terug naar de

26 juni 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
_______________________________________________________________

______Onderwerp: Bijzondere Exemplaren _______________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 5
 

Beste bestuurders,
 
Het is gelukt, de eerste mijlpaal is bereikt. Leuk om een lustrum te vieren dus bij deze heb ik het mailtje een beetje aangekleed in een tijd dat het meeste om ons heen wordt uitgekleed. De vijfde busbrief heeft als onderwerp "Bijzondere exemplaren". Voor sommige collega's is elke bus een bijzonder exemplaar dus dan wordt het voor mij moeilijk om nog met iets origineels te komen......maar ik denk dat het me toch gelukt is. Bij deze wil ik een aantal collega's mijn hartelijke dank overbrengen voor de aangeleverde informatie. Van uniek fotomateriaal tot persoonlijke notities en herinneringen uit een rijke rijdende loopbaan. Ik zal er zeker in de komende weken gebruik van maken.
 
En dan nu de foto's:

Foto 1:
Een bus die voor de oude hap tot de verbeelding spreekt namelijk de Leyland-2570. Ik heb hem t/m 1988 in mijn administratie staan. Wie herinnert zich niet het moment dat je ging proefrijden bij de sollicitatie. Samen met een controleur/chef ging je de stalling uit en dan kwam het moment dat hij zei: "En nu jij!" De 2570 had de mogelijkheid tot beperkte dubbele bediening en het plaatsen van een stoel t.h.v. de instapdeur. Ik herinner me dat moment nog als de dag van gisteren. Je pakte dat grote stuur en je keek eens in de binnenspiegel en alles wat je zag was bus, bus en nog eens bus. Moest dat allemaal mee de hoek om???
Deze testritten in Delft werden meestal gedaan door de heren Hans van Kuijk, Bertus Haneveld en ik dacht ook door Bertus van de Vorstenbos. Als ik me vergis of mensen oversla dan krijg ik dat vast nog wel te horen denk ik. Terugkomend bij de stalling, blij dat het allemaal redelijk zonder stoepranden was gegaan, kwam de laatste horde die genomen moest worden en dat was de doorrijstraat. Weer in de stalling kreeg je dan een hand waarbij enigszins ironisch werd opgemerkt dat de handpalm redelijk droog aanvoelde. Ik ging er maar vanuit dat dat als een soort graadmeter en compliment beschouwd diende te worden. Als je aangenomen werd, ging je met deze bus daarna een paar weken lijnverkenning doen, zonder passagiers, en werd je vertrouwd gemaakt met het openbaar vervoer. Hierna kwam je pas bij een leermeester terecht die jou op de dienst, met passagiers, vertrouwd maakte met het intensieve werk van halte tot halte en geloof me, het was vroeger echt allemaal veel drukker in je bus terwijl het nu veel drukker is buiten je bus.
Dit gebeurt nu uiteraard nog maar allemaal op beperktere schaal. De uitdrukking "tijd is geld" kwam vroeger ook voor maar was niets vergeleken met tegenwoordig. Er was toen gewoon veel tijd en ook geld was nog geen groot probleem.
Zoals onderaan op de foto te lezen valt, heb ik deze prent te danken aan John Windau. De sky was nog niet de limit in Den Haag zoals de bouwactiviteiten op de achtergrond bewijzen.

