiten Dienst' in de filmkast, de alarmlichten knipperden, er lag gereedschap op de vloer bij de instapdeur en de chauffeur (ik) stond in de abri te sleutelen. Wat denk je? Er zijn mensen die dan gewoon over de schroevendraaiers en de spullen heen de bus instappen en gaan zitten. Echt gebeurd. Als ik Havanna als bestemming had gefilmd, waren ze ook ingestapt dus dat schijnt geen Nederlandse domheid te zijn maar blijkens deze foto is het iets internationaals.
Op 4b staat een fraai stukje historie. Een intussen verloren gegane bus, de 3559 op een intussen verloren gegane lijn, lijn 129 op een intussen verloren gegaan stationsplein, Rotterdam CS. Hopelijk is de chauffeur nog niet verloren gegaan en als iemand hem herkent dan hoor ik het graag.


Tot slot:
Als je heeeeeel toevallig in je vakantie tegen een echte Nederlandse streekbus in buitenlandse dienst aanloopt of aangelopen bent en je hebt daar een foto van genomen dan zou ik het zeer waarderen als ik daar een digitaal kopietje van zou mogen hebben. Er zijn er tientallen verkocht aan Europese en overzeese landen en dat gebeurt nog steeds. Als voorbeeld kan ik de ons bekende nummers noemen: 5076, 5144, 5157, 6307, 6308, 6312, 6330 en de 6334, deze zijn kortgeleden nog in Georgië terechtgekomen. De meeste van ons zullen een andere vakantiebestemming hebben gekozen maar je weet maar nooit en vragen staat vrij, dus bij deze.

Klik op:     

Tot de volgende busbrief
Groeten
      

terug naar de