Foto 2:
Een andere bus met een speciale achtergrond is deze den Oudsten/DAF MB200 3875 automaat. Hier staat hij voor de stalling Vlaardingen, een gehuurd onderkomen bij de dijk tussen Vlaardingen en Maasluis beter bekend als de witte-dassen stalling omdat op een gegeven moment de meeste chauffeurs aldaar een witte sjaal waren gaan dragen. In tegenstelling tot die witte dassen was deze bus helemaal zwart beplakt en heette uiteraard daardoor de begrafenisbus, niet wetende dat er tegenwoordig echt een begrafenisbus zou bestaan. Nog gekker heb ik het altijd gevonden dat iemand reclame maakt voor bloemen d.m.v. een zwarte bus maar daar zullen reclameburo's wel een uitleg voor kunnen bedenken. Als ik het verder nog allemaal goed kan herinneren is een broertje (of een zusje, hangt ervan af welke onderdelen je daarbij voor ogen hebt) van deze bus, de 3874, later uitgerust met een speciale stoel. Dit was om Jan de Jong, chauffeur te Vlaardingen met rugproblemen, zo goed mogelijk te kunnen laten functioneren.
In 1988 komt de 3875 voor het eerst voor in mijn database en in 2002 kom ik hem voor het laatst tegen.

Foto 3:
De oudste lijnwagens waar ikzelf dienst mee heb gereden zijn de 2000-serie Leyland - wagens. Voorgangers van foto 1, zitplaatsen met een grijze bekleding, een wat kortere en gedrongen versnellingskolom dan zijn opvolgers en natuurlijk de grote mechanische handrem links naast de chauffeursstoel op de vloer. Je trok hem aan een handvat scharnierend omhoog tussen 2 rubberflappen door die 's winters voor veel ongewenste luchtverversing zorgden. De afbeelding die ik hierbij plaats is van de 2085 uit het tijdperk van de oude lijnnummering zoals zichtbaar op de filmkast "lijn 52 ........via Naaldwijk". Aan de parkeermeters te zien, schat ik de locatie op Rotterdam CS. Verdere informatie is wellicht te halen bij Delftse collega Chiel O. want ik heb begrepen dat de 2085 een van zijn favoriete bussen is geweest en wie weet zit hij op deze foto zelfs achter het stuur.

Foto 4a-4b-4c-4d-4e-4f:
Om het kwartet aan foto's vol te maken, heb ik gekozen voor een aantal plaatjes van een bus uit de 3100-serie, de 3114. Niet de 3100-serie die ik in busbrief nr.1 heb voorgesteld maar een 3100-serie uit langer vervlogen tijden, de Leyland-National. Hier ook te zien met een lijnvoering zoals die gebruikelijk was vr de zomer van 1983. Deze National is later terecht gekomen in het Haags Busmuseum alwaar hij nog steeds te bewonderen is. Deze wagens zijn een ongekende tegenvaller voor het bedrijf gebleken. De storingen waar wij tegenwoordig over klagen zijn nog niets vergeleken met deze wagens. Deze bussen hebben dienst gedaan tussen 1975 en 1980 en werden de "SRV-wagens" genoemd. Op de internetpagina van het Haags Busmuseum kun je verdere technische toelichting vinden.
Ten tijde van de oorspronkelijke 5e busbrief had ik verder geen foto's van dit type in de collectie maar later wel en daar plaats ik er hierbij een paar van. Op 4b staat de 3114 naar mijn idee op het achterterrein van de oude vestiging Delft aan Schieweg 80.
En op deze 3e foto lijkt het of de bus dienst rijdt op lijn 60 maar de rode letters op de voorzijde laten zien dat de 3114 toen al in bezit was van het HBM.
Nogmaals een actiefoto maar dan op de Prof.Telderslaan in Delft.
Een staatsieportret uit 2004 en ik vermoed dat de foto in Kijkduin gemaakt is.
Tot slot een National van de ZO (ZuidOoster) in minder voordelige omstandigheden. Dan kun je als bus natuurlijk veel beter eindigen in een museum want van deze National zullen slechts snippers overgebleven zijn. Op het stukje dat midden voor de bus ligt, lijkt het wagenparknummer te staan en dat zou dan 3124 moeten zijn die hier bij XHofleer, een metaalhandel in Gennep


Tot slot:

Tot zover de lustrumeditie van de busbrief, graag tot volgende keer

Klik op:     

met fluitende groeten
       

terug naar de